Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:11

Ik zou even met hem overleggen. Een overeenkomst lijkt mij persoonlijk niet nodig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:17

Heb nog even een vraagje. Wie voert er hooi in tractorbanden? Ik woon nu zo'n week of 6 op mijn nieuwe stek en voer hooi in de bak uit speciekuipen. Dat gaat natuurlijk niet want mijn beestjes (2 paarden en een pony) trekken alles eruit en lopen het heerlijk door de bak te smeren.

Nu dacht ik eraan om slowfeeders tussen palen op te hangen, maar ze rennen af en toe nog behoorlijk door de bak en mijn ruin is nogal 'lomp' en eerlijk gezegd ben ik bang dat hij tegen zo'n paal aanknalt. Ook kan mijn merrie soms nogal chagrijnig doen tegen de "mannen" en dan moeten ze dus maken dat ze wegkomen.

Nu dacht ik om 3 tractorbanden neer te leggen en daar slowfeeder netten in vast te maken. Het voordeel is dat ik die banden in de zomer gewoon weg kan rollen, de paarden gaan dan het land op en kan ik de bak gewoon weer als bak gebruiken.

Iemand enig idee waar ik op moet letten? Of mensen die hier ervaring mee hebben, zowel positief als negatief?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:20

Waarom niet langs de randen van de bak wat kleine-maas netten op hangen zodat ze allemaal een eetplek hebben ?? Dan kunnen ze allemaal een net opzoeken of 'verhuizen' gewoon naar het volgend net als ze worden weggejaagd.
Ik heb momenteel 8 eetplekken voor 2 paarden :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:23

De oplossing van Dubbeldun lijkt mij ook wel fijn.

Ik heb gelukkig altijd heel sociale paarden. Vorig jaar wrongen de kwpn merrie van 1.68m, de kwpn ruin van 1,63m en de haflinger ruin van 1,45m zich met 3 samen in een stal van 3 x 3 om uit 1 hooinet te gaan eten. Terwijl er echt wel 3 hooinetten hingen..

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:30

Hoe moet ik dat precies voor me zien, voeren uit tractorbanden? Leg je dan die tractorband gewoon op de zijkant en doe je het hooi in de opening zeg maar? En hoe maak je er dan netten in vast? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien maar het klinkt wel als een goede oplossing.
Wij maken nu de hooinetten vast aan palen in de bak/paddock maar dat smeert nogal en ze trekken ook regelmatig een hooinet kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:38

Het is lastig om hooinetten aan palen langs de rand van de bak vast te maken, want daar loopt schrikdraad langs. Ik kan wel een paal er vlak voor zetten, maar als dan door het trekken aan de netten, de netten in het draad komen te hangen ben ik ook niet blij. En de paarden volgens mij ook niet....

En als ik de palen verder van de rand zet dan kom ik weer op hetzelfde probleem dat ik bang ben dat ze er tegen aan rennen of dat mijn 'lompe' ruin van 1,73 er tussendoor meent te passen.

Spianne, ik dacht er inderdaad aan om de band gewoon plat op de grond te leggen en dan met een paar ogen en karabijnhaken de netten aan de onderkant vast te maken.

En als ik 3 plekken heb, dan hebben ze alle drie genoeg ruimte. Ze hebben een bak van 20x40 tot hun beschikking, maar de mannen moeten af en toe gewoon verschrikkelijk snel aan de kant }> , als mijn terrormerrie besloten heeft dat ze ergens anders wil eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:38

Ik heb onder al mijn netten rubber matten liggen zodat het hooi niet in het zand komt. En maandelijks krijgen ze ook een kuurtje psylium.

Mijn situatie... (paars zijn de voerplekken)

Afbeelding
(er is nu geen gras meer).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:39

Ik voer hooi uit tractorbanden.
Ik heb gemiddelde grote zodat je ze inderdaad nog zelf kunt verplaatsen.
Afbeelding

Afbeelding
Had ik deze niet al eens geplaatst hier?

Let er op dat ook de binnenkant nog heel is, verder maakt het niet uit.

Voordeel vind ik dat het hooi redelijk veilig ligt, hier heb ik er 2 die anders over de hooihoop heen plassen :r
Er zit wat afstand tussen de paarden waardoor gedreig toch minder is en minder effect heeft.
En als ze er toch doorheen banjeren, ja die heb ik ook, dan kunnen ze zich nergens aan bezeren.
Verder zijn ze onverwoestbaar in tegenstelling tot netten en houtbakken.

Voor mollen heb ik katten en rond denderende paarden.
De katten vamngen mollen en verder houden mollen niet van gedreun dus je paarden veel laten rondrennen helpt ook.
De buren waren in het begin niet echt blij met ons want alle mollen zaten ineens bij hun in het gazon.
Gelukkig kwamen onze katten snel een handje helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:40

@[***]: ik heb ook 1 stroomdraadje aan de bovenkant van het gaashekwerk lopen. Dit zit met afstandhouder voor het net en raakt het net niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:40

De mollen zitten helaas in de weide waar ze nu uiteraard niet op mogen anders heb ik misschien geen mollen meer maar dan heb ik een modderbende..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:41

Sinds ik een plaatje gezien heb van een dood veulen wat zich klem had weten te werken in een tractorband heb ik het niet meer op die dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:41

Yontheke schreef:
De oplossing van Dubbeldun lijkt mij ook wel fijn.

Ik heb gelukkig altijd heel sociale paarden. Vorig jaar wrongen de kwpn merrie van 1.68m, de kwpn ruin van 1,63m en de haflinger ruin van 1,45m zich met 3 samen in een stal van 3 x 3 om uit 1 hooinet te gaan eten. Terwijl er echt wel 3 hooinetten hingen..

Dat gaat bij mij dus echt niet gebeuren.... Of tenminste áls het gebeurt dan hebben we paniek in de tent.

Op zich is mijn merrie wel sociaal, alleen ontzettend dominant. Zij bepaalt, waar en wanneer zij eet en hoever andere paarden bij haar in de buurt mogen komen. Ze zal nooit zomaar gaan jagen of bijten of slaan, alleen zijn de ruinen een beetje sukkels en letten soms niet op de eerste signalen die ze afgeeft. Meestal is een oor naar achter of haar hoofd iets opheffen al voldoende om de mannen aan de kant te laten gaan, maar soms zijn ze te laat......

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:43

Bij mij is het heel simpel. Ik kan alleen met netten werken of hooi op de grond in de stal. Ik kan niets in de paddock maken want dan staan ze constant met hun voeten in de modderzooi en ik wil dat ze in de verharde stallen of onder het verhard afdak eten.
Het afdak is maar krap dus kan ik daar helaas ook niets fabriceren omdat ik er ook moet kunnen opzadelen, poetsen, er door moet kunnen met de kruiwagen om de achterste stal uit te mesten..

Ik vind netten trouwens wel fijn werken. Op de grond moet ik het niet gooien want dan heb ik ook vieze vuile ruinen/hengsten die er over gaan plassen..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:44

Tja zo kan ik vast ook wel een plaatje vinden van een veulen dat vast is komen te zitten in een hooinet, als je de kleine hoefjes van mijn veulen ziet.

Zag laatst een filmpje van een pony die vast zat in een badkuip, tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:45

@spatter, ja klopt! Dit plaatje had je al gepost, maar ik was helemaal vergeten waar ik het had gezien. Jij hebt geen netten in die banden, trekken ze het er dan niet alsnog uit?

Ik ga morgen even naar een bandenboer bij ons in de buurt, even kijken wat hij heeft liggen. Het lijkt mij overigens juist een veiligere oplossing dan palen midden in de bak. Ben eerlijk gezegd niet zo bang dat ze vast komen te zitten in een band.

@Dubbeldun, ik heb 3 rijen stroomdraad dus dat gaat hem echt niet worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:45

spatter schreef:
Tja zo kan ik vast ook wel een plaatje vinden van een veulen dat vast is komen te zitten in een hooinet, als je de kleine hoefjes van mijn veulen ziet.

Zag laatst een filmpje van een pony die vast zat in een badkuip, tja.

Oei, ik heb ook een badkuip staan :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:50

Die paard in de badkuip is er niet dood aan gegaan.
Overigens toen ik een veulen had heb ik alle netten tijdelijk even weggehaald idd om de reden dat de hoeven er in kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:52

@[***]: toen ik nog een andere situatie had heb ik stroomdraad wel eens 'afgedicht' op die plekken waar het anders zou gaan contact maken. Als je het door neopreen buizen voert krijgen de paarden gaan tik als het de netten raakt.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:58

Bedankt! Ziet er wel handig uit met die tractorbanden, ook makkelijker bij te vullen dan een paar keer per dag vier hooinetten naar de bak slepen :') Maken jullie er dan alleen aan de onderkant een net in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:02

Spianne schreef:
Bedankt! Ziet er wel handig uit met die tractorbanden, ook makkelijker bij te vullen dan een paar keer per dag vier hooinetten naar de bak slepen :') Maken jullie er dan alleen aan de onderkant een net in?

Mijn idee is eigenlijk om van die slowfeeder netten gewoon aan de kant die op de grond ligt vast te maken dmv ogen en dan een karabijnhaak. Ga wel van die rubberen deurmatten eronder leggen zoals dubbeldun schreef. Dan ligt het hooi niet in het zand.

@dubbeldun, dat van die neopreen buizen is ook nog een idee, maar voor mijn paarden vind ik het toch fijner als er in het midden van de bak te voeren is. Dan kunnen ze er ruim omheen en wordt het geen gedoe, langs het draad, als merrielief het op haar heupen heeft :D. Heb op de pensionstal waar ik voorheen stond nare ongelukjes gezien doordat men ruwvoer te dicht langs het schrikdraad op de grond legde.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:29

Mollen heb ik ook al gespot bij ons, maar doodmeppen gaat me toch echt niet lukken vrees ik.. Dus dat wordt ook een ritje naar Aveve :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:37

@[***]: toen ik nog geen PP'tje had maar alleen de L-paddock had ik ook 2 voernetten in het midden aan beide einden (iets uit de kant) staan, zodat als er gejaagd werd door de bonte mijn oudje altijd achter een net kon draaien en weg komen.
Nu kunnen ze rond lopen en kan ze niet meer in een hoek gedreven worden. Beter voor de benen ook ipv dat stoppen en draaien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:51

DubbelDun schreef:
@[***]: toen ik nog geen PP'tje had maar alleen de L-paddock had ik ook 2 voernetten in het midden aan beide einden (iets uit de kant) staan, zodat als er gejaagd werd door de bonte mijn oudje altijd achter een net kon draaien en weg komen.
Nu kunnen ze rond lopen en kan ze niet meer in een hoek gedreven worden. Beter voor de benen ook ipv dat stoppen en draaien :D

Ja dat stoppen en draaien is ook niet handig. Nog even en dan mogen ze lekker het land op *\o/* . Het is bij ons redelijk aan het opdrogen op dit moment.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:51

_Lorette_ schreef:
Wij hebben ook die dingen op zonne energie, maar we jagen ze dan een paar meter weg naar een ander stuk tuin of wei. De buren hebben ook zoveel last...

Hahaha, hier gaan ze het veld in; verder geen buren en die paar weitjes die er liggen zijn niet in gebruik of wordt sowieso niet aan weideonderhoud gedaan :n ; dus daar zit ik niet zo mee :o :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:53

Hoe werkt dat ding op zonne energie dan?