Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:47

Ik ben heel blij met onze hoge plek op zandgrond. Ik zit tussen Arnhem en Zutphen.
Welkom hannanasjuh!

Wat fijn dat het weer droog is. Het loopt een stuk makkelijker. Uitmesten is een uitdaging, maar de kruiwagen loopt wel weer makkelijker :+
Ik heb gisteren de camera weer eens meegenomen. Goed aangekleed. Het was echt genieten in het zonnetje.
[ITP] Pluizenbollen in hun paradijsje

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:09

@marleen_usar Hé grappig, jij zit dan aardig bij mij in de buurt! Ik zit in Monster.

Ik heb een stukje van 2000m2. Waarop een opslag staat, inloopstal, verharde paddock van circa 100m2 en waarom 4 stukjes wei aansluiten die ik wisselend openzet. Naast mij is een pensionstal waar ik de binnenbak kan gebruiken, vlakbij een longeercirkel en aan de overkant strand en duinen en dat op 1,5 km van mijn huis. Ook ik mag in mijn handjes klappen dat ok in deze drukke regio zo'n stukje gevonden heb. Op termijn wordt er wel gebouwd en zal ik weg moeten. Toen ik er kwam werd dit meteen verteld dat het misschien voor een half jaar of lang was en dit duurt nu al 7 jaar. Echter is wel een hoop gebouwd al, alleen is de eigenaar van wie ik huur nog niet uitgekocht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:40

Dan heb je geluk Engel, hopen dat je er nog lang kan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:50

Ik ben op m'n nieuwe plekje aanbeland. Het is groooot en dus lange afstanden afleggen. En het is nog niet praktisch allemaal. Even een tijdje geven en m'n eigen draai aan geven, dan komt dat vast goed.
En het is meteen behelpen, met de vrieskou. Heb je eindelijk water, moet je alsnog met emmers sjouwen. Maar fijn dát ik iig water binnen kan halen.
Tis iig een hele fijne plek echt aan het bos. Ben er echt blij mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:53

Veel plezier op je nieuwe stek, klinkt als een mooie omgeving.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:26

Er schijnt bij ons perceel gedoe te zijn over wie de eigenaar is

Ik kreeg het vandaag nogal rauw op mijn dak samen met de mededeling van een buurvrouw dat ze van plan is om ongeveer 1/5 deel van ons land te huren

Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat lopen maar maak me behoorlijk zorgen

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:30

Wat vervelend amber_anne hopelijk krijg je snel duidelijkheid

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:36

Dankjewel

Ik hoop dat het allemaal een storm in een glas water is maar als het niet je eigen grond is zit je altijd in een onzekere situatie

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:13

Ow dat is wel naar zeg. Zeker dat een buurvrouw er al haar ogen op heeft gelegd.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:13

Wellicht niet hoor iedereen een optie en zeker niet met al die regen hiervoor,maar wij wonen naast een stroompje water en laten altijd het water lopen bij de koeien en paarden buiten. Dan bevriest het ook niet

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:40

Pff, Amber_anne, dat is wel ff spannend inderdaad. De onzekerheid van iets huren blijft lastig, hopelijk krijg je snel duidelijkheid.
Hier staan ze weer op de paddock met nu een stuk wei erbij, daar kan hij gek doen. Hoop dat de harde grond snel voorbij is, al hoop ik stiekem ook nog op sneeuw hier... :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:31

Spannend Amber anne! Ik ben heel blij dat ons plekje ook van ons is!

Hier de paarden eergisteren op de andere geheel bestrate paddock gezet, dan hebben ze wat meer ruimte om te lopen en zet een staldeur open om te schuilen of te gaan liggen. M'n Spanjaard die van de zomer verbannen is naar 24/7 buiten staat nu dus de hele dag braaf in z'n oude stal, die staat eigenlijk gewoon heel graag op stal :') (Maar hij mag niet meer op stal vanwege astma)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 19:16

Voordeel van de vorst dat er geen modder was inderdaad, maar het nadeel is al die bevroren kranen etc.
En mest scheppen, My God. Niet te doen.
Deze week maar flink aan de bak om het niet kunnen scheppen te compenseren.

Ik las op fb iemand die een aquariumverwarmer in een speciekuip met water had gehangen zodat het niet bevroor.
Weet niet of hier mensen zijn die ervaring hebben met zo iets?
Leek mij ideaal voor in de toekomst als het werkt!

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:33

Zou zeker goed kunnen werken maar het lijkt mij ook gevaarlijk omdat de paarden bij het stroomsnoer kunnen komen.
Is een goede aquarium verwarmer niet net zo duur als een verwarmingslint die verwarmd en je om de waterbak heen kan wikkelen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 19:37

Hannanasjuh schreef:
Zou zeker goed kunnen werken maar het lijkt mij ook gevaarlijk omdat de paarden bij het stroomsnoer kunnen komen.
Is een goede aquarium verwarmer niet net zo duur als een verwarmingslint die verwarmd en je om de waterbak heen kan wikkelen?

Misschien met stoute dieren niet handig inderdaad, hier zouden ze dat wel met rust laten.
Ik zie ze van 3 tientjes, dus vind dat goed betaalbaar!
Waar jij het over hebt ken ik niet?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:40

Ja dat is ook zo. Mijn paarden zouden het eens goed onderzoek :+
Ik heb al geluk als de waterbak niet rond gegooit wordt :')

Dit:
https://www.agrishop.nl/2-mtr-voss-eisfrei-warmtelint-verwarmingslint-vorstbeschermingskabel.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=pla_free+shopping+NL&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopUZwqZM0SPFnAf687XFqH2ppz695NVek8C_Og9WbS5rjCYK3yZfHlBoCZ98QAvD_BwE

Je kan het ook om een specikuip wikkelen en dan een maatje groter eromheen zetten. Dan kunnen ze er bijna niet meer bij. Afhankelijk van hoe je de afwerking maakt natuurlijk

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 19:42

Hannanasjuh schreef:
Ja dat is ook zo. Mijn paarden zouden het eens goed onderzoek :+
Ik heb al geluk als de waterbak niet rond gegooit wordt :')

Dit:
https://www.agrishop.nl/2-mtr-voss-eisfrei-warmtelint-verwarmingslint-vorstbeschermingskabel.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=pla_free+shopping+NL&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopUZwqZM0SPFnAf687XFqH2ppz695NVek8C_Og9WbS5rjCYK3yZfHlBoCZ98QAvD_BwE

Je kan het ook om een specikuip wikkelen en dan een maatje groter eromheen zetten. Dan kunnen ze er bijna niet meer bij. Afhankelijk van hoe je de afwerking maakt natuurlijk

Hahaha, dan snap ik dat je wat huiverig bent :D

Dankjewel voor het delen!
Nooit eerder gezien, interessant!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:44

Aangezien ik het fijn vind als mn paarden lekker zelf kunnen beslissen wanneer ze drinken en ik dan niet op hete kolen zit of ze nog wel drinken hebben (emmers warm water brengen maar moet ook nog werken enzo), heb ik gewoon een verwarmde vlotterbak gekocht.https://www.agrishop.nl/voss-farming-ku ... roQAvD_BwE
Die zit direct aan de andere kant van de muur waar de kast van de waterpomp (met verwarming)inzit. Dus dat gaat goed.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:59

Ik zou het heel gezellig vinden om mee te kletsen alleen weet niet of het helemaal telt. We staan op een doe-het-samen-stal. Hebben wel een staleigenaar die hooi inkoopt, zorgt voor de mestafvoer en het weidebeheer (denk aan bemesten en omheining onderhouden) doet. Heeft zelf geen eigen paard en helpt ook niet mee in de dagelijkse verzorging. Verder hebben we wel vaste afspraken met elkaar en moeten we wel zelf de dagelijkse zorg met elkaar dragen voor de paardjes en de weide.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:39

felien welkom hier altijd leuk om ervaringen te delen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:19

Leuk felien, zo zijn wij ooit ook begonnen en uiteindelijk de overstap gemaakt naar het volledig zelf verzorgen. De tijd dat ik het samen deed heeft mij wel veel geleerd.

Even een vraagje. Hoe rekenen jullie uit wat en hoeveel je voert zonder kilos weg te moeten gooien?
Wij werken met hooinetten en soms weeg ik die eens in de zoveel maanden om zeker te zijn dat we niet lui zijn geworden :=
Maar ik wordt er soms een beetje moe van hoeveel we alsnog weg moeten gooien. Zodra er een hooinet in de regen ligt eten ze dit pas op als ze echt moeten. Maar ik wil zelf de vrijheid houden om te komen en gaan wanneer ik wil. Dus moeten ze genoeg hooi hebben. Je snap natuurlijk wel dat als ik genoeg voer, ze dan het "vieze" hooi nog 3 dagen laten liggen.

Hoe gaan jullie hier mee om?
We proberen dus niet overdreven veel te voeren, voor max 24/36 uur. En ook gedeeltes onder het afdak te hangen, maar om het lopen te stimuleren leg ik het ook verder weg. Wat dus in de regen kan zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:05

Ik heb het opgegeven om het lopen te stimuleren. Zeker in de winter als de tracks nat en modderig zijn, ik bespaar mezelf de moeite en het geld om zoveel voer te verspillen.

Ik heb een weideruif aangeschaft met een slowfeedernet op voor de trekpaarden, daar gaat een baal met een keer in en die blijft tot die op is. om de 3 balen moet ik een laagje oud nat vies hooi weghalen maar dat is dan 1 kruiwagen.

De Draver staat op een apart stukje en die krijgt gewoon hooi in zijn box en bij droog weer in een bak op de verharding.

De spanjaard op de andere stal hebben hooinetten onder een oversteekdakje, daar staan ze met 4 dus dat is iedere avond wel op.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:34

Ja dat is ook wel een goede insteek. We hebben wel een grote ruif overwogen maar we kwamen er niet aan uit. Het moet wel groot en robuust en een beetje sloopproef zijn. Die metalen ruiven zouden dan ideaal zijn, maar dan heeft onze shet een nogal onnatuurlijk eethouding.

De beweging kan ik dan nog wel blijven stimuleren door snacknetjes enz. Leni de noriker heeft snel stalbenen en artrose dus die wil ik wel in beweging houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:53

Heb je de ruimte om meer hooinetten op te hangen? Anders zou ik dat doen. Aan de muur, aan een paal, tussen palen, enz.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:23

Ja dat doen we nu dus ook. Maar 1 regenbui er over en het wordt oneetbaar verklaard :+

Er hangen op een luie dag voor ons 3 netten verdeeld over de 3 paddocks. Daar kunnen ze allen komen als ze helemaal rond lopen.
Op een niet luie dag hang ik er nog 3 snack netjes bij en vul een net op stal. Als ik heel actief ben :') dan verstop ik nog wortels en bleekselderij.