Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:06

Ik heb zelf stallen met deuren zoals op de foto maar ze worden ook gebruikt als schuilstal want ik sluit de paarden eigenlijk nooit op. Alleen de shetties staan binnen als ik met Andor ga rijden.
Ik vind het toch wel handig om stallen te hebben waar je voor medische redenen een paard in kan "opsluiten" zeg maar.

Ben erg aan het twijfelen of ik Andor binnenkort voor de nachten ga "opsluiten" zodat hij onbeperkt hooi kan eten en ik de shetten dus kan inkorten op hooi. Bambi is nog in de groei en dat gaat wel. Buddy is geruind en ondertussen 6,5 en die vind ik nu toch echt te rond worden maar ze staan altijd samen dus kan hem niet echt beperken in eten zeg maar.

Dit probleem heb ik voordien eigenlijk nog nooit gehad maarja hengst en jong dus nog veel energie verbruiken...
Andor is dan weer een paard dat echt heel veel ruwvoer nodig heeft. Bij mij staan ze ook gewoon van half 8 in de ochtend tot kwart na 5 op het gras. Ook de shetlanders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:05

Hier moeten in stallen vloeistofdichte vloeren ivm milieu.

Dus zoiets zou alleen kunnen met put eronder en als scheidingslaag tussen vochtopnemend strooisel en het paard.

Ik zou dus in nieuwe stallen gaan voor in elk geval betonvloeren en er omheen of op de binnenplaats of het gangpad en om het gebouw heen (uitloop) eventueel klinkers.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:01

Greendragon, wat rot. Arm geitje. Sterkte. :(:)
Claudia, balen. Altijd net buiten de garantie. :(
Antheman, erg herkenbaar. Dieren zijn ook veel leuker dan schoonmaken :=
XxLiEsJuHhxX, beton! Heerlijk makkelijk met de hoge drukspuit te reinigen en geen kans op verzakkingen. Grotere overstek is wel een heel erg goede tip.
Waar blijft de vloeistof dan Libera? Gaat dat tussen het beton en de mat zitten?
Yontheke, kun je niet een hoge bak maken waar de kleintjes niet bij kunnen?
Succes met opruimen Karin. Maar wel fijn dat ze gaan starten!

Vannacht tijdens de hoosbui lag ik weer wakker te peinzen over wat te doen. Zelf paddock maken, toch investeren en laten doen. Het is weer een bult geld en het huis zit ook dagelijks tegen (losse betonvloer die vervangen moet worden, leidingwerk wat niet klopt etc.). Maar vanochtend zei vriend dat ik maar gewoon moet tekenen en het moet laten doen. Dan ben ik toch wel erg blij met hem. Er zijn genoeg mannen die het beu zouden raken, al dat geld naar een hobby.

Straks eens bellen wanneer ze kunnen starten en hopelijk heb ik straks een paddock die jaarrond mooi droog is :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:06

Een droge paddock is wel een fijn vooruitzicht!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:23

Lief van je vriend!
En het gaat wel een hoop gedoe en kopzorgen schelen als het klaar is en je een mooie droge paddock hebt :)

Opruimen is gelukt ondanks krijsende baby, de mannen komen rond 11.00
Baby ligt nu KO op me.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:24

Haha knap gedaan Karin!

Fijn Selka, vast veel plezier van straks. Ben ook zo blij met mijn droge paddock.

Ben aan het kijken naar lampen. Heb een stal van 10 meter breed, wil dan aan elk van de zijkanten een lamp ophangen, ong 2,5 meter hoog denk ik. Om de paddock te verlichten en bij voorkeur zelfs wat te kunnen longeren/rijden (wat zou dat fijn zijn 's winters :):) )Hoeveel lumen zou ik nodig hebben? Het hoeft niet perfect (ik heb geen vergunning). Ik zag bijv. 5000 of zou dat te weinig zijn? Of zou nog wat hoger hangen ook helpen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 13:03

En zijn ze lekker bezig Karin?
Zapje, ik kan je niet adviseren helaas. Heb nu een tijdelijke bouwlamp van 3000 lumen en dat is best een mooie straal maar niet breed genoeg voor wat jij wilt. Ik denk dat vooral de hoek ook erg belangrijk is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:20

Ik zal vanavond eens foto van de mijne maken Zapje. Ik heb er 3 hangen bij een breedte van 12meter.

Jup ze zijn lekker bezig! Ben benieuwd of ze het vandaag helemaal af krijgen.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:43

Zapje, hoe meer lumen hoe beter natuurlijk maar je moet voor jezelf even kijken wat je zelf wilt. Wil je echt in het volle licht of is het voldoende als je iets kunt zien...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:24

Let niet op de zooi maar de omheining is af *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 07-09-18 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:25

Ben benieuwd Karin! Hoe is het met de paddock? Heb je grond gekeerd of afgegraven/opgebracht?

Ik vraag me of dat waar is.. Want te fel licht lijkt me ook niet fijn.. Maar heb dus geen ervaring.

Je was net eerder met de foto's, mooi! Bestrating + heras hekwerk? Lijkt me heel veilig. Fijn!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:59

Ziet er netjes uit Karin!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 14:03

Top Karin. Heel mooi.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:10

Karin_deB schreef:
Let niet op de zooi maar de omheining is af *\o/*
[ [url=m/Gldx8O.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/F8YHya.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G7VClq.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/*

En let niet op de zooi zegt ze :') onze achtertuin ziet er momenteel zo uit....

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:25

Grrr was vandaag bij de action gaan kijken naar zon buitenlamp (want ook hier toch wel dringend nodig onderhand), hadden ze alleen die sensor dingen maar en dat wil ik echt niet gewoon, springt dat ding om de haverklap aan bij elke rat die in de nacht voorbij loopt of zo en heb hem juist nodig als pad verlichting om naar het huis toe te kunnen lopen...

Want ik kan straks niet eens meer veilig mijn hond uitlaten, zo pikkedonker is het hier gelijk ook...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:40

Dat is een veilige omheining Karin. Ik ben t even kwijt, is dat voor de hond, of een paard?
Het zou niet mijn keuze zijn, ik vind het niet mooi. Maar ik snap wel dat je dier hier niet uit weg kan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:02

Voor paard.
Ik had het liefst een mooie houten omheining gehad maar heb een uitbrekende shet.
Wil graag lekker slapen zonder me zorgen te maken over een platgereden shet :D

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:56

Minimelona, kan je de sensor er niet af halen of zit er geen optie op om de sensor uit te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:15

Nee!!! |o Hebben het met zijn 2-en wel 3x door zitten lezen, was wel balen idd...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:28

Mag ik me hier ook melden? De paarden niet aan huis, maar wel (al jaren) op een stuk redelijk in de buurt van huis, wat ik samen met een vriendin huur, naast onze 4 paarden hebben we er nog 3 in 'pension' en hebben we een doe-het-met-elkaar stal.

Op dit moment gaat er een wens van ons in vervulling, de stal (waar altijd boxen in zaten, niet groot en alles werd ook steeds gammeler) wordt nu opnieuw opgebouwd en we hebben de kans gekregen om de indeling ook helemaal naar wens te doen. Het gebouw sluit aan beide kanten aan op een paddock (merries en ruinen gescheiden) en daarom hebben we aan de kopse kanten loopstallen gemaakt, met in het midden ruimte voor zadelkasten en opslag.
Nu we toch alles weer opbouwen willen we meteen vorstvrije waterbakken in de stallen, zodat we in de winter meteen van een hoop gesjouw af zijn. Wel blijven de (vlotter)bakken in de paddock en weides gewoon staan, die worden bij koud weer afgesloten. Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen en do's en don'ts, na een paar uurtjes googlen zie ik door de bomen het bos niet meer...
We hebben gewoon stroom, we hebben ook altijd al een warmtekabel gehad van het punt waar de leiding uit de grond komt tot de kraan. Vanaf daar zal er dus naar 2 kanten toe een verwarmde leiding naar een goede drinkbak gaan, en dan onverwarmd verder naar de buitendrinkbakken. We willen ook alles apart van elkaar af kunnen koppelen bij lekkage oid. Wie kan mij helpen of heeft goede ervaring met een bedrijf die een goed plan kan maken, zonder enorm duur te zijn? Het installeren lukt wel, maar ik begin graag met de goede spullen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:00

Waarom niet gelijk ook buiten in de paddocks een vorstvrije drinkbak?

Wij hebben er heel veel plezier van!
Er zijn geïsoleerde bakken die werken met een bal (moeten er genoeg paarden staan) en systemen met geïsoleerde aanvoerbuis rond de leiding en verwarmbare drinkschalen die tegelijkertijd de aanvoerbuis ook vorstvrij houden. Werkt op buitenthermostaat en (zwak?)stroom

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 13:47

Heb jij misschien een linkje van welke jullie hebben Joyce? Ik twijfel nog op 25 m. van de ene schuilstal zijn vorstvrije drinkbakken maar aangezien shet niet altijd overal bij mag is het misschien toch handig om bij beide stallen vorstvrije bakken te hebben.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:38

Dat is mooi geworden Karin!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:10

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:30

Hoi Hoi :wave:

Ik ben een paar dagen enorm druk geweest (weer :+ ) maar ik heb wel braaf bijgelezen :j

Karin, ziet er goed uit!

Welkom Miran :)

Handige drinkbak Joyce!

Ilyn is inmiddels 1 jaar geworden, yeey!
Afbeelding

Onze Lotje groeit ook als kool en is gek op zwemmen net zoals Lucy <3 Ze zijn zo leuk samen :))

Afbeelding
Hier ook allebei nat na het zwemmen :')

En ik heb inmiddels ook een kleine start gemaakt met mijn verkoop kraampje. Men nemen een oud konijnenhok en een oude ledikant, zagen alles op maat, schroeven alles vast, schuren hem op en maken hem wit :+ hij is nog lang niet klaar, maar het begin is er. De kleurtjes krijgen ook nog een extra laag krijtverf.

Afbeelding