[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:34

Hihi...de muts.Die van mij zijn gelukkig zoveel makkelijker...het zal ze een worst wezen :P

Wind hier kan ook ongenadig zijn...noord-noord/oost komt hier vol binnen...brbbrb... :brr:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:52

De Fjord interesseert het ook totaal niets, maar die van mij is echt een scheitlijster :P

Die rent dan elke keer op een drafje de stal uit als ze vermoed dat er wel eens iets engs zou kunnen zijn.
Dat is natuurlijk ook geen doen...de hele tijd al die spanning :(:)

En ze vindt het ook eng om door de flappen heen te gaan, die dingen kunnen ook zo hard wapperen :=

Ik zit al tijden te twijfelen of ik iets van verzwaring aan de onderkant moet maken, of een paar flappen aan elkaar plakken ofzo zodat ze wat zwaarder worden en minder makkelijk opwaaien, maar ben bang dat ze als ze zwaarder worden zich er helemaal niet meer doorheen durft te werken, iebelige muts :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:26

Als mijn kleine Fax iets buiten hoort dan moet hij ook even buiten kijken hoor...hij is alleen net een bootwerker...beukt iedereen opzij :P
Altijd zooitje gerommel in de stal...staat hij even buiten te kijken...nah klaar.Dan weer met dezelfde elegantie terug de stal in om op zijn plekje te staan om te eten :P

Lijkt af en toe net op een ijsbreker :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:22

Ik zal de nieuwe bokt upload eens proberen. :D zojuist een hele avond staan knutselen nadat twee vandalen die vol trots verantwoordelijkheid namen voor hun daden, van de vorige slowfeeder een fastfeeder hadden gemaakt. Met dank aan pmarena die deze netten verkoopt nu iets gemaakt dat hopelijk steviger is. Oja en dank aan vriendlief haha. Die kwam trouwens nog op een goed idee, ik heb nu zelf ook een slowfeeder. :+

Morgen ga ik deze in de bak leggen. Willen jullie voor me duimen? Ik hoop dat hij hufterproof is nu....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh zo dus?

RianneH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:31

Haha mooie mensen slowfeeder :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:09

Haha, dat zal nog geen feest worden zo dat appeltje _O-

Nou aan de hoeveelheid tie-rippies kan het niet liggen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:31

Ik ben benieuwd hoe lang die mee gaat. Tie-raps kunnen knap scherp zijn als er dingen langs schuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:33

Dat zeker, maar gezien de hoeveelheid zal de druk vast aardig verdeeld worden en per rippie wel meevallen :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:48

Waarom de keuze voor tiewraps en niet rijgen?
Ik vind het een nadeel dat het de uiteindes altijd scherp blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:00

Ik neem aan omdat de buis zo te zien dikker is dan wat door de gaten past ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:53

Jotoma schreef:
Mijn eerste probeersel was een speciekuip rechthoekig met rubberen matten. De mat werd al snel opzij gekieperd of dubbelgevouwen. Ik ben nu eerst weer terug naar de EJ fijnmazige netten. Maar die worden snel groot, ook de mazen rekken naar mijn idee uit. Ik vind ook dat er veel gemorst wordt. Ook moet mijn paard nat hooi en in een vlas stal lekt zo'n hooinet nog aardig uit. Nieuwe netten heb ik al wel op het oog, maar het voeren vanaf de grond om lekkage (water) en natuurlijke houding te bevorderen spreekt mij aan.
Dus ik zoek toch nog iets met een bak, maar dan dusdanig verzwaard zodat hij niet los getrokken wordt.

Ik kwam deze constructie tegen en dit spreekt mij erg aan. Hebben jullie hier al ervaring mee? Neemt in de stal niet veel ruimte in beslag en lijkt de meest makkelijke manier om te vullen:
https://www.youtube.com/watch?v=KJzqXOIMflI

Ik heb hetzelfde probleem, een paard met nat hooi en in een vlasstal.
Heb je bovenstaande uit getest?
Lijkt mij iets zelf gemaakt?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:06

pmarena schreef:
Ik neem aan omdat de buis zo te zien dikker is dan wat door de gaten past ;)
Net met grote gaten zaten ook vast met tiewraps. En zullen de buizen dikker zijn dan 2 cm?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:10

Dat wel natuurlijk :P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:15

Atent schreef:
[ [url=m/jFRzrj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik maak m'n net zo dicht

Ziet er goed uit!
Vraagje: stoppen je paarden niet eventueel hun koppies tussen het gat linksboven en linksonder (en vice versa op rechts?)

Ik zou de zijden kunnen"dichtrijgen" zeg maar bij inventieve paarden, denk ik?
Laatst bijgewerkt door SamCo op 11-12-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:31

Afbeelding
Goede vraag. :D De druk word voldoende verdeeld als je er genoeg gebruikt, ze zijn oersterk en bij het oude net kun je zien dat bij de tierips nog draad zit. Hier lag het probleem dus niet. Mijn vriend gebruikt ze heel veel op het werk en heeft een apparaat om ze zo af te snijden dat ze niet scherp worden.

Hij ligt sinds vanmorgen in de bak. Heb nu 2 boze poniebeesten. :')

oja die rotzooi op de grond is wat er zonder net gebeurt. :o

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:15

Nadia schreef:
Sardis schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee?
http://thehaypillow.com/13-slow-feeder- ... illow.html

Ondanks dat ze behoorlijk aan de prijs zijn, vind ik ze er wel interessant uitzien :j

Ik lees al een tijdje mee omdat ik ook op zoek ben naar een goede oplossing voor het hooi. Die Hay Pillow ziet er knap uit, maar inderdaad prijzig. Ik ben daarom ook heel erg benieuwd naar ervaringen.

Sinds vorige week heb ik een Hay Pillow bij m'n merrie in haar stal. En het was even wennen voor haar, maar nu vind ik hem elke dag (zo goed als) leeg in haar stal. Ze krijgt hem zelfs ook zelf omgedraaid als hij op z'n kop terecht is gekomen!
Het is te grappig om haar met dat ding bezig te zien, er komen echt kleine beetjes hooi door de mazen heen en miepie staat als een malle met haar lip te friemelen om maar zoveel mogelijk sprietjes te pakken te krijgen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:46

@Scoxxx. Ik leg hem plat in m'n bak. Zie hieronder.
Afbeelding

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:52

Gave slowfeeders komen er voorbij!
Ik ben nog steeds tevreden over mijn slowfeeder net.
Helaas is het slowfeedernet (3x3) kapot gegaan, of eigenlijk, er is een gat ingekomen. Hoe geen idee, maar het hooi is nu iig veel sneller op door het gat. Iemand een idee hoe ik hem zou kunnen maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:50

Och wat een klein beetje hooi in een grote kist....hier zijn we meer van alles zo vol mogelijk stouwen :P

Repareren doen de meeste gewoon met een stukje touw dat ze voorhanden hebben :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:54

Hier krijgen ze ook een volle kruiwagen per voerbeurt, maar wel 4x op een dag.
Anders vreten ze alles in een uur op en staan de rest van de dag zielig te kijken...ook niet goed voor de maag/darmen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:10

Hier gaat het prima net de fijnmazige netten, eten ze gewoon normale hoeveelheden en zijn niet op het hooi gespitst omdat ze gewend zijn dat er altijd wat is :)

Iedereen maakt zijn eigen keuzes maar ik ga echt geen 4x per dag voeren...ben gekke henkie niet :=
Voer het liefst maar 2 keer per week, alles vol stouwen en succes ermee +:)+

Nog zat andere klussen te doen bij die knollen elke dag :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:11

Haha, de mensenslowfeeder :')

Die Hay Pillow ziet er ook fijn uit!

Hier het het idee en theorie af. Heb netten besteld, knooploos met mazen van 3 x 3. Dan rijg ik een dik elastiek door de rand die ik met karabijnhaken vast maak in doe hoeken van de bak. Ben benieuwd naar de praktijk.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:51

Gypsy mooie slowfeeder heb je met die bak zo! Hoe werkt die constructie (hoe zit het in elkaar) met die elastieken (mag ook uitgebreid per PB). Dit vind ik wel t mooiste systeem dat ik tot nu toe gezien heb!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:58

Ik zal het doorgeven aan mijn vriend HafNap! :D
Het is eigenlijk heel simpel, een frame van leidingbuizen, en in totaal 6 touwtjes verticaal in de bak. De onderkant zit vastgeknoopt, de bovenkant gaat eerst door een maas naast het frame (om te voorkomen dat het rek eruit getild kan worden) en dan door een gaatje geboord aan de bovenkant vd kist. Daar zit er een vrachtwagenelastiek aan vast, die houd de boel op spanning maar trek je ook makkelijk van het kapstokhaakje af (die witte dingen).

Aan een kant zit hij altijd vastgeknoopt, met vullen kantel je hem dan gewoon rechtop in de bak. Er gaat een flinke kruiwagen met bult in, daar doen ze 24 uur mee.

Er zit echter wel één groot nadeel aan, ze kunnen erg veel kracht op het net zetten en er zijn al 2 netten gesneuveld, beide binnen 1 week... -O-
Dus vandaar, duim voor me dat ik morgenochtend een intact net aantref... ^)