Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:30

Ik ben helemaal van de korrels af op dit moment. Ze staan op vlas nu.
Over anderhalve maand ga ik weer beginnen met strokorrels gemengd met vlas, dan moet de eerste in de kraamstal en alleen op vlas is dan niet zo handig als het veulen komt (glad en plakkerig)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:44

russel schreef:
Jannepauli schreef:
Als je maar wel in de lucht blijft met je site, want ik vind 'm nog altijd handig als referentiekader!! :)
Ik ben ook bijna een jaar verder en de korrels hebben mij overtuigd dat er geen betere stalbedekking is. Eventueel wat bijmengen ( ik doe dat voorlopig met Rapsodie) als je paard in natte/koude tijden langdurig op stal moet staan.
Ik heb nog één zak liggen - heb dus met twee pallets Strovan het hele jaar gehaald.

2 pallets is als ik reken, 600 euro per jaar, als je dan ook nog moet mengen met rapsodie, volgens mij ook iets van 7 euro per pak, dan is het wel behoorlijk duur.....

Nee joh, 72 x 6,50 is 468,- ... en éventueel wat Rapsodie erdoor ( waardoor je minder korrels gebruikt en er dus nog langer mee doet) . Voor twee stallen vind ik dat voor een heel jaar niet duur. Ik gaf vroeger heel wat meer geld uit om de stallen in dezelfde goede staat te houden met vlas of stro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:49

Als ik van de korrels ook één pak per week nodig zou hebben dan zou ik overstappen op vlas, want dat is momenteel gewoon goedkoper en qua mest maakt het niets uit.
Het is dat de korrels op de vloer droger blijven als het vlas.
Potstal is alleen leuk als je hem mechanisch leeg kunt halen. Met het handje en een kruiwagen begin ik daar niet aan (kun je me wegdragen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:50

Ik heb 300 betaald voor 1 pallet bij ecobodem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:51

Maar is 1 pallet Ecobodem gelijk in gewicht als 1 pallet Strovan/Bellinco ??

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:18

Sommige paarden eten die strokorrels gewoon op, ook al gooi je er azijn over. Als je kijkt hoe erg die strokorrels uitzetten.... (Ok, bij die stal lag het er ook aan dat ze gewoon te weinig ruwvoer kregen ;))

Met uitmesten zijn ze wel ideaal, eerlijk is eerlijk. Maar als ik moest kiezen, zou ik eerder voor vlas gaan. Strokorrels zijn voordat ze uitgezet zijn, nog zo "hard". En die ene keer dat de stal helemaal leeg moet --> maakt qua vlas/strokorrel niet uit?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:51

Ik ben nu ook een jaar bezig met de strokorrels en heb er al zeker 800,-- aan uitgegeven, als het niet meer is.
Mijn laatste zakken strokorrels gaan er nu in en ik ga dan weer over op stro. In de zomer kijk ik wel weer verder.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:25

ik doe bij mijn paard 1 zak korrels en 1 zak stronestjes per week,
na een week haal ik er 3 kruiwagen met vieze rode plak uit!
kost me mijn rug idd,

bij de pony 1 kruiwagen plak eruit en 1 zak korrels of nestjes (net waar ik zin in heb,

bij de andere pony ook 1 kruiwagen vieze plak,
en om de week een zak (heeft 1/3 van de stal in gebruik als opslag) dus ongeveer 2 bij 3 ( is 100 cm hoog de pony)

vind het gewoon erg zwaar als ik de stal omkeer om de plak eruit te halen,
ik haal elke dag de drollen eruit,
heb dit jaar (na het weide seizoen) 1 pallet korrels en 1 pallet stronestjes gekocht de ene 170,- de andere 250,

en hoop er tot de zomer mee te doen,

het enige voordel is dat ik door de week maar 1 of een halve kruiwagen per dag hoef weg te rijden naar de buren en met stro was dat 2 tot 3 per dag

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:25

elk nadeel het zijn voordeel ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:01

Missy haar strokorrel stal was vandaag 'dood'. Eén natte bende en niet meer te redden. Dus ik heb wat uit Boon haar stal moeten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:48

Fitzroy schreef:
Ik ben nu ook een jaar bezig met de strokorrels en heb er al zeker 800,-- aan uitgegeven, als het niet meer is.
Mijn laatste zakken strokorrels gaan er nu in en ik ga dan weer over op stro. In de zomer kijk ik wel weer verder.

Duur, daar was ik ook al achter, best wel duur....

Ik heb koele stallen waar nooit de zon in schijnt, dus de vloer kan ook nooit goed indrogen. Daar heb ik ook last van met strokorrels en welke stalbedekking dan ook, dus ik verbruik ook meer dan anderen met een warmere stal waar ook zon naar binnen kan schijnen. Ik moet dan ook voor kostenplaatje rekening houden met stalbedekking.

Ik koop nog steeds pakken vlas voor 5 euro en die is uitgestrooid volumineuzer dan strokorrels.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:43

DubbelDun schreef:
Maar is 1 pallet Ecobodem gelijk in gewicht als 1 pallet Strovan/Bellinco ??

ja Ecobodem is ook 20 kg.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:44

Ik heb een pallet strokorrels besteld en een pallet stronetjes bij ecobodem. Ben heel benieuwd naar de werking van de stronetjes.

Bij ons was vlas na 1 week , iedere dag mesten, een dikke zwarte prut... voor mij geen vlas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:54

De zakken strokorrels van Ecobodem zijn nu 20 kg maar dat was eerst 15 kg.
De werking van stronestjes is wel goed, gemixt met strokorrels zorgen ze voor een bodem die minder fijn van structuur is.
Toch vind ik met bijstrooien in de stal van Helianthe dat er langer resultaat is met korrels dan met nestjes.
De nestjes hebben tov de korrels het voordeel dat ik ze niet nat hoef te maken.
Ik verpulver ze trouwens wel grotendeels.
Heb twee paarden die graag peuzelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:47

Ik heb nu stro wat ze niet eten, ik zal eens kijken wat het is, zal wel tarwe stro zijn.

Mijn bodem met onderlaag korrels die al oud was, vlas er boven op en nu een laag stro doet het super....het stinkt niet, lekker zacht en heel veel zodat er geen open plekken gelopen worden.

Ik denk dat ik weet wat ik ga doen.

Eerst korrels, daarover heen voldoende vlas, dus echt wel een pak of wat en daarover heen een laagje stro...Na 3 maanden uitmesten....

Wel elke dag de drollen, maar natte plekken alleen als er een hoge harde bult ontstaat in het midden. En dan nog schep ik die maar voor de helft weg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:57

maar russel hoe haal je de keutels tussen het stro weg. Je bent dan toch meer stro aan het weghalen dan wat anders.

ik heb nu een ander probleem. mijn stal wordt van onder uit de bodem nat. Iemand nog een idee hoe je een stalbodem kan dichtmaken en dan niet met beton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:00

O dat gaat best goed. Het is niet zo een dikke laag stro...

Maar ik gebruik altijd de poepschep, zo een driehoekding...en ipv van dat schepje, heb ik een klein metalen harkje op een langere steel en dat gaat ideaal. Je kunt met het bochtje en de tandjes gewoon de extra balletjes pakken en de grote hoop schep je op je poepschep.

De riek gebruik ik alleen als ik een dikke plag moet scheppen van de urine, maar de bovenste laag schep ik weer weg met mijn harkje.

Zonder mijn harkje ben ik niets.... een uitvinding...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:01

Dinopino schreef:
maar russel hoe haal je de keutels tussen het stro weg. Je bent dan toch meer stro aan het weghalen dan wat anders.

ik heb nu een ander probleem. mijn stal wordt van onder uit de bodem nat. Iemand nog een idee hoe je een stalbodem kan dichtmaken en dan niet met beton.

Misschien rubberen staltegels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:03

Het loopt idd van onderen op naar boven, maar als je genoeg er in hebt liggen, dan kan je op een gegeven moment een dikke plak wegscheppen, vers het gat opvullen en weer stro er over heen...

Met de korrels alleen moest ik steeds zoveel zakken bij strooien en ik bleef maar een dunne bodem houden.

Dan waar het spul los was, daar kwamen ook snel open plekken...altijd weer die beton laag.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:39

russel schreef:
O dat gaat best goed. Het is niet zo een dikke laag stro...

Maar ik gebruik altijd de poepschep, zo een driehoekding...en ipv van dat schepje, heb ik een klein metalen harkje op een langere steel en dat gaat ideaal. Je kunt met het bochtje en de tandjes gewoon de extra balletjes pakken en de grote hoop schep je op je poepschep.

De riek gebruik ik alleen als ik een dikke plag moet scheppen van de urine, maar de bovenste laag schep ik weer weg met mijn harkje.

Zonder mijn harkje ben ik niets.... een uitvinding...

Jaaaa! Volgens mij beschrijf jij het harkje waar ik al heel lang naar op zoek ben! Foto please!!!! Hoe heet dat ding? Een .....hark....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:41

Shoot foto...

Remind me... ik kan dat nl niet zo goed, heb ik hulp bij nodig, maar komt.

Het is een harkje voor de tuin, dus gewoon zo een van cm 20 lang en de steel er af en gewoon een stok van ongeveer 1.20 eraan zodat je niet hoeft te bukken..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:42

Je kunt ook zo'n kinderharkje nemen. Ik gebruik ook al jaren een harkje voor mijn mestboy. Die heb ik aan zo'n steeltje die je op je eigen hoogte kan instellen. Ideaal nooit meer rugpijn bij het keutels scheppen.

Rubber tegels ga even kijken wat me dat grapje gaat kosten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:43

Dinopino schreef:

Jannepauli schreef:
Misschien rubberen staltegels?
Maar dan de ouderwetse niet-water doorlatende (koeienmatten) en dan nog zul je de naden moeten afkitten.
Overigens bestaat er ook een rubber'verf', die je op vloeren en wanden kunt smeren.
Met een spatel kun je die zelfs van profiel voorzien.

Edit: ik had laatst matten van 2x1,10 en die kosten me 25 euro per stuk, zat een klein rondje uit (5 cm) waar de koe met ketting had vastgestaan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:45

je bedoelt eigenlijk net zoals in de trailer gewoon een rubber vloer erin verven ;-)

lees net je berichtje over de koematten. Weet eigenlijk niet hoeveel ik nodig heb moet het eens nameten. Maar houd dat het water echt onder de matten. Dat scheelt me volgens mij wel bodembedekking.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 19-01-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:45

Maar dan nog heb je de urine die dan op die tegels blijft liggen.

Ik heb de ervaring dat dat spekglad wordt en je paard en jezelf onderuit kunnen gaan.