Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:46

Esmeej333 schreef:
Als ik als alleenstaande, fulltime werkende, op appartement wonende persoon op bokt een topic open dat ik een hond wil, wordt ik voor gek verklaard.

Op bokt ja, inderdaad. In het echte leven zou je aangeraden worden om twee hondjes van een klein en rustig hondenras te nemen. Maar op bokt heerst inderdaad een ongezonde drang naar perfectie.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:48

Brendaaaa schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik zou in die situatie mijn paard wat verder weg zetten, en dan helaas ten koste van het plezier dat ik aan hem kan beleven. Dat is nou eenmaal mijn verantwoordelijkheid als eigenaar.

Makkelijk praten, niet echt, aangezien ik in hetzelfde schuitje zit qua omgeving en dus een half uur naar hem rijd. Misschien moet jij iets verder, misschien niet, in een half uur kom je echt ver.

Sorry, ik kom in een half uur nergens.... ik woon op een eiland, moet eerst een hele stad doorworstelen om eruit te komen en dan nog een hele stad door, of anders de polder door. Helaas.... ik zal echt op minstens een uur moeten kijken voor ik uberhaubt iets tegenkom wat volledig aan mijn wensen zou voldoen, maar dat is weer bij het strand in de buurt en dan betaal ik een godsvermogen voor een plek.....

Ik schreef net al iets soortgelijks ;)
Sta dagelijks voor die |o brug

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:52

Brendaaaa schreef:
NatasjavE schreef:
Helemaal mee eens.

Wacht maar totdat er kinderen komen, een drukke baan en dan heb je een paard van 7 jaar oud.

Verkopen dan maar? Oh, nee dat mag ook niet.

Weet je wat het is. Dit is een vrouwending.

Met kinderen gaat het net zo. Het aller, allerbeste is nog maar net goed genoeg. Thuismoeder zijn is niet goed, deeltijdmoeder zijn is niet goed, fulltime werken is niet goed. De duurste kinderwagen, wel enten, niet enten. Enwat moet dat kind eten?

Vrouwen zijn fantastisch in staat om elkaar een schuldgevoel aan te praten. Echt waar.

Je moet de perfecte ouder zijn, de perfecte werkneemster, de perfecte minnares in bed,...en nu dus sinds een aantal jaar de perfecte paardenhouder.

En perfect bestaat niet. Nooit.

Want echt, nog steeds. Ik vind in Nederland 24/7/365 dagen in het jaar misdadig. Ik geloof niet dat het kan en paardvriendelijk is. Ja ja er zullen een paar plekjes in het oosten van het land zijn waar ze nog steeds vol in het gras staan. Maar verder is het in de winter behelpen.

Ja je kan kuil in de wei of paddock neerleggen. Ja je kan een paddock paradise realiseren. Nou.....dat laatste heb ik er inmiddels ook een paar van bekeken. Komt mijn paard niet in.

Als je de paarden thuis hebt, met een schuilstal, met bestrating, met een goede slowfeeder. Ja misschien. Maar die zijn hier, ook op bokt, nou echt niet overdadig aanwezig.

Ik blijf bij mijn stelling dat iedereen naar eer en geweten handelt en naar zijn paard kijkt of het tevreden is. Een paard is niet gelukkig op de manier dat een mens gelukkig(of depressief is) dus het is en blijft maatwerk.

en ja...24/7 of langer op stal(door een dagje overslaan) is zeer ongewenst. Maar iemand die zorgt dat het paard in de winter 2 tot 6 uur naar buitenkomt naast het rijden verdient meer dan...Eigenlijk moet je geen paard houden.

Dank je wel voor deze bijdrage, ik ben het helemaal met je eens! Ook ik betrap me er op dat ik altijd alles perfect voor elkaar wil hebben. Nu ik (morgen!) 36 ga worden, ga ik wel steeds meer denken dat goed ook goed genoeg is. Wijsheid komt met de jaren? Toch is er ergens iets in mij wat altijd blijft zoeken naar 'beter'. Dat is best frustrerend, vooral voor mn eigen rust. Misschien als ik de 40 mag halen, dat ik dan die rust eens zal vinden...

+ 1
De lat ligt vaak erg hoog, hoeveel we wel niet moeten... :n

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:53

Gini schreef:
Esmeej333 schreef:
Als ik als alleenstaande, fulltime werkende, op appartement wonende persoon op bokt een topic open dat ik een hond wil, wordt ik voor gek verklaard.

Op bokt ja, inderdaad. In het echte leven zou je aangeraden worden om twee hondjes van een klein en rustig hondenras te nemen. Maar op bokt heerst inderdaad een ongezonde drang naar perfectie.

Ik zou het in het echte leven ook niet voorstellen, vind het echt niet kunnen namelijk. Heeft voor mij persoonlijks niks met bokt te maken.
Ben echt geen 24/7 buiten is de enige optie persoon, en vind het ook moeilijk om een grens te stellen.
Alleen het valt mij wel op dat het hebben van een paard veel meer als een 'recht' woord gezien omdat je er elke maand veel geld voor betaald en de hond meer als een verantwoordelijkheid. En bedoel hier niet per se iemand hier mee, maar dat valt mij wel op.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:59

Nens77 schreef:
Er is zat hoor, maar allemaal net niet.
Er zijn ook maneges met weidegang, maar niet in de winter.
Voorne Putten is zo nat, dat er in de kruipruimte van mijn oude huis in Hellevoetluis, standaard 20 cm water stond.
Een heel groot deel van west Nederland ligt onder NAP, dus het hele gebied wat ze ooit droog hebben gelegd, blijft snel nat.
En paddocks aanleggen voor minder dan de helft van het jaar nattigheid en daar weide voor opofferen ? Denk niet dat staleigenaren dat snel zullen doen....

Idd, het is het allemaal nét niet. Er zijn heeeeeeel veel stallen en maneges, maar er zijn er geen die ook in de winter hele dag buitengang aanbieden in welke vorm dan ook. Sommige bieden helemaal geen buitengang, anderen moet je blij zijn met een half uurtje per dag op de paddock. Het is gewoon echt superjammer, want als ik kijk bij stallen die echt ver weg liggen, zie ik wel eens stallen met 9 paddocks. Aan de andere kant denk ik dan weer; met hoeveel paarden moet je dat dan delen, maar goed, er van uitgaande dat daar met kuddes gewerkt wordt; het kán dus wel. Maar niet in deze regio blijkbaar.....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:10

Gini schreef:
VogeltjeM schreef:
Er is een verschil tussen mijn ideaalplaatje (24/7 buiten onder goede omstandigheden in een stabiele kudde) en wat ik nog acceptabel vind (nachten op stal). Maar acceptabel om een kuddedier het overgrote deel van zijn leven afgesloten in een hokje te houden, nee. Probeer deze kwestie eens objectief als buitenstaander te bekijken. Dan zou je het toch ook vreemd vinden dat een kuddedier en masse op deze manier gehouden wordt?

Maar een paard is zoveel, een prooidier, een ruimtedier, een vluchtdier. En hier beperken wij ons paard ook in, in de mate dat het kan. Waarom kan dat met kuddedier dan niet? Een paard even een paar uur per dag zonder de kudde, net zoals die ook niet mag vluchten voor een tractor, net zoals die de mens moet vertrouwen en net zoals die niet de hectares ruimte heeft die die in de vrije natuur heeft.

Een paar uur per dag zou ik ook acceptabel vinden, maar met 4 uur per dag buiten is dat niet een paar uur, maar 20 uur :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:12

Brendaaaa schreef:
Ok, respect, maar heb jij ook een baan en een gezinsleven? En een berg geld tot je beschikking om je reiskkosten te betalen? Of is je stal zo goedkoop dat het binnen het redelijke blijft? Respect hoor in dat geval! Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen....

Ja, ik combineerde tot vorige week een fulltime studie met 30-40 uur werk per week. Nog geen gezin (wel een partner + huishouden), maar ik ga ervanuit dat ik met een gezin ook niet van die achterlijke werkweken zal draaien :)

Qua financiën moet ik er veel voor laten, en red ik het inderdaad niet om iedere dag te gaan. Vandaar de 5x per week.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:22

Brendaaaa schreef:
Nens77 schreef:
Er is zat hoor, maar allemaal net niet.
Er zijn ook maneges met weidegang, maar niet in de winter.
Voorne Putten is zo nat, dat er in de kruipruimte van mijn oude huis in Hellevoetluis, standaard 20 cm water stond.
Een heel groot deel van west Nederland ligt onder NAP, dus het hele gebied wat ze ooit droog hebben gelegd, blijft snel nat.
En paddocks aanleggen voor minder dan de helft van het jaar nattigheid en daar weide voor opofferen ? Denk niet dat staleigenaren dat snel zullen doen....

Idd, het is het allemaal nét niet. Er zijn heeeeeeel veel stallen en maneges, maar er zijn er geen die ook in de winter hele dag buitengang aanbieden in welke vorm dan ook. Sommige bieden helemaal geen buitengang, anderen moet je blij zijn met een half uurtje per dag op de paddock. Het is gewoon echt superjammer, want als ik kijk bij stallen die echt ver weg liggen, zie ik wel eens stallen met 9 paddocks. Aan de andere kant denk ik dan weer; met hoeveel paarden moet je dat dan delen, maar goed, er van uitgaande dat daar met kuddes gewerkt wordt; het kán dus wel. Maar niet in deze regio blijkbaar.....

Misschien als staleigenaren merken dat er meer mensen naar gaan vragen, ze sneller geneigd zijn aanpassingen te doen. Ik denk eigenlijk dat er al een flinke verschuiving aan de gang is, langzaam maar gestaag :)

In het ideale geval vraagt iedere paardeneigenaar om veel goede buitengang en gaan staleigenaren hun grote best doen om dat te realiseren. Maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Jij kan dat echter wel voor jouw paard proberen te realiseren door je ogen goed open te houden, misschien komt er nog eens een advertentie voorbij van mensen met een plekje aan huis oid? Niet ondenkbaar, zelfs hier op het dorp kwam ik een plekje tegen vorig jaar, alleen past mijn paard daar niet de inloopstal in :+ supergrote bummer. Dat zou nog eens ideaal zijn geweest...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:24

NatasjavE schreef:
Helemaal mee eens.

Wacht maar totdat er kinderen komen, een drukke baan en dan heb je een paard van 7 jaar oud.

Verkopen dan maar? Oh, nee dat mag ook niet.

Weet je wat het is. Dit is een vrouwending.

Met kinderen gaat het net zo. Het aller, allerbeste is nog maar net goed genoeg. Thuismoeder zijn is niet goed, deeltijdmoeder zijn is niet goed, fulltime werken is niet goed. De duurste kinderwagen, wel enten, niet enten. Enwat moet dat kind eten?

Vrouwen zijn fantastisch in staat om elkaar een schuldgevoel aan te praten. Echt waar.

Je moet de perfecte ouder zijn, de perfecte werkneemster, de perfecte minnares in bed,...en nu dus sinds een aantal jaar de perfecte paardenhouder.

En perfect bestaat niet. Nooit.

Want echt, nog steeds. Ik vind in Nederland 24/7/365 dagen in het jaar misdadig. Ik geloof niet dat het kan en paardvriendelijk is. Ja ja er zullen een paar plekjes in het oosten van het land zijn waar ze nog steeds vol in het gras staan. Maar verder is het in de winter behelpen.

Ja je kan kuil in de wei of paddock neerleggen. Ja je kan een paddock paradise realiseren. Nou.....dat laatste heb ik er inmiddels ook een paar van bekeken. Komt mijn paard niet in.

Als je de paarden thuis hebt, met een schuilstal, met bestrating, met een goede slowfeeder. Ja misschien. Maar die zijn hier, ook op bokt, nou echt niet overdadig aanwezig.

Ik blijf bij mijn stelling dat iedereen naar eer en geweten handelt en naar zijn paard kijkt of het tevreden is. Een paard is niet gelukkig op de manier dat een mens gelukkig(of depressief is) dus het is en blijft maatwerk.

en ja...24/7 of langer op stal(door een dagje overslaan) is zeer ongewenst. Maar iemand die zorgt dat het paard in de winter 2 tot 6 uur naar buitenkomt naast het rijden verdient meer dan...Eigenlijk moet je geen paard houden.

Ik ben ook een echte perfectionist, echt heel erg, waardoor ik het mezelf soms moeilijk maak. Maar op het gebied van dieren houden en dierenwelzijn vind ik eigenlijk dat iedereen een perfectionist zou moeten zijn.. Hoe je voor jezelf zorgt en je eigen leven indeelt, oké, maar iets waarvoor je zorgt, daarvoor moet je gewoon richting perfectie willen streven..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:44

Snap niet zo goed waarom jullie hier denken dat alleen in jullie regio nattigheid in de winter problemen veroorzaakt...
Grote delen van Friesland en Groningen liggen ook beneden zeeniveau en zijn ingepolderd met kleigrond... Deel Drenthe en deel Friesland heeft grote veengebieden. Oftewel moerasgrond die door drooglegging en grondwaterstandverlaging bruikbaar is geworden. Denk aan Veenhuizen, Hoogeveen, de Veenhoop, en het gebied achter Emmen... En nog veel meer gebieden natuurlijk...
Tuurlijk. Er zijn ook zandruggen. En grotere zandgebieden Die heb je in veel gebieden in Nederland. Maar de bodemgesteldheid verschilt echt wel binnen de provinciegrenzen. Zelfs in het Drents Friese Woud heb je hele droge zandvlaktes en stukken waar je liever niet langs gaat in de wintermaanden...

Hier in het noorden was het bij veel pensionstallen ook niet gewoon dat paarden in de winter op de wei kwamen. En paddocks waren er tot een aantal jaren geleden ook niet. Dat verandert doordat de mentaliteit van de paardeneigenaren verandert en ze vragen naar of en hoe lang hun paard buiten komt en ook daadwerkelijk verhuizen als ze een plekje vinden waar dat wel mogelijk is. Als de mensen er niet om vragen en ook niet bereid zijn er voor te verhuizen, of iets extra's te betalen (aanleggen voldoende paddocks is prijzig. op stal houden en door eigenaar zelf los laten gooien minder tijdrovend en je hoeft niet te investeren) dan hoeft er dus blijkbaar niets te veranderen. Door vragende klanten zie ik hier de laatste jaren wel verandering en meer mogelijkheden. ook bij de stallen met nattere weilanden. En ook in de advertenties op marktplaats zie je de mogelijkheden steeds meer beschreven. Het wordt dus herkend als een plus!

Obsession74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:49

Als ik dit allemaal zo een beetje lees, sta ik toch echt super met mijn paard. Ze heeft een stal met paddock dus ze kan steeds kiezen of ze buiten of binnen staat, daarbij heeft ze contact met haar buren. In de zomer gaan ze hele dag de wei op (als het niet te heet is) en s'nacht op stal (paddock) Nu het slechter weer is kijken we dagelijks hoe het weer is en als het niet regent gaan ze de winterwei op voor paar uurtjes. De weien op zich zijn vrij droog alleen de gang waar ze de wei op lopen zijn we altijd voorzichtig voor het uitglijden. Verschillende paarden die op deze stal kwamen zijn positief veranderd. Ze worden rustiger stralen tevredenheid uit. Zelf paarden die van een gesloten stal kwamen en niet echt vriendelijk waren, bloeien hier weer helemaal van op. paarden die futloos waren komen weer tot leven. Ons paard staat hier nu ongeveer 7 jaar en ons paard is zo in positief veranderd. Hiervoor stond ze ook in een gesloten stal ook nog donker en buiten dat ik wat met haar deed stond ze daar. Alleen in de zomer de wei op voor een paar uurtjes. Ik zag toen aan haar blik en aan haar gedrag dat ze niet gelukkig was. Als ik dan lees dat een paard niet anders gewend is....geef dat paard dan maar eens deze mogelijkheid ;) Ik weet ook dat het niet gemakkelijk is zo een stal te vinden. Zeker heb je ook op elke stal je voor en nadelen, die heb ik ook. Maar ik vind het belangrijk dat het mijn paard goed gaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:52

_Nelleke_ schreef:
Maar wat nou, Twiggy, VogeltjeM en [***], wat nou als je in de schoenen van TS zou staan. Wat zou JIJ dan doen. Want blijkbaar weten jullie het allemaal zo goed maar wonen jullie in een totaal andere omgeving waar het wellicht wat makkelijker te realiseren is.

En kom dan niet met dooddoeners als 'had je maar geen paard moeten nemen' of 'had je het maar beter moeten uitzoeken vantevoren' want het paard is er nu eenmaal en weg gaat 'ie niet. Dat is nog onverantwoorder dan je paard de zo goed mogelijke zorg geven als jij kan geven.

TS voelt zich aangesproken, maar eerlijk gezegd heb ik even geen idee hoe haar paard erbij staat. Ik heb het in elk geval over paarden die 24/7 binnen staan of 1 of 2 uurtjes buiten met verder stal in de wintermaanden. Ik zou dan persoonlijk niet aan een paard beginnen, ook niet met 4 of 5 uurtjes per dag buiten. En in sommige gevallen is een paard nou eenmaal wel beter af bij een ander. Ik heb een vriendin, die wegens haar gebrek aan tijd (door fulltime baan en daarnaast een opleiding) ook gekozen heeft om haar paard te verkopen. Hij heeft het nu gewoon veel beter dan in de laatste 2, 3 jaar bij haar, omdat ze te weinig tijd voor hem had. Dan ben je in elk geval eerlijk naar je paard, maar moeilijk is het zeker geweest.

En als ik om de een of andere idiote reden (kan werkelijk niets verzinnen) naar een plek zou moeten verhuizen waar mijn paard amper buiten zou komen, dan zoek ik een andere plek voor hem, ja. Het zou mijn hart breken en een enorme leegte in mijn leven achterlaten, want ik ben van plan mijn paard voor altijd te houden, maar als ik hem niet kan bieden wat hij verdient, dan houdt het op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:57

Brendaaaa schreef:
Die zouden het denk ik helemaal niet anders doen..... Ze zeggen dit zo omdat ze niet in mijn situatie verkeren. Dan ís het ook makkelijk te zeggen. Ik geloof er helemaal niets van dat ze dan niet hadden gekozen voor een paard. En ook al had ik dit van te voren wél geweten, dan nog had ik het gedaan, daar ben ik eerlijk in. Ik vind namelijk nog steeds niet dat ik mijn paard onrecht aan doe!

Blijkbaar neem je onze verhalen niet serieus, dat je het maar niet wilt geloven. Maar dat is jouw ding, daar kan ik verder niets aan doen. Ik zeg je zoals het is aan mijn kant, niets meer, niets minder. Jij zegt hier duidelijk dat je ALS je het van te voren wel had geweten, alsnog een paard had genomen en dat is dus precies mijn punt. En daarmee ook het grote verschil tussen jou en mij m.b.t. het nemen van een paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:02

joyce B schreef:
Snap niet zo goed waarom jullie hier denken dat alleen in jullie regio nattigheid in de winter problemen veroorzaakt...
Grote delen van Friesland en Groningen liggen ook beneden zeeniveau en zijn ingepolderd met kleigrond... Deel Drenthe en deel Friesland heeft grote veengebieden. Oftewel moerasgrond die door drooglegging en grondwaterstandverlaging bruikbaar is geworden. Denk aan Veenhuizen, Hoogeveen, de Veenhoop, en het gebied achter Emmen... En nog veel meer gebieden natuurlijk...
Tuurlijk. Er zijn ook zandruggen. En grotere zandgebieden Die heb je in veel gebieden in Nederland. Maar de bodemgesteldheid verschilt echt wel binnen de provinciegrenzen. Zelfs in het Drents Friese Woud heb je hele droge zandvlaktes en stukken waar je liever niet langs gaat in de wintermaanden...

Hier in het noorden was het bij veel pensionstallen ook niet gewoon dat paarden in de winter op de wei kwamen. En paddocks waren er tot een aantal jaren geleden ook niet. Dat verandert doordat de mentaliteit van de paardeneigenaren verandert en ze vragen naar of en hoe lang hun paard buiten komt en ook daadwerkelijk verhuizen als ze een plekje vinden waar dat wel mogelijk is. Als de mensen er niet om vragen en ook niet bereid zijn er voor te verhuizen, of iets extra's te betalen (aanleggen voldoende paddocks is prijzig. op stal houden en door eigenaar zelf los laten gooien minder tijdrovend en je hoeft niet te investeren) dan hoeft er dus blijkbaar niets te veranderen. Door vragende klanten zie ik hier de laatste jaren wel verandering en meer mogelijkheden. ook bij de stallen met nattere weilanden. En ook in de advertenties op marktplaats zie je de mogelijkheden steeds meer beschreven. Het wordt dus herkend als een plus!

Mijn paard heeft zes jaar lang in een natuurgebied op veengrond rondgelopen, 24/7 buiten. Er waren stukken drijfnat, maar je hebt vaak ook hogere stukken. Hoe dan ook, hij was er dolgelukkig, leefde het leven van een halfwild paard met zijn groep. Het is dat hij niet meer fulltime het gras op kon, maar anders had ik hem graag zo blijven houden. Momenteel staan we op zandgrond en afgewisseld op de wei en zand (paddock met schuilstal en ook met verharde stukken), zodat hij geen last meer heeft van het fructaan in het gras. Overigens zie ik op marktplaats steeds meer stallingen e.d. voorbij komen, waar ze bewuster omgaan met paarden in de wintermaanden, dus met meer mogelijkheid tot buiten zijn. Een aantal jaren geleden was het nog heel anders, maar ik zie verandering.......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:06

VogeltjeM schreef:
Ik ben ook een echte perfectionist, echt heel erg, waardoor ik het mezelf soms moeilijk maak. Maar op het gebied van dieren houden en dierenwelzijn vind ik eigenlijk dat iedereen een perfectionist zou moeten zijn.. Hoe je voor jezelf zorgt en je eigen leven indeelt, oké, maar iets waarvoor je zorgt, daarvoor moet je gewoon richting perfectie willen streven..

Maar hetgeen jij perfect vindt vindt ik (misschien wel)waardeloos.

Ik ben niet anders dan jij. Ik wil ook het beste voor mijn paard. En ik denk dat ik dat ze nu bied.

Maar leg die normen en waarden vooral een ander niet op. Want echt...het is wijvengekijf.
Bedenk heel goed dat het jouw normen en waarden zijn. Niet de mijne. Of die van Brenda of die van Anky of Edward.(of vul in)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:06

joyce B schreef:

Onze stal heeft simpelweg niet zoveel grond om genoeg paddocks te realiseren om elke paard vier uur per dag buiten te kunnen laten.
Deze stal staat er overigens al een jaar of 50 dacht ik.
Want behalve dat de grond hier erg nat is, is deze in vergelijking met andere regio's ook nog eens stervensduur....
Waar je hier een rijtjeshuis voor koopt op 130 m² grond koop je in Drenthe, Friesland of whatever een vrijstaand huis met een enorme lap grond erbij.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:10

Brendaaaa, jouw paard staat prima op de stal waar je nu staat

in de wintermaanden is het op alle stallen schipperen met wat er aangeboden word voor je paard
in de zomer kan hij lekker buiten op de wei

ik sta gelukkig op een prive stal waar wel een paddock is, nu met extra pensionklant erbij is deze in 4 stukken verdeeld ipv 2 delen
maar nu gaan ze af en toe lekker los in de rijbak
en ook mijn paard staat in de winter veel binnen,maar vanaf 8.30 tot 11.00 in de paddock met speeltjes en contact met 3 andere
naar binnen om te eten en rond 12.30 weer de paddock in tot 15.00 en dan weer eten
ik ga altijd in de middag rijden ,van 12.00 tot 14.30 dan maken we km hij gaat dan als hij niet bezweet is en mooi weer nog de paddock in,soms blijven ze tot 15.30 buiten
tja en dan is het binnen staan in box van 250cm bij 500cm tot de andere ochtend

en dit is al veel beter dan ik op andere stallen had, daar mocht je paard in de paddock als je erbij bleef
en dat waren nooit uren, als er meer op stal waren mocht je maar 30min

het is nooit genoeg maar ik probeer ook de beste plek te vinden voor mijn dier
en zit goed in zijn vel, is vrolijk en we doen het er maar mee
hopelijk word het weer snel voorjaar en gaat de wei weer open!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:11

Maar feit is wel, stel dat alle paardeneigenaren opeens 'het licht' zien en hun paard buiten willen hebben.
Dan komt er een groot probleem want daar is helemaal geen ruimte voor.
Degenen die hun paard al buiten hebben staan op pensionstalletjes, moeten hun schaarse ruimte delen met anderen.
Of iedereen met goed land aan huis, moet de hand over het hart strijken en weidegang aanbieden aan mensen die zelf geen land hebben.
Ik zie hier in de buurt ook genoeg lege weilanden, maar denk maar niet dat wij daar onze paarden mogen neerzetten. :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:14

mika11 schreef:
Maar feit is wel, stel dat alle paardeneigenaren opeens 'het licht' zien en hun paard buiten willen hebben.
Dan komt er een groot probleem want daar is helemaal geen ruimte voor.
Degenen die hun paard al buiten hebben staan op pensionstalletjes, moeten hun schaarse ruimte delen met anderen.
Of iedereen met goed land aan huis, moet de hand over het hart strijken en weidegang aanbieden aan mensen die zelf geen land hebben.
Ik zie hier in de buurt ook genoeg lege weilanden, maar denk maar niet dat wij daar onze paarden mogen neerzetten. :D

helaas!
de wei waar wij in staan is van de buurman, nou deze ziet er nu perfect uit :j
mooi gras van 10cm...
maar het is veengrond zodra je erop gaat met je paard zakt de hoef erin weg
nee, daar komt geen paard meer op tot het voorjaar.....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:22

ik ken 1 stal, ook prive
deze is vlakbij ,het is van een oud stalgenootje en die zelf een stal begonnen en daar staan de paarden de hele winter overdag buiten, wel tot de knieen in de drap maar ze gaan naar buiten
vandaag reed ik over fietspad en er staan er 13 bij elkaar heerlijk in een groot stuk
zoiets is geweldig!
ik geloof dat ze 4 pensionpaarden hebben en rest van hunzelf, dus verloop zal er niet zijn,als je zo staat ga je nooit meer weg.
maar alle stallen hier in de buurt hebben de paarden binnen, de meeste hebben geen paddock en los in de rijbak mag vaak ook niet.

toen mijn ouders vroeger [ 1975 tot 1981] een ponyclub hadden stonden ze 25km verderop op het andere eiland [ goeree] en dat was zandgrond
stonden op 3 plaatsen met loopstallen en werden 1x per dag gevoerd, ruiven vol met balen hooi en elke avond ging mijn vader vanuit zijn werk alles voeren en bewateren

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:46

mirgino schreef:
ik ken 1 stal, ook prive
deze is vlakbij ,het is van een oud stalgenootje en die zelf een stal begonnen en daar staan de paarden de hele winter overdag buiten, wel tot de knieen in de drap maar ze gaan naar buiten
vandaag reed ik over fietspad en er staan er 13 bij elkaar heerlijk in een groot stuk
zoiets is geweldig!
ik geloof dat ze 4 pensionpaarden hebben en rest van hunzelf, dus verloop zal er niet zijn,als je zo staat ga je nooit meer weg.
maar alle stallen hier in de buurt hebben de paarden binnen, de meeste hebben geen paddock en los in de rijbak mag vaak ook niet.

Zou mijn keuze niet zijn . Tot de knietjes in de drap de hele dag is niet mijn ding.

toen mijn ouders vroeger [ 1975 tot 1981] een ponyclub hadden stonden ze 25km verderop op het andere eiland [ goeree] en dat was zandgrond
stonden op 3 plaatsen met loopstallen en werden 1x per dag gevoerd, ruiven vol met balen hooi en elke avond ging mijn vader vanuit zijn werk alles voeren en bewateren

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:12

NatasjavE schreef:
VogeltjeM schreef:

Maar hetgeen jij perfect vindt vindt ik (misschien wel)waardeloos.

Ik ben niet anders dan jij. Ik wil ook het beste voor mijn paard. En ik denk dat ik dat ze nu bied.

Maar leg die normen en waarden vooral een ander niet op. Want echt...het is wijvengekijf.
Bedenk heel goed dat het jouw normen en waarden zijn. Niet de mijne. Of die van Brenda of die van Anky of Edward.(of vul in)

Wijvengekijf :') vind ik: een roze dekje of een paarse? Bakkeleien over wat een goede huisvesting is voor je paard, vind ik heel nuttig.

Ik besef dat het mijn normen en waarden zijn, maar ik heb ze niet voor niks, ik heb ze zo objectief mogelijk gevormd, want geloof me in mijn regio zou het makkelijker voor me zijn om met minder genoegen te nemen. Een paard heeft nou eenmaal vrije beweging nodig, en een kudde. Dat is inherent aan de soort. Hij heeft zelfs die beweging nodig om fysiek gezond te blijven, o.a. voor een gezond hoefmechanisme en een goed werkend maag-darmsysteem. Het is een kuddedier, die als je hem zijn gang laat gaan, continue in interactie is met soortgenoten. Hoe onnatuurlijk is het dan om hem in afgesloten eenheidjes te plaatsen? Ik snap niet dat je niet onderkent dat dat puur ons eigenbelang is? Omdat wijer wat mee willen doen. Dat je dan wat schippert over het precieze aantal kudde-uren die je hem geeft, oké.. Maar überhaupt moeten discussiëren over het feit dat hij ineen kudde hoort voor langer dan 4 uur per etmaal? Have u met the species? :P (dat laatsteis luchtig bedoeld)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:14

VogeltjeM schreef:
Misschien als staleigenaren merken dat er meer mensen naar gaan vragen, ze sneller geneigd zijn aanpassingen te doen. Ik denk eigenlijk dat er al een flinke verschuiving aan de gang is, langzaam maar gestaag :)

In het ideale geval vraagt iedere paardeneigenaar om veel goede buitengang en gaan staleigenaren hun grote best doen om dat te realiseren. Maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Jij kan dat echter wel voor jouw paard proberen te realiseren door je ogen goed open te houden, misschien komt er nog eens een advertentie voorbij van mensen met een plekje aan huis oid? Niet ondenkbaar, zelfs hier op het dorp kwam ik een plekje tegen vorig jaar, alleen past mijn paard daar niet de inloopstal in :+ supergrote bummer. Dat zou nog eens ideaal zijn geweest...

Wás het maar zo dat stallen met slechte buitenvoorziening leeg bleven.... dat is dus niet zo. Zelfs de stallen waar je never ever je paard zou willen neerzetten staan VOL. Ik blijf altijd marktplaats en bokt in de gaten houden, heb zelfs een advertentie op marktplaats gezet. Maar het lijkt gewoon een onmogelijke kwestie....

VogeltjeM

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:15

Ik vind het wel heel positief dat je zoekt :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:19

mirgino schreef:
ik ken 1 stal, ook prive
zoiets is geweldig!

Doe mij eens wat gegevens van die stal pb-en :D