het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 10:19

Dank jullie wel voor het mee denken.

voordeel van de wei is dat ik alleen op de hoeken vaste palen heb staan en tussenin prikpaaltjes. Afscheiding bak/wei zijn wel vaste palen maar dan hoeft er maar 1 uit denk ik. Ik ga hem mee nemen in het denken erover.
ik klink wel als een zeur.. Maar zo dicht bij de weg is misschien wel weer aantrekkelijker voor diefstal. En hij staat dan echt vol in het uitzicht van de achterburen in de straat. Maar dan zou ik eventueel dus in het andere deel kunnen doen dus op het plaatje hoger.

Paarden kunnen trouwens wel even op stal als ze bezig zijn ermee. Bij rode pijl kunnen ze wel op de track lopen of wei maar stal vind ik ook goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:47

Meer in het zich staan is wel een ding idd, maar je kunt dezelfde situatie ook hogerop in het weiland toepassen.

Ik vond net dit op de track; een knoppergal op een eikel. Zoveel eikels en dit is voor het eerst datik er eentje irl zie :)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er niets levends in aangetroffen, maar toch maar naar buiten gegooid :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:26

Zo bijgelezen weinig reactie want we zijn druk.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:36

Ziet er goed uit! Veel plezier!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:39

Nou, ik kom ook weer 's aanwaaien :') Het is gewoon onmogelijk om jullie bij te houden, hoe graag 'k ook zou willen :=
Maar ik zit met een probleempje, en jullie weten vast wel raad! Mijn drinkbakken functioneren niet goed, als in: de paarden morsen enorm veel. Ik heb gewoon simpele automatisch drinkers van de EJ, met lepel. Ik wil dus al gaan kijken naar drinkbakken met zo'n staafje. Maar dan vraag ik me nog af of ik niet een grotere drinkbak moet hebben bijv.? Welke hebben jullie? En wat zijn de ervaringen? :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:48

xXutopiaXx schreef:
Nou, ik kom ook weer 's aanwaaien :') Het is gewoon onmogelijk om jullie bij te houden, hoe graag 'k ook zou willen :=
Maar ik zit met een probleempje, en jullie weten vast wel raad! Mijn drinkbakken functioneren niet goed, als in: de paarden morsen enorm veel. Ik heb gewoon simpele automatisch drinkers van de EJ, met lepel. Ik wil dus al gaan kijken naar drinkbakken met zo'n staafje. Maar dan vraag ik me nog af of ik niet een grotere drinkbak moet hebben bijv.? Welke hebben jullie? En wat zijn de ervaringen? :D

Kan je ze niet instellen zodat ze langzamer stromen. Dat scheelde hier een hoop geknoei.
Nou is een dieper/groter bakje wel fijner als je paarden grote snuiten hebben die de hele bak vullen. Dan drukken ze al veel water weg nog voordat ze aan drinken toe zijn.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:01

Wij hebben de waterdruk in de stallen ook lager ingesteld. Anders kregen we ook flink geknoei. Ze staan ook alleen maar in de nacht binnen, overdag hebben ze buiten water staan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:00

Ik heb die krengen járen geleden er al uitgesloopt omdat ik ze nooit goed waterdicht kreeg ;(
Dus áls ze op stal staan dan heb ik die 12 liter emmers die met haken aan de muur hangen, of in het geval van Jasmijntje aan de deur.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:12

Ik heb deze hangen in de stallen en buiten. En voor de honden zodat die ook altijd water kunnen pakken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:36

Handig :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:04

Ik heb eigenlijk nergens last van met die drinkbakken. Alleen nu 1 paard die er mee speelt en laat overstromen. Dat is wel irritant :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:57

Een Berner <3 <3

Hier inderdaad ook al de stroomsnelheid verminderd, maar mocht nog niet genoeg helpen.. en dikke Friezenneuzen :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:21

xXutopiaXx schreef:
Een Berner <3 <3

Hier inderdaad ook al de stroomsnelheid verminderd, maar mocht nog niet genoeg helpen.. en dikke Friezenneuzen :=

Een halve Berner. De andere helft is Friese stabij

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:59

Bedankt Kim voor doorgeven dosering.

Wat een gedoe met die boot. Lastig hoor.
Hier stond een caravan in stalling (van familie van mijn vriend) die ruimte had ik nodig voor Hooi opslag. heb toen een betaald plekje gezocht en dat vergoed. Maar dat gaat in dit geval wat ver…. Zou dan plekje op de wei doen. En als ze dat niet willen, kunnen ze toch zelf wat anders zoeken?

Lastig met dat water. Hier ook de snelheid flink verlaagd. Kan het bij jou nog langzamer? En anders eens kijken hoe het gaat als je wat onder de lepel legt waardoor ze hem minder ver in kunnen drukken.

Leuke hond BB.

Enerverend Belker, veel plezier.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 22:52

xXutopiaXx schreef:

Wij hebben bij de merrie een staafje, maar hogerop kraantje ertussen gezet om stroomsnelheid te minderen. Kon dagelijks kruiwagen nat vlas wegbrengen anders.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:02

Ohhh hier ook waterbakken drama…
Heb vrijwel alles al geprobeerd.
Nu vlotterbakken maar dat is ook niks…

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:18

Hier zijn de waterbakken individueel afgesteld. Ik heb ze met zo'n staafje en de water snelheid verschilt per paard.
Ik heb ook geen waterballet in de stal dus voor ons werkt dit prima. De stroomsnelheid is wel echt niet hoog. Om het bakje zelf vol te laten lopen moet je echt wel een tijdje het water laten lopen. Bij beiden zijn de waterbakken ook nooit meer dan halfvol als ze klaar zijn met drinken. Ik denk wel dat mijn bakjes ietsjes groter zijn dan gemiddeld om dat ze ook een verwarmingselement hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 05:55

Ik heb gewoon grote bakken staan maar goed heb ook niet echt een stal. Hera doet wel of ze duikboot is en dat is erg grappig om te zien, die heeft recht lol in het drinken uit zo’n grote bak :+

Gesprek op m’n werk was op zich positief maar heel dubbel. Ben denk ik ook niet voor niks al wakker nu.. maar goed ook weer ff laten bezinken, vandaag dagje vrij en hoop wat kozijnen te kunnen schilderen. Eind van de dag met kaat naar Klaas feuth voor dr voeten. Ze is nog steeds kreupel ook op dr spier scheur wat al lang over had moeten zijn -O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:34

MarjanB schreef:
Ik heb gewoon grote bakken staan maar goed heb ook niet echt een stal. Hera doet wel of ze duikboot is en dat is erg grappig om te zien, die heeft recht lol in het drinken uit zo’n grote bak :+

Gesprek op m’n werk was op zich positief maar heel dubbel. Ben denk ik ook niet voor niks al wakker nu.. maar goed ook weer ff laten bezinken, vandaag dagje vrij en hoop wat kozijnen te kunnen schilderen. Eind van de dag met kaat naar Klaas feuth voor dr voeten. Ze is nog steeds kreupel ook op dr spier scheur wat al lang over had moeten zijn -O-

Hoe lang loopt ze nu met die spierscheur? Bij mijn grote bonte duurde dat echt 6 maanden dat hij er niet meer op kreupelde, was een spier in de schouder.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:46

Die van mij was inderdaad ook maanden onder de pannen. Sterker nog meer dan een jaar.

Lastig van je gesprek Marjan! Even goed laten bezinken.

Ik heb zaterdag nieuw hooi gehaald. Mooi spul dus meteen trailer vol meegenomen. Maar 2 van de 3 eten het dus niet/slecht. Hopelijk is het even wennen, want is wel echt andere structuur dan vorige hooi. Maar je wordt er moedeloos van ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:50

Missy had eens de broekspier gescheurd en dat spiervlies is nooit meer echt geheeld en na inspanning puilde dat altijd wat uit.

@manzano: hier wordt er de eerste dagen van nieuw hooi ook altijd minder graag gegeten, maar dat gaat meestal wel over. ik heb 1x een lading van naast een (te veel) bespoten bollenveld gehad en die aten ze écht níet. die kon die mooi weer komen ophalen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:22

Irritant Manzano.. echt hoor paarden, denk je het goed te doen

Kaat is nu zeker een half jaar kreupel en t wordt ook niet echt beter zeg maar. Had verwacht dat ik wel langzaam verschil zou zien.

Vandaag vrij genomen en net twee kozijnen geschilderd. Nu ff chillen en zo bak maar ff slepen en kijken of ik Hera nog even kan rijden. T is nog lekker qua temperatuur bu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:24

@marjan: met te warm weer moet je uitkijken met verven want dan droogt de toplaag te snel en hard het niet goed uit.

Ik had vanochtend al vroeg de paddocks uitgemest, nu moet je er ook niet meer komen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:26

DubbelFun schreef:
@marjan: met te warm weer moet je uitkijken met verven want dan droogt de toplaag te snel en hard het niet goed uit.

Ik had vanochtend al vroeg de paddocks uitgemest, nu moet je er ook niet meer komen.

Klopt daarom vroeg begonnen :D ben al ff klaar. Verf kan tot 30 graden gelukkig

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:51

Nou terug van de kliniek. Helaas geen goed nieuws. Hetzelfde beeld als vorig jaar. Toen rontgen gemaakt van been. Zoals het toen was waarschijnlijk bandje tussen kogel en hoef in wat problemen geeft. Dat had nu na een jaar wel beter moeten zijn. Eerst genoeg rust gehad, dan ook langer rust als aangegeven. Liep goed maar in het jaar zakte ze er toch af en toe doorheen en af en toe dat ze dan op drie benen liep de dag erna.
uitslag, niet meer geschikt als rijpaard.