Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:17

Leuk Jenny, mooie plek, welkom.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:22

Paarden kunnen ook goed tussen fruitbomen staan hoor ;) wat te laag hangt dat snoeien ze zelf wel bij _O-

Al worden jonge bomen hier ook snel gebruikt als schuurstokjes door ons trekpaard. Die loopt er gewoon overheen en als de takken op de goede plek zitten (meestal d'r buik) dan is het feest compleet en blijft ze heen en weer bewegen.

Dit jaar heeft ze trouwens geen luis ofzo gehad met wissel van de vacht. Wel weer fijn. Nu weer afwachten hoe dat richting de winter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:26

Ziet er prachtig uit Jenny, Welkom!

Ik klets wat af bij beide trouwens, maar ik gebruik over het algemeen alleen stemhulpen, bij grondwerk/longeren/mennen/fietsen, of als ik ruzie met grote heb als ik erop zit. Heb het banketstaaf tijdens het rijden, echt af moeten leren op gegeven moment, wilde tenslotte met haar starten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:27

jenny welkom!
Wat een water langs jou huis, gaaf!
Prachtig huis ook en perceel, wordt vast een heel mooi stekkie voor jullie.

Ik ben mijn kalkoen kwijt met haar kuikens, kan haar nergens vinden |(
Zo nog eens rondlopen maar ik vrees het ergste.
Heb dit jaar expres niemand gemeld dat ze er zat want jaren terug is er ook zo maar ineens een kalkoen met kuikens van de aardbodem verdwenen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:43

Jenny leuk!! Wat een gaaf perceel. Ben benieuwd hoe het wordt!

Nee Spatter :( Wat erg! Hoe is het met de kitten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:07

Wat een zorgen kunnen we hebben om onze dieren, hopelijk vind je ze snel terug spatter!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:21

Welkom Jenny!

Ah nee Spatter! :(
Hoe is het met de kitten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:29

kitten leeft bovenwonder nog.
Gisteravond lag het wat zielig in een hoekje van het nest gefrommeld maar bij oppakken krijste het flink, dus vol leven.
Moeders heeft haar nestje gemaakt in een kartonnen doos met oude schappenwol.
En daar net lag het lekker tussen de pootjes van moeders te slapen, heel content.
Het is een meisje dus wat taaier als een katertje maar echt een stuk kleiner als haar rooie broertje.

En ik heb de kalkoen met kuikens gevonden *\o/*
Ze zaten bij de buren langs de maisplak, langs ons hek.
Ons hek is 2 m hoog herrashekwerk, helaas kunnen de kuikens er door heen nu ze nog zo klein zijn en moeders zal er wel overheen gevlogen zijn , haar kinders achterna.
Met 2 ladders tegen een boom ben ik over het hek geklauterd, moeders in een hoek gedreven en toen vloog ze terug, toen gauw haar onder het gras weggedoken kuikens meegeduwd.
Moest flink zoeken want ook al hoorde ik de kuikens goed, ze vinden was nog knap lastig.
Hopelijk blijft het bij deze keer, anders ga ik een opening maken zodat moeders makkelijker terug kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:41

+:)+ Spatter, zat al steeds even te kijken of je al weer wat er over gepost had.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:32

YAY!! Uit de kluiten gewassen kip/kuikens weer thuis *\o/*

Welkom Jenny :wave:

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:32

Goed nieuws! Fijn dat de dame vooruit lijkt te gaan.
En de kalkoen weer terug :D Super!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:12

palousa_boy schreef:
Paarden kunnen ook goed tussen fruitbomen staan hoor ;) wat te laag hangt dat snoeien ze zelf wel bij _O-

Al worden jonge bomen hier ook snel gebruikt als schuurstokjes door ons trekpaard. Die loopt er gewoon overheen en als de takken op de goede plek zitten (meestal d'r buik) dan is het feest compleet en blijft ze heen en weer bewegen.

_O- Is dat een trekpaardending? Die van mij stond zich ook heerlijk te schurken aan mijn jonge kerstboompjes... :roll: := Krabt zeker lekker onder zijn buik. Heb het de rest nooit zien doen.

Gelukkig de kalkoen weer terecht en de kat nog in leven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 14:17

Wat fijn van de kalkoen en het katje!

Hier beleer ik alles zelf. Ook voor anderen wel gedaan. Red me vrijwel altijd van begin tot eind alleen. Alles op basis van eijken voor druk en vertrouwen. Longeren doe ik zelden. Vind die belasting en balans op de volte te ingewikkeld voor de guppies.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:20

pff..vraagje, vorige week is pony bekapt tijdens de cursus onderhoudstrimmem. Ze kwam gevoelig van de trailer af. De gevoeligheid is niet minder geworden, eerder erger. Straatje wil ze niet meer op. Heb ik haar op het straatje, zet ze duidelijk haar achterhand onder de massa om voor te ontlasten. Op het zand staat ze normaal, ook met achter op rust.
Raak helemaal van de leg. Hoe zie je nou duidelijk het verschik tussen te kort bekapt / zoolkneuzing en hoefbevangenheid? Ze staat alleen op hooi en pulp en heb haar vanaf maandag van het gras gehaald en staat ze op het zand. Wel sneu, als het door de bekapping komt kan ze weer de wei op.
Dussss....hoe zie je het verschil ? Heb haar net op de metacam gezet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:23

Jadybabe schreef:
pff..vraagje, vorige week is pony bekapt tijdens de cursus onderhoudstrimmem. Ze kwam gevoelig van de trailer af. De gevoeligheid is niet minder geworden, eerder erger. Straatje wil ze niet meer op. Heb ik haar op het straatje, zet ze duidelijk haar achterhand onder de massa om voor te ontlasten. Op het zand staat ze normaal, ook met achter op rust.
Raak helemaal van de leg. Hoe zie je nou duidelijk het verschik tussen te kort bekapt / zoolkneuzing en hoefbevangenheid? Ze staat alleen op hooi en pulp en heb haar vanaf maandag van het gras gehaald en staat ze op het zand. Wel sneu, als het door de bekapping komt kan ze weer de wei op.

als 'k het goed heb begrepen, kan een paard zelfs hoefbevangen worden van te kort gekapt, dat is dan "mechanisch hoefbevangen". Sterkte :(:)

Welkom Jenny, wat een prachtige plek! :wow:

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:26

Alle voeten of alleen de voorvoeten. Waar heeft ze last?
Gaat ze gestrekt staan of op rust?
Als de voeding niet verandert is, zal het vermoedelijk van het bekappen zijn.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:32

Hier rijd ik hun ook met lichaams druk en geluidjes. Simpel als je het weet erg grappig als je er iemand opzet die het niet kent }:)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:36

Alleen de voorvoeten. Op het harde zet de wel de achterbenen meer onder de massa zonder echt de voorbenen te strekken. Op het zand staat ze normaal. In voeding niets veranderd. Stond op de wei. Dit hebben we in een paar weken opgebouwd.
Zo moeilijk, als ze niet bekapt was dan waarschijnlijk hoefbevangen , als niet op de wei gestaan had dan was het het bekappen geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:01

Zijn de hoeven rondom beduidend warmer dan anders??
Is er veel van de zool/straal afgehaald of is er iets aan de stand veranderd?

Als je piepschuim en ductape in huis hebt kun je direct verlichting bieden door een zooltje maken van piepschuim en dit met ductape vast te zetten.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:15

Is warmer bij de kroonrand. Hoeven op zich zal ik vanavond weer voelen, stond net het zonnetje op en voelde geen verschil met achter. Van zool /straal is weinig tot niets afgehaald. Wel is ze aardig bezig geweest met het schoonvijlen van de witte lijn. Of hoe je dat zegt. Ze had iets flare aan de kwartieren en daar is ook aardig gevijld.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:17

Ik heb zelf nog nooit gevoelige paarden gehad van kort bekappen. Maar hoor vaker dat dit kan. Maar het gewicht naar de achterhand verhuizen wijst vaak op hb. MAr dan zou het ook warm moeten voelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:18

Van de flaren/kwartieren lijkt me heel vreemd als het daar van komt. Warme kroonrand zou ook nog hoefzweer kunnen zijn. Maar aan 2 voeten tegelijk?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:19

Kan echt wel van te kort bekappen komen hoor.
Andor kan je bijna niet bekappen zonder dat hij er last van heeft. Die kan je enkel maar wat bijvijlen elke 3 weken want kom je er met een mes aan dan heb je problemen.
Mijn smid komt dus elke 3 weken bijvijlen en zolang je voor de rest van zijn voeten en stand afblijft, gaat alles goed. Als ik er 4 a 5 weken mee wacht, heb ik een paard die op eieren loopt.
1 keer per jaar gaat het nog wel eens fout en dan moet ik er ook echt een zakje buut in gooien om hem te verlichten.
Heeft trouwens ook altijd warme voorvoeten maar heeft dan ook HKO.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:24

Jadybabe schreef:

voel eens of ze pulsatie heeft? Teken van bevangenheid ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:25

Kan van te kort bekappen komen.

Heeft pony pulsaties in de koten? Dat je de hartslag daar voelt kloppen? Is voor mij een duidelijke indicatie van hb.

Heb de dazenlijm binnen: ik kan echt niet inschatten, heb geloof ik genoeg voor een slinger emmers de hele weg hier door... :Y)