Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:28

ShamalArabs schreef:
Er vanuit gaande dat beide ruimschoots voldoende liefde en grenzen en een goede opvoeding krijgen:

Een paard is gelukkiger en gezonder in een groter "huis" met hele grote "tuin" en vriendjes om mee te spelen, maar een kind is niet per definitie gelukkiger en gezonder in een groot huis met grote tuin en vriendjes/broertjes/zusjes om mee te spelen dan alleen in een klein kamertje met speelgoed zonder vriendjes en zonder buitenlucht, misschien wel met de tv of spelcomputer?

Onzin. Een kind hoort buiten te kunnen spelen en met andere kinderen om te kunnen gaan. Tv en spelcomputer zijn eigenlijk geheel onbelangrijk. Niet voor niets is het beter om met dat soort zaken en een limiet om te gaan ;) . Mijn dochter van 8 maak je niet blij met een klein kamertje met speelgoed, tv en spelcomputer. Zij vindt het veel fijner om buiten te spelen en om anderen mensen om zich heen te hebben. Lijkt me ook veel gezonder. Jou niet? Ken helaas kinderen die dat kamertje met speelgoed, tv en spelcomputer hebben en geloof me, dat zijn meestal niet de meest gezonde en gezellige kinderen, hoor. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:51

[***] schreef:
En als er iets gebeurd waardoor je daar niet kan blijven (of de weide kan niet blijven of whatever), dan doe je gewoon zonder blikken & blozen je paard weg als er niks soortgelijks te vinden is? Wie weet waar die dan terecht komt ... (genoeg verhalen van huizen die mooi waren in theorie .. ).

Als je die vraag aan mij stelt (ik was de vorige poster, of was je vraag in het algemeen?), ik weet dat er genoeg te vinden is in deze buurt met wat zoekwerk. Daarom ben ik destijds aan mijn paard begonnen, omdat ik dat allang goed had uitgezocht. Mijn paard gaat in elk geval nooit meer weg, die blijft zijn hele leven bij ons. Inmiddels heb ik heel wat heftige veranderingen in mijn leven meegemaakt, om te weten dat ik dat waar kan maken. Misschien zelfs als ik kom te overlijden, want mijn dochter rijdt inmiddels ook paard, en daarbij is mijn huidige vriend ook dol op ons paard. Maar ik stel wel de eis, dat mijn paard een leven heeft, waar hij vooral happy mee is. En te lang op stal of alleen maar op stal, is niet zijn ding. Daar ben ik reeel in. Daar wordt hij doodongelukkig van (vorig jaar nog gezien met alleen maar de nachten op stal in de winter, was drama, ondanks de buitenbox etc.).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:52

Hier ook een half uur enkele reis ik ga niet elke dag dat hoeft ook niet maar ze staat nu wel lekker veel buiten met veel ruwvoer.
En als ik dan zie dat zei gelukkig is ben ik het ook.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:00

Twiggy2008 schreef:
ShamalArabs schreef:
Er vanuit gaande dat beide ruimschoots voldoende liefde en grenzen en een goede opvoeding krijgen:

Een paard is gelukkiger en gezonder in een groter "huis" met hele grote "tuin" en vriendjes om mee te spelen, maar een kind is niet per definitie gelukkiger en gezonder in een groot huis met grote tuin en vriendjes/broertjes/zusjes om mee te spelen dan alleen in een klein kamertje met speelgoed zonder vriendjes en zonder buitenlucht, misschien wel met de tv of spelcomputer?

Onzin. Een kind hoort buiten te kunnen spelen en met andere kinderen om te kunnen gaan. Tv en spelcomputer zijn eigenlijk geheel onbelangrijk. Niet voor niets is het beter om met dat soort zaken en een limiet om te gaan ;) . Mijn dochter van 8 maak je niet blij met een klein kamertje met speelgoed, tv en spelcomputer. Zij vindt het veel fijner om buiten te spelen en om anderen mensen om zich heen te hebben. Lijkt me ook veel gezonder. Jou niet? Ken helaas kinderen die dat kamertje met speelgoed, tv en spelcomputer hebben en geloof me, dat zijn meestal niet de meest gezonde en gezellige kinderen, hoor. :n

Dus, zijn die niet beter af dan bij een pleeggezin waar ze wel die dingen krijgen zoals sociaal contact en buitenspeeltijd als je dat als ouder niet kunt bieden?

En hoeveel is voldoende? 1x in de week? 2x?

School is uiteindelijk verplicht voor kinderen, maar zijn die 5 dagen voldoende als ze de rest van de dag + het weekend niet buiten komen of sociaal kunnen zijn en ook niet of nauwelijks in vakanties? Want dat is dagelijkse kost voor velen.

Een ieder die zijn/haar paard als kind en gezinslid beschouwd en niet meer kan bieden dan die 5 dagen moet eigenlijk maar zijn/haar paard (kind!) wegdoen, maar je kind-kind niet? of alleen als het bloed is en dus wel als het een adoptie-kind of stief-kind is, het wegdoen?

hoewel velen dit geen vergelijking vinden, is het voor vele anderen wel degelijk een vergelijking.

tess_84

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:13

Ongeacht waar je de grens trekt bij kinderen, op vlak van aandacht, ruimte om te spelen, enzovoort, ben ik van mening dat er jammer genoeg heel wat kinderen zijn die beter bij een ander gezin geboren hadden kunnen worden... En ja, ik vind dat sommige mensen geen kinderen verdienen, als ik zie in wat voor situaties sommige kinderen moeten opgroeien. Als je die vergelijking dan naar paarden doortrekt, vind ik ook dat er heel wat mensen zijn die geen paard verdienen, omdat ze die niet de nodige zorg kunnen/willen bieden. Nogmaals, ongeacht waar je de grens trekt dus, want een grens trekken is altijd moeilijk. Maar ja, er zijn wel degelijk kinderen/paarden die beter af zouden zijn bij iemand anders...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:16

Maar dan spreek je toch echt over verwaarlozing, tess? Toch niet over een paard dat in de winter maar 4 uur buiten komt ofzo?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:21

Daarom ben ik nogal vaag in het waar ik de grens trek, Gini ;) Die grens is namelijk niet voor iedereen gelijk.
Wanneer spreek je van verwaarlozing? Een paard dat 24/7 in een schone stal staat en voldoende hooi krijgt, maar voor de rest geen beweging en geen aandacht, is dat verwaarlozing? Voor mij wel, want je geeft hem geestelijk en lichamelijk niet genoeg uitdaging: geestelijke en deels ook lichamelijke verwaarlozing dus.

Omgekeerd, een voorbeeld uit mijn praktijk: mijn buurman heeft twee shetlandpony's, die op zich krijgen wat ze nodig hebben: stal waar ze in en uit kunnen en een weiland, voldoende hooi. Maar, ze krijgen voor de rest geen aandacht, de hoefsmid is er volgens mij al meer dan twee jaar niet meer geweest, hun winterhaar hangt er halfweg de zomer nog in plukken aan, hun staarten hangen tot op de grond. Is dat verwaarlozing? Moet ik daarvoor de dierenbescherming bellen? Want ja, wie weet komen ze nóg slechter terecht. Bijvoorbeeld 24/7 in een kleine, vieze, donkere stal. Of misschien komen ze beter terecht, met een baasje dat wel naar hen omkijkt, de smid en de DA op tijd laat komen, enzovoort enzoverder.

Persoonlijk vind ik vier uur per 24u uit een box héél erg weinig, maar er zijn inderdaad nog altijd heel veel paarden die het, jammer genoeg, nog véél slechter hebben. Het is gewoon moeilijk, toch?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 17:24

Twiggy2008 schreef:
Brendaaaa schreef:

Hij staat op 6 km afstand van huis, dus ca. 10 a 15 minuutjes met de auto. 24/7 buiten met schuilstal. Weiland, paddock en bak. Een doe-het-zelf stal met vier andere meiden en zeven paarden. Ver weg is voor mij niet te doen met jong kind thuis en baan e.d.

Dus, kun je niet zeggen dat je alles op moet geven voor je paard toch? Voor mij is ver weg ook niet te doen met een huis en een baan en een kind. Dus kies is, net als aaaaaal die andere mensen, voor een stal die misschien niet 100 procent ideaal is, maar wel de gulden middenweg voor ons allebei!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:55

Ik vind zelf 2 tot 6 uur uit een box zijn veel te weinig, het betekent dat hij er nog 18 tot 22 uur (!!) in staat, op het rijden of wandelen of whatever na. Dat kan jij acceptabel vinden, omdat je in je ogen al een compromis hebt gesloten, maar ik vind het persoonlijk geen gulle middenweg. Ik wil je absoluut niet persoonlijk aanvallen verder, enkel mijn mening vertellen. Maar jouw paard leidt geen kuddeleven, kan voor het overgrote deel van zijn tijd niet vrij bewegen, kan niet zijn eigen ritme aanhouden. En dat voor een kuddedier, dat het nodig heeft om vrij te bewegen/scharrelen, met een heel ander ritme dan wij. Wij slapen 's nachts, dus lijkt het niet zo erg dat een paard 's nachts in een box staat, maar bedenk dat een paard dus niet slaapt 's nachts en die uren dus net zo bewust beleeft als de uren overdag. Daarom is het echt zaak om die uren zoveel mogelijk te beperken.

Ik pleit er overigens niet voor dat 'randstadmensen' hun paard weg moeten doen, want ik ben er ook zo één die vindt dat je dieren koopt voor het leven :P Maar ik vind wel dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en hem desnoods dan maar ver weg moet zetten. Het is een levend dier, geen fiets. Bezint eer ge begint bij een hobby waar dieren bij komen kijken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:59

Ik ben het eens met Brenda. En maak je nou een paard gelukkig met 10 uur op een stukje zand staan? Die van mij staat als hij een uur in de paddock staat al alleen maar te suffen. En dan wordt er gezegd dan leg je kuil/hooi neer in de paddock. Ok, maar dan staat je paard zijn kuil/hooi op 1 plek op te eten. Of te wel hij beweegt nog niets. Van nature heeft een paard (tenminste die van mij) niet de behoefte om te bewegen in de paddock. Op het weiland trouwens ook niet, hij staat 12 uur achter elkaar alleen maar te eten. Hij loopt omdat het gras ergens anders lekkerder is, of hoger. Maar als ik onbeperkt gras voor zijn neus zou zetten zou hij de hele dag daar stilstaan.

Er wordt ook gezegd dat je dus maar geen paard moet nemen als je in de regio zit waar Brenda woont (waar ik, misschien wel helaas, ook woon). Nou wat wordt de consequentie dan, dat mensen op een manege gaan rijden. Waar de paarden bij een hele hoop maneges helemaal niet buiten komen. En het vaak veel minder fijn hebben als de eigen paarden die veel op stal staan. Als iedereen die zijn paard die niet 10 uur op een dag buiten heeft staan zijn paard weg zou moeten doen, zou sowieso al heel de paardenmarkt op z'n gat liggen. Het is gewoon niet reeël.

Ik ben in 5 jaar ook als 3x van stal verhuisd om het beste te vinden voor mijn paard, waar hij het ook naar zijn zin heeft. Op de stal waar ik nu sta heb ik het gevoel dat hij het wel naar zijn zin heeft. Hij komt gemiddeld 4 uur per dag uit zijn stal in de winter. In de zomer ongeveer 12 uur per dag. Hij krijgt 6x per dag voer(waarvan 3x ruwoer, waar hij al 2 uur mee bezig is om dat op te krijgen), en staat altijd een ee dik bed stro waar hij ook aan knabbelt. Als ik op stal aankom is hij, in tegenstelling tot veel paarden, helemaal niet enthousiast om me te zien. Hij staat altijd lekker te knabbelen en heeft me pas door als ik zijn boxdeur open doe. En dan komt het een beetje over zo van 'oh jij ook hier :+ ' En ik kom echt niet alleen om te rijden hoor, ook vaak genoeg om grasjes te eten of hem even naar buiten te laten met zijn vriendje of vriendin.

En er zijn inderdaad mensen op stal die hun paard alleen uit zijn stal halen om te rijden, of genoegen nemen met dat hun paard alleen een half uurtje in de stapmolen komt op een dag. Daar ben ik het dan ook absoluut niet mee eens, en kan en ga ik ook niet goed praten.

Maar ik vind dat sommige mensen hier, die misschien het geluk hebben een fijne stal in de buurt te hebben waar de paarden veel buiten staan, af en toe wel wat overdrijven. Ik ben niet in het bezit van een rijbewijs, dus ik doe alles op dit moment op de fiets. Dan is het niet mogelijk je paard 50 of zelfs 100 km weg te hebben.
Al had ik die mogelijkheid wel gehad, had ik het nog niet gedaan. Dan kun je 2x in de week naar je dier toe, daar zou ik geen genoegen mee nemen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:02

Brendaaaa schreef:
Citaat:
Misschien heel vervelend wat ik nu ga zeggen brenda, maar dan heb je imo te weinig geld om een paard te houden in die specifieke regio.

Kijk en hier ben ik het dus niet mee eens. Mijn paard heeft het erg goed bij me. Het kan altijd beter maar hij heeft het goed. Ik kan me niet voorstellen wanneer je dan naar je paard gaat als je 100 km weg woont. Alleen een keer in het weekend? ? En als dan andere verplichtingen hebt helemaal maar niet? Nee sorry daar heb ik geen paard voor. Dan ben ik wel een klein beet je ego maar ik heb het paard wel als hobby

Waarschijnlijk alleen in het weekend ja. Maar ik MOET geen paard hè. Het is geen absoluut recht. Je begint ook niet aan een hond als je altijd weg bent. De gemiddelde hond heeft in een bench evenveel ruimte als het gemiddelde paard in een stal, qua verhouding. Je wilt een hobby met een dier, dan moet je ook voldoen aan de basisbehoeften van dat dier (die verder gaan dan het juiste voer), anders had je beter een andere hobby kunnen kiezen.

Het is vast niet leuk wat ik zeg, maar ik hoop dat ik mensen ook aan het denken kan zetten, in plaats van dat ze alleen in de verdediging schieten.

Het paard permanent houden in een stal staat imo gelijk aan hamstertjes en konijntjes in van die kleine kooitjes, of grasparkietjes in zo'n klein vogelkooitje. Allemaal zaken die je steeds minder ziet doordat er gelukkig steeds meer bewustwording optreedt.

Ik vind het nog steeds best bizar dat de discussie gaat over de noodzaak om een kuddedier in een kudde te houden. Dat er nog steeds mensen zijn die dat niet belangrijk vinden en het goedpraten doordat zij nou eenmaal een paard willen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:04

ShamalArabs schreef:
Twiggy2008 schreef:
Sorry, ik kan eerlijk gezegd ook niet begrijpen dat je een paard wilt houden, terwijl je zo'n paard geen paardenleven kunt bieden. Kun je prachtige excuses hebben, ik heb daar persoonlijk geen begrip voor. Als ik in mijn buurt geen goede plek voor mijn paard zou hebben gevonden, dan had ik hem of niet gekocht of ik gun hem een plek bij iemand anders, die dat wel zou kunnen bieden. Ik zou niet kunnen leven met het idee dat ik mijn paard te vaak op stal zou moeten houden. Het zou mijn hart breken, omdat ik weet hoe fijn hij het vindt te kunnen scharrelen, op het land of op de paddock, met zijn maatjes. Daarnaast heb ik de tijd niet om lang te reizen en wil ik hem graag dagelijks zien en zelf verzorgen.

Ik zou dus nooit aan een paard begonnen zijn als ik in een bepaalde regio had gewoond.

Ik denk er zo ook wel eens over met kinderen. Als jouw (in het algemeen, niet jij persoonlijk hoor) kind misschien dan wel qua liefde niets tekort komt maar het kijkt naar vriendjes en voelt zich verdrietig omdat hij/zij niet die luxe heeft om regelmatig in nieuwe kleding te lopen en dus altijd in 2ehands kleding moet gaan of een nieuwe fiets met alles erop en eraan te krijgen voor een verjaardag etc, doe ze dan gewoon voor adoptie :j laat ze leven bij een gezin dat buiten die liefde ook die extra dingen kan bieden :)

Natuurlijk snapt men hier mijn punt wel ;)

:j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:07

xJess schreef:
Ik ben het eens met Brenda. En maak je nou een paard gelukkig met 10 uur op een stukje zand staan? Die van mij staat als hij een uur in de paddock staat al alleen maar te suffen. En dan wordt er gezegd dan leg je kuil/hooi neer in de paddock. Ok, maar dan staat je paard zijn kuil/hooi op 1 plek op te eten. Of te wel hij beweegt nog niets. Van nature heeft een paard (tenminste die van mij) niet de behoefte om te bewegen in de paddock. Op het weiland trouwens ook niet, hij staat 12 uur achter elkaar alleen maar te eten. Hij loopt omdat het gras ergens anders lekkerder is, of hoger. Maar als ik onbeperkt gras voor zijn neus zou zetten zou hij de hele dag daar stilstaan.

Nee, op een stukje zand staan suffen zou die van mij ook niet leuk vinden. Je maakt een paard wél gelukkig met juiste buitenomstandigheden en een stabiele kudde.

xJess schreef:
Er wordt ook gezegd dat je dus maar geen paard moet nemen als je in de regio zit waar Brenda woont (waar ik, misschien wel helaas, ook woon). Nou wat wordt de consequentie dan, dat mensen op een manege gaan rijden. Waar de paarden bij een hele hoop maneges helemaal niet buiten komen. En het vaak veel minder fijn hebben als de eigen paarden die veel op stal staan. Als iedereen die zijn paard die niet 10 uur op een dag buiten heeft staan zijn paard weg zou moeten doen, zou sowieso al heel de paardenmarkt op z'n gat liggen. Het is gewoon niet reeël.

Dit vind ik het ontduiken van verantwoordelijkheid. Je MOET geen paardenhobby hebben. Dus mensen hóéven niet per se op een manege te gaan rijden. Daar zijn die mensen zelf bij. Ze kunnen ook denken 'ik heb de omstandigheden niet voor een paard of een paardenhobby, jammer voor mij, maar ik ga iets anders doen'. Het is geen absoluut récht om paard te rijden, net zoals het geen recht is om een hond te hebben bijv., als je daar geen tijd voor hebt.

En wegdoen vind ik persoonlijk ook niet echt wenselijk, zoals ik hierboven schreef, maar ik vind wel dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen. Je paard dan verder weg moet zetten bijvoorbeeld. De regio waarin je woont vind ik gewoon echt geen excuus om je paard een waardig leven te ontnemen. Dat staat gelijk aan 'ja, ik werk nou eenmaal fulltime, dus zit mijn hond altijd alleen, maar ja, ik heb hem nou eenmaal als hobby'.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:12

Ik vind de vergelijking met een hond in een bench niet opgaan. Ten eerste staat mijn paard van mei tot november op het land, dag en nacht opbouwend. Daarnaast staat hij elke dag een paar uur buiten en wordt bereden. Ik vind een hond in een bench een stuk minder ruimte hebben als een paard in een stal. ik vergelijk liever het paard met een hond in de woonkamer. Ze kunnen allebei scharrelen maar niet rondrennen. Een stuk realistischere vergelijking! En ook mijn konijnen woonden in een hok met hieronder een rennetje. Vind ik ook wat anders dan een konijn in een kleine caviakooi. En zo had mijn hamster een drie dubbele verdieping in plaats van een minihokje. Ik zal altijd mijn best doen om mijn dieren zo goed mogelijk binnen mijn kaders te houden. Maar het blijven gedomesticeerde dieren, die niet te vergelijken zijn met dieren in het wild. Ik zie het dan ook niet precies zo, maar doe mijn best ze zo goed mogelijk te houden.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:15

Wat zijn volgens jou dan de juiste buitenomstandigheden? Die van mij staat met minimaal 1 ander paard, meestal 2 anderen en in het weiland met 14 anderen.
Toch vind ik dat de regio zeker wel mee speelt. In drenthe bijvoorbeeld is sowieso de gronde en stuk minder drassig, dus de paarden kunnen langer buiten blijven staan. Als het hier flink regent is de paddock, die wel gedraineerd is, ook al nat, waardoor die van mij dus weer mok krijgt. Ook niet ideaal...

Ik ben van mening dat een paard niet per definitie gelukkig is als hij toevallig een baasje heeft die hem 10 uur buiten zet. Ik merk aan mijn paard wanneer hij het niet naar zijn zin heeft (op onze vorige stal bijvoorbeeld, koste 100 euro minder als nu) maar hij was niet gelukkig daar, dat zag ik gewoon aan zijn houding en zijn ogen. Terwijl ik hem nu wel gelukkig vind ogen. Hij is altijd vrolijk en staat open voor alles en iedereen. Heeft geen stalgebreken en hij staat nooit te springen om zijn stal uit te gaan, ook al heeft hij geen eten.
Ik denk ook dat het echt per paard verschilt in de behoeftes. Want ik zie er ook genoeg gefrustreerd op stak staan hier hoor, echt niet dat ik oogkleppen op heb. Maar dat idee heb ik bij die van mij gewoon echt niet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:15

tess_84 schreef:
Daarom ben ik nogal vaag in het waar ik de grens trek, Gini ;) Die grens is namelijk niet voor iedereen gelijk.
Wanneer spreek je van verwaarlozing? Een paard dat 24/7 in een schone stal staat en voldoende hooi krijgt, maar voor de rest geen beweging en geen aandacht, is dat verwaarlozing? Voor mij wel, want je geeft hem geestelijk en lichamelijk niet genoeg uitdaging: geestelijke en deels ook lichamelijke verwaarlozing dus.

ik vind verwaarlozing ook je paard ergens op een weiland gooien en er 1x in de week een bezoekje tegenaan gooien.Er worden ook gewoon heel veel verwaarloosde paarden uit weilanden enzo gehaald er zijn inderdaad heel veel meer voorwaarden dan altijd vrije buitengang om ervoor te zorgen dat je paard het goed heeft

Omgekeerd, een voorbeeld uit mijn praktijk: mijn buurman heeft twee shetlandpony's, die op zich krijgen wat ze nodig hebben: stal waar ze in en uit kunnen en een weiland, voldoende hooi. Maar, ze krijgen voor de rest geen aandacht, de hoefsmid is er volgens mij al meer dan twee jaar niet meer geweest, hun winterhaar hangt er halfweg de zomer nog in plukken aan, hun staarten hangen tot op de grond. Is dat verwaarlozing? Moet ik daarvoor de dierenbescherming bellen? Want ja, wie weet komen ze nóg slechter terecht. Bijvoorbeeld 24/7 in een kleine, vieze, donkere stal. Of misschien komen ze beter terecht, met een baasje dat wel naar hen omkijkt, de smid en de DA op tijd laat komen, enzovoort enzoverder.

Persoonlijk vind ik vier uur per 24u uit een box héél erg weinig, maar er zijn inderdaad nog altijd heel veel paarden die het, jammer genoeg, nog véél slechter hebben. Het is gewoon moeilijk, toch?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:16

VogeltjeM schreef:
Dit vind ik het ontduiken van verantwoordelijkheid. Je MOET geen paardenhobby hebben. Dus mensen hóéven niet per se op een manege te gaan rijden. Daar zijn die mensen zelf bij. Ze kunnen ook denken 'ik heb de omstandigheden niet voor een paard of een paardenhobby, jammer voor mij, maar ik ga iets anders doen'. Het is geen absoluut récht om paard te rijden, net zoals het geen recht is om een hond te hebben bijv., als je daar geen tijd voor hebt.

En wegdoen vind ik persoonlijk ook niet echt wenselijk, zoals ik hierboven schreef, maar ik vind wel dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen. Je paard dan verder weg moet zetten bijvoorbeeld. De regio waarin je woont vind ik gewoon echt geen excuus om je paard een waardig leven te ontnemen. Dat staat gelijk aan 'ja, ik werk nou eenmaal fulltime, dus zit mijn hond altijd alleen, maar ja, ik heb hem nou eenmaal als hobby'.

Ik moet idd helemaal niks, maar ik WIL wel een paard. En ja, die staat niet in het wild in het bos, maar gewoon op een boerderij. En hij krijgt meer dan menig ander paard en IK weet zeker dat hij happy is. Ondertussen blijf ik zoeken naar een NOG beter plekkie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:17

Brendaaaa schreef:
Ik vind de vergelijking met een hond in een bench niet opgaan. Ten eerste staat mijn paard van mei tot november op het land, dag en nacht opbouwend. Daarnaast staat hij elke dag een paar uur buiten en wordt bereden. Ik vind een hond in een bench een stuk minder ruimte hebben als een paard in een stal. ik vergelijk liever het paard met een hond in de woonkamer. Ze kunnen allebei scharrelen maar niet rondrennen. Een stuk realistischere vergelijking! En ook mijn konijnen woonden in een hok met hieronder een rennetje. Vind ik ook wat anders dan een konijn in een kleine caviakooi. En zo had mijn hamster een drie dubbele verdieping in plaats van een minihokje. Ik zal altijd mijn best doen om mijn dieren zo goed mogelijk binnen mijn kaders te houden. Maar het blijven gedomesticeerde dieren, die niet te vergelijken zijn met dieren in het wild. Ik zie het dan ook niet precies zo, maar doe mijn best ze zo goed mogelijk te houden.

Een hond past meer dan 100 keer in een woonkamer, past een paard meer dan 100 keer in een stal? Nee, eerder 3x, net zoals een hond in een bench. Ik vind dat jij een veel te optimistisch beeld schetst van de ruimte die een paard heeft in een stal. Drie stappen naar voor (als hij geluk heeft), twee opzij misschien.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:19

xJess schreef:
Wat zijn volgens jou dan de juiste buitenomstandigheden? Die van mij staat met minimaal 1 ander paard, meestal 2 anderen en in het weiland met 14 anderen.
Toch vind ik dat de regio zeker wel mee speelt. In drenthe bijvoorbeeld is sowieso de gronde en stuk minder drassig, dus de paarden kunnen langer buiten blijven staan. Als het hier flink regent is de paddock, die wel gedraineerd is, ook al nat, waardoor die van mij dus weer mok krijgt. Ook niet ideaal...

Lees mijn berichten maar even terug, ik heb al ongeveer 10 keer neergezet wat goede buitenomstandigheden zijn :) maar het topic gaat heel hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:21

Die van mij grazen in de stal in rondjes .. dus die leggen meer afstand af dan die 3 stappen naar voor & 2 opzij .. :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:24

VogeltjeM schreef:
Brendaaaa schreef:

Een hond past meer dan 100 keer in een woonkamer, past een paard meer dan 100 keer in een stal? Nee, eerder 3x, net zoals een hond in een bench. Ik vind dat jij een veel te optimistisch beeld schetst van de ruimte die een paard heeft in een stal. Drie stappen naar voor (als hij geluk heeft), twee opzij misschien.

Ik weet niet in wat voor een paleis je woont, maar in een gemiddeld woonkamertje kan een grote hond ook net zn kont keren hoor.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:26

VogeltjeM schreef:
xJess schreef:

Lees mijn berichten maar even terug, ik heb al ongeveer 10 keer neergezet wat goede buitenomstandigheden zijn :) maar het topic gaat heel hard.

ff snel in je profiel gegluurd maar ik denk dat jij in een heeeel andere omgeving woont als ik:-) Wil zowieso wel ruilen! Maar het maakt wel duidelijk waarom jij er zo over denkt. Ik wil niet onaardig praten maar denk wel: Jij hebt makkelijk praten (denk ik)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:31

Brendaaaa schreef:
Dus, kun je niet zeggen dat je alles op moet geven voor je paard toch? Voor mij is ver weg ook niet te doen met een huis en een baan en een kind. Dus kies is, net als aaaaaal die andere mensen, voor een stal die misschien niet 100 procent ideaal is, maar wel de gulden middenweg voor ons allebei!

Je snapt mijn verhaal niet (goed mijn posts lezen). Ik zal altijd eerlijk zijn naar mijn paard toe, als ik hem niet meer kan geven wat hem wel het gelukkigst maakt. Daarom heb ik van TEVOREN (dus voor alle duidelijkheid: voordat ik überhaupt een paard kocht) goed gekeken naar wat hier in de omgeving kan en gelukkig kan hier een hoop, dus heb ik die zorg niet, dat er geen goede stalling te vinden is. Maar als ik in de drukke Randstad had gewoond, had ik mijn paard niet gekocht, nee. Dan had ik er nooit aan begonnen. Mijn huidige stalling is ideaal voor mijn paard, ietsie minder ideaal voor mij, omdat ik dus heel veel zelf moet doen en dat is wel eens lastig met mijn leven thuis en op het werk. Maar ik doe het, omdat ik het beste wil voor mijn paard. En niet voor mezelf. Mijn thuis past zich dus een beetje aan, aan mijn extra taken bij de paarden. Gelukkig kan dat ook, mijn dochter is een zelfstandige meid voor haar leeftijd en houdt van paarden, dat scheelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:41

ShamalArabs schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dus, zijn die niet beter af dan bij een pleeggezin waar ze wel die dingen krijgen zoals sociaal contact en buitenspeeltijd als je dat als ouder niet kunt bieden?

En hoeveel is voldoende? 1x in de week? 2x?

School is uiteindelijk verplicht voor kinderen, maar zijn die 5 dagen voldoende als ze de rest van de dag + het weekend niet buiten komen of sociaal kunnen zijn en ook niet of nauwelijks in vakanties? Want dat is dagelijkse kost voor velen.

Een ieder die zijn/haar paard als kind en gezinslid beschouwd en niet meer kan bieden dan die 5 dagen moet eigenlijk maar zijn/haar paard (kind!) wegdoen, maar je kind-kind niet? of alleen als het bloed is en dus wel als het een adoptie-kind of stief-kind is, het wegdoen?

hoewel velen dit geen vergelijking vinden, is het voor vele anderen wel degelijk een vergelijking.

Als je als ouders zaken als goede zorg, goede opvoeding, ruimte om je te ontwikkelen (school, spelen, sociaal contact, sport, clubjes, e.d.) niet kunt bieden (en dat heeft niet per se met materiele zaken te maken), had je idd beter niet aan kinderen kunnen beginnen, nee. Maar een kind haal je niet zomaar uit huis, weg bij de ouders. Het gebeurt natuurlijk hier en daar, maar daar is dan heel wat aan vooraf gegaan. School is niet voldoende voor sociaal contact, maar goed, ik heb hier thuis een meisje wat dus graag buiten speelt en vriendinnetjes en vriendjes worden op haar leeftijd steeds belangrijker. Maar ik denk dat jij en anderen mijn punt missen en dat is, dat ik vind dat je VOORDAT je aan een paard begint, eens goed moet nadenken of jij dat paard kan bieden wat hij nodig heeft. Ook bij veranderingen in je leven. Dat moet je bij een kind ook, heel eerlijk gezegd. En als er dan veranderingen plaats vinden (niets in voor eeuwig namelijk), wat ga je dan doen? Nogmaals, als ik in een stedelijk gebied had gewoond, waar paarden amper buiten komen, had ik geen paard gekocht, nee. Ik vind dat mensen voordat ze aan kinderen en/of huisdieren beginnen eens heel, heel goed moeten nadenken of ze kunnen bieden wat zo'n mensje of dier nodig heeft. Ook in crisistijden. En dat mis ik bij heel, heel veel mensen tegenwoordig.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 19:50

Ik geef het op, ik doe mn best, en dat dat voor sommige mensen hier niet goed genoeg is, tja, daar kan ik niets aan doen. Ik denk ook niet dat mijn paard bij een ander beter af was geweest of bij de handelaar waar ik hem kocht. Ik ben gelukkig, mn paard is gelukkig en we blijven kijken naar beter.
Ik wens julie allemaal het allerbeste toe met jullie paarden!