Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 15:30

Ik ben meestal rond 12 op 13 uur thuis dan kan ik de deken af doen. Ad heeft geen deken merk dat ik dat toch wel wat makkelijker vind. Maar heb ook nog niet ervaren bij hem hoe het is om echt in de winter te rijden en hoe hij dan is met zweten. Guus kan helaas echt niet zonder deken. Had laatst niet door dat ik de dunnere onderdeken eronder had en ik had echt zoiets van jeetje merrie wat doe je lastig... Nee ze had het koud en last van haar lijf.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:46

Ik had de pony's van de winter onder dekens staan, maar meestal maar de 50 of 100 grams, vooral tegen regen en koude wind.
Vorige week heb ik mijn shetje geschoren. Ze staat daarom nu weer onder een 200 grams ( denk ik; label is verdwenen), maar overdag nu met de zon gaat die af. Het is even gedoe, maar ik werk grotendeels thuis dus kan het zo goed managen.

Nou, ik heb de offertes binnen. Twee loonwerkers, zelfde vraag gesteld, twee offertes, waarvan de ene bijna 2 keer zo hoog uitkomt als de andere... Moet er nog even goed op studeren, maar ik denk dat de goedkopere de beste kans maakt ;-).

Het gaat om een extra paddock/ longeercirkel van max 15x15 en een track van ongeveer 45-50 meter x 2,5m, incl drainage op zware klei. Voorstel is om graslaag af te graven, daarop puinlaag, daarop een tussenlaag en dan 10 cm zand. Ik denk dat de 10 cm te dun is, maar beide kwamen met dit voorstel.

Net nog even beide pony's lekker los laten werken in het zonnetje... Zo heerlijk! Shetje maar 10 minuutjes gestapt en heel klein stukje draf. Ze liep niet eens erg kreupel, maar dat kan morgen zo maar anders zijn. Welshje ook heel even rondje laten lopen. Die doet dat altijd onder protest, maar hij heeft het wel nodig, want anders wordt ie beetje pestkop naar shetje toe.

Van mij mag de lente nu wel doorzetten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:02

GD verschil in zand kan ook verschil maken qua prijs maar t dubbele? Sommigen denken vast, paarden is geld >;)

Ik ging hooi halen bij Fourage handel. Ja zegt ie deze baaltjes zijn iets zwaarder. Nou echt, 28 kilo per baaltje _O- ben kapot maar goed heb 14 van die zware en nog 12 Duits kruiden hooi gehaald. Kan weer even vooruit nu

Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:09

wat een schattig traktortje heb jij <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:12

Haha ja oud maar grappig ding. Is van 1951 met een gebruiksaanwijzing die zo lang is als ie oud is :+

Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:20

Hij lijkt een beetje op Brum Brum met die lampjes. Keken we als kind vroeger altijd.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:26

Wat een gave trekker is dat zeg!! Om verliefd op te worden!!

Afbeelding

Wij waren vroeg genoeg uit werk thuis om net voor donker een kort ritje te kunnen maken

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:42

Toch geen grote balen meer Marjan? Dacht dat je daar tevreden over was.
En de trekker blijft leuk ja.

Heerlijk hè dat het langer licht is.
In mijn pauze heb ik in de tuin gewerkt en na werktijd heb ik de boel in de vuurton verbrand.
Er liepen reeën achter onze wei. Maar met m’n mobieltje is het filmmateriaal niet echt geweldig. :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:53

Zo fijn idd langer licht! Lekker om wat te kunnen rijden uit het werk enz :D

Boemel, ja had grote balen maar zat meer stof in dan eerdere leveringen en Lewie ging hoesten. Dus maar even een andere fourage handel gebeld waar ik eerder hooi van had en de laatste tijd haal ik daar weer kleine baaltjes. Het is wat meer werk met halen maar verder bespaart het me tijd qua netten en de hooibak.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:03

Ai nee, stof moet je echt niet hebben.

Het is wat met dat hooi.
Ik heb denk ik nog voorraad tot april. Hopelijk kan ik daarna dezelfde partij krijgen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:12

Langer licht is echt heerlijk! Helaas had ik vandaag een hele lange werkdag (altijd op woensdag) en was mijn kwartje echt op :=

Leuke tractor! Wij hebben ook een oudje maar die van ons is iets minder oud meen ik.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:16

Hier helaas ook stof in de nieuwe hooibalen. Niet in allemaal gelukkig maar toch balen. Je merkt ook meteen dat de paarden er dan met lange tanden van eten.

Lekker ritje Nickeltje!

Hier ga ik ook elk jaar met vriendinnen en de paarden weg. Wij gaan naar de Cantharel.
Ook wel ponykamp vibes maar net iets chiquer :')

Hier ook altijd tobben met deken op/deken af als er zoveel verschil zit in de dag/nacht temperatuur.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:24

Karin, dat wil ik ook een keer heel graag doen!
Boeken jullie dan stal, of weide, of is dat te combineren?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:49

Nickeltje schreef:
Karin, dat wil ik ook een keer heel graag doen!
Boeken jullie dan stal, of weide, of is dat te combineren?

Als je de stal boekt krijg je er ook een weide bij.
Je kan ook los een wei boeken.
Ze hebben meer weitjes dan boxen.

Wij boeken altijd een stal, mijn vriendinnen hebben hun paarden graag 's nachts op stal en stiekem geniet mijn ruin ook wel van languit slapen in het stro dat ene weekend per jaar :D :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 00:05

Mocht je minder luxe willen maar mooier willen rijden, Gert van den Hoorn in Kootwijk. Mooiste plek om je ritten te beginnen en huisjes met goede CV ketel en open haard maar verder wat gedateerd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 01:10

Britta31 schreef:
Gebruikt iemand in dit topic een waterzak voor in de kruiwagen om de waterbakken te vullen en hoe bevalt dat?Volgende week weer sjouwen met gieters :(

Heeft iemand een tip om het laatste beetje water er uit te krijgen,anders zit dat er tot de volgende winter in.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:01

Dank voor deze tips! Ik ga Gert van den Hoorn ook bekijken om misschien een weekendje te boeken.

Britta, geen ervaring mee. Klinkt onhandig dat laatste beetje

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:44

Geen ervaring mee Britta, maar als t er echt niet uitwil, dan iig donker wegleggen en volgende winter goed doorspoelen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:38

Ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Net heel verhaal in verkeerde topic. Eerst maar koffie :9k

Qua dekens heb ik beide paarden een deken op gehad deze winter (200 grams). De oudste met name vanwege zijn leeftijd, in de hoop dat er zo minder energie gaat naar warm blijven en er meer overblijft voor spieren en wat vet op de ribben. En de jongste in de hoop dat er een wat minder dikke teddybeer zou verschijnen. Beide lijkt redelijk gelukt. Werk vanuit huis, dus het wisselen is eenvoudig. Kantoordagen heb ik maar eens per maand gelukkig en die van volgende week lijkt goed getimed. Het lijkt een dekendag te worden.

Hier wel een klein feestje, ze komen bestraten binnen nu en een week *\o/* Dit is door verschillende redenen niet gelukt in het najaar en gelukkig was de winter niet zo kletsnat als de vorige, maar alsnog genoeg drek om doorheen te baggeren. Hopelijk volgende week een mooi bestraat pleintje bij de paarden, aansluitend op de stallen en paddock. Gisteren al wel de nieuwe aanbindpaal getest. Had mijn vriend eergisteren gemaakt en geplaatst. Zo fijn, zo’n handige man <3

Voor zo’n waterzak zou je misschien ook kunnen kijken naar een biologisch middel voor drinkwater op boten. Mocht je niet alles eruit kunnen krijgen, dan is het wellicht wel te reinigen hiermee. Zo uit mijn hoofd gebruikten wij aqua protecta in de drinkwatertank. En inderdaad donker wegleggen, is ook een goede tip.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:53

Ik heb in december 1x 5 balen bij een andere Fourage gehaald en had gelijk 2-3 hoestende paarden.

Nu weer terug bij Corsten en heel blij. Hoesten is over.
Ze vinden het huidige hooi niet super lekker dus sommige voer ik los en andere in grotere slowfeeder.. juist wel blij mee. Ze lopen veel meer nu en hoef geen 2x per dag meer te voeren.

De groep loopt nu nu bij elkaar.. gaat op zich goed maar Bellisimo hangt te veel aan Doortje, overal waar zij loopt, volgt hij als een schaduw.

We hebben besloten een ander huisje voor hem te zoeken.

Gisterenavond weer Menles gehad, Doortje liep niet geweldig, haar vandaag even aan de dubbel longe zetten.

Verder genieten we van het mooie weer, kindjes thuis en lekker samen rommelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:30

Wat fijn om anderen hun struggles te lezen, maar ook zeker hoe jullie er mee om gaan! Hier gaan ook 's ochtends maar de dekens af, ze hebben al vroeg zon op het zandstuk, kunnen altijd uit de wind in de schuilstal gaan staan en hebben onbeperkt hooi, zweten onder een deken stond mij toch meer tegen dan even wat kouder in de ochtend! Mijn ruin heb ik gelukkig deze winter erg goed kunnen houden dus die is heel mooi op gewicht, dus durf het nu wel aan!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:14

Ik haak ook weer in, afgelopen week erg druk gehad dus was even uitgelogt om intensief te reageren :')

Dais_ schreef:
Ponykamp voor volwassenen is superleuk. Ik ben met een vriendin die ik heb leren kennen via bokt en via haar met een heel stel andere bokkers die ik niet kende meermaals op vakantie gegaan met paard naar o.a. de Veluwe. Supertof vond ik dat! 's Ochtends reden we dan, 's middags gingen we iets leuks doen of gewoon beetje chillen/tuig poetsen, of we hadden een les of fotoshoot met paarden. En 's Avonds gingen we wat drinken, uit eten en naar de bioscoop. Destijds draaide magic mike in de bioscoop toen we op vakantie waren en 1 van de meiden had op facebook gezet dat we naar de hengstenkeuring waren :')

Klinkt wel heel gezellig !
"vroeger" deed ik ook wel eens dagtochten met een klein groepje , drinken en snacks mee ...tussendoor picknicken en weer door.
Geen kont over aan het einde van de dag maar was wel heel leuk altijd.

__nikita schreef:
Zijn er hier ook mensen met de paarden aan huis maar die wel hele dagen op kantoor werken? Ik loop er met dit weer tegenaan dat ik of 'sochtends als het rond het vriespunt is de dekens af moet doen, terwijl het dan eigenlijk te koud is, of ze moeten de hele dag onder warme dekens staan terwijl het in de middag nu echt veel te warm daarvoor is met dit zonnetje! Hoe lossen jullie dit op? Gewoon paar uurtjes kou laten lijden?

Ik werkte altijd op kantoor, en als het smorgens echt koud was liet ik toch een deken op.
Of ik deed een iets dunnere op , om een 'middenweg ' te hebben.
En als het even kon kwa drukte reed ik zelfs wel eens even naar huis in de pauze. Maar goed ik had de luxe dat het vlakbij was.

Ik heb verder niets geschoren en alleen mijn rijpaard onder deken staan, die heb ik begin van de winter wel de hals geschoren omdat hij zo zweette maar inmiddels is dat al weer bij getrokken en ga ik nu niet meer scheren.
De zomervacht zit er al mooi onder dus zou ik zonde vinden die mee te scheren.

MarjanB schreef:
GD verschil in zand kan ook verschil maken qua prijs maar t dubbele? Sommigen denken vast, paarden is geld >;)

Ik ging hooi halen bij Fourage handel. Ja zegt ie deze baaltjes zijn iets zwaarder. Nou echt, 28 kilo per baaltje _O- ben kapot maar goed heb 14 van die zware en nog 12 Duits kruiden hooi gehaald. Kan weer even vooruit nu

[ Afbeelding ]

Dan heb je vast waar voor je geld haha 28 kilo voor zo'n klein baaltje is niet niks.

MaritB schreef:
Ik heb in december 1x 5 balen bij een andere Fourage gehaald en had gelijk 2-3 hoestende paarden.

Nu weer terug bij Corsten en heel blij. Hoesten is over.
Ze vinden het huidige hooi niet super lekker dus sommige voer ik los en andere in grotere slowfeeder.. juist wel blij mee. Ze lopen veel meer nu en hoef geen 2x per dag meer te voeren.

De groep loopt nu nu bij elkaar.. gaat op zich goed maar Bellisimo hangt te veel aan Doortje, overal waar zij loopt, volgt hij als een schaduw.

We hebben besloten een ander huisje voor hem te zoeken.

Gisterenavond weer Menles gehad, Doortje liep niet geweldig, haar vandaag even aan de dubbel longe zetten.

Verder genieten we van het mooie weer, kindjes thuis en lekker samen rommelen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

:(:) Lastige keuze , hopelijk vind je een fijne plek voor hem !

Hier heb ik al een paar dagen de kleinste mini op stal staan, die floepert heeft blijkbaar een bug in mijn omheining gevonden en liep telkens los op het terrein :')
En laat zich dan door mij niet meer pakken maar door de bijrijdster die hem eigenlijk nooit pakt wel.
Zo slim ! ( Anderzijds hij is ook hier geboren en inmiddels bijna 15 dus we kennen elkaar door en door :') )
Nu alles aan het nalopen, maar wat een klus zeg ! Gelukkig mét mooi weer.

Ik heb afgelopen najaar ook de Hubertusrit gereden in Epe , is ook echt een aanrader.
Heel leuk kwa sfeer.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:15

Leuk, zo’n mini :+

Wat voor weidepalen hebben jullie? Mijn voorraad is nu echt op (na 7 jaar) dus ik wil een aantal nieuwe bestellen voor het geval er eentje sneuvelt mijn man neemt ze nog wel eens mee met slepen := We hebben nu alles gecreosoteerd maar dat kan natuurlijk niet meer, dus wat is een goed alternatief?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:34

Ik heb ze van Chevaldo

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:10

Haha ja hij is echt een houdini wat betreft draden.
de permanentkabel zit er nu weer aan en daar heeft hij gelukkig wel ontzag voor.

Ik heb Robinia palen, inmiddels 4 jaar staan. ( ja ik ken de verhalen maar hier hebben hier laten ze ze met rust.
Eindpalen zijn blank eiken bielzen.