Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:06

Minder dan 7 cm breed, precies zou ik even moeten nameten. Het is overigens nog niet geheel zeker dat ze ijzertjes krijgt, wanneer blijkt dat de wand te smal is om te nagelen dan komen er geen ijzertjes onder hoor. Dan blijft ik wel werken met mijn pannenonderzetters ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:09

NesyD schreef:
Minder dan 7 cm breed, precies zou ik even moeten nameten. Het is overigens nog niet geheel zeker dat ze ijzertjes krijgt, wanneer blijkt dat de wand te smal is om te nagelen dan komen er geen ijzertjes onder hoor. Dan blijft ik wel werken met mijn pannenonderzetters ;-).

Hier goede ervaringen met schuimrubber... Van die grijze matjes, die je bij de bouwmarkt kan kopen. Die op maat knippen, 2 of 3 dubbel en dan met ducttape vastmaken. Heb het gebruikt toen mijn ruin overging van ijzers naar blootsvoets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:18

@nesyd: Hoefschoenen wordt idd maatwerk.
Er bestaat ook zoiets als spuitijzers van Vettec. Voor het maken/spuiten van een hoef'ijzer' heb je dan de Superfast nodig. Via google kun je daar genoeg over vinden.
Ik heb ze zelf ook eens gehad bij een merrie die gevoelig liep. Werkte perfect.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:19

*gaat in de pauze zoeken naar spuitijzers van Vettec* thanks voor de tip!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:20

Nesyd, hopen dat dit het inderdaad is! Je kleine meid weer op de rit zou wel heel fijn zijn.

Wij moeten ook nog aan de gang tegen de mollen. Tot nu toe met lede ogen aangezien maar voor het gras weer gaat groeien moeten ze toch echt weg zijn.

Wie weer er hoe lang oude stal mest blijft liggen als ik die op het land zou gooien als bemesting? Mesthoop raakt versneld vol omdat ik een paard tijdelijk op stal heb gehad. En het huisperceel is eigenlijk te klein voor de boer om te bemesten. 1+1= mest op dat land gooien. Heb plek zat om ze er een tijdje niet op te laten maar het moet geen maanden duren. Dan voer de de mest zelf af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:21

@polo: is afhankelijk van hoeveel regen je erover heen krijgt. In het voor-/na-jaar is het met een maand weg, zomers/met droogte kan het maanden blijven liggen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:21

Wij zijn gisteren een paar klemmen gaan halen en heb de paarden expres op het mollenstuk gezet gisteren. Nu komt hij al tegen de grens met de buurman piepen heb ik vanmorgen gezien dus vanavond de klemmen zetten en hopen dat hij ophoepelt :)

Alle weilanden hebben er bij ons last van. Het lijkt wel een plaag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:23

Veel voedsel in de bodem zorgt voor volle mollennesten ;)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:25

Thanks Pol, ik hoop dat we er dan eindelijk zijn.

Mollen hebben wij (gelukkig!!) geen last van dus kan daar ook niets zinnigs over zeggen. Voor degene die er wel last van hebben succes met bestrijden er van.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:27

DubbelDun schreef:
Veel voedsel in de bodem zorgt voor volle mollennesten ;)

En hoe krijg je dat voedsel weg? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:30

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:30

Wat een verhaal hierboven zeg. Maar wat goed dat het arme ding nu iig weer loopt. Ik dacht dat klaas feuth oid van die vettec verkocht? Sterkte iig.

ik kan me voorstellen dat die struik naast de bak nu gesnoeid moet. Misschien als je hem helemaal weg wil is meidoorn een alternatief? Groeit makkelijk, niet giftig maar vanwege de doorns eten paarden er niet snel/veel van.

fijn dat de mesthoop opgehaald is. Boer blij jij blij. :D

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:38

@dubbeldun had de site idd gevonden, filmpjes kijken doe ik vanavond (kan vanaf hier niet).

Verdachte struiken zouden bij mij ook verdwijnen of zodanig teruggesnoeid worden dat ze er met geen mogelijkheid aan kunnen.

Mesthoop leeg is fijn, wij mogen onze mest bij de buren deponeren en daar wordt het een keer in de zoveel tijd opgehaald. Voorheen bracht manlief het iedere week weg naar een naastgelegen dorp.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:15

Vettec kan iedere smid bestellen en is een bekend middel om te gebruiken dus als je dat aan je smid vraagt kan hij dat zonder problemen gebruiken en als hij dat nog nooit gebruikt heeft zou ik overwegen om over te stappen naar een andere smid.

Zo'n kleintje netjes beslaan is wel een vak apart wat niet iedere smid goed kan.
Kost je ook je rug bij een eigenwijs geval, dus smeden zijn er niet dol op.

Kwa giftige struiken vind ik dat veel mensen veel te scheiterig zijn.
Een paard wat veel buiten staan vreet echt niet zomaar giftig spul en ze gaan er ook niet acuut aan dood.
Het gaat vaak mis bij snoeisel, als er giftig tussen niet giftig inzit of op buitenrit bij een paard wat niks kent.

Hier enorme eikenbomen met ieder jaar dus tig eikels en woon er al 18 jaar en het enige dier wat er ooit aan overleden is, is een eigenwijs half wild lam, terwijl haar moeder nog zo duidelijk was.
Verder nemen ze hier af en toe een hap van de brede laurier, kunnen ze een stukje bij de taxus haag van de buren maar nemen ze daar echt geen hap van en staat er achterin de boswei genoeg vogelkers waar ze ook totaal niet van eten.
Nou is het wel zo dat ze altijd genoeg ander eten hebben, hooi of gras.
Bij taxus is trouwens vooral het pitje van het rode besje zo giftig, daarom kunnen vogels de bessen gewoon eten, die kauwen niet en poepen de pit gewoon uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:19

Spatter, dat houd ik ook een beetje aan. Er staan hier langs de bak ook een paar planten die niet op mijn wensen lijstje staan maar die bij de buren op het perceel staan. Daar zAg ik helemaal in het begin ook wel een een aangevreten takje bij. Nu laten ze die vanzelf weer met rust. Gras en hooi zijn veel lekkerder.
Jkk daarentegen is mijn staatsvijand!!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:21

Krijg net via de app te horen van de DA dat Vettec wrs niet zo goed blijft zitten omdat ze hier dag en nacht buiten staan (zandpaddock, vanwege het vocht).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:23

Ohhh bummer... je kan het proberen, je pony zit niet lekker in zn vel en zal misschien rustiger doen ermee?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:25

Mss dat zoals we het nu gedaan hebben het ook wel kan zolang, zodra de gevoeligheid weg is hoeft er niets meer onder lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:20

spatter schreef:
Vettec kan iedere smid bestellen en is een bekend middel om te gebruiken dus als je dat aan je smid vraagt kan hij dat zonder problemen gebruiken en als hij dat nog nooit gebruikt heeft zou ik overwegen om over te stappen naar een andere smid.

Zo'n kleintje netjes beslaan is wel een vak apart wat niet iedere smid goed kan.
Kost je ook je rug bij een eigenwijs geval, dus smeden zijn er niet dol op.

Kwa giftige struiken vind ik dat veel mensen veel te scheiterig zijn.
Een paard wat veel buiten staan vreet echt niet zomaar giftig spul en ze gaan er ook niet acuut aan dood.
Het gaat vaak mis bij snoeisel, als er giftig tussen niet giftig inzit of op buitenrit bij een paard wat niks kent.

Hier enorme eikenbomen met ieder jaar dus tig eikels en woon er al 18 jaar en het enige dier wat er ooit aan overleden is, is een eigenwijs half wild lam, terwijl haar moeder nog zo duidelijk was.
Verder nemen ze hier af en toe een hap van de brede laurier, kunnen ze een stukje bij de taxus haag van de buren maar nemen ze daar echt geen hap van en staat er achterin de boswei genoeg vogelkers waar ze ook totaal niet van eten.
Nou is het wel zo dat ze altijd genoeg ander eten hebben, hooi of gras.
Bij taxus is trouwens vooral het pitje van het rode besje zo giftig, daarom kunnen vogels de bessen gewoon eten, die kauwen niet en poepen de pit gewoon uit.

Dat was mijn gedachte eerlijk gezegd ook, maar omdat ik een beetje schrok van alle verhalen op internet, heb ik mijn vraag hier maar even neergegooid. Het valt mij op dat ze ook van die prikblaadjes van de hulst trekt, maar die spuugt ze weer uit. En die andere dingen (waarvan ik denk dat het prunus is) die eet ze wel gewoon op. Niet in hele grote hoeveelheden, maar ik ga dan toch een beetje twijfelen. En ze zijn me te dierbaar om het risico te nemen. Zou het mijzelf nooit vergeven als er eentje met zijn/haar pootjes omhoog ligt omdat ik de moeite niet heb genomen om te voorkomen dat ze het opeten. Ze hebben overigens hooi genoeg, maar op de één of andere manier zijn die struiken langs de bak in ene woest aantrekkelijk.

Ik weet dus niet met 100% zekerheid of het giftig is, maar ik vind het wel vreemd dat ze het eten. Ben daardoor in de war :? . Is het dus niet giftig want een paard weet wat giftig is,anders eten ze het niet? Of heb ik domme paarden die niet weten wat giftig is en staan ze doodleuk giftige blaadjes op te snavelen? Ik heb trouwens eerder het idee dat ze het leuk vinden om aan de takken te trekken en de beweging van die struiken/bomen te zien. Ze staan al ruim een maand in de bak en er is er nog niet 1 ziek geworden of dood neergestort, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:25

@nesyd: mijn paard stond ook dag en nacht in een zandpaddock. Als het goed wordt aangebracht (en dat moet best wel secuur) dan is vocht geen enkel probleem.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:00

@Nesyd och je arme kleintje... Hopelijk gaat het snel wat beter. Ik zou gewoon met jouw hoefsmid overleggen, vaak is er meer mogelijk dan je denkt ook bij de kleintjes. Hoefschoenen vind ik geen aanrader bij die kleintjes, (heb sowieso geen goede ervaringen met hoefschoenen) maar zeker als ze 24/7 aan moeten en ze een dikke vacht hebben...

Hier gelukkig geen rare/giftige planten rond de wei/bak/paddock, wel in de tuin maar het is sowieso niet de bedoeling dat ze daar lopen :D

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:19

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:22

Nee, Duplo wordt gewoon genageld :) Al hebben ze volgens mij wel een plakversie, maar als ik kijk hoe zwaar de gewone zijn.. Betwijfel of die blijven zitten.

Hippoblue is wel echt plakbeslag: http://www.greendistance.nl/plakbeslag

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:24

WendyBZ schreef:
Nee, Duplo wordt gewoon genageld :) Al hebben ze volgens mij wel een plakversie, maar als ik kijk hoe zwaar de gewone zijn.. Betwijfel of die blijven zitten.

Hippoblue is wel echt plakbeslag: http://www.greendistance.nl/plakbeslag

Ik haal dus gewoon 2 dingen door elkaar :o bedankt voor de correctie, Wendy ;)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:56

Super bedankt dames voor het meedenken. TOP!!