Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:21

Kijk en dat vind ik nou ontzettend zonde..

Kun je de inloopstallen niet zonder strooisel gebruiken? Want schuilen hoeft niet in een dikke laag stro, dat is gewoon luxe.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:28

Ik heb nu een schuilstal zonder bedekking, enkel stoeptegels.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:29

hier net zo.
betalen voor buiten doen ze liever niet.
ben dan ook stuk goedkoper dan andere.
maar heb geen bak dus dat is natuurlijk ook prijs verschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:00

Strooisel in een schuilstal vind ik ook onzin :)

Wordt nat van regen en baggerpoten die steeds erin en eruit gaan , stro komt buiten , modder binnen , ze gaan de schuilstal als WC-hok gebruiken....alles wordt een bende.

Hier krijgen ze lekker rubberen drainage-tegels op de vloer , en daar doen ze het maar mee :)

Ze kunnen er zacht en warm op liggen , dat is beter dan stro met regen / pies / koude vloer eronder :)

En ook niet onbelangrijk : ik hoef geen stro aan te voeren en vrachten verzeken stro te bergen / af te voeren.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:04

Ik zie dit topic net, wat geweldig! Als ik eigen land had gehad zou ik ook een Paddock paradise voor de peerdjes maken :D Ondertussen lees ik lekker mee :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:12

Wij hebben twee inloopstallen. In de één ligt gewoon beton. In de ander rubbermatten. Het voordeel van strooisel zie ik niet zo. Waar liggen de paarden altijd? Juist. Lekker buiten.
Joyce, hier staan de paarden ook op veengrond, dus ik weet dat aanpassingen noodzakelijk zijn om de paarden verantwoord buiten te laten lopen, maar volgens mij denk jij moeilijker dan dat het is ;). Het zou zo zonde zijn als je weer overgaat tot opstallen. Ik ben bijvoorbeeld wel bereid meer te betalen voor een buitenplek, máár ik wil dan niet het risico lopen dat mijn paard bij slecht weer op stal gezet wordt. En ik hecht ook geen waarde aan faciliteiten eigenlijk :).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:24

Ik hou binnenkort trouwens een open middag, namelijk op zaterdag 23 oktober van 13.00 tot 16.00.
Moet even een advertentie hiervoor maken, die zal ik straks wel in mn onderschift zetten voor geïnteresseerden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:31

Laura1986: Leuk!
ik zal eens kijken hoe ver het is ;)

@Dani: we hebben het hier al aangepast. Het 1e jaar zakten ze tot hun knieen weg langs het hek en was de bak ook zeiknat het 2e deel van de winter omdat er leem door het zand zit en daarnaast de grondwaterstand erg hoog is hier in de winter.
Er is dus een extra paddock aangelegd wond de schuilstal, die is bestraat met klinkers (was erg duur), er is daarna nog drainage aangelegd in de paddock en de bak en tenslotte afgelopen najaar de paddock vergroot.

Ik heb strooisel in mijn stallen omdat ik mijn zandpaddock, ondanks drainage, met veel regen niet droog kan houden, waardoor ze dan geen droge ligplaats hebben. Dat vind ik niet kunnen. En omdat ze dan ook niet graag daar plassen (Mijn merrie plast dan zelfs liever gewoon op de bestrating!) is strooisel in de stal wel zo fijn om alles netjes en fris te houden.

Ik woon op 20 meter van de paddock, en nu na 3,5 jaar paarden daarin, ruik je dat toch al wel op bepaalde dagen, en dat wordt alleen maar erger als ze nog meer plassen en poepen in dat zand. De man die de drainage aan kwam leggen klaagde er al flink over 2 jaar geleden :P

Hebben jullie daar aan huis geen last van?

Omdat ik het belangrijk vind dat ze ten alle tijden droog kunnen liggen, heb ik dus strooisel in de stallen.

Ook vind ik uitmesten van verregende en vertrapte mest een ***werk, dus het is een weloverbewogen beslissing om op te strooien, ook voor het behoud van de paddock, alleen kost dat natuurlijk wel geld.

Eerst kreeg ik gratis zaagsel via de buurman (timmerman) en dat was prima voor het opvangen van plas in de schuilstal. Daar blijft eventueel stof ook niet hangen en doordat het vochtig/klam is stuift het ook niet meer. Maar nu gaat er toch het hele jaar door wel strooisel doorheen, in de winter, en met regenachtig weer best veel als ze met een groepje het grootste deel van de dag en nacht het met de paddock en schuilstal moeten doen.

Dat geeft niet, dat is een keuze, maar het moet natuurlijk wel betaald worden.

Er staat nu nog 1 vriendin met pony in pension, en daarbij is het geen probleem. Maar als er na nieuwbouw van de stal nieuwe mensen bij komen, wil ik kijken of het toch iets rendabeler kan. Dus niet meer zo goedkoop mogelijk, maar wel erg paardvriendelijk, met keuze aan de eigenaar of ze met ons groepje mee gaan, of liever meer op stal.

Over bij slecht weer op stal moeten:
Mijn eigen paard en pony van vriendin gingen vorig jaar bij natte bodem en slecht weer op stal voor de nacht. Mijn pony en het pensionpaard bleven buiten in de paddock met schuilstal.

Nu is het pensionpaard weg, dus gaat mijn pony mee naar binnen bij slecht weer (alleen achter laten is geen optie, zijn kapschuurstalletje is 4 bij 6). Voor hem ook niet zo gek want vorig jaar heeft hij heel veel tijd doorgebracht in de schuilstal en lag daar ook in het strooisel en dan kan ik hem onbeperkt ruwvoer bijvoeren terwijl de anderen hun dieetnetje hebben.
Verder lopen ze nu dus al weer tijden lekker dag en nacht buiten met het pad naar bak en wei open tussen 11 en 16/17 uur. Blij dat we even een adempauze hebben na al dat slechte weer van augustus en september.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:10

iemand hier die rubberringmatten gebruikt om hooi door te geven?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:54

rubberringmatten???
hooi door geven???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:29

Ik heb een keer gehoord van iemand die ze over een hooibak gemaakt had ipv metaalgaas.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:36

dat bedoel ik DD,iemand uit een kletstopic vertelde hierover.
ik vroeg me af of er hier ook ervaring mee is.
Als ik ze google lijkt het mij niet handig maar misschien zie ik de verkeerde afmetingen voor me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:47

Nou qua gaten zou het moeten kunnen. Die schat ik op 5 cm, maar ze zijn wel erg dik (3 cm) en ondanks dat ze wel wat 'indeuken' lijkt het mij niet handig om het hooi er tussendoor te krijgen.
Hat zal wel minder herrie maken en beter voor de tanden zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:13

dat voorbeeld met speciekuip en rubber ringmat hadden ze eerst op de site van paardenkenniscentrum.nl staan. Kon hem nu niet meer vinden...
Ervaring van iemand die het nagemaakt had was dat ze er langs aten. Denk ook niet dat ze er hooi doorheen kunnen krijgen als ik naar die mat kijk die we hier thuis hebben liggen. Het is zo dik dat ze moeilijk bij de sprietjes kunnen komen, in tegenstelling tot een fijnmazig hooinet waarbij ze over, langs en tussen de veel dunnere en flexibelere touwtjes kunnen priegelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:15

Die van mij is nog steeds erg kwaad op het 3 cm net :D
Het is ook het laatste net waar ze aan begint.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:03

ook hier geen strooisel installen.
werd een grote zooi.
vorig jaar deel rubber tegels en deel matten, nu overal tegels omdat die vocht door laten en niet glad worden.
minder mest afval en stuk schoner, alleen lastig te vegen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:54

Ik had het er laatst over met iemand en die heeft mij toen best wel enthousiast gemaakt over dit idee.
Zei heeft ook de mogenlijkheid om zoiets te maken en dat gaat ze waarschijnlijk ook doen, weet niet op wat voor termijn.
Weet er nog niet zoveel over dus ga het topic maar een beetje doorlezen :D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:58

ik heb wel stro in mijn stallen.

nu het niet zo koud is heb ik een strook aan de achterkant.
als het wel kouder word stooi ik verder door.
de troep valt reuze mee,bij droog weer ligt er niets,bij veel regen wel maar dan gaat er net een plakje stro bij.
ik heb er wel een uitloop balk voor zitten.
james slaapt er met slecht weer ook op.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:11

joyce B schreef:
dat voorbeeld met speciekuip en rubber ringmat hadden ze eerst op de site van paardenkenniscentrum.nl staan. Kon hem nu niet meer vinden...
Ervaring van iemand die het nagemaakt had was dat ze er langs aten. Denk ook niet dat ze er hooi doorheen kunnen krijgen als ik naar die mat kijk die we hier thuis hebben liggen. Het is zo dik dat ze moeilijk bij de sprietjes kunnen komen, in tegenstelling tot een fijnmazig hooinet waarbij ze over, langs en tussen de veel dunnere en flexibelere touwtjes kunnen priegelen.

ik heb ergens iets dergelijks gezien, maar ik kan me niet meteen herinneren waar...
daar hadden ze een paar grotere gaten in de mat gemaakt zodat de paarden beter bij het hooi konden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:52

DubbelDun schreef:
Het is dus gemaakt van dit soort blauwe tonnen
Afbeelding

En dmv gaten te boren met een gatenzaag krijg je dan dit resultaat:
Afbeelding

Met een kleinere ton is het natuurlijk ook mogelijk.
Ook in de bodem zitten wat gaten.
Voordeel is dat je gewoon kunt vullen middels het deksel.

Hoi, ik lees mee. Deze regentonnen staan gratis op marktplaats afhalen Leiden. :list:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:29

hoi,

ik lees stiekem al een tijdje mee. ben echt razend enthousiast over dit idee, en ga het later ook (proberen) te realiseren (op mijn eigen land?). alleen, ben nu 14 _O-

maar heeft er iemand nog een ideetje om in stal paarden zo lang mogelijk aan het hooi te laten knabbelen? 2 hooinetten over elkaar ken ik, alleen dan staan ze met hun hoofd omhoog. het is natuurlijker als ze van de grond eten, alleen dan is het zo op...
vanwaar deze vraag, heel simpel. de meeste stallen bieden stalling aan waarbij de paarden overdag buiten staan maar s nachts binnen. en als ze dan lekker lang over hun hooi kunnen doen op een natuurlijke(re) manier... :D

edit typefoutjes

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:41

Naar aanleiding van dit topic ben ik bij mij ook eens aan de gang gegaan.
Het is niet mijn eigen wei dus ik ga geen grindbakken maken of iets dergelijks.
Mijn stallen kan ik er niet bij betrekken omdat die op een ander weitje staan wat niet in verbinding staat met het gedeelte wat nu paddock paradise is.
Het ziet er nu zo uit:
Afbeelding
De rode gedeeltes zijn openingen, die van de bak heb ik nu open en die van de weitjes dicht.
Het hele stuk is ong. 40 bij 80 meter.
In 3 hoeken liggen likstenen(3 verschillende).
Het hooi wordt gevoerd in grote fijn mazige hooinetten(aanhangwagen netten) die evenwijdig aan de heining staan.
Dit omdat ik ze zo makkelijker kan vullen van buiten de heining en omdat ze in de bak staan en we er dus langs moeten kunnen rijden.
Ik weet niet of ik het pad(track) de hele winter open laat, omdat ik niet wil dat ze het helemaal kapot lopen.
Het pad is afgezet met schrikdraad paaltjes omdat ik het in het voorjaar eruit moet kunnen halen als het land bemest wordt.
De zwarte lijnen is vaste omheining,de blauwe is met schrikdraadpaaltjes.
1 van de pony's was vanmiddag heel hard rondjes aan het racen,over het buitenste pad en door de bak,hij vond het schijnbaar wel leuk.
Vanmiddag heb ik verdeelt over de hele track brood en appels neergelegd zodat ze wat te zoeken hadden
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:44

Zou een compostvat ook als slowfeeder gebruikt kunnen worden? Dat zou naar mijn idee hetzelfde effect geven als een afvalcontainer met gat onderdaan. Iemand die dat al gedaan heeft?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:49

Dat is misschien niet eens zo'n gek idee!!
Ze zijn nu in de aanbieding bij de welkoop(34,95).
Ik vraag me alleen af of de opening niet te groot is, maar daar kan je ook gaas voor maken ofzo.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:57

Op marktplaats staan ze zelfs voor een euro of 10. Gaas er voor kan inderdaad. Ik zit er alleen mee dat ze meestal rond zijn en een schuin aflopende plaat dus niet zomaar geplaatst kan worden. Mar, 10 euro... Is het proberen wel waard toch?