Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:25

Flew schreef:
Mag ik even jullie advies vragen?

Door de vele regen die bij ons is gevallen is mijn bospaddock nu aan de blubberige kant. Ik heb dus besloten dat ik met het oog op de herfst en winter daar wat aan wil doen. Wat adviseren jullie? Draineren zal denk ik niet gaan, dat is niet zo leuk voor de bomen. Misschien iets van tegels of grasroosters?

Is het een verzamelpunt voor water? Oftewel, loopt het ergens anders vandaan daarheen? Dan kun je er eventueel een greppeltje voor leggen om het water op te vangen en eromheen te leiden.

Als het echt alleen gevallen regen is die daar blijft dan kun je eventueel daar nog een geultje maken naar een lager gelegen afwatering. Er zullen wel wat wortels sneuvelen maar zolang je niet te dicht bij de bomen komt is dat vaak niet heel erg omdat je de kleinere wortels raakt.

Ander alternatief is grond op brengen zodat het hoger ligt maar het werkt niet erg fijn met grote machines tussen de bomen :+

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:36

Of metalen koeienroosters/stalroosters/grubrooster. Daar ben ik nogal van :D . Werkt echt perfect.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:37

Grond opbrengen heb ik inderdaad ook aan gedacht. Het gaat echt om water uit de lucht. De paddock is al redelijk hoog gelegen en met 'normale regen' blijft de bodem vrij goed, maar het is hier al een paar dagen flink aan het regenen. Bepaalde plekken zijn nog steeds goed te doen, maar die liggen net wat hoger en niet op de looproute. Misschien toch maar wat extra grond erop en dan de looproute + poepplek verharden ofzo?

Fabster: gaat dat niet zwerven op kleigrond?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:41

Ik snap er niks van. Dit is nu al de 3e keer dat dit topic ineens ontstipt is. Hebben meer mensen daar last van?

Flew, ik heb een beetje hetzelfde probleem. Ik heb ook nog geen passende oplossing gevonden. Wel hebben we intussen een stuk verhard voor de stallen.

Welkom Maartje. Succes met de zoektocht!

kvulden, Wat fijn dat het laden goed gaat. Leuke foto's :D Lijkt me mooi rijden daar.
Wat k*t van die bijna aanrijding, gelukkig goed afgelopen. Hopelijk blijft het trailerlader nu gewoon goed gaan.

SVRL, wat een leuke logees! En die tapas smaakten vast goed!

Fabster, Gefeliciteerd met de nieuwe hond!

Ervaring met koeien heb ik niet.

Mocht iemand zin hebben om te kijken. Vandaag wat mooie foto's van Nick, Bliksem en David gemaakt.
[ITP] David en zijn pony's.

Ben net alleen wel zo stom geweest. Even de paardendrinkbak vullen. 2 uur later kom ik er achter dat de kraan nog aan staat. Snel uit gedaan. Blijkt de bak niet eens gevuld te zijn, want Nick had hem al omgegooid. Een waterballet hier, en nu regent het ook al weer een uur pijpenstelen. De paarden kunnen straks zwemmen. :roll:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:49

Dat ontstippen gebeurt me dus ook. Volgens mij soms per ongeluk ipv op de smilies.

Of die roosters gaan zwerven op klei weet ik niet. Hier is zandgrond.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:50

Ik zou tekenen voor zandgrond. Wij zitten op een soort mengeling van zand en klei. De onderlaag is behoorlijk hard en stevig dus ik verwacht niet dat we taferelen krijgen waarbij ze tot de kogels in de drek staan, maar het is nu wel glibberig.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:46

Je kunt ook tapijt neerleggen, of worteldoek met grind/ grof zand erover?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:44

Regen? Blubber? Nat?
Hier alles gortdroog...helaas!

Wauw wat een mooie buitenrit. Balen van die stomme automobilist!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:38

hier is ook nog steeds alles droog
ow Chasey ik zag laatst op fb een plaatje wat er perfect bij zou passen, ik zal hem plaatsen al sik hem weer tegenkom

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:41

Hier ook blubber in de paddock hoor.
Hooibak staat onder de bomen en de waterbak ook en daar kunnen ze droog staan.
En de wei is ook goed te doen alleen laat ik ze daar nu niet teveel op.
Na morgen weer droog hier :)
Kan ik poep ruimen in de paddock.kan er nu niet door met de kruiwagen haha.
En een stuk wei maaien. Daar staat het een meter hoog.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:46

Wat gek dat het in limburg nog steeds droog is! Hier is heel veel regen gevallen (drenthe). Dat ontstippen gebeurt mij helaas ook. Snel weer meelezen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:48

Hier was ie dus ook ontstipt!

Hier alles zeiknat en de winterblubber is er niks bij. :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:50

Alles is stoffig. Weilanden kaal en geel. Verschrikkelijk!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:05

Volgens mij zitten wij er tot nu toe qua regen tussenin. We hebben regen gehad en de track is een dagje redelijk nat geweest (de bovenlaag was flink aangestampt, dus dan blijft het water een beetje liggen of sijpelt naar het laagste punt ipv dat het de bodem intrekt), maar inmiddels is alles weer mooi gedroogd en is het gras (wat er nogal hooi-achtig uitzag >;) ) weer mooi groen aan het worden.

Vandaag naar de zadelmaker geweest; de boel moest (zoals ik al verwacht had) een beetje worden bijgevuld. Ik reed al een tijdje met een correctiepad met wat extra (1 mm) vulling aan de voorkant. Dat bleek dus terecht. Verder de komende weken een Micklem testen, even kijken wat paard daarvan vindt. Bij de zadelmaker had hij er iig geen groot commentaar op, wat hij wel had met een gecombineerde neusriem etc (tong uit z'n mond of over het bit gooien, mond wagenwijd open enzo).

Flew, ik zou kijken of je je stuk zo kan leggen (evt met zand opbrengen) dat het wat bol loopt. Het water loopt dan naar de lagere punten en daar moet je afvoer goed zijn (greppel of slootje). Onze track loopt ook iets bol, het water verzamelt zich aan beide kanten onderaan. Aan de ene kant hebben we een greppeltje naar een greppel gegraven (met de hand, dwars door de varens en braamstruiken). Aan de ander kant hebben we een sleuf laten frezen en die met een handgegraven greppeltje weer aangesloten op de sloot (de trekker kon die bocht niet maken). Deze versie is een test en versie 2.0; hiervoor hadden we een (handgegraven) greppel met een groter gat waar we een pomp in hingen. De slang van de pomp ging naar dezelfde sloot als we nu gebruiken. Mocht de sleuf zoals we 'm nu hebben niet fijn meer werken (ik verwacht dat ie vrij snel weer vol komt met aarde), dan maken we er met een graafmachientje een wat bredere greppel van.
Voor de voerplaatsen en rondom de waterbak etc zou ik gaan voor paddockroosters gevuld met zand. Als ze echt vaste looproutes hebben, kun je nog denken aan tapijt (ik kan me voorstellen dat zoveel paddockroosters een beetje duur wordt).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:12

Hier heeft t wel iets geregend, masr kan nog wel wat gebruiken. Schijnt morgen te komen, dus ik wacht t af.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:27

Bah...was er al bang voor. Oppasadres heeft nu definitief afgezegd.
Wordt kort dag om nog iemand anders te vinden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:03

Hier zitten we nog steeds vol hoop op regen te wachten. Het beetje wat hier gevallen is heeft niet echt zoden aan de dijk gezet. Vooral erg stoffig en kaal en gelig is het hier. Het onkruid doet het wel goed...

Anke vervelend! Hopelijk vind je nog een oplossing!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:08

Wat een verschil zeg.. hier al dagen moesson achtige taferelen!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 02:25

Hier heeft het wel veel geregend de afgelopen dagen, nu ook weer. Het gras knapt er lekker van op! Zelf vind ik het al wel weer mooi geweest. :P

Hilary, mijn paard werd ook rustiger met zijn hoofd van een anatomisch gevormd hoofdstel. Ik ben benieuwd hoe het jou bevalt.

Anke, wat balen zeg. Wanneer zou je ook alweer gaan? Oproepje op FB misschien?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 07:26

Jullie gebeden zijn verhoord.. hier alvast regen, regen, regen... :) :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 07:57

Hier regen tot ong half 10, zie ik. Is in ieder geval iets, maar de voorspellingen waren voor de hele dag.

Hondje is aangekomen en is een vriendelijk exemplaar. Alleen het plassen moet nog geoefend. Ze wil alleen in onze tuin, in het gras en niet in ee paddock bij de paarden (of tijdens het wandelen). Dus daar moeten we nig even op oefenen. Ook moeten we nog even oefenen op de paarden. Want ze wil er achteraan en ze heeft Caj al 2x in haar neus gehapt. Maandag begint de training met de paarden. Neem ik Leo mee, de oude rot in het vak. Mag hij ook weer eens nuttig zijn.

Zwaluwen schijten echt mijn hele tuinset onder :\ Moet daar wel even iets op verzinnen.

Anke, wat een toestand. Oproep op bokt misschien?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:01

Wat komt die van jou vandaan? Onze heeft daar ook nog moeite mee in de wil doet hij het nu wel maar tijdens wandelen doet hij niks. Hoe heet hij? Hier ook nog regen eindelijk. Jammer van de gepland buitenrit zometeen maar ik ben er blij mee

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:02

Hier is het nu eindelijk eens droog. De waterplaats is gelukkig al betegeld dus daar hebben ze droge voeten. Voerplaats is in de schuilstal dus ook mooi droog. Ik ben gezegend met één paard dat heel sterk aan vaste routines hecht en eentje die hem daar braaf in volgt. Gevolg is dat er dus vaste looppaden/slaapplekken/poepplekken zijn en sommige delen van de paddock gewoon niet gebruikt worden. :')

Tapijt voor de looppaden en slaapplekken is misschien wel een idee. Dan zou ik de poepplekken misschien kunnen betegelen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:00

Hier enorm veel regen vandaag! Ik gok dat de weilanden in Limburg nu ook een portie gehad hebben?

Balen van de oppas Anke!
Ik hoop dat we straks een beetje fijne buren hebben die af en toe een keer kunnen bijspringen. Met een ppid paard is dat af en toe wel nodig misschien

Mijn man heeft gister dus een bod uitgebracht op een huis, hebben we niks meer gehoord... weekeind in spanning dus

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:07

Lynn_Nikita schreef:
Wat komt die van jou vandaan? Onze heeft daar ook nog moeite mee in de wil doet hij het nu wel maar tijdens wandelen doet hij niks. Hoe heet hij? Hier ook nog regen eindelijk. Jammer van de gepland buitenrit zometeen maar ik ben er blij mee

ZhuZhu komt uit Moskou. Het is trouwens een meisje. Vanmorgen moest ze blijkbaar heel nodig, dus toen wel in de paddock geplast. Dus goed begin. Komt vast helemaal goed.

Maar poepen was net nog een probleem. Dat moest toch echt in de tuin :') . Ze is ook erg geconstipeerd. Mss door alle veranderingen, dus ik wacht het nog even af. Ze likt ook steeds daar. Ik dacht aan haar doos, maar mss meer met de verstopping te maken. Ze moest bij het poepen helemaal piepen.

Hier ook goed geregend. Straks even de pomp aan en aan de slag. Het is nu een vieze bende. Maar ik klaag niet, want we hadden echt even regen nodig.