Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:28

Hier 2 Shetlanders, 2 Welsh en 1 PRExhaf ze krijgen onbeperkt arm hooi.. vanaf juni opbouwend naar 2u gras per dag.

Daarnaast krijgen ze metazoa balancer en sommige hebben iets meer eiwit nodig, dan voer ik dat bij. Nu met agrobs.

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:51

Idd een graasmasker is ook een goede optie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:02

Jullie gaan hard!
Qua hooi, ik heb de Fourage handel toen gebeld en ze zijn met wat gezeur het komen omruilen. Gezien de prijs en dat het omgeruilde hooi nog niet echt top was maar weer zelf gaan halen. Zie ik tenminste vooraf wat ik koop.

Qua afvallen, Lando is zo’n 50 kilo kwijt. Heb arm hooi en hij staat beperkt op het gras. Verder op de track en paddock.

Net hier
Afbeelding
En nu
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:38

De paarden hebben redelijk suikerarm hooi. Diekke heeft normale arbeid en is mooi qua gewicht.
Mir doet bijna niks sinds eind December en is compleet dicht aan het groeien. Zij heeft ontzettend veel aanleg tot dik worden.

Ik baal daar best wat van, maar ja ik ben echt al mijn motivatie kwijt om nog wat met haar te doen. Diekke apart zetten en Mir minder geven, maakt Mir nog bozer en gefrustreerder dan ze al is. Dus tja, hoop maar dat de trainster haar gangs krijgt en de kilo’s er snel afgaan. Stuk gezonder voor haar.

Ik heb een kale wei en meerdere voerpunten hoopte eigenlijk dat door het op en neer lopen, ze zou afvallen, maar ze lijkt alleen maar dikker te zijn geworden :=

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:55

Afbeelding
Hoe zijn jullie ervaringen met graasmaskers?

Frustreert dat de paarden niet enorm?
Misschien heb ik er een compleet fout beeld van maar het lijkt me zo'n marteltuig. Of zijn er merken die wel 'paardvriendelijk' zijn?

En jullie voeren wél hooi bij als ze op een vrij kale weide staan? Ik deed dat ook maar mijn trainer zegt dat hij dan alsnog te veel calorieën binnen krijgt en dat het óf gras óf hooi is. Niet de 2 samen, want hij eet inderdaad zijn hooi op en daarna gaat hij verder grazen.

Hieronder - edit: hierboven blijkbaar - een foto van des desbetreffende heer en het stuk wei waar hij nu op kan. Dit is het meest kale stukje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:03

De eerste dagen frustreert het, want dan kunnen ze geen grote happen grijpen.
En ja dat is natuurlijk niet leuk...
Als je buiten komt krijg je een smeekbede, doen ze enorm zielig. En zijn ze totaal hulpeloos.

Kijk je stiekem door het raam staan ze te grazen....

Nu doen ze dat hier niet meer hoor. Maar dat was de eerste dagen.

Ik heb het wel opgebouwd, dat wel. Zodat ze het ook konden leren. De ene is daar wat handiger in dan de ander.

Terwijl ik dit type komen ze voorbij.

Merrie mag nogafvallen, maar is bijna niet te doen zonder beweging
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-03-25 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:05

Ik had verwacht dat het mijn merrie enorm zou frustreren. Ze is altijd erg expliciet over dingen die haar niet aan staan, dekens gaan bijvoorbeeld standaard binnen een week helemaal stuk.

Maar ik heb de greenguard gekocht (en ook anderen uitgeprobeerd maar die waren het echt niet).
En ik heb 2 weken besteed aan daar mee opbouwen. In het begin (toen ze nog op de medicatie voor lichte hoefbevangenheid stond) ding op en aan de hand naar mooi hoog en sappig gras. Daarvan dacht ze de eerste dagen namelijk dat ze dat echt niet kon eten, dus ik ben begonnen met gras sprieten er doorheen duwen.

Daarna eerst een paar uur om en ook observeren of ze er wel water mee kan drinken. Daarna alleen overdag en nadat ik had gezien dat ze er ook langzaam maar wel prima hooi mee kon eten heeft ze hem vorig jaar vanaf mei tot en met november dit jaar 24u per dag om gehad...

Nu staan ze aan huis en op de paddock en de track geen gras dus ding niet om maar als ze dit weekend een uurte op het gras mogen gaat hij ook gewoon weer om.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:24

Hier wordt zwaar gechilt op het moment

Afbeelding
Afbeelding

De vos krijgt van mij altijd een volle kruiwagen voor de nacht. De bruine een beperkte portie in een hooinet. Op die manier probeer ik de een wat meer op gewicht te houden en de ander niet te dik te laten worden (wordt tijd dat ie echt aan het werk gaat). Geen idee van de voedingswaarde van het hooi en/ of de voordroog. Heb nu geloof van drie verschillende partijen liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:14

ik heb er 4 staan waarvan 1 van 30 die bijgevoerd wordt, een tinker en dikke PRE en een jonge PRE op pension die weer snel afvalt
Overdag alles hetzelfde, hooi uit netten en in de avond krijgen die wat minder nodig hebben halve netten en die andere juist extra

geen gras maar toen ik wel gras had strookbegrazing

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:59

Nadeel van graasmasker is dat ze gras waar wortels en dus zand er aan niet weg kunnen gooien want dat blijft in het masker zitten. Dan zou je en voldoende hooi bij moeten voeren en regelmatig zandkuur geven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:05

Afbeelding

Zit ik toch zomaar buiten te ontbijten <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:29

Heerlijk! Geniet er van!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 10:33

Lekker joh!

Ik heb nieuwe bewoners in de poel al een paar dagen. Een koppeltje eendjes.

Vanochtend ook, liggen ze op de rand te slapen <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:12

Ah wat schattig Audesta.

Heer wordt de natuur duidelijk actiever. Reeën, hazen, reigers, Vlaamse gaaien.
Allen “mijn” sperwer is na maanden vertrokken.

Mir was vanmorgen heel grappig.
Er kwam een vriendin langs en we hadden het erover dat Mir zo dik geworden was.
Mir leek met interesse te luisteren, ging daarna galopperen en vervolgens heel lang in het midden van de wei voor zich uit staan kijken. Alsof ze per direct met haar dieet begonnen was. :=

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:57

Hahaha geweldig.

Ja hier renden van de week ook 2 grote hazen door de track, fantastisch. Dit is echt zo mijn favoriete tijd van het jaar.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:22

Ik kom ook weer even boven water drijven, we zijn druk bezig met klussen en bijlezen en reageren op telefoon gaat niet zo handig dus even een bijlees post via de laptop.

Paarden doen het echt heel goed. De tweede dag heb ik ze al met z'n drietjes bij elkaar gezet en alles verliep heel rustig en gemoedelijk. Het is een leuk clubje zo samen. We hebben ontzettend geluk met dit heerlijke weer ook!

Mijn dochter heeft al lekker gereden met Magic, en Millie, de jaarling is al zo mak geworden, dat gaat echt een hele leuk worden straks! Ze ins ontzettend nieuwsgierig en komt overal op af en wil graag aandacht. Ze ligt (letterlijk) regelmatig te grazen, zoń grappig om te zien. Mijn paard doet het ook heel goed, van de week maar eens wat grondwerken in de bak.

De kat die hier woonde mag lekker hier blijven wonen en we zijn echt al heel gek maar haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb biowaldboden in de stallen en tot nu toe ben ik erg positief. Benieuwd over een paar weken of dat nog zo is :)

Via een buurman een ronde verpakte en onverpakte baal hooi gehaald. De onverpakte is echt mega droog en stoffig, krijg zelf hoestbuiten als ik het in de netten doe, die ga ik niet meer opmaken. Heb het nat gemaakt maar dat moeten ze niet. De verpakte was ik in het begin erg enthousiast over maar begin toch te twijfelen. Nu vanavond bij iemand in de buurt hooi halen om te vergelijken. Irritant die zoektocht naar het juiste adresje, maar lees dat ik niet de enige ben met dit probleem.

MaritB heerlijke rit met de kar en veel kinderfun zie ik voorbij komen, heerlijk!

Moska, altijd fijn die momenten van 'doet ie anders nooit', zal je net zien. Hopelijk ben je inmiddels weer opgeknapt, en anders beterschap! En heerlijk plaatje van een zonnebadend paard.

Betreft ponykamp; ik ging vroeger altijd met mijn moeder op ruiterweekend. Echt super leuk, eigen huisje op het terrein, buitenritten maken, gezamenlijk eten en deelnemen aan activiteiten als je wilde. Was ook een soort verkorte ponykamp.

Fijn uitzicht zo tijdens het ontbijt Boemel, wij lunchen de afgelopen dagen ook buiten aan de picknick tafel met uitzicht op de paarden. Echt een rijkdom.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:32

Wat heerlijk bijna zomers overal!
Hier hebben ze voor het eerst op het gras gestaan. Erg mooi uitzicht.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:01

Wat een lieve snoetjes Moska!

Leuke kat en pony Kletskoekje.
Biowald heb ik hier ook wel eens naar gekeken, maar heb er aan gerekend en ben nu financieel goedkoper uit.

Ik zag op de facebook site van het paardenwelzijnscentrum nog wel een hele uitleg om met vlas, gehakkeld stro en nog wat middeltjes het zelfde effect als een Biowaldbodem te krijgen, maar dan een stuk goedkoper. Aangezien ik nog veel vlas heb liggen, ga ik dat misschien wel proberen.

Heerlijk Nickeltje, wat zullen ze blij zijn!

We zijn druk in de wei geweest vandaag. Durfden nog niet overal te rijden met de trekker, maar het meeste is gesleept.
Als het goed is blijft het nog even droog, dan hopelijk de rest.

Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:31

Het is zeker een hele investering Boemel. Het is wel super makkelijk, ben echt zo klaar met de stallen en ruikt echt heerlijk alsof je in het bos bent. Vorige bewoner had dit ook en deed ruim driekwart jaar met een bodem. Schijnt dat je het wel echt volgens instructie moet doen en geen heel vies paard. We gaan het meemaken :) Benieuwd hoe het bevalt als je de manier van paarden welzijn gaat proberen. Mooi trekkertje heb je

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:49

Ja das inderdaad een fijn trekkertje.

Die boslucht lijkt me inderdaad heerlijk.

Ik weet niet wat ik nú voor 2 paarden per jaar aan strooisel kwijt ben. Ik denk eur 35,00 a eur 40 per maand, dus dat valt hard mee.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:40

Wat voor hooibakken heb jij met de bio-waldbodem? Of heb je alleen netten? Ik heb een slowfeeder ruif en 's nachts netten. Maar mijn paarden trekken dus al hun hooi eerst uit de ruif en netten gooien het op de grond en eten dan alleen het bovenste op. De rest lopen ze door de waldbodem heen. Ik ben dus per stal iedere dag een halfuur hooi uit de waldbodem aan het vissen (halve kruiwagen vol) dus dat is wel echt een tegenvaller en daar zoek ik nog een oplossing voor. Op zich is de poep eruit scheppen minder werk. Het ene paard maakt olifantpoephopen op dezelfde plek in de stal dus qua poepscheppen is dat makkelijk. De andere verstopt zijn hopen en dus ben je echt met de mestvork opzoek naar poep dat is wel een gedoetje. Maar het blijven wel mooie geplette drollen dus redelijk makkelijk eruit te halen (als je ze gevonden hebt).

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:09

Oh dat is balen pjer, van het hooi, dat doen die van mij niet. Ik het de slowfeeder netten hangen (op foto zie je het op de achtergrond) maar bijna geen afval op de grond. Zal morgenochtend een foto maken als ik er aan denk. Lijkt me wel heel lastig als je zoveel hooi in je biowald hebt.

Ik ben erg benieuwd bij mijn grote paard of de bodem goed blijft bevallen. Zij is erg groot en de stal is standaard formaat. Heb nu de eerste natte plek(je) te drogen gelegd.

Afbeelding

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:46

Afbeelding
Afbeelding
Vanmiddag uitgemest en rond 19:00 mochten ze op stal. Sindsdien 2x hooi gegeven in de ruif en plastic ton.
Het is nu 23:40 tijd voor de laatste ronde.
De vos vind het zijn taak om alles op te krijgen voor de volgende ronde. De bruine stopt wel met eten als hij vol zit of als hij het hooi te vies vind. Maar beiden maken ze er een puinzooi van. Vandaag voor het eerst bij de bruine hooi in de ton om te kijken of hij dan minder knoeit.... en ook of het helpt met het hoesten.
Ik zie wel dat hij weer geprobeerd heeft om in de voerbak te poepen. Op de vorige stal deed hij het altijd in de waterbak. :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:51

Ik zeg wel eens dat Mir qua gedrag met een eigenwijze shetlandpony is.
Vanmorgen lekker gewassen en meteen in de wei gezet, zodat ze niet zou rollen. Dat plan mislukte natuurlijk direct, dus ze ziet er niet uit.

Mir heeft nogal rare eetgewoontes. Vandaag toch even vast weten te leggen :D

https://www.instagram.com/share/BAIJAhRJwh

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:19

Was ff weekend weg :D wel gelezen maar dus niet gereageerd..

Zag een knappe kat
Boemel, ze rekt wel mooi zo

Heeft 1 van jullie toevallig ervaring met een bovenbeen tasje tijdens het rijden? Ik merk dat ik elke keer loop te klooien met m’n telefoon in m’n broekzak en ik rijd met een airjacket dus een buiktasje is ook weer niet handig