het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:24

@Kim_W: welk supplement is dat ??

Ik ben blij dat er hier geen sloten zijn, hooguit eens een droge greppel.

@boemel: lijkt me voor een hengst ook niet makkelijk tussen al die paarden.

Ik hoorde van vroeger wel eens dat paarden aan het eind van de markt gewoon bleven staan en niet meer meegenomen werden. Geen idee wat er dan mee gebeurde ??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:41

Nu werd er heel vaak omgeroepen dat het terrein om 14.00 echt leeg moest zijn :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:32

Kim_W schreef:
Mijn shetje is ook gevoelig voor hoefbevangenheid en die geef ik sinds een supplement waar ze echt zo super veel baat bij heeft. Na een zware hoefbevangenheid dachten we dat ze nooit meer helemaal pijnvrij zou kunnen lopen dus zaten al af te wegen of het niet beter was haar te laten gaan. Dit supplement was het laatste wat we nog wilden proberen en binnen 2 weken was ze weer aan het draven op t harde en door de bak aan het scheuren. Kan zelfs weer op het gras zonder problemen (alhoewel we hier heel voorzichtig mee blijven uiteraard). Kan vanavond wel even kijken hoe het spul heet mocht je interesse hebben.

iets bijgeven kan nooit kwaad. Laat maar weten hoe het heet
Hij krijgt nu bute en geef kruiden erbij en en gehalveerd met het ruwvoer. Beide heren zijn ook veel te rond en krijgen eigenlijk veel te veel.
Dames doen het op die hoeveelheid juist goed. Maar omdat ze overdag amen lopen krijgen ze nu de helft en in de avond stonden ze al apart en krijgen de dames gewoon onbeperkt.

Die pony heb ik nu 2 jaar?? Was vaak bevangen voor ik hem kocht , stond altijd op gras maar hier heeft hij het nooit gehad.
Ze staan op zand, heeft ijzertjes en dat werkte prima. Alleen heb ik nu sinds 17 juli nieuwe voordroog en heeft die dus gesnoept van het gras en weet ik dus niet wat de oorzaak is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:34

Het kan ook een kombinatie van die 2 zijn.

Boon en Jasmijn hebben hier ook nog niet de mest zoals ik het graag zie. toen ik ze 's nachts op stal had en psyllium voerde ging het beter, maar nu die kuur weer afgelopen is én ze 's nachts weer buiten staan wordt de mest weer zachter/losser.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:47

Ja conditie is een hele belangrijke ook rondom het management van hoefbevangenheid. Maar al heel fijn dat ie bij jou minder last ervan heeft dan bij zijn vorige eigenaar! Wat voor kruiden geef je hem bij?

Het supplement is deze: https://curafyt.com/products/steady-sta ... 9582960771

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:35

Interessant. Ik voer glucobalance aan mn ppid'er en Dikkie dik.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:37

Ik heb ook glucobalance een tijd lang geprobeerd maar merkte er geen verschil mee. Ze eet dat ook minder graag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:39

Glucobalance heb ik ook eens gehad, maar daar merkte ik ook geen verschil bij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:47

Ik weet niet echt wat voor verschil ik zou moeten zien. Ze staat hele jaar door in de wei en gaat goed. Geen idee of dat zonder ook zou kunnen, maar ik probeer het maar niet :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:37

Kim_W schreef:
Ja conditie is een hele belangrijke ook rondom het management van hoefbevangenheid. Maar al heel fijn dat ie bij jou minder last ervan heeft dan bij zijn vorige eigenaar! Wat voor kruiden geef je hem bij?

Het supplement is deze: https://curafyt.com/products/steady-sta ... 9582960771

Deze krijgt nu brandbetel, rozenbottel, kleefkruid rode biet en kamille

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:07

Curafit lees ik meer over, wat zit daar eigenlijk in?

Gisteravond weer mooie luchten

Afbeelding
Afbeelding

Straks naar kantoor, zie er een beetje tegenop, vandaag gesprek over hoe verder op het werk.. ze willen me graag houden maar goed ik moet t wel leuk blijven vinden

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:15

Spannend Marjan. Hoe is het met de alternatieven? Op zich wel mooie positie als je zo iets voor jezelf kan creëren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:28

Ja alternatief is het lastige en ook het veranderen van het bedrijf is lastig. Zit er enorm fijn qua cultuur maar man t is net een overheidsinstelling _O- het gaat allemaal zo traag, ik wil doorpakken en gaan. Helaas is het niet zo hip en snel als ik drie jaar geleden dacht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:32

Succes met het gesprek, misschien komt er wel een oplossing Als ze jou willen houden en jij wil blijven met aanpassingen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:38

Succes Marjan

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 07:55

Succes Marjan hopelijk komen jullie eruit.

mooie luchtfoto's komen er voorbij.

lastig paarden wat hoefbevangen zijn.

zwemvesten voor greppels met water.

paardenmarkt, nog nooit geweest. Kan niet handelen en ben ook niet zo goed dat ik de juiste paarden eruit zou kunnen pikken.

enge witte varkensruggen.

klaar met verbouwen maar wel nog bijkeuken uitgraven, storten en muren en plafond afwerken. Het is dat ik je ken en het idd voor jullie dan ver klaar is :D

Moska ahhh wat erg voor je vader. Als het geheeld is kan hij wel verder nog alles met zijn vingers? of gaat hij tegen problemen aanlopen?

Nou verder kan ik niet bijlezen :+

Hier zaterdag de hele dag bezig geweest voor de boot. Zoals ik hem wil hebben staan willen 2 heren niet omdat ze bang zijn dat ze met de dodge alles stuk gaan rijden in de wei. Zoals hun hem willen hebben staan wil ik liever niet omdat ik dan de rijbak die nu 40 lang is korter krijg. Maar het klopt wat ze zeggen dan is het draaien en achteruit rijden en klaar. De vraag is vooral komen ze door de poort... Ik denk het niet dus er zullen wat palen uit moeten en dan maar hopen dat het netjes wordt met terug zetten.
Wilde het stuk waar ik hem wilde recht maken. Mooi gedaan met freesje, zitmaaier voor het aandrukken. Zag er netjes uit maar zakte nog wel wat weg. Pap dacht we rijden het met de auto aan... :+ helaas hebben we dus drie keer de auto eruit moeten trekken }:0 Eindresultaat, het is niet meer recht. -O-

Merk dat ik door de stress van niet weten wat er met Guus is ik wat minder goed tegen veranderingen kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:16

@marjan: sterkte. Je zit idd in een lastige situatie. En werken moet je tegenwoordig heel lang dus kun je het maar best naar je zin hebben.

@joyce: balen van die hele boot-situatie. Heb je een foto in situ want misschien hebben vreemde ogen een heldere blik :)

Hier was het al haast te warm voor een dun vestje. Jasmijn heeft het flink warm met de nieuwe wintervacht die al goed onderweg is.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:25

Interessant Kim-W fijn dat de pony helpt bij de hoefbevangenheid. Geef je het dan standaard ?
En hoeveel gaat er in een schepje (dat zag ik niet op de site). Het lijkt best prijzig (vraag t voor paard van kennis hier).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 09:39

DF ik heb geprobeerd een schets te maken. Sorry voor het uitgebreide verhaal.

Rode streep onder is poort 4 meter. Rechtse stuk is van mijn ouders. Links het vierkant met rondje eromheen van ons. Hok is van ons op grond ouders. Naast het hok tussen rode en blauwe pijl is de mesthoop. Vorige boot paste op plek rode pijl zonder dat ik de draad voor het hok en de mesthoop weg hoefde te halen. Huidige boot zou 3 meter uitsteken.

De gele plekken zijn plekken waar palen eventueel eruit moeten met plaatsen en eruit halen boot.

Blauw zo wil ik hem graag hebben staan. Ze moeten dan links op de track indraaien, daar moeten zeker palen uit maar zijn ook zo terug gezet en waarschijnlijk moet de auto bij het ophalen van de boot volgend jaar via de wei eruit. Dus qua inparkeren en eruit halen meeste kans op schade aan grond. En ik merkte zelf dat je weinig manoeuvreer ruimte hebt met achteruit rijden. Zodra je moet gaan sturen wordt het lastig zeg maar.
Nadeel het inparkeren en eruit halen.
voordeel voor ons meer uit zicht, past precies geen aanpassingen.

Rood, zo wil mijn man hem hebben staan, dan hoeven we niks aan de track te veranderen en blijven de paarden twee ingangen voor de track houden (halverwege de bak en in de hoek bij mesthoop.) Nadeel midden in de korte zijde. Twijfel om alleen prikpalen rondom boot te doen of dan de draad recht trekken eventueel ook met prikpalen. Voordeel de plek die gereserveert is voor boot wordt gebruikt.

Mijn vader zegt zet hem dan links in de hoek naast de mesthoop. Dus bij de punt van de blauwe pijl (pijl is de neus van boot zeg maar). Nadeel evengoed de rijbak korter denk ik. Dat hoekje is eigenlijk ook waar de hooibak staat en Guus rende eerder nog wel graag rondjes en dan wordt het daar wat krap. Er staat ook een boompje waardoor ik het niet echt kan aanpassen naar wat royalere bocht. Ook nadeel is dat de plek van rode pijl leeg blijft en ik dat stuk dus ook extra moet bijhouden en dat waar de boot staat ook onkruid komt. Dus voor mij meer werk.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:43

Succes Marjan. Klinkt bekend van mooie gesprekken, fijne beloftes, maar weinig beweging ;(

Sterkte Joyce. Ik snap je zorgen over Guus heel goed. Irritant zo’n boot issue. Heb je een situatie schets? De bak korter maken, lijkt me ook zoiets. Kan ie niet gewoon in een caravanstalling? :D

Gisteren kennis gemaakt met mijn tijdelijke bijrijdpaard. Even wennen zo’n Ierse reus van bijna 180cm tegenover de Friezen. Maar volgens mij ging het wel goed. :o
Eind deze week rijd ik m nog een keer en dan volgende week maandag eerste les.
Afbeelding

Ik ga zo Tess longeren en dat wordt t alweer te warm voor de paarden. Ik ga zelf in ieder geval tomatensoep van eigen oogst maken en de stal helemaal leeghalen.
Als ik nog energie over heb, wil ik alvast een deel van de ramen zemen

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:48

rover_ schreef:
Interessant Kim-W fijn dat de pony helpt bij de hoefbevangenheid. Geef je het dan standaard ?
En hoeveel gaat er in een schepje (dat zag ik niet op de site). Het lijkt best prijzig (vraag t voor paard van kennis hier).

In één schepje gaat 15 gram. Voor mijn shetlander gebruik ik een kleine 1/4 schepje ongeveer. Eerst begonnen met dagelijks te geven tot ze weer helemaal fit rondrende. Daarna afgeschakeld. Op het moment doe ik minimaal 1x per week het supplement voeren, maar afhankelijk van de omstandigheden ook wel eens tot een keer of 3 per week. Zeker niet dagelijks meer. Heeft ze wat langer buiten op de wei gestaan dan zorg ik dat ik zeker die dag ook het supplement geef.

Edit: straks in de winter denk ik dat ik het niet geef, tenzij het vriest en er een lekker zonnetje staat. Dus afhankelijk van het fructaan gehalte in t gras :)
Laatst bijgewerkt door Kim_W op 05-09-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:49

@Boemel dat is een flink paard.

Ik heb gisteren voor het eerst sinds een jaar weer op mijn grote gezeten. Hij was met het rijden niet fijn, scheef en vond het moeilijk om te buigen en het afgelopen jaar heb ik dus aan de hand gewerkt omdat te verbeteren. Het was niet per se de bedoeling om een jaar niet te rijden maar in de winter heb ik niet veel gedaan en vanwege mijn enkelblessure kan ik ook niet altijd even veel. Ik was alleen zijn gangen ontwent want ik heb wel veel met mijn IJslander gereden en die heeft toch echt wat andere gangen.
Het jaartje aan de hand werken heeft wel effect gehad want hij is een stuk sterker, minder scheef en stabieler geworden. Nu nog het vanaf de grond vertalen naar onder het zadel maar dat komt vanzelf wel. En vanaf nu meer een mix met aan de hand en onder het zadel. Vandaag worden ze geënt en de tanden worden gedaan. Ik ben benieuwd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:50

Afbeelding

Als er een poort in de wei zou komen, zou die dan bij het kruis linksonder passen? Is er trouwens verder geen plek op het erf of een stukje gemeentegrond waar ie met toestemming zou kunnen staan?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:52

MarjanB schreef:
Ja alternatief is het lastige en ook het veranderen van het bedrijf is lastig. Zit er enorm fijn qua cultuur maar man t is net een overheidsinstelling _O- het gaat allemaal zo traag, ik wil doorpakken en gaan. Helaas is het niet zo hip en snel als ik drie jaar geleden dacht.

Oooh dat is zooo herkenbaar. Dat gaat niet veranderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:08

@boemel: wat een leuk paard. Ieren zijn leuk :) meestal moedig en heel werkwillig.

@joyce: ik heb een idee waar je misschien niet direkt aan gedacht hebt, maar zeker in overweging moet nemen :)
Het vereist wel wat aanpassingen, maar die zou je toch al moeten nemen.

De boot in de wei en de plek waar hij over de track zou moet kun je de hekken zo maken dat de ene naar links draait en de ander naar rechts zodat ze beide de track afsluiten. Bovenaan de grijze lijn is om de rijbak en het paarden deel af te sluiten zodat ze ook op die manier niet kunnen ontsnappen als de auto bij de boot moet. Je raakt een stukje gras kwijt, maar over het algemeen zitten er aan de boot/trailer weinig scherpe plekken en kunnen de paarden er makkelijk rondom eten en anders een stroomdraadje er langs om het af te schermen. Evt hoog groeiend gras eten ze wel op als de boot weg is.
Afbeelding