Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:36

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:45

Haha had hem ook al gespot. Dure gadget. Moet nog zien of het werkt met een flinke hoop en natte bedding ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:54

Ik wil dat ding! Echt!
Ik krijg zowat RSI door het handmatig schudden/trillen van m'n eigen vorkje - dit is het helemaal.
*gaat nu sparen of wachten op rijke dagen*

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:06

Kom op hé!!! Een ander gaat naar een sportschool om meer spieren te krijgen en daar moet je ook nog voor betalen. Wij krijgen gratis spieren, goed uithoudingsvermogen en een schone stal :D . Wat wil je nog meer :o

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:58

gaat dit topic nog over strokorrels of over mestvorken :D haha

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:36

Tja, ook in de strokorrels komt mest en dus een mestvork is dan erruugggh handig :D

Nog 2 wk en dan is de eerste korrelstal hier het jaar rond, hij gaat lekkerrrrrr!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:42

@diana1 : je bedoelt dat de eerste korrels er dan nog in liggen ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:30

Ik heb de stal in het afgelopen jaar niet één keer leeg gehaald!
Elke dag de hopen en de natte plek verwijderen werkt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:07

Doen ze niet muf ruiken?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:08

Diana: ik vind het knap dat je het zolang goed gehouden hebt!
De oudste korrels zullen er al lang wel uit zijn toch?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:17

Het ruikt helemaal niet muf.....je mag langs komen voor een geurproef :D
Ik denk ook niet dat er nog restjes van het begin in liggen, misschien nog hele kleine kruimeltjes?
Wat ik bedoel met het jaar rond is dat ik niet één keer de stal heb leeggehaald in die 50 wk. en dat blijft voorlopig zo.
Goed uitmesten en op tijd bijstrooien leidt tot dit resultaat +:)+
Het blijft trouwens in beide stallen goed, alleen bij Kayleigh blijft het licht van kleur.
Overigens hou ik op mijn site nog steeds alles bij.(via onderstaande links)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:21

jennyk schreef:
De oudste korrels zullen er al lang wel uit zijn toch?

Dat bedoel ik dus te zeggen :+

Ik misgun je je stallen niet hoor :D, maar het is nu net of je bijna geen verbruik hebt, terwijl je gewoon een zak per week gebruikt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:23

Ja en??? dat zeg ik toch niet.......
Volledig verslag is te lezen op mijn site.
Ik zeg gewoon dat ik een jaar rond ben met de eerste korrelstal en dat ik niet één keer de hele stal heb leeg hoeven halen, en dus goed uitmestbeleid en op tijd bijstrooien dit resultaat oplevert +:)+

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:56

Maar is dat zo bijzonder dan, een stal nooit helemaal leeg hoeven halen? :o

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:57

Lees dit topic eens door zou ik zeggen!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:02

Heb het wel wat gevolgd maar ik ga 'm niet helemaal post voor post doorlezen. ;) Maar ik begrijp dat het dus wel bijzonder is?
Dan hebben ook wij (met vlas) blijkbaar een bijzonder (goed) uitmestbeleid. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:32

Ik denk dat je met elke bedding en dagelijks goed uitmesten hetzelfde resultaat hebt.
Het gaat er imo om hoe strokorrels zich in prijs/gebruik verhouden tot andere strooisels. En daarin zijn ze gezien de staatjes niet beter of slechter (a.i. 1 zak per week). Hóe het verder qua uitmesten/wateropname etc bevalt is zeer persoonlijk én paardgebonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:45

Helemaal leeghalen heb ik ook nog nooit gedaan. Altijd de zelfde stukken die vervangen worden. Achterin de stal en dat is ongeveer een m2 of 3 a 3,5m die heb ik nog nooit leeggeschept, daar staat hij alleen maar, en daar poept hij. Doordat hij daar niet plast, wordt het niet nat en de drollen kan ik opscheppen.

In het midden ligt het nooit voor altijd.

Maar nu ik dus pot en eens per week even een stukje van ongeveer een meter bij een meter leegschep omdat dat zijn plasplek en ligplek is....ja op de plasplek :D , dat vervang ik als het een hoge harde bult wordt en het bovenste laagje nog maar een cm of 10 droog is. Het is wel lekker warm voor hem in de winter, want ik heb dus nu door de combinatiestal een bodembedekking die recht blijft liggen, warm en zacht is, droog en niet stinkt...ben er zo heel gelukkig mee. Ook heeft hij nog niet gehoest en ik denk dat het komt, doordat ik nu zo een dikke bodem heb, de urine ruimte heeft en er geen ammoniak vrij komt bij het plassen...

Met korrels plast hij er op en dan heeft het even tijd nodig te zakken, nu plast hij, zie je meteen een gaatje, zakt het weg en weg is het..de bodem sluit meteen..

Ik doe regelmatig een laagje stro opstrooien, ook al is alles droog en ligt er genoeg, maar zo hou ik ook alles dik en droog en het ziet er goddelijk uit....nog nooit zo een fijne stal gehad....

Dat dicht gooien van open gaten, dat oneffen bed, dat irriteerde mij, plaste hij op een open gat, hups dan stinkt het weer, is het weer een kledder daar. Nu is dat niet meer.

Moet ik dit creëren middels korrels, kost dat een godsvermogen....maar de korrels als eerste laag is dan ook wel weer fijn...de vlas laag erover heen is goedkoper, de zakken geven meer volume en kosten maar 5.30 per stuk, stro is helemaal goedkoop, ik denk 1 pak in de 2 weken en die is 2.80...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:47

@wuswa: ik haal vlas voor 5 euro ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:51

Bedoel je mij? :D Ja ik heb 5 euro ex 6 % btw, ook weer tussenhandel, boer in de buurt en vind het wel zo makkelijk zo.Anders moet ik weer een pallet nemen en dat staat dan weer hier en de muizen.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:54

Ships ja :D
Ik haal het via Vink, dus geen BTW. Franko brengen is idd per 2 pallets of los via zijn verkoopadres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:59

Waar zit Vink? Maar als ik ga halen, ben ik reiskosten kwijt en 2 pallets wordt hier aangewroten...stikt van de veldmuizen hier....en soms ook nog ratten.... :r

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:00

Daarom heb ik het ook niet meer op voorraad :D
Vink zit tussen wekerom en lunteren in.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:28

DubbelDun schreef:
Ik denk dat je met elke bedding en dagelijks goed uitmesten hetzelfde resultaat hebt.
Het gaat er imo om hoe strokorrels zich in prijs/gebruik verhouden tot andere strooisels. En daarin zijn ze gezien de staatjes niet beter of slechter (a.i. 1 zak per week). Hóe het verder qua uitmesten/wateropname etc bevalt is zeer persoonlijk én paardgebonden.

Het verschil voor mij zit in het feit dat ik nu een stal heb voor Helianthe waarin ze niet op beton staat, ze at altijd alle stro uit de stal en met zaagsel/vlas had ik geen goede resultaten.

Sinds ze op korrels staat heeft ze altijd een lekker "bed" om op te liggen.

Prijs per week zal niet veel duurder zijn dan wanneer ik 2 pakken stro in de week nodig zou hebben per stal. Mijn mestafvoerkosten zijn nu de helft minder. Het werk dat ik nu heb in vergelijking tot de eerdere bodembedekking is minder. De stank die er voorheen was met stro/zaagsel is er nu niet. Opslagruimte van strokorrels tov stropakken is een stuk kleiner + de tijd die ik win in het niet elke week achter nieuwe stropakken ophalen met de auto en aanhanger.

Alles met elkaar voor mij genoeg redenen om door te korrelen.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:32

DD: we hebben dezelfde leverancier :D