Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:38

Ik ga denk ik een pauze nemen van het topic, hoor er eigenlijk ook nirt meer thuis.
Vanmorgen een lekker ritje gereden nasr mijn nieuwe stal. Ze staan nog even apart maar zijn wel relaxed sus komt vast goed.

Afbeelding
Nu even op mijn gemak hier aan huis alles aanpakken en dan zien we of ze weer gezellig aan huis komen. Of toch in ieder geval Diva.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:57

Dat ziet er uit als een prima stalling. Zal best lekker zijn om even rust te hebben en geen zorgen om de paarden. Geeft wellicht ook wat ruimte in je hoofd om te gaan denken aan de verbouwing die nog gedaan moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:57

Wat rot allemaal Azmay. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het allemaal goed voor je gaat uitpakken, wat je ook besluit. :(:) :*

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:17

joyce B schreef:
Waarom niet gelijk ook buiten in de paddocks een vorstvrije drinkbak?

Wij hebben er heel veel plezier van!
Er zijn geïsoleerde bakken die werken met een bal (moeten er genoeg paarden staan) en systemen met geïsoleerde aanvoerbuis rond de leiding en verwarmbare drinkschalen die tegelijkertijd de aanvoerbuis ook vorstvrij houden. Werkt op buitenthermostaat en (zwak?)stroom

Buiten de aanleg hiervan maken we behoorlijk wat kosten om dingen naar onze wens in te richten, paddocks moesten ook beide opgeknapt worden dit jaar, dus we moeten toch even keuzes maken. We hebben fijne drinkbakken buiten staan, dus dat laten we voor wat het is. De vorstperiode is maar kort meestal, dus in die tijd komen ze maar even binnen drinken.

Die bal-systemen hebben teveel paarden nodig, in de ene groep lopen er 5, in de andere maar 2 (mijn 2 dames), dus dat vind ik dan toch wel een risico...

Ik hoop dat ze snel wennen Azmay, begreep dat het niet je eigen keuze is, wel fijn als je je dan geen zorgen hoeft te maken of ze het wel fijn vinden.

Djoena, gefeliciteerd!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:21

Azmay schreef:
Ik ga denk ik een pauze nemen van het topic, hoor er eigenlijk ook nirt meer thuis.
Vanmorgen een lekker ritje gereden nasr mijn nieuwe stal. Ze staan nog even apart maar zijn wel relaxed sus komt vast goed.

[ [url=m/67btQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu even op mijn gemak hier aan huis alles aanpakken en dan zien we of ze weer gezellig aan huis komen. Of toch in ieder geval Diva.

:(:) ik had over je post heen gelezen Y;(

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:23

Azmay, ik ben (nog) een stille meelezer, maar wil je heel veel wijsheid en sterkte wensen de komende periode. Goed om even een break te hebben, misschien zorgt een beetje afstand ervoor dat je makkelijker kunt besluiten wat voor jou echt de beste oplossing is. Ik vond je bijdragen altijd heel leuk om te lezen en hoop dan ook dat je misschien later weer aansluit. :(:)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:58

Fabster schreef:
Elke keer als mijn dochter naar een andere school ging (creche, badisschool, middelbare school), dacht ik dat ik meer tijd zou krijgen. Het valt mij nogal tegen :=

Ik zou tegels doen, LIEsJUHh.

Ik kruip even uit mijn meeleesmodus... jullie gaan soms te snel en ik ben te druk ;)

Haha Fabster zo herkenbaar... ik dacht steeds als mijn zoontje naar de basisschool gaat dan...

Heb ik het helemaal druk, want daarbij komen soms speelafspraakjes en zwemles.... dus helaas

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:01

Azmay schreef:

[ [url=m/67btQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje keek ervan op, maar snap het heel goed. Ook ik troost me steeds met de gedachte de afgelopen 2.5 jr dat als ik meer tijd heb alles beter word ;)

Wil je in ieder geval veel succes wensen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:15

Ik hoop dat het je de ruimte en rust geeft waar je naar verlangt

Hier 2 drukke en lange dagen gehad.
Gistere het NK gejureerd in Gaasterland.
Vandaag opleiding Equine Bodywork.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 23:55

Azmay fijn dat de verhuizing goed is gegaan naar de pensionstal. Staan ze er nu beide?
Succes met keuzes maken. Even de last van paarden aan huis van je schouders om alles op een rijtje te zetten.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 01:02

Djoena, ziet er strak uit! En wat een leuke honden zo samen!!

Azmy, succes en sterkte met je keuze!

Anke, volgens mij ben jij altijd druk of lijkt dat maar zo?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 06:39

Azmay hopelijk brengt de nieuwe situatie je rust.

Djoena wat groeit de pup snel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:26

Die drinkbak met bal hebben wij op een vorige stal gehad. Als de paarden drinken, doen ze op een gegeven moment hun hoofd omhoog en lekken dan water over de bal. In de zomer geen probleem, in dr winter vriest de bal dan alsnog aan de randen vast. Gelukkig waren er een paar pony's slim genoeg om hun been omhoog te slingeren om de bal los te tikken.
Het nadeel daarvan en van zanderige neuzen / hoofden is dat het zand in de bak onder de bal terecht kwam. Je moet dan het deksel eraf halen en de bak schoonmaken. Bij de bak op die stal was het altijd nogal een gepruts om de rubberen isolatiering weer terug te krijgen op z'n plek (ring zat voor het makkelijke net te strak) en daarna het deksel er weer op te leggen zonder dat het rubber weer verplaatste. Zou niet mijn eerste keuze zijn, geloof ik, zeker als ik die van Joyce zie).

Azmay, neem de tijd om alles even op een rijtje te zetten en een goede afweging te maken voor de toekomst. Hopelijk zien we je hier snel weer terug :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:31

Het is wel echt een bewuste keuze hoor, maar toch een beetje gedwongen door mijn fysieke en vooral mentale toestand. Ze staan er nu inderdaad saampjes, het hooi stro en gras was netjes op dus het was echt het moment.
Vanmorgen om 7 uur al even gaan kijken, is 8 minuten rijden op de snor als ik het gas goed open kan trekken dus valt reuze mee. Ze stonden er heerlijk kalm bij.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:38

Vind Ilyn zo leuk. Klinkt goed Azmay.

Ik probeer alles zo onderhoudsvriendelijk/praktisch mogelijk aan te leggen zodat er zo veel mogelijk tijd is voor de leuke dingen met de paarden. Lukt nog niet erg, maar alles aanleggen kost ook tijd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:03

Azamay, spannend om het uit handen te geven maar daardoor misschien wel weer meer tijd energie en zin om wat met hun/ haar te doen
Als serieuze kijkers gehad?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:50

Zapje schreef:
Vind Ilyn zo leuk. Klinkt goed Azmay.

Ik probeer alles zo onderhoudsvriendelijk/praktisch mogelijk aan te leggen zodat er zo veel mogelijk tijd is voor de leuke dingen met de paarden. Lukt nog niet erg, maar alles aanleggen kost ook tijd.

Herkenbaar, hier net zo. Wij zijn dan ook nog in huis aan het verbouwen en hebben de woonkamer nu bijna af. Dat gaat echt al zo'n opluchting zijn. :)) Ik hoop oprecht dat ik volgend jaar meer tijd heb om andere dingen met de paarden te doen dan puur verzorgen. Als ik nu twee keer in de week aan rijden/trainen toekom ben ik al blij. :=

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:37

Sterkte met alle keuzes iedereen. Soms is alles even anders doen, gewoon heel goed.

Wat een super leuke honden! Lijkt me geweldig zo'n setje.

Ik heb mijn drie keer in de week 15 minuten trainingsplan voor de shet weer opgepakt. Door de warmte heeft het lang stil gelegen. Hij is te dik en moet echt meer lopen, maar zijn conditie is ook niet al te best en hij kent nog weinig. Wel fijn om te zien dat hij zijn longeerlessen nog niet vergeten is. Hij kan nu al echt mooie rondjes lopen op een redelijk constant tempo. Nu proberen vol te houden en op te bouwen...

Gister ook mijn merrie maar even meegepakt. hmm die was haar longeerlessen wel vergeten. Soort van rodeo was het. :) Wel heerlijk om haar oude volbloedspirit weer even terug te zien. misschien haar ook maar iets vaker meepakken. pensioen met bejaardengym...

en toen moest de paddock wel gesleept worden. Dan merk ik dat een oude zitmaaier echt niet zwaar genoeg is. Heb tig keer vastgezeten. En toen ik bijna klaar was, en weer vast zat in de hoek, was de benzine op. grrr. Heb ding in de hoek laten staan en tegen mijn man gezegd dat ie hem daar kon ophalen...

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:52

Ik ken het probleem met de zitmaaier... nu op zoek naar een mini tractor maar die zijn behoorlijk prijziger...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:47

Kun je niet slepen met de auto? Van de week ook gedaan, enige nadeel is dat ik erna naar de wasstraat moest :o :o

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:53

Ik denk dat daarvoor de bak te zwaar is bij ons...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:10

@Azmay, :(:(
Hopelijk vindt je snel je rust en plezier weer terug!

Iemand enig idee hoe ik dit moet afsluiten/afkoppelen?

Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:27

Karin_deB schreef:
@Azmay, :(:(
Hopelijk vindt je snel je rust en plezier weer terug!

Iemand enig idee hoe ik dit moet afsluiten/afkoppelen?

[ [url=m/PRw9R1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/evB7ZT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het goed is zijn dat gewoon draaikoppelingen maar gok dat er wel wat kracht bij komt om dat los te krijgen.

Alternatief is gewoon de slijptol erop ;)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:53

Wil je de waterbak er helemaal af of vervangen? Je kan bij een kluswinkel van die afsluit stukken krijgen. Wij hebben een soort T splitsing er tussen gezet, dan loopt je water wel rechtdoor en dan het stukje wat overblijft een sluitdop er op. Wij hebben er eentje gedaan waar je ‘s winters af kan tappen mocht dat nodig zijn. Ik weet niet alle officiële namen van de onderdelen maar bij de winkel kunnen ze je vast helpen. Wel tussen alle nieuwe sluitingen van dat witte waterleiding tape draaien. En de hoofdkraan eerst uit :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:03

De waterbak mag eraf en ik koppel hem af.
Nu de tussenwand eruit is heb ik er 2 hangen in 1 grote box en daarnaast komt er toch een speciekuip vanwege de shet.

Heb ook overwogen om alle drinkbakken (3 totaal) + het verwarmingssysteem helemaal weg te halen maar dat is toch wel erg definitief en je weet het nooit :D