Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:12

Ik heb 2e hands haha. Dikkere palen, dunnere en boompalen.

Ooit wil ik alles in kastanje :) ooit.. als ik geld over heb enzo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:15

Ja het is hier nu vooral voor het herstellen van palen die het niet meer doen en voer palen etc. Het meeste wat ik zie is grenen, maar dat lijkt me niet heel duurzaam als in rot snel? Kan wel eens op marktplaats kijken inderdaad!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:40

Hier weer een ponykamp dagje, met 2 kids die ineens sprongen maken in hun ontwikkelingen..

Laatst bijgewerkt door MaritB op 06-03-25 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:41

Hier kunstof palen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:41

hier sneuvelt er nog weleens wat met dat jonge spul, kunststof palen zijn best wel een pak duurder denk ik. Ik denk dat ik dan in huilen uitbarst als ze er eentje slopen.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:04

Oh Marit ik wil pony zijn en bij jou wonen :j
Jammer van Bellisimo, hopelijk vind je er een goed huisje voor.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:12

Maartje_M schreef:
Ja het is hier nu vooral voor het herstellen van palen die het niet meer doen en voer palen etc. Het meeste wat ik zie is grenen, maar dat lijkt me niet heel duurzaam als in rot snel? Kan wel eens op marktplaats kijken inderdaad!

Gewolmaniseerde palen bedoel je ?
Dat zou ik persoonlijk niet snel doen, rot zo weg.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:13

Horsier schreef:
Oh Marit ik wil pony zijn en bij jou wonen :j
Jammer van Bellisimo, hopelijk vind je er een goed huisje voor.

Als merrie heb ik nog wel een plekje over haha..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:16

Ik heb overal kastanje palen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:20

De oude gecreosoteerde palen gingen een eeuwigheid mee. Daarna geïmpregneerde blanke palen en die vreten ze aan en zijn heel snel kapot/rot. Zo jammer... Ik wil m'n oude palen hebben!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:09

Precies dat ja. de gecreoseerde palen heb ik 25 jaar geleden gekocht, 3 keer verhuisd en staan nog steeds op mijn vorige plek ( rij er wel eens langs)
Toen ik hier kwam wonen waren die krengen nergens meer te krijgen en heb ik geimpregneerde palen gekocht maar een aantal is al doorgerot onderin. ik heb 2 soorten, een restpartij en bij een houthandel en 1 van die rot sneller dan de ander, ik weet alleen niet meer welke het nu zijn.
daarom kunststof gekocht, maar ze buigen snel en ook daar zijn er al van doorgebroken door lompe paarden
Misschien dat dikkere ( ik heb nu 7 cm doorsnee meen ik ) beter zijn maar dit zou ik nooit meer kopen
Erg duur maar vooral het buigen is lastig omdat ik ze juist bij de perkjes op de track heb gebruikt en daar zitten veel bochten in. Draad aanspannen gaat dus niet dan gaat een paal gewoon meebuigen.

De smid is gisteren geweest, de auto is gerepareerd en gaat volgende week op keuring en moet uitgelijnd worden na de reparatie dus weer een dure maand zo.

Volgende maand wil ik naar Belgie het voer inkopen, scheelt in BTW en de prijzen liggen daar vaak ook net wat lager dus kijken als ik een maand voorraad aanleg hoeveel dat dat scheelt. En meteen de auto vol tanken.
Ik woon 2 km van Duitsland af en daar is benzine ook al goedkoper maar Belgie scheelt nog meer ( 20 min rijden)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:02

Oh jullie geven me niet echt goede hoop wat betreft mijn palen -O- de enige die hier inderdaad kapot zijn, zijn of vakkundig gesloopt door de paarden (schuren tegen de voer palen) of door de tractor :+ maar goed, ik vrees dat we weinig keus hebben dan slechtere kwaliteit. Gelukkig staat het overgrote deel nog goed en stevig haha. Ik moet er alleen eentje bij de bak nu echt vervangen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:03

Ik heb in december met een actie van een grote fourage handel een jaarvoorraad grote balen hooi besteld. Dat is niet ontstoft dat wist ik. Maar ik ben inmiddels op de helft van baal 3 en het wordt alleen maar erger. Mega stoffig (vooral zand) en hele bonken klei er in. Als ik hooi porties in tonnen klaarzet dan sta ik me rot te hoesten.
Maar nu is een van de paarden ook al een paar dagen aan het hoesten. En we merken dat ze het slechtere hooi (erg stoffig en korte stukken) ook gewoon laten staan - ze stoppen dus snel als ze dit tegenkomen in hun bak.
Ik heb van die metalen slowfeeder ruiven waar een kilo of 6 in kan en als ik die wil vullen moet ik altijd eerst 5 handen met korte stukjes en zand (zeker 3 handen zand) uit halen.
Is dat normaal met niet ontstofde balen? En wat moet ik nu doen, want dat hoesten van paard en mens staat me ook niet aan.
Voortaan alles nat maken en hoe pak je dat dan aan?
of toch switchen naar kleine baaltjes die dan wel 'ontstoft' zijn en zou dat goed genoeg zijn? (is wel weer veel duurder)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:04

Ik zou sowieso switchen naar ander hooi en als noodoplossing nu het hooi echt goed uitspoelen/weken. Niet ontstoft zou niet mogen betekenen dat het vol zit met stof/zand/klei.

Als ik hooi moet weken, dan vul ik waterbakken, daar dompel ik hooinetten in onder en na een paar uur gaan ze eruit. Dan leg ik ze op een rooster boven lege bakken om uit te lekken. Water moet wel steeds ververst worden. Ik heb het nog nooit hoeven doen met warm weer. Dan moet je namelijk meteen oppassen met bacteriegroei en schimmelvorming. Hooi verliest met weken een deel van de voedingswaarde (ook suikers), dat is ook iets om rekening mee te houden. Bij zand mag je het hooi wel echt goed uitspoelen. Ik denk niet dat hooi in een hooinet voldoende schoon wordt als het alleen weekt.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:18

Waardeloos Pjer, klinkt alsof het te kort gemaaid is dus stukken door het vilt heen, dan krijg je kluiten en zand of grond afhankelijk van de bodem. Zou het als noodoplossing zelf goed uitschudden/losmaken voor je het erin doet en evt onderdompelen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:53

Pjer heb je al contact gehad met de fourage handel?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:56

Oef, dat klinkt wel als erg slecht hooi zeg...
Ik zou denk ik ook contact opnemen met de leverancier over dat bonken klei en dergelijke toch wel erg ver gaan voor niet-ontstoft.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:20

Hoi! Mag ik even komen binnen vallen?
Ik heb ook mijn paarden aan huis, al jaar en dag. Ongeveer 30 jaar, denk ik zelfs...
Momenteel heb ik een jonge Freiberger ruin van bijna 3 en mijn lieve oude Shet merrie van bijna 21.

Ik las dat hier ook wel wat mensen zitten die een zwaarder type paard hebben, zoals een Freiberger of Fjord.
Hoe doen jullie dat kwestie weidegang en paarden die te dik worden?

Voordat ik mijn Freiberger had, had ik een Arabier. Bij hem heb ik nooit op dik worden moeten letten. Hij werd eerder te mager (in de winter dan toch).
Mijn paarden lopen overdag op de wei en 's nachts komen ze op stal.
Voor de Shet heb ik wel een klein stukje wei waar zij in kan. Er staat amper gras en zij krijgt dan hooi bijgevoerd. Voor haar is dus alles onder controle.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:28

Die van mijn lopen nu nog op paddock en track, ze kunnen de wei nog niet op, die is nog te nat.
Als het straks wel kan dan krijgt mijn paard die toch echt makkelijk moddervet wordt, een graasmasker op. En ik zal moeten opbouwen van helemaal niet op het gras naar enkele uurtjes naar een hele dag.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:31

Ik heb hier een gewone waar ik niet genoeg in krijg om dik te worden en een flinke haf. Ik weeg het hooi af en ik heb denk ik hooi waar (helaas voor kwpn-er) weinig in zit.

Ik geef de kwpn voor de nacht meer als dat ze op krijgt. De haf krijgt afgewogen. Hij is tussen de 500 en 550 kg en ik geef hem rond de 8-10 kg per dag. Overdag krijgen ze twee netten van 4 kg. En bij erge honger vul ik later in de middag de hooibal.

KWPN-er mag niet teveel gras ivm pssm2, dus als we dalijk wat gras hebben gaan ze max 2 uurtjes per dag er even op.

Zou ik haar wel vol op wei mogen zetten en veel wei hebben dan zou ik denk ik graasmasker om doen bij diegene die minder mag hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:41

Hier freiberger en shetlander beperkt op gras. Ze lopen 24/7 op track en paddock met schuilstal en beperkt hooi en gaan vanaf april max 2 uur op het gras.
Verder freiberger vooral veel en goed laten werken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:04

Belker schreef:
Hier freiberger en shetlander beperkt op gras. Ze lopen 24/7 op track en paddock met schuilstal en beperkt hooi en gaan vanaf april max 2 uur op het gras.
Verder freiberger vooral veel en goed laten werken.

Dat is het plan voor in de toekomst, ja! Maar momenteel is hij nog groen en onbeleerd. Hoewel we wel met zijn opleiding gestart zijn.

Maar momenteel ga ik het dus echt moeten hebben van minder eten om niet dik te worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:11

Ik heb mijn 2 tinkers in de avond en nacht op stal. Waar ik hun hooi in netten afweeg.

Overdag staan ze alle dagen in het jaar op gras met een graasmasker.
Gelukkig beperkt ze dat niet in het knuffelen met elkaar. Al is mijn ruin sowieso niet zulke knuffel.

Ze krijgen elke ochtend een strookje gras bij. Maar bij hoge fructaan zoals afgelopen dagen niet.
En rond een uur of 12 krijgen ze ook een strookje bij, maar ook dan met hoge fructaan krijgen ze dan wat hooi.

Bij lage fructaan mogen ze vaak in de namiddag even zonder masker grazen.

Hier werken ze beide praktisch niet en dat komt door mijzelf.
Dat zou wel veel beter voor ze zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:14

Ik moet me hier nog over buigen... Heb 1 onbeleerde kwpn'er op dieet. En zwanger of net bevallen zie ik het echt niet gebeuren dat ik haar fanatiek kan laten werken. De ander kan wel onbeperkt eten, dus het is geen geweldige match in energiebehoefte. Ik vind het ook wat om ze steeds apart te houden. Ik denk dat de achterblijver dan gewoon door de omheining gaat. :7

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:19

Daar zit ik met mijn Obeesje ook mee. Die hebben we een tijdje met een ander paard op dieet klein te houden naast de weide waar de rest van de kudde staat.
Als het (magere) hooi in de paddock op was, dan ging ze zeer professioneel het hek over om daar verder te eten...
Dus dan maar bij de kudde maar wel met een grasmasker...