Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:54

Maar wat nou, Twiggy, VogeltjeM en [***], wat nou als je in de schoenen van TS zou staan. Wat zou JIJ dan doen. Want blijkbaar weten jullie het allemaal zo goed maar wonen jullie in een totaal andere omgeving waar het wellicht wat makkelijker te realiseren is.

En kom dan niet met dooddoeners als 'had je maar geen paard moeten nemen' of 'had je het maar beter moeten uitzoeken vantevoren' want het paard is er nu eenmaal en weg gaat 'ie niet. Dat is nog onverantwoorder dan je paard de zo goed mogelijke zorg geven als jij kan geven.

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:54

Uh .. wat doet mijn naam erbij? Die snap ik niet ..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:57

Oh wacht sorry, zie je nu aan voor iemand anders.. :+ Huh :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:02

:+ Die namen ook altijd hé ...
Maar ik voel me helemaal niet aangesproken in ieder geval, bedoel .. hoor echt niet in het rijtje van Twiggy & Vogeltje thuis hoor .. Hou zelf mijn paarden niet volgens "DE boktnorm" .. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:06

Het is heel gemakkelijk gezegd, "dan moet je maar geen paardenhobby nemen", maar jammer genoeg zijn passies niet iets wat een mens kiest. Vind het ook heel wat om te zeggen eigenlijk. Een beetje alsof je in de koningstroon zit van wat wel goed paardenhouden is en mensen die een paard niet houden zoals jij maar afkeurt.

Ook in de hondenwereld heb je verschillende manieren van honden houden. Je hebt de honden die altijd buiten zijn en in een kennel of stal slapen en dan heb je de honden die altijd binnen leven en slapen in het bed van de baas. En daartussenin heb je (net zoals bij paarden houden) 101 mogelijkheden om een hond te houden. Ook hier kan je weer niet zwart wit stellen, dit is goed en dit niet.

Maar de mens het plezier en de ontspanning van het paarden houden niet gunnen omdat ze net niet aan jouw ideale plaatje voldoen, dat gaat voor mij te ver. Ik denk dat paarden minder moeite hebben met de manier waarop ze gehouden worden dan sommige mensen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:06

_Nelleke_ schreef:
Maar wat nou, Twiggy, VogeltjeM en [***], wat nou als je in de schoenen van TS zou staan. Wat zou JIJ dan doen. Want blijkbaar weten jullie het allemaal zo goed maar wonen jullie in een totaal andere omgeving waar het wellicht wat makkelijker te realiseren is.

En kom dan niet met dooddoeners als 'had je maar geen paard moeten nemen' of 'had je het maar beter moeten uitzoeken vantevoren' want het paard is er nu eenmaal en weg gaat 'ie niet. Dat is nog onverantwoorder dan je paard de zo goed mogelijke zorg geven als jij kan geven.

Die zouden het denk ik helemaal niet anders doen..... Ze zeggen dit zo omdat ze niet in mijn situatie verkeren. Dan ís het ook makkelijk te zeggen. Ik geloof er helemaal niets van dat ze dan niet hadden gekozen voor een paard. En ook al had ik dit van te voren wél geweten, dan nog had ik het gedaan, daar ben ik eerlijk in. Ik vind namelijk nog steeds niet dat ik mijn paard onrecht aan doe!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:12

[***] schreef:
Die van mij grazen in de stal in rondjes .. dus die leggen meer afstand af dan die 3 stappen naar voor & 2 opzij .. :+

Je verdedigt met deze post het houden van paarden op stal, terwijl die van jou enkel snachts binnen staan, dus ik begrijp niet zo goed waarom? Wil je hiermee zeggen dat een paard in een stal genoeg vrije beweging krijgt?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:15

Brendaaaa schreef:
ff snel in je profiel gegluurd maar ik denk dat jij in een heeeel andere omgeving woont als ik:-) Wil zowieso wel ruilen! Maar het maakt wel duidelijk waarom jij er zo over denkt. Ik wil niet onaardig praten maar denk wel: Jij hebt makkelijk praten (denk ik)

Ik rijd 35 km voor deze stal, want mijn omgeving is bagger (letterlijk). :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:16

VogeltjeM schreef:
[***] schreef:
Die van mij grazen in de stal in rondjes .. dus die leggen meer afstand af dan die 3 stappen naar voor & 2 opzij .. :+

Je verdedigt met deze post het houden van paarden op stal, terwijl die van jou enkel snachts binnen staan, dus ik begrijp niet zo goed waarom? Wil je hiermee zeggen dat een paard in een stal genoeg vrije beweging krijgt?

Ik zeg hiermee gewoon dat het niet voor ieder paard zo is dat die max. 3 stappen naar voor en 2 naar opzij kan .. Niks meer & niks minder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:20

Brendaaaa schreef:
Ik geef het op, ik doe mn best, en dat dat voor sommige mensen hier niet goed genoeg is, tja, daar kan ik niets aan doen. Ik denk ook niet dat mijn paard bij een ander beter af was geweest of bij de handelaar waar ik hem kocht. Ik ben gelukkig, mn paard is gelukkig en we blijven kijken naar beter.
Ik wens julie allemaal het allerbeste toe met jullie paarden!

Onzin, je doet het goed. Je wil het beste voor je paard en doet je best.

Als jouw paard afwisseling, voldoende sociale contacten en voldoende ruwvoer krijgt is het prima.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:20

Brendaaaa schreef:
_Nelleke_ schreef:

Die zouden het denk ik helemaal niet anders doen..... Ze zeggen dit zo omdat ze niet in mijn situatie verkeren. Dan ís het ook makkelijk te zeggen. Ik geloof er helemaal niets van dat ze dan niet hadden gekozen voor een paard. En ook al had ik dit van te voren wél geweten, dan nog had ik het gedaan, daar ben ik eerlijk in. Ik vind namelijk nog steeds niet dat ik mijn paard onrecht aan doe!

Ik zou in die situatie mijn paard wat verder weg zetten, en dan helaas ten koste van het plezier dat ik aan hem kan beleven. Dat is nou eenmaal mijn verantwoordelijkheid als eigenaar.

Makkelijk praten, niet echt, aangezien ik in hetzelfde schuitje zit qua omgeving en dus een half uur naar hem rijd. Misschien moet jij iets verder, misschien niet, in een half uur kom je echt ver.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:22

[***] schreef:
VogeltjeM schreef:

Ik zeg hiermee gewoon dat het niet voor ieder paard zo is dat die max. 3 stappen naar voor en 2 naar opzij kan .. Niks meer & niks minder.

Het blijft een klein hokje, dat is mijn punt. Hoeveel hij ook om zijn as draait/zijwaarts stapt/whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:25

Natuurlijk .. Maar geeft wel aan welk beeld het woord "stal" oproept .. En niet iedere stal is hetzelfde, dat wordt nogal eens vergeten ..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:26

Brendaaaa schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik zou in die situatie mijn paard wat verder weg zetten, en dan helaas ten koste van het plezier dat ik aan hem kan beleven. Dat is nou eenmaal mijn verantwoordelijkheid als eigenaar.

Makkelijk praten, niet echt, aangezien ik in hetzelfde schuitje zit qua omgeving en dus een half uur naar hem rijd. Misschien moet jij iets verder, misschien niet, in een half uur kom je echt ver.[/quote]

Om alleen al Spijkenisse uit te komen doe je met een beetje pech een half uur over. Zeker als je wat verder achterin zit (ligt er natuurlijk aan, welke kant je stalling zit)
Voorne putten is een eiland dus je bent afhankelijk van brug, tunnel en een pontje.
Hetzelfde schuitje nog steeds ?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:27

Gini schreef:
Het is heel gemakkelijk gezegd, "dan moet je maar geen paardenhobby nemen", maar jammer genoeg zijn passies niet iets wat een mens kiest. Vind het ook heel wat om te zeggen eigenlijk. Een beetje alsof je in de koningstroon zit van wat wel goed paardenhouden is en mensen die een paard niet houden zoals jij maar afkeurt.

Ook in de hondenwereld heb je verschillende manieren van honden houden. Je hebt de honden die altijd buiten zijn en in een kennel of stal slapen en dan heb je de honden die altijd binnen leven en slapen in het bed van de baas. En daartussenin heb je (net zoals bij paarden houden) 101 mogelijkheden om een hond te houden. Ook hier kan je weer niet zwart wit stellen, dit is goed en dit niet.

Maar de mens het plezier en de ontspanning van het paarden houden niet gunnen omdat ze net niet aan jouw ideale plaatje voldoen, dat gaat voor mij te ver. Ik denk dat paarden minder moeite hebben met de manier waarop ze gehouden worden dan sommige mensen.

Er is een verschil tussen mijn ideaalplaatje (24/7 buiten onder goede omstandigheden in een stabiele kudde) en wat ik nog acceptabel vind (nachten op stal). Maar acceptabel om een kuddedier het overgrote deel van zijn leven afgesloten in een hokje te houden, nee. Probeer deze kwestie eens objectief als buitenstaander te bekijken. Dan zou je het toch ook vreemd vinden dat een kuddedier en masse op deze manier gehouden wordt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:28

[***] schreef:
Natuurlijk .. Maar geeft wel aan welk beeld het woord "stal" oproept .. En niet iedere stal is hetzelfde, dat wordt nogal eens vergeten ..

En dat is het ambetante in dit topic. Buiten mag niet gezien worden als een modderige wei, maar de stal wordt wel sowieso gezien als een 3 x 3 donker hok waar met goed geluk twee keer per dag wat hooi naar binnen geduwd wordt. Dan is de vergelijking inderdaad snel gemaakt. Maar die modderige wei en die ruime, lichte stal van 5 bij 5 meter met sociaal contact zijn evengoed realiteit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:32

Nens77 schreef:
Brendaaaa schreef:

Om alleen al Spijkenisse uit te komen doe je met een beetje pech een half uur over. Zeker als je wat verder achterin zit (ligt er natuurlijk aan, welke kant je stalling zit)
Voorne putten is een eiland dus je bent afhankelijk van brug, tunnel en een pontje.

Misschien kost het voor jullie meer moeite, ik ken Spijkenisse niet echt. Maar dan neig ik te denken dat Spijkenisse gewoon niet zo geschikt is voor paarden. En wellicht niet de beste plek om een paardenhobby uit te oefenen. En dat als je dat toch wil op een paardwaardige manier, je wellicht moet zoeken naar een speld in de hooiberg of er nog meer voor over moet hebben qua reisafstand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:35

VogeltjeM schreef:
Er is een verschil tussen mijn ideaalplaatje (24/7 buiten onder goede omstandigheden in een stabiele kudde) en wat ik nog acceptabel vind (nachten op stal). Maar acceptabel om een kuddedier het overgrote deel van zijn leven afgesloten in een hokje te houden, nee. Probeer deze kwestie eens objectief als buitenstaander te bekijken. Dan zou je het toch ook vreemd vinden dat een kuddedier en masse op deze manier gehouden wordt?

Maar een paard is zoveel, een prooidier, een ruimtedier, een vluchtdier. En hier beperken wij ons paard ook in, in de mate dat het kan. Waarom kan dat met kuddedier dan niet? Een paard even een paar uur per dag zonder de kudde, net zoals die ook niet mag vluchten voor een tractor, net zoals die de mens moet vertrouwen en net zoals die niet de hectares ruimte heeft die die in de vrije natuur heeft.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:37

VogeltjeM schreef:
Brendaaaa schreef:
ff snel in je profiel gegluurd maar ik denk dat jij in een heeeel andere omgeving woont als ik:-) Wil zowieso wel ruilen! Maar het maakt wel duidelijk waarom jij er zo over denkt. Ik wil niet onaardig praten maar denk wel: Jij hebt makkelijk praten (denk ik)

Ik rijd 35 km voor deze stal, want mijn omgeving is bagger (letterlijk). :')

Ok, respect, maar heb jij ook een baan en een gezinsleven? En een berg geld tot je beschikking om je reiskkosten te betalen? Of is je stal zo goedkoop dat het binnen het redelijke blijft? Respect hoor in dat geval! Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:39

_Nelleke_ schreef:

Helemaal mee eens.

Wacht maar totdat er kinderen komen, een drukke baan en dan heb je een paard van 7 jaar oud.

Verkopen dan maar? Oh, nee dat mag ook niet.

Weet je wat het is. Dit is een vrouwending.

Met kinderen gaat het net zo. Het aller, allerbeste is nog maar net goed genoeg. Thuismoeder zijn is niet goed, deeltijdmoeder zijn is niet goed, fulltime werken is niet goed. De duurste kinderwagen, wel enten, niet enten. Enwat moet dat kind eten?

Vrouwen zijn fantastisch in staat om elkaar een schuldgevoel aan te praten. Echt waar.

Je moet de perfecte ouder zijn, de perfecte werkneemster, de perfecte minnares in bed,...en nu dus sinds een aantal jaar de perfecte paardenhouder.

En perfect bestaat niet. Nooit.

Want echt, nog steeds. Ik vind in Nederland 24/7/365 dagen in het jaar misdadig. Ik geloof niet dat het kan en paardvriendelijk is. Ja ja er zullen een paar plekjes in het oosten van het land zijn waar ze nog steeds vol in het gras staan. Maar verder is het in de winter behelpen.

Ja je kan kuil in de wei of paddock neerleggen. Ja je kan een paddock paradise realiseren. Nou.....dat laatste heb ik er inmiddels ook een paar van bekeken. Komt mijn paard niet in.

Als je de paarden thuis hebt, met een schuilstal, met bestrating, met een goede slowfeeder. Ja misschien. Maar die zijn hier, ook op bokt, nou echt niet overdadig aanwezig.

Ik blijf bij mijn stelling dat iedereen naar eer en geweten handelt en naar zijn paard kijkt of het tevreden is. Een paard is niet gelukkig op de manier dat een mens gelukkig(of depressief is) dus het is en blijft maatwerk.

en ja...24/7 of langer op stal(door een dagje overslaan) is zeer ongewenst. Maar iemand die zorgt dat het paard in de winter 2 tot 6 uur naar buitenkomt naast het rijden verdient meer dan...Eigenlijk moet je geen paard houden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:39

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:

Het paard is uit noodzaak in het wild geëvolueerd naar kuddedier omdat het paard daardoor de beste overlevingskansen had.
De reden dat een paard over de steppen trok (5-15 km per dag) is hetzelfde, voedselschaarste waardoor het paard steeds stukken moest lopen om weer wat te vinden.
Daardoor is het paard nu zoals het is.
En dat een paard dus behoefte heeft aan beweging (hoeveel is genoeg, zal per paard verschillen) net als ieder ander levend wezen overigens, mensen waren heul vroeger ook een trekkend volk dacht ik zo, spreekt ook niemand tegen.
En dat een paard andere paarden om zich heen moet hebben ook niet.
Maar wat een paard loopt op de wei, en hoeveel interactie die heeft met een ander paard wanneer hij zelf kan bepalen, valt in de praktijk tegen.
Het grootste gedeelte van de dag staan ze gewoon te vreten, en al dat vreten is voor de meeste paarden niet zo best. De meeste paarden zijn namelijk veeeeel te vet.
Het enige is, dat mijn paard niet kan kiezen wanneer hij stoeit met een vriendje of wanneer hij zijn beweging of eten krijgt. Maar ja, mijn kinderen bepalen ook niet zelf wanneer ze naar bed gaan, wat wanneer en hoeveel ze eten en of ze wel of niet naar school gaan. Mijn katten bepalen ook niet wanneer ik de bak verschoon, ze hun entingen krijgen en dat ze niet naar buiten mogen.
Nu ik er zo over nadenk, bepaal ik ook voor mezelf veel dingen niet, omdat je nu eenmaal te maken hebt met vele zakelijke, emotionele en organisatorische aspecten....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:40

VogeltjeM schreef:

Makkelijk praten, niet echt, aangezien ik in hetzelfde schuitje zit qua omgeving en dus een half uur naar hem rijd. Misschien moet jij iets verder, misschien niet, in een half uur kom je echt ver.

Sorry, ik kom in een half uur nergens.... ik woon op een eiland, moet eerst een hele stad doorworstelen om eruit te komen en dan nog een hele stad door, of anders de polder door. Helaas.... ik zal echt op minstens een uur moeten kijken voor ik uberhaubt iets tegenkom wat volledig aan mijn wensen zou voldoen, maar dat is weer bij het strand in de buurt en dan betaal ik een godsvermogen voor een plek.....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:42

Ik zie een stal niet als donker hok van 3 bij 3 hoor, elke stal is anders. Ik heb alleen nog nooit een stal gezien waarvan ik het oke vind om een paard 22/7 op te zetten, en denk niet die ooit te vinden, omdat ik het gewoon niet vind kunnen. En een donker hok van 3 bij 3 zonder sociaal contact en 2x per dag een beetje hooi, vind ik sowieso niet geschikt om een paard in te zetten, ook niet alleen 's nachts.
Als je je paard 's nachts op stal hebt staan is het imo ook belangrijk om te zorgen voor goede omstandigheden. Het is toch vaak minstens een uur of tien en paarden slapen niet zoveel als wij. Mijn paard staat dan ook in een ontzettend ruime stal, waar hij rondjes kan draven als hij wilt, sociaal contact indien gewenst en altijd iets om te knabbelen.
Ik zou mijn paard geen 20 uur op stal willen, maar er zijn misschien wel dagen waarop je er niet onder uit komt.
Wbt het het niet nemen van een paard, vind ik moeilijk, alleen er zit wel een bepaalde waarheid. Als ik als alleenstaande, fulltime werkende, op appartement wonende persoon op bokt een topic open dat ik een hond wil, wordt ik voor gek verklaard.
Dit vind ik ook geen dooddoener in de discussie, het is gewoon een mening.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:43

NatasjavE schreef:
Helemaal mee eens.

Wacht maar totdat er kinderen komen, een drukke baan en dan heb je een paard van 7 jaar oud.

Verkopen dan maar? Oh, nee dat mag ook niet.

Weet je wat het is. Dit is een vrouwending.

Met kinderen gaat het net zo. Het aller, allerbeste is nog maar net goed genoeg. Thuismoeder zijn is niet goed, deeltijdmoeder zijn is niet goed, fulltime werken is niet goed. De duurste kinderwagen, wel enten, niet enten. Enwat moet dat kind eten?

Vrouwen zijn fantastisch in staat om elkaar een schuldgevoel aan te praten. Echt waar.

Je moet de perfecte ouder zijn, de perfecte werkneemster, de perfecte minnares in bed,...en nu dus sinds een aantal jaar de perfecte paardenhouder.

En perfect bestaat niet. Nooit.

Want echt, nog steeds. Ik vind in Nederland 24/7/365 dagen in het jaar misdadig. Ik geloof niet dat het kan en paardvriendelijk is. Ja ja er zullen een paar plekjes in het oosten van het land zijn waar ze nog steeds vol in het gras staan. Maar verder is het in de winter behelpen.

Ja je kan kuil in de wei of paddock neerleggen. Ja je kan een paddock paradise realiseren. Nou.....dat laatste heb ik er inmiddels ook een paar van bekeken. Komt mijn paard niet in.

Als je de paarden thuis hebt, met een schuilstal, met bestrating, met een goede slowfeeder. Ja misschien. Maar die zijn hier, ook op bokt, nou echt niet overdadig aanwezig.

Ik blijf bij mijn stelling dat iedereen naar eer en geweten handelt en naar zijn paard kijkt of het tevreden is. Een paard is niet gelukkig op de manier dat een mens gelukkig(of depressief is) dus het is en blijft maatwerk.

en ja...24/7 of langer op stal(door een dagje overslaan) is zeer ongewenst. Maar iemand die zorgt dat het paard in de winter 2 tot 6 uur naar buitenkomt naast het rijden verdient meer dan...Eigenlijk moet je geen paard houden.

Dank je wel voor deze bijdrage, ik ben het helemaal met je eens! Ook ik betrap me er op dat ik altijd alles perfect voor elkaar wil hebben. Nu ik (morgen!) 36 ga worden, ga ik wel steeds meer denken dat goed ook goed genoeg is. Wijsheid komt met de jaren? Toch is er ergens iets in mij wat altijd blijft zoeken naar 'beter'. Dat is best frustrerend, vooral voor mn eigen rust. Misschien als ik de 40 mag halen, dat ik dan die rust eens zal vinden...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:45

Nens77 schreef:
Brendaaaa schreef:

Misschien kost het voor jullie meer moeite, ik ken Spijkenisse niet echt. Maar dan neig ik te denken dat Spijkenisse gewoon niet zo geschikt is voor paarden. En wellicht niet de beste plek om een paardenhobby uit te oefenen. En dat als je dat toch wil op een paardwaardige manier, je wellicht moet zoeken naar een speld in de hooiberg of er nog meer voor over moet hebben qua reisafstand.[/quote]

Er is zat hoor, maar allemaal net niet.
Er zijn ook maneges met weidegang, maar niet in de winter.
Voorne Putten is zo nat, dat er in de kruipruimte van mijn oude huis in Hellevoetluis, standaard 20 cm water stond.
Een heel groot deel van west Nederland ligt onder NAP, dus het hele gebied wat ze ooit droog hebben gelegd, blijft snel nat.
En paddocks aanleggen voor minder dan de helft van het jaar nattigheid en daar weide voor opofferen ? Denk niet dat staleigenaren dat snel zullen doen....