[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:16

Ja nog even dan komen ze naar huis kan ik ze heel goed in de gaten houden maar wilde ze alvast laten wennen. Het is echt zo'n schijterd...hoop dat hij lekker staat te eten als ik morgenochtend aan kom :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:22

Tinky12 schreef:
"Oeh bak...even kijken wat erin zit...ah fretuh!!" Ik zeg zo'n 3 seconden :+ :P En daarvan nog de meeste tijd om er naartoe te wandelen :o
:')

PatriciaH, ik had al in het andere topic gereageerd. Gaat goed komen, hij went er ook aan door het gerammel te blijven horen als de ander aan het eten is.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:43

Thanks Grit! Ik ben gewoon te bezorgd..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:42

Mijn merrie heeft ook ik denk een halfuur snurkend naar die bak gekeken. Toen de andere 2 begonnen te eten durfde zij ook na een tijdje. Nu is de palletbox inmiddels the place to be xD

Ik geef ze momenteel op stal hun eten van de grond. Ze heeft een hooitas gevuld met tarwestro waar ze af en toe wat vanaf plukt maar vrij weinig, geen probleem vind het belangrijk dat ze de keuze heeft (ze staat op krullen dus verder is er niets te doen). Op de plaat (verhard stuk buiten) krijgen ze hooi uit een slowfeeder en ze staan ook nog 4-5 uurtjes in de wei (gróte wei, staat nog veel gras op).

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:29

Ik praatte voorheen nog mee in dit topic maar loop nog heeeeeeeeel wat pagina's achter. Mijn paard stond (om medische redenen) eerst alleen op de paddock. Daar had ik een kleine kist met net waar voldoende hooi in zat om gehele dag van te eten.

Inmiddels staat mijn paard nu samen met een vriendinnetje en heb ik daarom een tweede (plastic) bak aangeschaft van 120x100x78 cm. Nu heb ik in mijn andere bak een stalen frame met een net die doormiddel van elastiek en karabijnhakken aan de bodem vast zit. Nu wil ik eigenlijk in deze nieuwe bak gewoon een vierkant net vastzetten.

Zoiets als dit; http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... 5527/57417

Nu heb ik zelf minder goede ervaringen met deze netten van paardendrogist, gaan snel stuk. En aangezien vriendinlief nogal een sloper is. Ik zoek dus een zeer stevig net, kant en klaar :)
Nu vraag ik mij ook af, zal ik dan een net nemen die de zelfde maat is als de bak 120X100 of iets groter? De twee werken namelijk wel een behoorlijke hoeveelheid hooi weg met zn tweeën. :Y)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:52

Dit zijn de Kerbl netten van Agradi, ze gaan nu al een aantal weken mee, ik denk dat het scheelt dat ze los in de hooibakken liggen en dat het hooi 'glad' is en er makkelijk uit glijdt. Laatst had ik er voordroog in gedaan, maar dat functioneert niet goed, doordat dit 'n stuk 'stroever' is trokken ze de netten uit de hooibakken tijdens 't eten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:44

Wellicht voor sommigen hier een herkenbaar probleem dus deel mijn oplossing graag :) Ik heb een net in stal hangen waar mijn paard graag tegenaan schuurt. Nu heeft hij een Amigo deken op met van die leuke haaksluitingen aan de voorkant. Geregeld stond meneer een hele nacht met z'n deken vast in het hooinet te wachten totdat iemand hem kwam bevrijden :+ Nu heb ik twee stukken elastiek met klittenbandjes gemaakt waardoor dit probleem verleden tijd is :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:14

Nu heb ik geen dekens maar....ik mis de "like" knop :)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:58

Creatieve oplossing! _Nicky

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:41

Heel herkenbaar en handig +:)+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:59

Ik mis zeker de like knop. Twee van zulke dekens, nog niet eerder gehoord dat mn paard vast kwam te zitten, maar wel een hele mooie oplossing.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:35

Vraagje: weet iemand waar je koord vandaan kunt halen dat sterk genoeg is voor het dichtknopen en ophangen van een slowfeeder? Hij komt in een boom te hangen en het koord moet dus wel wat kilo's kunnen hebben.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:43

Weet iemand een adres waar ik een frame kan laten maken voor in me bak? Hooinet komt er dan aan vast
Laatst bijgewerkt door marengolike op 07-12-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:05

Sonja, ik zou eens bij een zeilwinkel gaan kijken. Daar hebben ze erg sterke koorden in allerlei diktes. Je kan ook langs de bergklimwinkel (vb Beversport) daar hebben ze ook.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:27

Sonja89 schreef:
Vraagje: weet iemand waar je koord vandaan kunt halen dat sterk genoeg is voor het dichtknopen en ophangen van een slowfeeder? Hij komt in een boom te hangen en het koord moet dus wel wat kilo's kunnen hebben.

Waarom hang je aan de boom geen ketting? Ik gebruik om dicht te maken een zelf gevlochten koord van metseldraad.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:30

marengolike schreef:
Weet iemand een adres waar ik een frame kan laten maken voor in me bak? Hooinet komt er dan aan vast

Ik heb er zelf 1 gemaakt, en buizen op maat besteld op bij: http://www.steigerbuis-online.nl, daar ook de koppelstukken vandaan. Wij hebben zelf de stalen buizen (zwaar van gewicht) ik dacht de 28 mm of maatje groter.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:45

Afbeelding
Ik maak m'n net zo dicht

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:22

Sonja: heb je een touwslagerij in de buurt? Daar kan je sterk en goedkoop touw halen.
Anders kan je eventueel kijken voor een sleepkabel?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:54

We gebruiken ook geplastificeerde kabels en goede degelijke karabijnhaken om de zakken op te hangen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:51

Sonja89 schreef:

Doe je wel over het laatste stuk ( net boven de zak dus) een stevige buis. Je zou denken dat het niet mogelijk is, maar met een vervelende beweging KAN het touw met net om de nek heen slaan. En je kunt de gevolgen dan wel raden.....

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:35

Ik heb dit topic al aardig doorgespit, maar toch een paar vragen.
Die kuubkisten met hooinet met kleine mazen lijkt mij t meest ideaal in de paddock. Maar hoe hebben jullie het net in de kist bevestigd?
En kunnen shetjes ook uit die kuubkisten eten ( de rand lijkt me te hoog voor ze).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:53

Je hebt ook lager modellen :)
Door de bodem van de kist zit in vier hoeken een ring waaraan je het net kunt vastklikken met haken evt met een stuk elastiek er aan voor als je erg veel hooi er in wilt doen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:08

marengolike schreef:

Enkele van onze klanten hebben onze vierkante slowfeeder hooinetten bevestigd aan een frame van stalen buizen en key-clamb kniekoppelingen (http://www.cavalo.nl/paddock/zelfbouw-h ... er-90.html) Het frame wordt dan weer met karabijnhaken en kabeltjes of kettinkjes aan de bodem van de bak vast gemaakt. Lijkt me super degelijk.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:35

HafNap schreef:
Ik heb dit topic al aardig doorgespit, maar toch een paar vragen.
Die kuubkisten met hooinet met kleine mazen lijkt mij t meest ideaal in de paddock. Maar hoe hebben jullie het net in de kist bevestigd?
En kunnen shetjes ook uit die kuubkisten eten ( de rand lijkt me te hoog voor ze).

Onze kleine shetlander op stal kan niet uit die bak eten. Wij gebruiken op dit moment nog geen slowfeeder en voeren ook hooi op de (betegelde) grond. Wel interessant om over na te denken omdat we binnenkort ook slowfeeders willen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:54

De normale bakken zijn inderdaad wel erg hoog voor een Shet, veel mensen gebruiken daarvoor dan bvb. een IBC vat (zo'n watervat) dat ze afslijpen tot halve hoogte. Of een speciekuip ofzo :)