Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:46

Dinopino schreef:
Je kunt ook zo'n kinderharkje nemen. Ik gebruik ook al jaren een harkje voor mijn mestboy. Die heb ik aan zo'n steeltje die je op je eigen hoogte kan instellen. Ideaal nooit meer rugpijn bij het keutels scheppen.

Rubber tegels ga even kijken wat me dat grapje gaat kosten.

Ja precies, kinderharkje, maar die zijn vaak van plastic of tuinharkje, net zo groot maar zijn dan weer van ijzer. Ik heb de ijzeren.

Ideaal om de paddock en wei schoon te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:47

Niet als er voldoende profiel op zit.
En je moet er natuurlijk ook wel iets boven doen van bedding.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:48

Ik dacht eraan deze te bestellen:

Afbeelding

Lijkt die op die van jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:49

Die van mij is rond gebogen. Misschien is dat fijner, maar het is wel het idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:51

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:52

Rond gebogen heb ik ook wel eens gezien op i.net maar ik weet niet meer waar.... Het nadeel voor mij is dan dat ik in deze tijd zo'n hark ook gebruik om ment uit de wei te bikken. Dat gaat misschien makkelijker met zo'n rechte achterkant. Het harkje van de mestboy is niet bestand tegen bikken; die hak ik gewoon kapot! FF je linkje bekijken.

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:53

Ja, helemaal goed! Nog beter zelfs. Die ga ik bestellen. Heel erg bedankt!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:57

ik had de mijne er volgens mij al eens op gezet. Hier mijn harkje

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:58

Die is voor de wei en bak denk ik wel fijn, maar voor de stal moet je korter en steviger hebben, maar dat vind ik.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:59

Voor de stal kan je er ook prima keutels mee uit houden voor de groffere stukken gebruik ik dat metalen kinderharkje

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:05

Dinopino schreef:
Voor de stal kan je er ook prima keutels mee uit houden voor de groffere stukken gebruik ik dat metalen kinderharkje

Maar ik moet er bij vorst ook mee kunnen bikken en dan lijkt mij die van Russel perfect! Ik heb er net twee besteld. Hopelijk zijn ze er snel, nu nog twee stelen scoren. Daar heb ik ook een probleem mee. Ik zoek eigenlijk stelen met een dik handvat. Omdat ik nogal grote handen heb, heb ik meer grip bij een dik handvat. Zo'n steeltje schiet door mijn hand heen. Iemand een idee????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:10

Ik gebruik momenteel deze modellen:
Met steel........................................zonder steel
Afbeelding...Afbeelding
Met een steel kan ik te weinig kracht zetten om de (zware) mesthopen goed er in te wippen. En van de rechtse breken de tanden erg snel af.

Dit model heb ik ook al gehad (van metaal)
Afbeelding
en die beviel ook niet (te zwaar).

Voor het rechttrekken/loshalen gebruik ik een gewone gebogen tuinhark of bladhark.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:12

wuswa schreef:
Ik zoek eigenlijk stelen met een dik handvat. Omdat ik nogal grote handen heb, heb ik meer grip bij een dik handvat. Zo'n steeltje schiet door mijn hand heen. Iemand een idee????
Kijk eens bij Agradi/Welkoop. Je moet dan een steel hebben die voor een ander ding gemaakt is en de onderkant wat afslijpen (als in een potlood slijpen).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:15

Wuswa ik wacht gewoon tot de keutels ontdooit zijn mijn man vermoordt mijn harkjes met de vorst. ik heb er hier nog 1 in de kast liggen zal er effen een foto van maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:16

@wuswa: zoiets
Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:25

rechts voor de wat stevige produkten en links voor de keutels in de paddock en op de wei en in de stal
Die linker kan je op je eigen hoogte instellen

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:42

Ah, dit topic lijkt wel een denk-tank, briljant idee die kleine harkjes voor zowel stal als weide. Vooral in de wei vind ik poep ruimen lastig - het gras groeit als een razende op de mestplekken en dat is lastig verwijderen. Ik ben ook vaak lui genoeg om dan maar te besluiten er met de trekker en 't sleepnet overheen te gaan :o

Die rechtse foto van DD, het groene bakje... ik hem 'm al een jaar in gebruik en bij mij is nog nooit een tanje afgebroken. En dat terwijl één van mijn paarden olifantshopen produceert, nauwelijks te tillen zo zwaar. Het bakje bevalt mij prima!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:45

Ik breek meestal een tandje omdat ie net onder het randje van de stal blijft steken en beton geeft niet mee :D
Of als je probeert om met enige kracht onder een vastgevroren drol te komen ;)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:46

Ik gebruik sinds het begin vd korrelstallen de ijzeren uitvoering, in het begin is het even spierballen kweken maar dat went snel :D
Het is een handig ding en met alleen korrels in de stal is het super uitmesten. De nestjes willen er nog wel in blijven steken als ze nog niet helemaal zijn verpulverd. |(

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:40

DubbelDun schreef:
@wuswa: zoiets
Afbeelding

Haha, weet je wat het is, ik ben een pietje precies en daarmee haal je niet het meest maximale weg.... Je zou me eens moeten zien 's morgens! Velen verklaren me voor gek.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:41

DubbelDun schreef:
wuswa schreef:
Ik zoek eigenlijk stelen met een dik handvat. Omdat ik nogal grote handen heb, heb ik meer grip bij een dik handvat. Zo'n steeltje schiet door mijn hand heen. Iemand een idee????
Kijk eens bij Agradi/Welkoop. Je moet dan een steel hebben die voor een ander ding gemaakt is en de onderkant wat afslijpen (als in een potlood slijpen).

Dat wordt de Welkoop. Agradi zit bij mij in de ban! Wat een rotservice, 0,0 Breek me de b*k niet los...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:41

@Wuswa,
Dan ben je niet de enige :D Ik word ook vaak uitgelachen, nou ja jammer dan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:51

Ja dikke steel, misschien kan je de steel verdikken door er iets omheen te maken daar waar je hem vast houdt?

Ik moet ook zo iets gaan maken, want ik heb atrose in mijn handen en als het opspeelt kan ik ze ook bijna niet vast houden. Maar het steeltje van het harkje die bij de mestboy hoort is wel erg dun en daardoor ook onhandig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:55

Als je veel gewicht op je vork hebt dan is een dikkere steel sowieso niet weg. Die dunne 24 mm dingen breken dan veel te snel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:10

russel schreef:
Ja dikke steel, misschien kan je de steel verdikken door er iets omheen te maken daar waar je hem vast houdt?

Ik moet ook zo iets gaan maken, want ik heb atrose in mijn handen en als het opspeelt kan ik ze ook bijna niet vast houden. Maar het steeltje van het harkje die bij de mestboy hoort is wel erg dun en daardoor ook onhandig.

Ik heb ooit eens van de steel van iets (long long time ago) de top afgezaagd, daar een holte in gemaakt en die gaat telkens op ieder nieuw harkje want de steel van dat harkje is natuurlijk helemaal prut. Ik zag 'ik' maar zo handig ben ik niet, mijn man wel *D