[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:27

Mijn shet kan er wel bij!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:32

Ook bij het onderste beetje in zo'n hoge rechthoekige plastic palletbak? :)

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:53

Waar hebben jullie de palletbakken trouwens vandaan (betaalbaar)? En dan dus in elke hoek een gat boren en daar een ring indraaien, hooinet dan met bv karabijnhaak bevestigen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:18

@hafnap: wat vind jij betaalbaar. Die dingen kosten gewoon tussen de 35 en 50 2e hands. Als je ze goedkoper vind is dat goedkoop :D

Die ring moet je wel met een bout borgen aan de achterkant. Alleen inschroeven in niet stevig genoeg :) En dan idd met een karabijnhaak (al dan niet met elastiek) vast zetten.
Neem wel RVS haken, want die goedkope dingen roesten onder je handen.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:49

Bedankt! 35-50 euro vind ik idd betaalbaar. Heb zr al vaker voor 90-100 euro gezien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:58

Hier in de buurt heb ik ze niet voor die prijs zien staan. Wel zuidelijker, maar dan kwam er nog 80,- verzendkosten bij.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:33

Toevallig moet een boer hier in de buurt er vanaf. Kosten tussen €20 en €40, afhankelijk van de beschadigingen. Zijn verder nog prima bruikbaar als hooibak.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:02

__Nicky schreef:
Toevallig moet een boer hier in de buurt er vanaf. Kosten tussen €20 en €40, afhankelijk van de beschadigingen. Zijn verder nog prima bruikbaar als hooibak.

Dat is dan nog wel te doen...ik heb IBC vat...die kosten tussen de E25,- en E35,-...voordeel vind ik dat je deze makkelijk op maat kunt maken.
Ik heb hem doormidden gezaagd....bovenste deel is moestuinbak :D ,onderste deel is slowfeeder :)

Mijn jongens zijn 133cm qua schofthoogte...de helft is perfect qua hoogte :j

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:00

@tinky: mooie overkapping heb je daar :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:20

DubbelDun schreef:
@tinky: mooie overkapping heb je daar :)

Dank je...en blij dat ik er mee ben :j Een lange zijde inmiddels een zeil voor gehangen tegen het inregenen,gister stonden ze fijn droog met die plensbui.
Zo'n overkapping is echt de moeite waard...voer blijft ook droog,vind niets zo'n natte brei.

Nog even verzinnen hoe ik de boel tijdelijk af kan sluiten in de winter.Zat aan een combi van kuildoek en zeil te denken.Of doorzichtige golfplaatwanden...voorlopig even zeil...volgend jaar eens rustig verzinnen.

Moet makkelijk te monteren zijn en ook weer weg te halen.Alleen voor extreme koude wind en regen...verder gaan ze maar lekker in de kapschuur staan :P

Mocht iemand suggesties hebben :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:25

Is zoiets niet wat?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:39

Om echte wind tegen te houden is dat niets helaas, dan wapperen ze alle kanten op -O-

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:08

Woogy hier op bokt heeft dit voor haar stal. Misschien haar even contacten of het wat is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:20

Kun je niet iets van een rolgordijn van schaduwdoek maken. Aan de bovenkant in haken hangen en de onderkant verzwaren met een metalen buis (ik neem aan dat ze er niet doorheen hoeven).
Ik heb een rol schaduwdoek op een metalen buis die ik tijdens O&N en bij extreem harde norderwind voor de stallen hang. Die stalen buis gooi ik in de regengoot en de onderkant verzwaar ik met wat stoeptegels).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:25

Die flappen gaan hem niet worden...geflapper met wind en kostenplaatje.

Schaduwdoek ga ik even induiken,hoe reageert dat op regen? :)

Ik heb voor mijn kap-schuur kuildoek gebruikt,werk net als winddoek maar is een stuk goedkoper.Houd zo'n 80% wind tegen...voor de regen heb ik er een stuk afdekzeil achter hangen.Dat gaat perfect,ruwvoer blijft mooi droog en zeil klappert niet.
Wel wat werk om alles op maat te knippen en om te zoomen maar hoop geld mee bespaard :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:33

Ik heb op mijn schuilstal heen worteldoek en werkt super. Zowel enkel als dubbel zal dat werken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:34

Wat voor worteldoek heb je Tamadine? Er zijn zoveel verschillende soorten :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:35

Pfoeh geen idee, heb ik gekregen. Gewoon zwarte hahaha.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:40

Tamadine schreef:
Pfoeh geen idee, heb ik gekregen. Gewoon zwarte hahaha.

:+

Hmmm...misschien is tentdoek ook wel iets,zitten ook vaak "ramen" zodat nog wat licht binnenkomt :)*

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:41

Ik bedoelde ook eigenlijk winddoek, maar ik gebruik het als schaduwdoek (net niet helemaal zondicht) :D

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:32

DubbelDun schreef:
Ik bedoelde ook eigenlijk winddoek, maar ik gebruik het als schaduwdoek (net niet helemaal zondicht) :D

Schaduwdoek is wat dikker en duurder dan standaard winddoek. Voor open stallen is dat niet echt nodig dus gebruiken we het meest winddoek met een gewicht van 185 gr/m2 (schaduwdoek 285gr/m2).
Als je een permanente afscheiding wil maken kan je het gewoon op een dikke houten lat nieten, het doek een slag om de lat draaien en vastschroeven op de constructie. zie de fototjes op http://www.cavalo.nl/stallen/windbreekg ... licht.html

Als je een goedkoop schuifpaneel wil maken, gebruik je windbreekgaas met zeilogen en hang je dit met haken op aan een horizontale stalen kabel. Je kan het aan spantbenen of staanders eenvoudig vastzetten met lange spanrubbers. http://www.cavalo.nl/stallen/windbreekg ... nelen.html.
het windbreekgaas kan ook op maat gemaakt worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:49

Is wel een leuke betaalbare oplossing ja, met doek :j

Ik zit hier met het probleem dat ik de doorgangen wel "doorloopbaar" wil houden, omdat die van mij anders niet zo goed de stal in durft of er elke keer weer uit rent als ze denkt dat ze buiten iets hoort, die wil niet graag opgesloten staan :(:)

Daarom plastic flappen genomen maarja op de dagen dat je ze echt nodig hebt om de wind een beetje buiten te houden, wapperen ze dus alle kanten op -O-

Misschien de onderkant verzwaren ofzo....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:10

BBolluijt .... dat windbreekgaas is megaduur.Een goedkoop alternatief is kuildoek...al moet je wel crea-bea zijn

Ik heb het hier gekocht: http://www.visscherholland.com/NL/LANDB ... /Meganyl#8 Een doek van 4x15m voor E76,25 incl btw

Pmarena...dat zou voor jou wellicht ook een oplossing zijn omdat je daar gewoon doorheen kunt kijken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:13

Nah, hier moeten ze er echt doorheen kunnen lopen, kijken hebben ze niets aan, het moet echt een bruikbare uitgang blijven :j

Rena moet echt het geruststellende gevoel hebben dat ze makkelijk weg kan komen in geval van nood :)

Stal heeft dus aan zowel de korte als de lange kant ingangen, zeg maar op het noorden en op het westen.
Dat werkt prima, daar kan ze zo doorheen lopen. Maarja als er dan echt van die vieze koude winterse rotwind staat dan wil je ze daar natuurlijk een beetje beschutting geven en moet er wat dicht om het doorwaaien te stoppen.

Maar dan staat ze er niet graag meer omdat het dan te opgesloten is.... dus moet er iets in dat de wind tegenhoudt, maar nog wel doorgang mogelijk maakt.

Bij gewone wind voldoen de flappen wel hoor, maar het kan hier echt zo extreem waaien :P