Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:20

Pauline...mooi paard...ik houd wel van die stevige <3

Graszaad bij de Aldi of waar dan ook heb je niets aan,dat is gazonzaad.Gras wat daar uitgroeid blijft doorgaans kort en kan wel tegen een stootje maar niet echt geschikt als voeding voor paarden.

Er zijn enorm veel verschillende mengsel...koeien hebben ander gras nodig dan paarden,je moet dus graszaad nemen geschikt voor de paardenweide.Dit is een mengsel van verschillende grassoorten die bij uitgroeien een stevige stengel krijgen.

Jonge paarden...erg leuk om ze de basis te leren maar nu niet meer...blij dat mijn jongens klaar zijn op dat gebied.

MM...SexyLexy... _O- ...ik vind ze werkelijk oerlelijk,zijn net laklaarzen en wat haat ik die :') maar goed,prima voor op het land en tussen de paarden :D

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:28

Malibu is mooi! Zal zondag het mooie er niet af kijken hihi.

Graszaad heb ik bij de jumper gekocht. Speciaal weide mengsel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:32

Zo n plas is tof!

Ik heb 2 paarden jong gekregen (3 maanden en 10 maanden). Ze zijn nu allebei 6. De Belg was leuk en makkelijk, maar die is nu stuk. Dus dat is jammer. En Sjaak is echt een verhaal apart. Tot een jaar of 2,5 dacht ik nog dat ik op een geheven moment gewoon zou opstappen en weg rijden. Hij was niet makkelijk, maar wel heel gehoorzaam. Maar ineens ging het helemaal mis. Echt geen land meer mee te bezeilen. Dat deed hem zelf ook geen goed. Hij kreeg enorme stress en daarmee maagklachten, zat in zijn hele lichaam muurvast en hij wou niks meer. Geen idee waarom. De enige reden die ik kon verzinnen is dat ik hem een x alleen in de trailer mee nam naar een andere trainingsplek. Dat was blijkbaar veel te veel voor hem en die wappiefase heeft bijna 3 jaar geduurd. Ik heb echt gedacht dat hij naar de slacht moest. Zo n paard gun je echt niemand. Breek je je nek mee. Had er ook weinig plezier mee (wat het ook niet beter maskte natuurlijk). Ben toen met alles met hem gestopt en kijken waar hij dan wel nog plezier in had. Dat was het werken in vrijheid. Vandaar uit heb ik het weer op kunnen bouwen. En nu zitten we weer in een wat betere fase. Maar hij blijft raar. Moet hem echt eerst een half uur/3 kwartier longeren of loswerken, vóór ik er iets mee kan. Anders is hij bloednerveus. Dit zou niet het paard zijn wat ik had gekozen. Ik heb graag een beetje een relaxt paard voor langere afstanden. Maar dat hoef ik voorlopig met hem nog in mijn hoofd te halen. Ben al blij dat ik in de bak iets met hem kan.

Caj kreeg ik pas toen ze 7 was. Ook geen makkelijke (maar dat wist ik toen nog niet), maar doe moet haar wel de afstanden die ik wil doen. Alleen nog niet heel relaxt.... <<) . Maar goed, wie weet komt dat nog eens een keer. Maar met haar heb ik ook een fijne band. Mss wel meer dan met Sjaak, die ik toch van heel jong al heb. Ligt ook wel een beetje aan het plezier wat je samen hebt.

Ik vind Sjaak nu wel weer heel leuk. Maar toch, door zijn extreme gedrag heeft mijn vertrouwen in hem wel een flinke knauw gekregen. Komt wel weer terug, maar ik blijf altijd een beetje wantrouwend bij hem. En dat vind ik wel jammer. Moet zeggen dat ik er bij Caj ook strak op zit, met haar rare fratsen. Dat vind ik ook jammer. Maar goed, van haar weet ik redelijk zeker dat ze niet steigert. En dat weet ik bij Sjaak niet. En ik ben niet zo van het steigeren.... :n

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:38

leuke foto. Ik zou ook graag willen zwemmen maar helaas is dat niet om de hoek hier.

Ik hou ook van wat steviger maar dan weer minder van de koudbloeden, eerder gelders, pre etc

Hier ook een jonkie, hij is net 5 en ook net onder het zadel, hij is gelukkig wel meewerkend al is nu sinds kort galop even issue. Hij bokt telkens bij het aangaloperen, niet heel gemeen, maar wel echt duidelijk een bok. Dat kan nu goed door mij komen omdat ik dat spannend vind door mijn vorige paard. volgende week weer les en wil ik er wel extra aan werken. Nikita heb ik ook vanaf 2.5 al is zij nu met pensioen door een blessure maar had ik ook altijd een klik mee.

Graszaad van de aldi is leuk voor een gazon maar niet voor paarden.
Er zijn zoveel grasmengels, ik had voorheen ook paardenmengsel maar dat is mega duur, moet veel dikker ingezaaid worden en die kruiden zag je amper.
Ik heb nu wel een gevarieerde graszaad maar toch grotendeels raaigraszaad

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:41

Mn paard gaat misschien in training.
Vind ik best wel spannend..

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:57

Ik weet nog niet wat ik met Luna doe, lig er een beetje aan hoe ze zich ontwikkelt.... Als alles heel voorspoedig voorloopt... Kan het zijn dat ik er zelf inrijd... Anders heb ik een heel goed adres waar ik haar laat inrijden.

Mooie foto's Pauline..... . Leuk paard! jaloers op de omgeving waar je kunt rijden.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:05

Ik heb mijn IJslander zelf ingereden en mijn shetje zelf beleerd voor de kar. Heerlijk, heb er echt fijne paarden aan. Mijn jonkie ga ik ook zelf inrijden. Vind het zó leuk om samen met paard verder te groeien. Die eerste fase, van een band opbouwen, de eerste stapjes aan de hand, geweldig vind ik dat :D

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:19

Oja, daar kijk ik echt naar uit... Ikja was twee maanden onder het zadel, toen ik haar kreeg.... Nog net geen 5 ..... Maar als ik kijk waar ze nu al weer staat..... Dan ben ik heel blij en dankbaar dat ik dat samen met haar heb mogen doen. Ook aan haar heb ik een superpaardje....

Op welke leeftijd breek jij in Bernadette ?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:29

Zogauw het breken wordt ben je al niet lekker bezig ;)

Ik zelf ben naast al het gewone grondwerk wat ik dagelijks doe, ongeveer 3/4 maanden bezig met inleren voordat ik er op klim.
Begin met gewoon longeren en daar steeds meer tuig bij op, dan dubbele lijnen aan het halster en rond lopen, dan aan het bit en als alle stemcommando's er goed op zitten, klim ik er eens op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:32

Klinkt goed spatter, met Kim ben ik inmiddels 8 maanden bezig en ik kan nauwelijks normaal rond stappen als ik erop zit. Eigenlijk twijfel ik of ik haar te koop zet als fokmerrie gezien ik wel merk dat ze het leuk vind het goed te doen maar ze er toch veel spanning mee op bouwt.

Diva is een drolzak, maar daar heb ik dan ook geen haast mee en ben ik al 2 jaar mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:34

Ik heb ondertussen een nummer te pakken gekregen van iemand die passioneel met Ijslanders bezig is en waar ik mogelijks kan gaan lessen! Zal wel voor na mijn reis zijn, maar toch weeral een leuk vooruitzicht.

Graszaad voor en wei kan je bij de Aveve vinden, als ik me goed herinner hebben ze daar meerdere soorten.

Enne zij die naar een waterplas smachten, ik hoop dat jullie dromen van een graafmachine die er eentje komt aanleggen, de hemelsluizen hebben ondertussen al genoeg open gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:36

Lona was al ingereden, liep grotendeels voor de wagen, maar bv galopperen onder man kon ze niet, maar die heb ik wel zelf helemaal doorgereden. Was en is geen makkelijke en ook de bouw niet voor de dressuur, maar oh oh oh, wat een geweldenaar als ze voor je lopen ging. Ook zelf leren springen, want was altijd bang dat ze door ipv over de liggende boomstam in het bos ging, wat ze erg leuk bleek te vinden. En zelfs na 4 jaar gewoon helemaal niets meer met ze gedaan te hebben, behalve net aan de dagelijkse verzorging door mijn ziekte, pluk ik daar nu nog altijd de vruchten van, paard weet het tegenwoordig beter dan ikzelf...

En als ik dan zie hoe een ander haar toch makkelijk rijden kan (als je de basis onder de knie hebt), dan ben ik stiekem toch trots op ons beide; op haar omdat ze het doet en op mezelf omdat ik dat toch maar mooi voor elkaar heb gekregen, want dat heeft mij wat zweet en tranen gekost de eerste 2 jaar...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:37

Dat klinkt apart"breken". Gelukkig doet dit bijna niemand meer zo tegenwoordig.

Ik doe dit het liefst in fases. Met tussentijdse pauzes. Zodat ze zich fysiek en mentaal verder kunnen ontwikkelen.
Laten wennen aan zadel - longeren - zadelmak maken (met gewicht erop) - inrijden - doorrijden.
Voorkeur dus met pauze periodes ertussen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:43

Dat opstappen zou gewoon de volgende logische stap moeten zijn. Dat was het bij mijn paarden wel. Zelfs bij die maffe Sjaak. Opstappen was echt geen probleem. We hadden al zoveel in die richting geoefend. Alleen inderdaad netjes op de hoegslag rondstappen was heel wat anders. Omdat hij ineens ook heel nerveus werd van het hoofdstel, heb ik hem ingereden zonder hoofdstel (alleen halsring, zodat ik toch wat had om aan vast te houden, mocht dat nodig zijn). Alle stemcommando's zaten er toen inderdaad al op. Inmiddels heeft hij wel gewoon hoofdstel en zadel. Maar een bit vond hij niks, dus ik rij hem bitlois. En een zadel vond hij eigenlijk ook niks. Dus heb hem lang op barebackpad gereden. Maar de Ghost samen met Barefoot pad met dubbele inlages mogen nu ook. Daaronder loopt hij als een zonnetje. Moet ik het niet in mijn hoofd halen een andere pad eronder te doen. <<) . Ik heb nu een andere pad (van Agradi, die is niet zo duur), met dikke inlages. Hoop dat hij dat ook goed vindt. Heb t nog niet geprobeerd... :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:47

ohjajoh6 schreef:
Lona was al ingereden, liep grotendeels voor de wagen, maar bv galopperen onder man kon ze niet, maar die heb ik wel zelf helemaal doorgereden. Was en is geen makkelijke en ook de bouw niet voor de dressuur, maar oh oh oh, wat een geweldenaar als ze voor je lopen ging. Ook zelf leren springen, want was altijd bang dat ze door ipv over de liggende boomstam in het bos ging, wat ze erg leuk bleek te vinden. En zelfs na 4 jaar gewoon helemaal niets meer met ze gedaan te hebben, behalve net aan de dagelijkse verzorging door mijn ziekte, pluk ik daar nu nog altijd de vruchten van, paard weet het tegenwoordig beter dan ikzelf...

En als ik dan zie hoe een ander haar toch makkelijk rijden kan (als je de basis onder de knie hebt), dan ben ik stiekem toch trots op ons beide; op haar omdat ze het doet en op mezelf omdat ik dat toch maar mooi voor elkaar heb gekregen, want dat heeft mij wat zweet en tranen gekost de eerste 2 jaar...

Nou, die dnap ik helemaal. Ik heb ook goede hoop, dat het ooit een redelijk normaal rijpaard wordt. En dan ben ik ook echt supertrots!

Eigenlijk nu al, dat ik er redelijk normaal ip kan. Had ik 2 jaar geleden ook niet meer gedacht.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:53

Caily, Tilburg/Breda is best nogal een eind weg hoor, das zeker een uur rijden. :+
Tis ook gewoon koeiengras (engels raajgras) weet niet of je dat wilt.

Wat grappig zo die verschillende verhalen. Ik heb een hele tijd getwijfeld om een veulen en een 10 jarige merrie te nemen. Achteraf toch blij dat ik dat niet gedaan heb. De merrie had ik geen klik mee en het veulen, ja, als eerste paard? Misschien niet zo'n geweldig idee

Nu heb ik Rachel. Net 7 maar wel goed doorgereden, ze was echt poepiebraaf toen ik haar gereden heb bij de fokstal. Ik merk nu ik haar op mijn eigen manier aanpak, waarbij ze veel meer haarzelf kan en mag zijn, dat ze echt opbloeit en ineens gaat puberen. :+
Vandaag ook weer grondwerk gedaan en ik mag weer op het krukje naast haar staan. Gekke doos <3
Ik kan ook echt niet meer zonder haar. In die drie maanden dat ze nu hier is is het echt mijn paardje geworden.

Afbeelding

Stefke is nog geen 6 en het laatste jaar heel erg weinig gereden. Ik heb mijn man gewaarschuwd dat dat misschien nog heel erg jong is met heel veel streken en veel werk om goed door te rijden. Maar manlief was verliefd. Dus ja, dan heb je weinig meer te zeggen he. Moet ook zeggen dat Stef echt wel een hele grote lieverd is hoor. Hij zal je nooit bewust pijn doen. Maar je even aan de kant dauwen omdat je toevallig in de weg staat als hij bij de muesli wil, tjah...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:56

nou... redelijk normaal... :+

Hebben jullie dat nou ook eigenlijk? Dat als mijn verzorgster op haar rijd, of aan het longeren is in de bak, Lona echt elk moment benut, om als de donder naar mij toe te komen lopen. Vind het stiekem maar al te leuk natuurlijk, maar echt handig is het niet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:03

Ik ga meestal dan uit het zicht. Zodat ze niet zo op mij gericht zijn.

Leuk AB dat je zo lekker met haar aan het oefenen bent!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:08

Haha, ja hier ook, moet echt de bak uit.
Wat wel handig is , is dat mijn paard in galop aanspringt door een dubbel klakje.
Als ik dat buiten de bak maak springt hij gewoon aan, makkelijk voor mindere ruiters die niet zo duidelijk zijn met de hulpen.

Hier moeten alle hulpen er op zitten voordat ik er op ga.
Probeer desnoods bitten uit en heb standaard fra singels en ik gebruik het liefste mijn BM om in te rijden.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:13

Leuk al die jonge paarden verhalen! Daisy heb ik vanaf dat ze van haar moeder afging. Ze had nog nooit een mens van dichtbij gezien. Nu is ze 6. Alles wat ze kan heb ik (in samenwerking met Hilary) haar geleerd. Zij was mijn eerste jonge pony, maar ik weer nu al, de volgende koop ik ook als veulen. Inmiddels hebben we met meerdere jonkies gewerkt. Toch blijft de eerste het leukst en het uniekst!
We hebben overal ruim de tijd voor genomen. Ze liep met drie een rondje aan de dubbele lange lijnen in het bos, met 4 haar eerste paar rondjes met de kar en pas met 5,5 zijn we echt gaan trainen op meer afstand en kilometers met het karretje. Het had heus sneller gekund, maar daar waren soms de omstandigheden niet naar. Ik merk nu dat haar hoofd het langere trainen aankan. Eerder was ze nog te jong in haar hoofd en redelijk snel afgeleid. Nu totaal niet meer.

Vandaag kwamen er twee andere paardenmensen op bezoek. En dan zie je inderdaad dat onze paarden meer naar op ons gericht en ook gelijk wat waakzamer zijn. Ze zijn uit de wei gewandeld om even bij ons te staan en te kroelen. Doen ze normaal nooit, want ze mogen niet zo lang op het gras.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:14

Mijn merrie was 9 toen ik haar kocht. Ik kocht haar van de manege, dus ingereden was ze wel :+ Maar tussen 'ingereden' en snappen dat beenhulpen ook voor buigen zijn, dát was me toch een verrassing... Heel enthousiast dressuurmatig heb ik haar overigens niet gereden. Ze is voor mij (voor het mooie) te klein; qua gewicht valt het nog te doen. Ik reed wel met haar buiten, maar dan wel zo dat het voor ons allebei leuk bleef. Barebackpadje (want een zadel was uit den boze, daar had ze op de manege al genoeg last van gehad) en touwhalster met leadrope. Dan wandelden we samen een stuk en op een mooi zandpad of een brede berm haalde ik het eind van de leadrope door de onderste ring van het halster, sloeg de lijn dubbel en hupte dan op haar rug. Dan deden we een stuk scheuren in galop tot ze geen zin meer had, nog een stukje stappen en dan ging ik er weer naast lopen. Zo hebben we best wat jaartjes rond gereden. Inmiddels heeft ze artrose in haar rug (net achter de schoft; dat zadel zal daar toch mee te maken hebben) en loopt ze af en toe voor de sulky en gaat ze af en toe aan de lange lijnen. Niet te lang en niet te vaak, want dan heeft ze er geen lol meer in. Verder natuurlijk mee wandelen / steppen / als handpaard.

Mijn ruin was bijna 4 toen ik hem leerde kennen en nog net geen 4 toen ik hem kocht. Hij was al zadelmak toen ik hem leerde kennen en snapte links / rechts / ho / go; daar hield het wel mee op. Inmiddels is hij 10 en zijn we (na horten en stoten door blessures, stalverhuizingen etc) toe aan appuyementen in stap en schouderbinnenwaarts / travers in draf. Alle tussenliggende stappen heb ik hem zelf aangeleerd, uiteraard met instructie erbij. Behalve van mijn instructeurs (Emiel en Chaja), heb ik vooral ook heel veel geleerd van de KWPN'er. Die heeft hoog dressuur gelopen (springt ook vliegende wissels enzo, zelfs als je het niet bedacht had :+ ) en is er ook zo eentje die het niet doet als je het zelf niet goed doet. Zij heeft me leren zitten bij het aangalopperen; ik had nogal de neiging om mijn paard te willen helpen en ging dan voorover leunen. Zij gaat dan gewoon harder draven met d'r oren naar achteren *stom mens doet hulp fout* :D

Bij inrijden doe ik eerst alles uitgebreid op de grond. Loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen, wennen aan allerlei tuigage (vervolgens daarmee ook weer loswerken, grondwerk en lange lijnen), en wennen aan gehups en gespring en expres lomp gedoe (ook naast / op / van een krukje). Ook wil ik graag de stemhulpen erop hebben.

edit: ik ben overigens van mening dat paarden tussendoor langere pauze nodig hebben. Dat hebben we met de shet gezien, maar ook met mijn ruin. Een wintertje wat minder trainen omdat de omstandigheden niet geschikt waren (bak met heel mul zand) en hij snapte veel oefeningen ineens veel beter. Bovendien is hij in die winter flink in kilo's aangekomen (was ook nodig) en kon hij daarmee veel makkelijker bespiering opbouwen toen we wel gingen trainen. Helemaal stil staan deden ze overigens niet; stukjes wandelen of fietsen, een beetje basis grondwerk en wat loswerken als de bak niet te zwaar was. Na drie maanden zijn we weer een beetje aan de lange lijnen gaan werken en drie maanden daarna pas weer voor het eerst erop. Toen eerst een tijdje lekker het bos in (rechtuit, op goed tempo), vervolgens pas de bak weer in voor dressuurtjes.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 24-05-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:16

Hier ook stemcommando's voor alle overgangen.
Super handig!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:18

Dat zitten bij aangaloperen is ook mijn probleem. Ik doe het onbewust maar met filmen en lessen zie/hoor ik dat ik dat steeds doe

Hier reageren ze op tong klikken. Ook handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:18

Dat durf ik nog niet aan Anke, daar vind ik Lona echt te groot en te heftig voor, als ze ergens van in de stress schiet, ziet er ongeveer zo uit :+

Afbeelding

Buiten het feit dat ik haar dan aan het les geven ben?
Bijrijdster is 16 jaar oud, dus dat maakt ook dat ik extra voorzichtig ben, voel mij nu af en toe al een moeder voor haar...

Oh wacht even, maar misschien eerst eens buiten de bak gaan staan maar wel in het zicht? Want Loontje komt om haar Boontje reageert ook heel goed op mijn stemhulpen, dus dan is het wel een idee om dat stap voor stap af te gaan bouwen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-16 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:21

AbbyBlues schreef:
Caily, Tilburg/Breda is best nogal een eind weg hoor, das zeker een uur rijden. :+
Tis ook gewoon koeiengras (engels raajgras) weet niet of je dat wilt.

Wat grappig zo die verschillende verhalen. Ik heb een hele tijd getwijfeld om een veulen en een 10 jarige merrie te nemen. Achteraf toch blij dat ik dat niet gedaan heb. De merrie had ik geen klik mee en het veulen, ja, als eerste paard? Misschien niet zo'n geweldig idee

Nu heb ik Rachel. Net 7 maar wel goed doorgereden, ze was echt poepiebraaf toen ik haar gereden heb bij de fokstal. Ik merk nu ik haar op mijn eigen manier aanpak, waarbij ze veel meer haarzelf kan en mag zijn, dat ze echt opbloeit en ineens gaat puberen. :+
Vandaag ook weer grondwerk gedaan en ik mag weer op het krukje naast haar staan. Gekke doos <3
Ik kan ook echt niet meer zonder haar. In die drie maanden dat ze nu hier is is het echt mijn paardje geworden.

[ [url=m/O4vTJ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stefke is nog geen 6 en het laatste jaar heel erg weinig gereden. Ik heb mijn man gewaarschuwd dat dat misschien nog heel erg jong is met heel veel streken en veel werk om goed door te rijden. Maar manlief was verliefd. Dus ja, dan heb je weinig meer te zeggen he. Moet ook zeggen dat Stef echt wel een hele grote lieverd is hoor. Hij zal je nooit bewust pijn doen. Maar je even aan de kant dauwen omdat je toevallig in de weg staat als hij bij de muesli wil, tjah...

Haha, Abby. Elk paard is zo bij een nieuwe eigenaar. Je krijgt ze doodbraaf binnen. Ze moeten even wennen en kijken de kat uit de boom. Maar als ze zich comfortabel gaan voelen, gaan ze toch eens kijken hoe de rangorde precies is en waar de grenzen liggen. Als je duidelijk genoeg bent, heb je over een tijdje weer een braaf paard. Zo niet, dan zou ik maar goeie schoenen aanschaffen bij die kolossen van je :D