Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:22

Oh dat jullie nu al weer op buitenrit gaan. Nou ik niet hoor. Hoor nog veel te veel knallen. Wil het risico niet lopen dat dat te dichtbij komt. Brrrr

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:25

DubbelDun schreef:
dynamiek schreef:
Oh dan ga ik morgen effe langs

Op zijn site kan ik er niets van terug vinden...

Op fb ook niet.

haalde daar altijd wel mijn kippenvoer

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:27

Geen knal gehoord vandaag, gister nog ietsjes, maar ver weg.
Ik zag vandaag wel een helicoptertje langs het fietspad liggen... die was zeker voor zichzelf begonnen :D De lampjes deden het nog :D

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:29

Nu nog knallen kvulden? Hier niks meer. Wel glad en koud. Das ook een goede reden om niet te gaan hihi

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:34

Zelfs een betere. En vannacht gaat het er niet beter op worden daar vrees ik ;(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:42

Morgen nog maar eens een mailtje er aan wagen en hopen dat ik iemand te pakken krijg voor het weitje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:48

dynamiek schreef:
Oh dan ga ik morgen effe langs

Op zijn site kan ik er niets van terug vinden...[/quote]

Op fb ook niet.

haalde daar altijd wel mijn kippenvoer[/quote]

Klopt staat nog niets, alleen een bord aan de weg

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:10

Hier heel af en toe nog een verdwaalde knal.

Morgen eindelijk beklinkertijd. Hopelijk houdt de regen zich ff in.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:56

Op wat voor soort bodem bedekking hebben jullie de paarden allemaal staan?
Ik neig zelf heel erg om de paarden op stropellets te zetten omdat dat wel heel ideaal klinkt :o , veel vochtopname, geen stof, geen schimmels, makkelijk op te slaan, minder mestafval en composteert snel.

Natuurlijk vindt ik zelf ook stro het meest ideaal, maar opslag daarvan is toch moeilijker, het waait vaak je hele erf over en je mestbult wordt er toch wel erg groot van :\

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:00

Op het moment gehakseld koolzaadstro, hiervoor op vlas. Vind beide prettig, voordeel van het gehakselde koolzaadstro vind ik dat het meer volume geeft uit 1 zak. Het heeft dezelfde voordelen als wat je opnoemt van de stropellets. Heb geen idee wat dat per zak doet, heb nu voor 5 euro per zak thuis bezorgd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:06

Ik heb al jaren strokorrels, vind dat ideaal

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:08

fokfanaat schreef:
Ik heb al jaren strokorrels, vind dat ideaal

Van welk merk gebruik jij? Zit daar trouwens nog veel verschil in kwa kwaliteit?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:10

Ik heb stalmatten met een laagje vlas (4,50 per pak)
Wilde minder "afval". Scheelt echt een hoop met stro.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:11

Zand, klein laagje in de schuilstallen. En dat vegen we aan de kant als we in de schuilstallen voeren (zoals vannacht en afgelopen nacht i.v.m. de voorspelde regen); anders wordt de schuilstal als wc gebruikt, terwijl de paddock 5 meter verder is. Stel je voor dat je een stukje moet lopen _-:(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:31

Ik heb zeolite, die is vrij voordelig en merk geen verschil met bv het duurdere strovan.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:15

Hier staan ze op stro. Kunnen zelf de mest wegrijden wekelijks of om de 2 weken. Stro opslag hebben we gelukkig geen last van, halen per maand 2 pakken van 500 kilo. Heb hiervoor zaagsel en vlas geprobeerd. Vlas vond ik helemaal niks en de paarden ook niet. Zaagsel viel redelijk mee. Stropellets heb ik nog niet geprobeerd bij de paarden heb dit wel ik de kattenbak liggen en vind dit ideaal:)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:27

stropellets vind ik helemaal niets. Dochterlief ging met onze vorige pony op ponykamp naar een stal waar ze stropellets hadden. Pony dacht he dat is een hoop biks, nam er een grote hap van en gelijk slokdarmverstopping.

Giggles staat op rubber met een laagje vlas en Jocien op vlas dat we potten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:27

Bij mij staan ze op rubberen matten met stro sinds dit jaar. De jaren voordien stonden ze nog op de treinbilzen en dan ging daar een pak houtkrullen overeen. Dat was niet bij te houden. Mijn 2 ruinen doen niets anders dan zowel in het stro als in de houtkrullen plassen en de houtkrullen namen dan al het vocht op met als gevolg dat je er bijna elke dag een kruiwagen uit stond te scheppen omdat het knalrood zag. Potstal was niet te doen met de treinbilzen als ondergrond.
Nu zijn de matten vochtdoorlatend en stro absorbeert niet zo goed dus loopt de plas er een stuk onderdoor,(helling in de matten) waardoor ik er slechts om de 2 a 3 dagen een kruiwagen hoef uit te halen.
Ik verbruik maar 1 pak stro per 2 weken. Overdag gaat de stal met stro dicht omdat ze er (dankzij het plassen) anders een grote boel van maken. Voor de nacht gaat hij open op dagen dat het buiten zo nat is en ze niet in het zand kunnen liggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:33

Chaniek_M schreef:
Op wat voor soort bodem bedekking hebben jullie de paarden allemaal staan?
Ik neig zelf heel erg om de paarden op stropellets te zetten omdat dat wel heel ideaal klinkt :o , veel vochtopname, geen stof, geen schimmels, makkelijk op te slaan, minder mestafval en composteert snel.

Natuurlijk vindt ik zelf ook stro het meest ideaal, maar opslag daarvan is toch moeilijker, het waait vaak je hele erf over en je mestbult wordt er toch wel erg groot van :\

Rubber tegels, mijn oudste paard heeft COPD, dus eerder uit noodzaak.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:00

Schuilstal heeft sinds dit jaar rubber tegels,normaal gesproken ligt er niets in,ze gaan toch buiten in het zand liggen.Nu omdat het zulk ranzig weer is en ik een baal stro heb waar ze best veel van overhouden,gaat wat er over is de stal in.
's Morgens haal ik natte stro eruit,dat gaat buiten op ""de plasbult",als het daar klaar is gaat het naar maïsveld.

Onder de overkapping ligt een rubber tegelvloer met een tapijt erover,was even een noodgreep omdat ze op betontegels gingen liggen.Vloer ligt nog niet vast dus blijft tapijt nog even liggen :)

Het sneeuwt hier :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:01

Ooohh, dat was weer even wennen na 2 weken vakantie.. de wekker om 6 uur. :') Heb de paarden nog niet gevoerd, die zitten ook nog in een iets later ritme en liggen (volgens mij) nu nog in de stal. <3 Beer kan altijd zooo verontwaardigd kijken als ik de lamp aan doe en hij ligt nog te snurken..

Voordeel van lange dagen werken: manlief doet de stallen etc. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:23

Ik ben heel lui voor mijn doen,was pas om half 7 op :o ...ga toch pas rond kwart voor 8 naar buiten.Vriendlief net weg dus even blik buiten geworpen...alles is wit -O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:24

Ik wil ook sneeuw! Ik ga nu voeren en dan weg. Nog een keer zeggen hoor; ik heb geen zin! :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:26

Werkze Kristel!! En nu wegwezen :evaw: :D Je mag de sneeuw ook op komen halen hoor...ik hoef die zooi niet,wel zelfs scheppen :P

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:39

Hier ook al gevoerd, wat kleine dingetjes voor het werk gedaan, nu douchen, paarden naar buiten en hooi geven en dan op naar de revalidatie. Ben wel blij dat weer even een poosje gewone dagen hebben. Weer lekker ritme.