Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:21

Anke schreef:
Hier ook stemcommando's voor alle overgangen.
Super handig!

Heel handig! Wij hebben ze zelfs geleerd dat ze niet mogen reageren als we het commando niet geven als "Ennnnnn stap" of "Ennnnnn draf". Zonder "ennnnnn" of "stap/draf" mag er niet vertraagd of versneld worden. Mijn ruin heeft een uitzondering bij aangalopperen; ook aan de lange lijnen leverde dat stress op omdat hij het moeilijk vond. Als ik "ennnnn" zei, begon hij al gestressed rond te draven. Dus nu zeg ik "Cookie, galop!" Werkt nog ook :+

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:28

Inbreken een wat verouderde term, stam dan ook uit 1970....
Uiteraard eerst grondwerk ed... Maar ik twijfel over de leeftijd van het werkelijk inrijden.... IJslanders worden, sommige met 4 en andere weer met vijf zadelmakerij gemaakt.... Omdat Bernadette ook IJslanders heeft... Stelde ik de vraag ( maar op een ouderwetse manier, hahaha!)

Kwpners reed ik in als ze vier waren.... Begon met 3.5 met de werkelijke voorbereiding.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:30

Monmaster schreef:
Inbreken een wat verouderde term, stam dan ook uit 1970....
Uiteraard eerst grondwerk ed... Maar ik twijfel over de leeftijd van het werkelijk inrijden.... IJslanders worden, sommige met 4 en andere weer met vijf zadelmakerij gemaakt.... Omdat Bernadette ook IJslanders heeft... Stelde ik de vraag ( maar op een ouderwetse manier, hahaha!)

Kwpners reed ik in als ze vier waren.... Begon met 3.5 met de werkelijke voorbereiding.

Mijn PRE wil ik met 4 in stap gaan beginnen, lekker rustige ritjes over de velden en aan het ruggebruik werken.
Als ze 5 is denk ik dan een goede basis te hebben om eens aan het draven en galloperen te beginnen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:33

Hier totnutoe twee eigen paarden: De Bink (connemara x volbloed) gekocht als jaarling, zelf beleerd, alles mee gedaan, van endurance tot cross, mennen, dressuur, springen en vooral heel veel buitenrijden.
Inmiddels alweer een paar jaar overleden. Hij is 28 jaar geworden.

Opvolger O'Kay is mijn huidige rijpaard. Connemara x Holsteiner. Komt uit het (semi)wild en werd hier als niet halstermakke 5-jarige hoogdrachtig afgeleverd in een dichte trailer. Kende helemaal niets, niet handtam, niet halstermak, geen mensen gewend, nooit ontwormd, nooit bekapt, nooit geënt, niet gechipt. En één van de makkelijkste paarden die je je voor kunt stellen. Looplustig, koel in haar koppie, overal voor in, verkeersmak geboren. Na het afspenen van haar veulen heb ik haar ook weer zelf beleerd en ik rij haar met veel plezier!

Links O'Kay (nu 14 jaar) en rechts De Bink (op de foto 28 jaar)

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:34

MM, ik heb een 8-jarige IJslander ingereden. Nou ja, ruitermak gemaakt, want een passend zadel was niet voorhanden en verder dan "ik zit en sakvis leidt pony" zijn we ook niet gekomen (van stal verhuisd). Pony liep al wel in centrum- en menpositie aan de lange lijnen (snapte dus wat sturen was) en kende de stemcommando's.

Volgens mij kun je bij een IJslander (evenals bij elk ander paard) rustig beginnen op hele jonge leeftijd. Je kunt zo veel doen voordat je eindelijk je kont in dat zadel laat zakken. Wandelen, fietsen, schriktraining, loswerken, grondwerk, lange lijnen, lange teugel, wennen aan tuigage in alle hiervoor genoemde vormen en op andere locaties. Daar kun je best wel even zoet mee zijn (zeker als je ze tussendoor even een maandje vrij geeft om het hoofd weer leeg te maken en alles te laten bezinken).

DoubleVv

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:36

Leuk om alle verhalen te horen van iedereen met eigen paarden op te leren en paarden te kopen die al iets konden.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:08

spatter schreef:
Ik wil ook zo'n plas, pruil....

Someren is niet zo heel ver weg van jullie toch? Daar kun je heel mooi rijden en zijn 2 hele mooie plassen waar je met je paard in kan :)

Mijn paard heb ik ook zelf ingereden.. Hij had daarvoor natuurlijk wel op de baan gelopen dus kon al wel veel.. en de handelstal waar ik hem van kocht had er ook al opgezeten en mee gewerkt.. maar eigenlijk begon het echte werk pas toen hij bij mij kwam.. in t begin kon ik alleen in de wei rijden want hij had nog niet eens genoeg balans voor een grote volte.. en de wei was groter dan de bak dus daar kon ik aan zijn balans werken.. ik had daar iedere week een uur les bij want alleen had k dat als 14 jarige nooit gekund.. en nu nog niet denk ik.. les is dan zo fijn..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:14

horsies5, mijn ruin kon niet galopperen in de bak. Dan wist hij niet waar z'n benen heen moesten, totaal geen balans nog. Dus vooral veel in het bos geoefend en daarna in de wei. Toen ik een volte kon rijden die klein genoeg was, ben ik pas weer in de bak gaan galopperen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:19

Ja dat is ook een goede oplossing.. ik mocht niet alleen naar buiten toen met n nieuw paard op mn 14e flauw hè haha :+ nee logisch natuurlijk maar zo ging het ook..
Galop kan die overigens nog steeds niet echt.. mijn instructrice stopte helaas voordat die knop er goed op zat.. ben daarna ook wat angstig geweest om t op te pakken omdat ik onderuit ben gegaan met m (in draf overigens).. en buiten springt hij helaas galop niet aan.. gaat alleen hard in draf en valt dan soms wel in een rengalop maar dan wordt hij heet omdat hij galop zo moeilijk vind.. alleen als we in een harde draf door kronkelig bospaadjes ga springt hij wel een rustige galop aan.. maar daar ken k hier het bos nog niet goed genoeg voor..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:48

Ben natuurlijk ook dressuurmenmer op hoog niveau. Dus dan zijn commando's extra belangrijk.
Galop raad ik iedereen aan om een ander woord voor te gebruiken.
Ik gebruik: "Let op...galop"
In de hoge klasse moeten ze op de letter aanspringen. Dus dan is de letop net ervoor en dan mooi hop op de letter de overgang. En de galopwissel "let op andere". Gebruik ook links / rechts.
1 tongklak pas ik toe om weg te stappen en voor de rest als ik meer tempo wil in dezelfde gang en 2 voor een overgang. Sta ik stil, 2 tongklakken is wegdraven. Hoogste niveau kan zelfs galop met "let op galop". Zo heb ik echt tal van afspraken en signalen waar ik ze mee africht.
Idem met voetje geven. Drie keer tikken op de schouder.
Heb er namelijk een hekel aan als ik beschermers omdoe en ze tillen dat steeds goed bedoeld hun been op. Of met borstelen/wassen de onderbenen.
Afspraken maken met signalen en commando's spreekt mij heel erg aan. Het werkt gewoon heel makkelijk en met weinig krijg je veel gedaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:57

Anke schreef:
1 tongklak pas ik toe voor meer tempo en 2 voor een overgang

Ik doe tongklak(ken) voor meer tempo en "easy" voor minder tempo. Mijn Amerikaanse stagebegeleider / instructeur deed niet aan tongklakken, maar zei "kiss at him a little bit". Waarop ik een grote :? had en hij zei "you like him, don't you? Well, then kiss at him a little." Dus ik *smak* *smak* en ja hoor, paard ging harder draven :D Dus die hou ik er ook nog wel eens in. Kusje voor iets meer tempo, klik voor heel veel meer tempo.

Benen optillen doe ik alleen als ik sta; ik aai dan het been af naar beneden en geef een duwtje met m'n heup. Frunniken aan benen doe ik op m'n hurken (of zoals bij de shet zittend op de grond *do not try this at home*).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 00:32

Hihi...kleine zoen-geluidjes gebruik ik voor de verzameling!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:45

Oh ja die zoengeluidjes of prr prr om ze voorwaardser te krijgen, zijn ok heel gebruikelijk in de ijslanderwereld, maar dat zit niet zo in mijn systeem... Ik ben weer van het " goed, braaf, superrrr".

Zo heb ik middels 'die dvd'ook geleerd dat het niet uitmaakt welke commando of hulp je geeft... Als je er maar consequent in bent.

Het achterwaarts gaan met een behulp van een neckrope en overgangen maken hiermee vond ik ook super... Heb het afgelopen met Ikja gedaan ze reageert super. Met als gevolg dat ze tijdens veel meer terug komt op haar achterhand.

Stallen zijn gedaan, hop naar mijn werk..... Heb 1 lesuurtje... Pfieuw.... Druk hoor!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:00

Moet nog beginnen. Heb nog haast ook. Maar slaap erg onrustig de laatste tijd. Dus ben niet echt fit. Maar gelukkig niet al te veel spierpijn van gisteren.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:43

Monmaster: ik begin meestal met 4,5 tot 5 ongeveer. Dan gaan ze rond de tijd dat ze 5,5 zijn weer een paar maanden de wei op, maar dat komt ook doordat ik dan vaak minder tijd heb en niet de faciliteiten om bij slecht weer ook bezig te blijven. In de winter probeer ik de paarden verder in training wel te blijven rijden (maar dan meestal ook buiten, de wei/longeerbakje zijn simpelweg te nat dan).
Het ligt een klein beetje aan het paard of ik voordat ze 4,5 zijn al veel werk met ze doe. Liefst zo min mogelijk en hou ze ook het liefste zo lang mogelijk in de begrazing. Mijn ervaring is dat de paarden dan heel sociaal worden in de kudde, maar ook naar mensen, waar je in de training dan weer voordeel van hebt. Echter, als ik ze wil dekken (zoals mijn jonkie nu) komen ze eerder naar huis en dan houd ik ze daar tot ze zover zijn om in te rijden. Naar de hengst is natuurlijk wel gesleep, maar daarna heb ik het liefst zo min mogelijk veranderingen.
Met een merrie die naar de hengst gaat doe ik wel al op jonge leeftijd leren hoe ze moeten meelopen, voetjes geven en overal aan te raken. Er is nu eenmaal altijd een risico op wondjes bij zo'n hengst in de kudde en ze worden natuurlijk gescand.

Als ik ga inrijden begin ik met heel veel werk aan de hand, ik ben ook echt iemand die rijdt op stemcommando's (en klakjes en zoentjes). Ook de trailer pak ik al heel snel mee, je weet nooit wat er kan gebeuren, en hoe makkelijker ze erop gaan, hoe beter. Ik zorg dan altijd dat het een logische stap in de training is: leren meelopen, dan eens over een zeiltje, dan eens tussen twee dingen door en dan eens de trailer. Eerst op de klep, dan steeds verder erin. Ik heb daar ook erg veel profijt van, mijn andere twee paarden gaan altijd zó de trailer op, zelfs toen shettie stok en stok kreupel was door een patella fixatie liep ze er zo op.

Er zijn in mijn ogen wel uitzonderingen te bedenken waarvoor ik voor hun 4,5 zou beginnen (merries naar de hengst, of in het geval van mijn shettie: wandelen was erg goed om de banden rondom de knie sterker te maken en verdere patella fixaties te voorkomen), maar het liefst laat ik ze zo lang mogelijk in een stabiele kudde met voldoende ruwvoer tot hun beschikking. Kunnen ze mooi groot en sterk worden. Ik vind 4 nog wel een leeftijd die kan om te beginnen (zeker met jonge hengsten kan ik me voorstellen dat je ze op 5 op de keuring wilt laten zien), maar ik wacht zelf liever net iets langer. En ook dan laat ik ze zeer regelmatig een paar maanden weer op de wei, blijven ze veel frisser in de kop van. Mijn tienjarige heeft afgelopen winter ook een vakantie gehad, had het zelf simpelweg te druk. En lekker afwisselen in het werk dat ik met ze doe.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:47

Ik ben blijkbaar heel traditioneel in het rijden. Niks van geluidjes en stemhulpen. Enkel stemhulpen tijdens het longeren en helemaal in het begin van het zadelmak maken om de beenhulpen te kunnen koppelen. Belonen doe ik dan wel vaker op stem.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:57

Toen ik weer een eigen paard wilde riep ik: geen merrie, geen groen paard en niet te jong. Waar kwam ik mee thuis? Een 4 jarige merrie, zo groen als gras en een vreselijk tank die werkelijk niets kon en totaal geen respect of wat dan ook had. Ben een jaar bezig geweest, vreselijk gebotst in onze karakters, heeft in dat jaar weet ik niet hoe vaak het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald, me tot 1000 laten tellen enzovoorts. Na het jaar had ik zo iets van nee dit wordt niets , denk dat ze dat gehoord heeft en vanaf toen had ik er een top paard aan, zeker geen makkelijk paard, maar voor mij deed ze vrijwel alles. We hadden zo nu en dan wel onze aanvaringen, ze probeerde dan boven mij te komen, maar dat kwam altijd weer goed. Mis dat paard nog altijd wel, de dag dat we haar inlieten slapen staat in mijn geheugen gegrift. De merrie die we nu hebben is ook een tante die heel goed weet wat ze wil, helaas verraad ze altijd wel wat ze van plan is dus kan ik nu na een aantal jaren er goed in voor zijn. Aan de hand heeft ze nog wel eens fratsen maar voor de wagen is ze super braaf en betrouwbaar. Terwijl onze ruin weer de clown is van het stel. Zo leuk die verschillen tussen alle paarden en hun karakters.

Hier klets is ik wat af met alle dieren, zo nu en dan krijg ik onverwachts wel antwoord van onze ruin en dan sta je wel vreemd te kijken hoor!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:10

Hier gaat het beleren van ons jonge ding niet zo hard. Eigenlijk hebben we er gewoon een beetje weinig tijd voor nog.
En aan het begin is het toch makkelijker als je samen bent.

Eerst moet ze nog leren dat ze gewoon kan lopen als ik achter d'r loop lange lijnen. Als ze dat goed door heeft kan ik wel weer een hoop alleen doen, maar als ze telkens omdraait ofzo is dat niet handig.
Vorige week er nog even bij gepakt en kwam tot een rondje om de hooiruif _O-
De rest van de paarden bleef dicht in de buurt en dat werkt gewoon niet. Maar ze heeft een stukje gelopen met mij er achter dus ik was tevreden :)

Volgende keer buiten de wei proberen.

Heb er ook niet zo veel haast mee, maar als dat eenmaal onder controle is kunnen we wat kilometers maken, stuur en rem bevestigen etc.
Daarna gaat het sleepwerk beginnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:57

Leuke verhalen allemaal!
Met Walter ben ik begonnen toen hij ongeveer 4,5 jaar oud was. Voor die tijd al wel veel bezig geweest met grondwerp (parelli). Daarna begonnen met dubbele lijnen (zowel menpositie als longeren). Stemhulpen hielpen daarbij.
Zadeltje erop (dat kende hij al vanaf zijn 2e jaar). In laten buiten, op een stoel staan, hangen etc.
Opstappen was daarna niet vreemd meer.
Dat werken met de dubbele lijnen vond ik toen (en nog steeds) heel waardevol, je kunt eigenlijk bijna hetzelfde als dat je er op zit, maar je ziet hoe je paard zich beweegt.
Zoals ik het nu beschrijf was het allemaal heel simpel, en op zich was het beleren dat ook. De periode ervoor en erna waren veel belangrijker.
Walter is inmiddels alweer 13 en een normaal paard zal het denk ik nooit helemaal worden.
Wel heb ik heel veel van hem geleerd. Want de meeste mensen (zo ook ikzelf destijds) zijn niet gewend aan een paard wat zich simpelweg niet laat dwingen. De meeste paarden vind ik nu in dat opzicht veel te volgzaam :')
Ach ja, Walter is mijn maatje, die gaat letterlijk voor mij door het vuur als het moet. Maar als het niet moet, dan wandelt hij er liever omheen, of blijft staan, of raakt in paniek. Het is maar net hoe de pet staat op dat moment :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:42

meggiemeg schreef:
Toen ik weer een eigen paard wilde riep ik: geen merrie, geen groen paard en niet te jong. Waar kwam ik mee thuis? Een 4 jarige merrie, zo groen als gras en een vreselijk tank die werkelijk niets kon en totaal geen respect of wat dan ook had. Ben een jaar bezig geweest, vreselijk gebotst in onze karakters, heeft in dat jaar weet ik niet hoe vaak het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald, me tot 1000 laten tellen enzovoorts. Na het jaar had ik zo iets van nee dit wordt niets , denk dat ze dat gehoord heeft en vanaf toen had ik er een top paard aan, zeker geen makkelijk paard, maar voor mij deed ze vrijwel alles. We hadden zo nu en dan wel onze aanvaringen, ze probeerde dan boven mij te komen, maar dat kwam altijd weer goed. Mis dat paard nog altijd wel, de dag dat we haar inlieten slapen staat in mijn geheugen gegrift. De merrie die we nu hebben is ook een tante die heel goed weet wat ze wil, helaas verraad ze altijd wel wat ze van plan is dus kan ik nu na een aantal jaren er goed in voor zijn. Aan de hand heeft ze nog wel eens fratsen maar voor de wagen is ze super braaf en betrouwbaar. Terwijl onze ruin weer de clown is van het stel. Zo leuk die verschillen tussen alle paarden en hun karakters.

Hier klets is ik wat af met alle dieren, zo nu en dan krijg ik onverwachts wel antwoord van onze ruin en dan sta je wel vreemd te kijken hoor!

Ik moest hier hartelijk om lachen, want toen Lona nog niet van mij was, maar ik haar dus wel aan het doorrijden was, zei ik na 1,5 jaar ook tegen toenmalige eigenaresse; "het gaat mij niet lukken hoor, ik stop er maar mee, zoek maar iemand die het wel kan". De dag erna, zaten ineens alle knoppen er op! Blijf het ook denken, dat zij mij gewoon gehoord heeft...

En in het half jaar erna, kwam ze te koop te staan, dus toen was het eigenlijk geen keus meer en werd ze van mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:45

Anke schreef:
Ben natuurlijk ook dressuurmenmer op hoog niveau. Dus dan zijn commando's extra belangrijk.
Galop raad ik iedereen aan om een ander woord voor te gebruiken.
Ik gebruik: "Let op...galop"
In de hoge klasse moeten ze op de letter aanspringen. Dus dan is de letop net ervoor en dan mooi hop op de letter de overgang. En de galopwissel "let op andere". Gebruik ook links / rechts.
1 tongklak pas ik toe om weg te stappen en voor de rest als ik meer tempo wil in dezelfde gang en 2 voor een overgang. Sta ik stil, 2 tongklakken is wegdraven. Hoogste niveau kan zelfs galop met "let op galop". Zo heb ik echt tal van afspraken en signalen waar ik ze mee africht.
Idem met voetje geven. Drie keer tikken op de schouder.
Heb er namelijk een hekel aan als ik beschermers omdoe en ze tillen dat steeds goed bedoeld hun been op. Of met borstelen/wassen de onderbenen.
Afspraken maken met signalen en commando's spreekt mij heel erg aan. Het werkt gewoon heel makkelijk en met weinig krijg je veel gedaan.

Ik ben een bosmenner en gebruik ook veel geluidjes en een aantal stemcommando's. Toen vorig jaar de oude eigenaar van de merrie kwam kijken hoe het met haar was gingen we ook even een rondje bos. Heb hem de leidsels gegeven maar de merrie was in 4 jaar tijd helemaal gewend geraakt aan mijn manier van mennen/rijden/sturen en commando's geven want ze reageerde niet echt meer op zijn hulpen terwijl ze er geboren is en tot haar 16e is geweest. Hij vond het wel grappig om te zien dat de nonchalantere manier toch ook goed bij "zijn" meisje paste want hij is echt van de ouderwetse stempel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:47

ohjajoh6 schreef:
meggiemeg schreef:

Ik moest hier hartelijk om lachen, want toen Lona nog niet van mij was, maar ik haar dus wel aan het doorrijden was, zei ik na 1,5 jaar ook tegen toenmalige eigenaresse; "het gaat mij niet lukken hoor, ik stop er maar mee, zoek maar iemand die het wel kan". De dag erna, zaten ineens alle knoppen er op! Blijf het ook denken, dat zij mij gewoon gehoord heeft...

En in het half jaar erna, kwam ze te koop te staan, dus toen was het eigenlijk geen keus meer en werd ze van mij.

Mooi is dat hé, dan heeft het gewoon zo moeten zijn denk ik dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:57

Toevallig heeft pas geleden haar voormalige eigenaresse mij weer gevonden op facebook.

Die had dus niets meegekregen van Lona haar ongeluk en mijn ziek worden erna, dus ruim uur zitten kletsen met elkaar en haar op de hoogte gebracht van wat er allemaal is gebeurd.

Vond het wel leuk om te horen dat ze zei: "ik ben nog steeds zo blij dat ik haar aan jou heb verkocht, jullie waren voor elkaar bestemd".
En dat vind ik dus ook, maar toch is het mooi als een vorige eigenaar dat dan bevestigd...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:00

Dag allemaal,

Na meer dan 1.5 jaar meelezen hoop ik eindelijk te mogen aansluiten aan dit topic.

Als alles goed gaat zullen wij eind augustus de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis en kan mijn paard en mijn nog te kopen pony voor dochter aan huis komen staan.
Het betreft een perceel van 1.2 hectare met boomgaarden. Het is de bedoeling om een aantal fruitbomen te verwijderen zodat er meer land is als weide. Verder ben ik bezig met bepaalde vergunning en zullen er stallen en een paddock komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal het overzicht goed bijhouden zodat ik niet onnodig dezelfde vragen zal stellen hier ;)

Wij hebben er zin in, maar vinden het ook heel spannend.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:09

Heel erg leuk Jenny! Welkom in het topic.

Mijn stemgeluiden bestaan uit, kusje (galop of wissel), klakken met de tong (versnelling in de spin), hmmm (met binnenbeen eraan vertraging in de gang waarin paard is, binnenbeen eraf is naar stap) en dan nog whoa voor te stoppen uiteraard.