Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:50

heeft iemand dat plattegrondje al gevonden? is d'r ook een boek?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:55

Dominique, hoe groot is jouw perceel dan? Een PP kan altijd wel volgens mij :). Yep, er is ook een boek.

kevje06

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:09

is er iemand die foto's heeft van die gras keien?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:19

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:42

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:22

dank je wel! Ik bok nu vanaf mijn tel, maar zal morgen als ik achter de laptop zit kijken. Ben wel nieuwsgierig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:43

Ha dat is idd mijn mini-PP :D
Ik moet nodig weer eens een nieuwe maken.
Momenteel vermaken ze zich uitstekend met het vallende blad. Ik weet niet of ik er zo blij mee ben, want ik vermoed dat ze er toch wat van aan de dunne gaan.

Overigens zag ik gister bij een buuf nog een hele nieuwe slowfeeder-variant. Was echt goed gevonden.
Ik heb er geen foto van maar zal een plaatje bewerken zodat je kunt zien hoe het er uit ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:49

Het is dus gemaakt van dit soort blauwe tonnen
Afbeelding

En dmv gaten te boren met een gatenzaag krijg je dan dit resultaat:
Afbeelding

Met een kleinere ton is het natuurlijk ook mogelijk.
Ook in de bodem zitten wat gaten.
Voordeel is dat je gewoon kunt vullen middels het deksel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:07

Oh!!! Dat is zeker een leuke oplossing DD!!! Wij zoeken nog wat slow feeders om de boel aan het lopen te krijgen... wie weet is het nog spannender wanneer het omvalt en wegrolt, zoals zo'n biks bal (alleen voer ik geen brok, dus nutteloos hier) Alleen...hoe komt het hooi bij de gaten wanneer de ton bijna leeg is en het hooi op een hoopje ligt in de ton? Ervaringen van de bedenker van dit leuke fenomeen???

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:44

Ik heb een kliko omgebouwd:

Afbeelding

Ideaal! :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:52

Gaat het dan ook zo regenen als je die in je paddock zet??? :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:34

Ook weer eens een berichtje van mij.
Zoals jullie je misschien nog herinneren wilde onze stalbaas het wel proberen, maar was hij heel erg bang dat het mesten veel meer werk zou zijn. We hebben toch de track maar voor een deel uitgezet en er twee paarden op los gelaten. De stalbaas kwam laatst naar me toe om te vertellen dat het hem enorm mee valt omdat ze echt bepaalde hoeken gebruiken om te mesten. We gaan dus door!
Van de week moeten mijn paarden er ook bij kunnen en dan hebben we een hele doorlopende track. De schuilstal is dan helaas nog niet aangepast en moet dus even dicht blijven. Gelukkig is het erg mooi weer en zullen ze er dus nog niet zo'n last van hebben.
de schuur waar de volledige schuilstal in komt is nog in gebruik als hooiopslag. Maar we schakelen nu langzaam aan over op ingepakte balen en die worden dan buiten opgeslagen waardoor we de schuur vrij krijgen.
Ik ben hier echt heel blij mee. Ik zie bij de twee die nu op de track lopen al dat ze er echt iets aan hebben. Ondanks dat er niets aan voer oid is om naar de andere kant van het pad te lopen doen ze het toch. De paarden zijn veel actiever.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:34

DubbelDun schreef:
Het is dus gemaakt van dit soort blauwe tonnen
Afbeelding

En dmv gaten te boren met een gatenzaag krijg je dan dit resultaat:
Afbeelding

Met een kleinere ton is het natuurlijk ook mogelijk.
Ook in de bodem zitten wat gaten.
Voordeel is dat je gewoon kunt vullen middels het deksel.

Die heb ik oos staan :D alleen gemaakt met groene regentonnen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:53

Buitenzinnig schreef:
Gaat het dan ook zo regenen als je die in je paddock zet??? :+

Het sneeuwde :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:27

Buitenzinnig schreef:
Alleen...hoe komt het hooi bij de gaten wanneer de ton bijna leeg is en het hooi op een hoopje ligt in de ton? Ervaringen van de bedenker van dit leuke fenomeen???

Geen idee wie de bedenker is en hoe ze bij het hooi komen was ook mijn vraag toen ik ze zag :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:12

:P

vraagje:
Zouden jullie minder geld overhebben voor een plekje op een paddock paradise met voldoende inloopstallen en evt. de mogelijkheid je paard met slecht weer in een box te zetten, dan voor normale stalling met 's zomers dag en nacht weidegang en 's winters 's nachts op stal en overdag buiten?

Ik wil mijn stallingskosten anders gaan verrekenen omdat mensen het lastig vinden om variabele kosten naar verbruik te hebben en ik de zomer/winterkosten wat gelijk wil trekken ivm de enorme investeringen die we nu gaan doen in een nieuwe stal (inloopstal van 7 bij 7 die ook op te splitsen is in 4 boxen, 2 boxen van 3,5 bij 3,5 die ook als 1 uitloopstal kunnen dienen, wasplaats met warm water binnen, zadelkamer en hooizolder, met extra verharde paddock met pad naar huidige paddock met schuilstal.)
Verder gedraineerde en verlichtte 20 bij 60 buitenbak aanwezig, zand deel van de paddock is 20 bij 20, en kan ook verlicht worden (moeten de paal nog even verplaatsen om echt goed licht te hebben, maar dat is zo gebeurd)
De verzorging wordt gezamenlijk gedaan met behulp van rooster zodat iedereen ook eens een dagje (of 2/3) vrij heeft.

Ik dacht aan 130 euro per maand per paard/pony, inclusief strooisel voor box en inloopstallen, inclusief ruwvoer, en ik overweeg de vitaminekorrel en evt. wat brok of muesli er ook neer te zetten voor algemeen gebruik (ik voer slechts kleine hoeveelheden krachtvoer na het rijden of in de winter als extraatje omdat de paarden hier het prima doen op de goede kwaliteit ruwvoer en het gras.)

Nu heb ik een vast deel per maand (75,-) en delen we de kosten van ruwvoer en strooisel naar verbruik. In de zomer zit het ergens tussen de 75 en 90 euro, voorjaar/najaar tussen 90en 120 euro en in de wintermaanden als er (bijna) geen weidegang meer mogelijk is tussen de 110 en 140 euro in totaal. (paarden lopen nu nog van 11 tot 16/17 uur op het gras)

Heb nu duur hooi, €3,- per pakje, hopelijk volgend jaar goedkoper direct van het land en op de eigen hooizolder, en kostprijs van de eigen balen voordroog was €22,50 en verkoop ze voor €30,-
Strooisel kosten €6,- per pak hemarade (hennepvlas, 14kg) of gehakseld koolzaadstro.

Stallingsprijzen hier in de omgeving liggen tussen de 125 en 200 euro voor stalling met buitenbak en weidegang, van zelf uitmesten en krachtvoer kopen, tot vol pension bij particulier. Niet altijd gegarandeerd elke dag de hele dag buiten. (ZO Friesland)

Wij moeten veel investeren om 24/7 buiten op een paard vriendelijke en verantwoorde manier mogelijk te maken (veengrond) dus goedkoop en makkelijk is het niet voor ons. 24/7 op de wei of winterdag de hele dag van vroeg tot laat, is helaas geen optie.

Het lijkt wel een ongeschreven regel dat je voor 24/7 buiten (hier dan wel met inloopstallen en strooisel) minder over zou moeten hebben dan 's nachts op stal. Is dat zo?
Wat vinden jullie?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:23

joyce B schreef:
:
Het lijkt wel een ongeschreven regel dat je voor 24/7 buiten (hier dan wel met inloopstallen en strooisel) minder over zou moeten hebben dan 's nachts op stal. Is dat zo?
Wat vinden jullie?

Tja, men vergeet dat je ook onderhoud aan je wei moet plegen ;) Dat kost bakken met geld.

Joyce, de prijzen varieren sterk per regio. En in sommige regioos is 24/7 buiten bijna niet te realiseren (mijn gebied bijvoorbeeld).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:46

Onderin de ton heb ik een blok beton staan zodat deze in het midden van het paddock kan staan en de paarden hem niet kunnen verplaatsen.

Op het blok blijft altijd een klein beetje hooi liggen, de rest krijgen ze er goed uit.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:53

@hotchocolat : hoe groot zijn die gaten??
Ik vraag me af hoeveel kleiner je ze nog zou kunnen maken dat het toch nog werkt als slowfeeder zonder 'paardje-pesten' te worden :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:59

ohh die ton,geniaal,weer een leuk idee.
ik zou alleen de gaten idd nog kleiner willen.
Zijn ze ook op te hangen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:00

Kwestie van 3 gaten met touwen er door maken :D

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:02

Puchje schreef:
Ik heb een kliko omgebouwd:

Afbeelding

Ideaal! :D

Wat een oplossing zeg.
Heel goed gevonden.
Deze ga ik zeker onthouden :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:04

Deze zijn vrij groot omdat de haf zonder deken boos wordt als het niet snel genoeg gaat.

Ik ben even naar buiten gelopen om voor je te meten, 13,5 cm doorsnede.

Ik heb nog twee tonnen waarbij ik de gaten iets kleiner wil hebben Ik denk aan 12 cm.

Veel kleiner moeten ze niet worden als je het nog vriendelijk wilt houden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:28

Ja, ik merk ook dat mensen minder geld over hebben voor een PP, en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, omdat het zoveel paardvriendelijker is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:57

ik hield er wel rekening mee. Dag en nacht weidegang 24/7 is ook vaak goedkoper namelijk. Maar vind het wel jammer, want maak dezelfde kosten of zelfs meer dan wanneer paarden gewoon voor de nacht op stal staan en dan overdag een paar uur in de paddock of bak. Ik heb ook strooiselverbruik, en met inloopstallen wordt het sneller nat en vies dan wanneer ze alleen droog op stal staan. En ik moet ze meer bijvoeren dan wanneer ze 24/7 op het gras lopen. In de paddock moeten ze immers ook ruwvoer eten, net als op stal.

Overweeg dus om als de nieuwe stal er staat volgend jaar gewoon stalling aan te bieden met 's zomers dag en nacht buiten met gebruik stal bij slecht weer en natte herfst, winter en vroege voorjaar de nacht op stal. Daar een marktconforme prijs op te zetten en als men hier dan staat kan men er altijd nog voor kiezen om het paard met mooi weer toch gewoon buiten te laten staan met toegang tot de inloopstallen.
Als de paarden niet 24/7 buiten lopen blijft de zandpaddock ook veel mooier dan wanneer ze er wel lopen en het uitmesten is ook veel minder zwaar omdat de mest niet verregend en door elkaar gelopen wordt in de paddock.