Hier valt het nu nog mee.. Begint wel te waaien, net al wat dingen platgelegd en opgeruimd en de toegang naar de bak dichtgemaakt.. met al die niet onderhouden bomen durf ik dat niet aan. Benieuwd of dit het is of dat het nu pas gaat beginnen hier
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Weer & radar, volgens mij de standaard app van mijn telefoon.
Achaiah
Geplaatst: 11-03-21 10:04
Zo ik deed er een beetje lacherig over maar het werd hier even link. Het ging de hele ochtend vroeg goed maar daarstraks toch 2 draden kwijt achterin paarden hadden zo weg kunnen wandelen de wijde wereld in gelukkig hebben ze dat niet gedaan en stonden ze er met z’n drieën heel droog naar te kijken, had ook geen uur langer moeten duren want ik grens aan een heel groen weiland. In het beste geval had ik ze daaruit kunnen plukken, in het ergste geval waren ze foetsie!
Sorry jongens maar nu opgesloten voorin. Ze kunnen op de paddock van 10 X 20 en in de rijbak van 30x40 dus even niet piepen. Wil er even toezicht op houden. Rond 19:00 moet de wind helemaal gaan liggen hier.
Idd schrikken van die draden. Reden waarom ik rond de buitengrens alleen maar harde hekken wil, zeker met de drukke 80 km weg hier.
Het ging vannacht al aardig te keer. Het huis kraakte. Maar ik heb wel kunnen slapen. De paddock viel me vanochtend nog mee. Peppy was wel gepaneerd en ik heb ze maar in de tent hooi gegeven.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Hier ging het wel met de wind , maar die lijkt nu toch wel aan te trekken. Paarden staan op af en toe ineens een paar meter sprint toch wel braaf te grazen en het zonnetje schijnt.
Hier begint het nu pas echt hard te waaien, 1 paard vind het maar niks de rest is rustig. Onze stapmolen in aanbouw is alleen helemaal dol aan het draaien
Prairy
Geplaatst: 11-03-21 12:38
Ik hoop echt dat ie blijft hangen tot ik een klim mannetje gevonden heb
Achaiah
Geplaatst: 11-03-21 12:50
Oei dat ziet er heel spannend uit prairy
Nam net wat hooi mee naar binnen vd nijnen, en ik dacht wat valt daar voor raar blad uit.. tot ik dichterbij ging kijken echt mijn dag dit ik ga weer naar bed
Antwoord: De botulisme bacterie groeit goed in een omgeving waar het warm en vochtig is, bijvoorbeeld in water met een temperatuur van 20 á 25 graden Celsius en in een omgeving zonder zuurstof en met veel eiwit. Deze omgeving komt voor in een kadaver. Met name de zuurstofarme omgeving ontstaat alleen als het hooi gewikkeld is in plastic. Doordat kuil vochtiger is en ingewikkeld wordt in plastic is de kans op botulisme in kuilgras groter dan in hooi. Toch is het mogelijk dat de bacterie ook kan groeien in een baal hooi waar een kadaver in zit.
De eerste symptomen van de botulisme vergiftiging zijn spierzwakte, vallende oogleden, slechte controle over de staart, traag kauwen, moeilijk slikken en veel last van speeksel. Later kunnen paarden stijfheid en verlammingsverschijnselen vertonen.
Als jouw paard geen van de bovenstaande symptomen heeft, dan is de kans niet zo groot dat de verstoppingskoliek iets met het eten van de baal te maken heeft. Mocht de dierenarts toch vermoeden dat er kans bestaat op een botulisme besmetting, dan kan een anti-toxine toegediend worden.
Als je een dood dier in jouw hooi of kuilgras vindt, voer deze baal dan niet op, maar vernietig deze uit voorzorg.