Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:40

Citaat:
Misschien heel vervelend wat ik nu ga zeggen brenda, maar dan heb je imo te weinig geld om een paard te houden in die specifieke regio.

Kijk en hier ben ik het dus niet mee eens. Mijn paard heeft het erg goed bij me. Het kan altijd beter maar hij heeft het goed. Ik kan me niet voorstellen wanneer je dan naar je paard gaat als je 100 km weg woont. Alleen een keer in het weekend? ? En als dan andere verplichtingen hebt helemaal maar niet? Nee sorry daar heb ik geen paard voor. Dan ben ik wel een klein beet je ego maar ik heb het paard wel als hobby

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:42

Citaat:
In Soest en omgeving is in elk geval genoeg met veel buitengang te vinden (en ook betaalbaar).

Top! Maar voor mij is dat anderhalf uur rijden excl. File.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:51

Twiggy2008 schreef:
In Soest en omgeving is in elk geval genoeg met veel buitengang te vinden (en ook betaalbaar).

Klopt helemaal. Droge zandgrond hier. Staan het hele jaar buiten hier.
Wel met kuil erbij hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:53

Brendaaaa schreef:
Citaat:

Top! Maar voor mij is dat anderhalf uur rijden excl. File.

Snap ik helemaal. Had ik ook zeker niet gedaan.

Ik denk dat wat je nu hebt prima voldoet voor nu.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:14

Gypsy schreef:
Ik zie mijn paard liever 100 km verderop vrolijk vakantie vieren terwijl ik maar 1 keer in de week kom, dan naast de deur in een hokje van 3x3.

Het is een lief en mensgericht dier dat graag wat voor je doet, maar dat komt imo pas na alle natuurlijke instincten. Als een paard de omgang met een mens al kan missen, kan ze beter dat missen dan haar natuurlijke behoeften.
Genoeg paarden die gestoord zijn geworden (ik vind een paard dat hele dagen weeft etc gestoord, dat is gewoon een verslaafde) door gebrek aan daglicht, normale sociale contacten, vrije beweging etc. maar ik ken er geen een die gestoord is omdat 'ie nooit gereden word.

Wat betreft verzorging, in ruil voor een vergoeding wil de stalhouder vast ook helpen met evt. extra verzorging/medicijnen als dat nodig is.

Misschien heel vervelend wat ik nu ga zeggen brenda, maar dan heb je imo te weinig geld om een paard te houden in die specifieke regio.

Maar met een bezoekje 1x in de week bouw je toch nooit een band op met je paard ??
En hoe doe je dat met trainen ?
Ieder ander rijdt toch anders dan jijzelf, dan kun je toch net zo goed 1x in de week op een manegepaard stappen ?

Overigens zijn er bij ons bijzonder weinig paarden met stalgebreken.
De twee a drie die luchtzuigen deden dat al voor ze bij ons stonden.
Wevers hebben we (zover ik weet) niet.
En dat op ongeveer 60 paarden (zowel manege als pension).....

Chezshir77

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:30

Ja, ik denk ook dat rust heel belangrijk is op stal. Ik zag op de mangege waar ik heel even heb gestaan diverse pensionpaarden met rare gewoontes; beenproblemen, luchtzuigen, weven en weet ik het allemaal. Daar was mijn paard ook onrustig. Werd aan alle kanten geprikkelt (had een buitenluik met uitzicht op de buitenbak, en aan de binnenkant keek hij uit op de hal 40 stallen voor en naast hem.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:33

Nikass schreef:
Ik ken een bokker die 40 auto minuten onderweg was van Amsterdam naar stal Hilverzicht. Die afstand brak haar op. Ze staat nu in Amstelveen.

Dat was ik.

Ik was inderdaad 40 tot 50 minuten onderweg enkele reis. Op goede dagen, maar ik stond regelmatig in de file en kostte het me 1,5u enkele reis. Ik trok dat niet. Hij heeft een jaar in hilversum gestaan, maar dagelijks ruim 1,5u in de auto om bij je paard te komen om vervolgens daar aangekomen geen tijd meer over te hebben om nog iets met je paard te doen is gewoon niet meer leuk, buiten het feit dat je bijna failliet gaat op benzinekosten naast je normale woon-werk verkeer.

Hij staat nu nog steeds 24/7 buiten hoor, daar niet van. Maar ik heb zelf wel heel veel concessies moeten doen (geen bos meer, geen uitrijmogelijkheden, geen binnenbak, geen wasplaats etc.) en het blijft wel 25 minuten enkele reis.

Zoals nikass al eerder aangaf zijn stallen in het westen (ik heb eerder in zuid-holland gewoond, nu ruim 3,5jr in Amsterdam) bedroevend slecht. Zelfs als geld geen rol speelt kun je niks fijns vinden, laat staan als je ook nog een budget hebt waar je mee moet dealen.

Maar betekend dat dan dat je je paard maar moet verkopen? Zonder zicht op hoe iemand anders ermee omgaat? Ik heb een papierloze haflingerruin die hoogstwaarschijnlijk in het manegecircuit rond gaat circelen gezien zijn exterieur en gebrek aan papier. Moet ik 'm dan toch maar wegdoen omdat hier in het westen geen fijne stallen te vinden zijn? Kom op zeg, buiten dat het opportunistisch is, help je er niemand mee en lost het geen enkel probleem op.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:36

Brendaaaa schreef:
Ja, ik denk ook dat rust heel belangrijk is op stal. Ik zag op de mangege waar ik heel even heb gestaan diverse pensionpaarden met rare gewoontes; beenproblemen, luchtzuigen, weven en weet ik het allemaal. Daar was mijn paard ook onrustig. Werd aan alle kanten geprikkelt (had een buitenluik met uitzicht op de buitenbak, en aan de binnenkant keek hij uit op de hal 40 stallen voor en naast hem.

Bij ons zijn ze verschillend gestald;
De mijne staat in een buitenstal (stallen in u vorm kijken uit op een soort pleintje waar je je paard kunt neerzetten om te poetsen etc), dan hebben we een rij buitenstallen die uitkijkt op de buitenbak.
Dan hebben we de paardenstallen, die zijn binnen en hoog dicht, ze zijn wel ruim genoeg maar ik zou mijn paardje er niet willen hebben want ze zien zo weinig....
En de ponystallen, die liggen naast de binnenbak en zijn wat lichter, hier kunnen ze elkaar wat makkelijker zien maar ook hier zou ik hem niet willen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:40

Sorry, ik kan eerlijk gezegd ook niet begrijpen dat je een paard wilt houden, terwijl je zo'n paard geen paardenleven kunt bieden. Kun je prachtige excuses hebben, ik heb daar persoonlijk geen begrip voor. Als ik in mijn buurt geen goede plek voor mijn paard zou hebben gevonden, dan had ik hem of niet gekocht of ik gun hem een plek bij iemand anders, die dat wel zou kunnen bieden. Ik zou niet kunnen leven met het idee dat ik mijn paard te vaak op stal zou moeten houden. Het zou mijn hart breken, omdat ik weet hoe fijn hij het vindt te kunnen scharrelen, op het land of op de paddock, met zijn maatjes. Daarnaast heb ik de tijd niet om lang te reizen en wil ik hem graag dagelijks zien en zelf verzorgen.

Ik zou dus nooit aan een paard begonnen zijn als ik in een bepaalde regio had gewoond.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:42

_Nelleke_ schreef:
Dat was ik.

Ik was inderdaad 40 tot 50 minuten onderweg enkele reis. Op goede dagen, maar ik stond regelmatig in de file en kostte het me 1,5u enkele reis. Ik trok dat niet. Hij heeft een jaar in hilversum gestaan, maar dagelijks ruim 1,5u in de auto om bij je paard te komen om vervolgens daar aangekomen geen tijd meer over te hebben om nog iets met je paard te doen is gewoon niet meer leuk, buiten het feit dat je bijna failliet gaat op benzinekosten naast je normale woon-werk verkeer.

Hij staat nu nog steeds 24/7 buiten hoor, daar niet van. Maar ik heb zelf wel heel veel concessies moeten doen (geen bos meer, geen uitrijmogelijkheden, geen binnenbak, geen wasplaats etc.) en het blijft wel 25 minuten enkele reis.

Zoals nikass al eerder aangaf zijn stallen in het westen (ik heb eerder in zuid-holland gewoond, nu ruim 3,5jr in Amsterdam) bedroevend slecht. Zelfs als geld geen rol speelt kun je niks fijns vinden, laat staan als je ook nog een budget hebt waar je mee moet dealen.

Maar betekend dat dan dat je je paard maar moet verkopen? Zonder zicht op hoe iemand anders ermee omgaat? Ik heb een papierloze haflingerruin die hoogstwaarschijnlijk in het manegecircuit rond gaat circelen gezien zijn exterieur en gebrek aan papier. Moet ik 'm dan toch maar wegdoen omdat hier in het westen geen fijne stallen te vinden zijn? Kom op zeg, buiten dat het opportunistisch is, help je er niemand mee en lost het geen enkel probleem op.

en dit bedoel ik idd. Ik denk dat het echt niet vol te houden is. Ook al zou je paard dan wel moeten inleveren, zou je het denk ik nog doen. Althans, ik heb het er niet voor over om in deze ellende te belanden voor mn paard. Het is mijn alles begrijp me goed, en ik heb nu geen enkele luxe meer buiten een buitenbak en buitenrijmogelijkheden twee paddocks op een boerderij, maar ik sta hier omdat het voor mijn paard de beste optie is, wat voor mij betaalbaaar blijft en op niet al te achterlijk verre afstand. Ik geloof er helemaal niks van dat er mensen zijn die anderhalf uur in de auto gaan zitten om een eigen paard aan te houden. En doe je dat wel, dan heb je geen eigen paard, het dier kent je dan niet eens. Daarbij hoef ik het niet te proberen mijn paard te verkopen. Gezien zijn slechte dressuurkwaliteiten zou hij waarschijnlijk binnen notime bij de slacht uitkomen.....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:42

btw ook al had ik een toppaard, dan dacht ik er niet anders over

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:43

Twiggy2008 schreef:
Sorry, ik kan eerlijk gezegd ook niet begrijpen dat je een paard wilt houden, terwijl je zo'n paard geen paardenleven kunt bieden. Kun je prachtige excuses hebben, ik heb daar persoonlijk geen begrip voor. Als ik in mijn buurt geen goede plek voor mijn paard zou hebben gevonden, dan had ik hem of niet gekocht of ik gun hem een plek bij iemand anders, die dat wel zou kunnen bieden. Ik zou niet kunnen leven met het idee dat ik mijn paard te vaak op stal zou moeten houden. Het zou mijn hart breken, omdat ik weet hoe fijn hij het vindt te kunnen scharrelen, op het land of op de paddock, met zijn maatjes. Daarnaast heb ik de tijd niet om lang te reizen en wil ik hem graag dagelijks zien en zelf verzorgen.

Ik zou dus nooit aan een paard begonnen zijn als ik in een bepaalde regio had gewoond.

Dan denk ik dat je
1. nooit in die situatie gezeten hebt
2. je wens voor een eigen paard niet groot is geweest

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:46

Twiggy2008 schreef:

Maar, je koopt een paard voor je hele leven. Toen ik mijn paard kocht 7 jaar geleden zag mijn leven er heel anders uit en had ik niet kunnen voorzien dat ik nu in Amsterdam had gewoond met een drukke baan etc.

Moet ik een dier dan maar wegdoen als het even niet gaat? Weggooimaatschappij?

Je probeert er het beste van te maken. En op dit moment denk ik dat ik dat aardig voor elkaar heb, maar mocht mijn huidige stal opgeheven worden of komt er ineens een paard bij die mijn pony aan gort slaat in de kudde, dan heb ik ook niet veel mogelijkheden in deze regio. En ik zeg niet dat dat nu gebeurt, maar over 5 of 10 jaar ziet het leven er misschien wel weer heel anders uit.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:47

Je zou dan dus nooit bij de paarden kunnen zijn. Op een manegepaard wíl ik niet eens meer rijden. Ten eerste omdat ik geen rondjes door de bak wil lopen week na week en ten tweede omdat de meeste manegepaarden nog altijd slecht verzorgd worden, waardeloos tuig hebben en ook nog eens amper of helemaal nooit buiten komen.Wat doe ik dan beter precies??
Een paard leasen van een ander? Die dan net zo staat of slechter dan mijn paard nu?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:48

Brendaaaa schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dan denk ik dat je
1. nooit in die situatie gezeten hebt
2. je wens voor een eigen paard niet groot is geweest

Ach, ik ben vorig jaar helaas 3x verhuisd, omdat ik echt een goede plek wilde voor mijn insuline resistente buitenpaard (dus zo makkelijk was het niet om iets goeds te vinden, het was behoorlijk pittig). Ik droomde vanaf mijn 3de al van een eigen paard en kon het pas op mijn 35de waar maken. Juist omdat ik een eigen paard ook een echt paardenleven wilde geven. Niets meer, niets minder. En dat maakte mijn paardenwens zeker niet minder, hoor ;). Verre van, iedereen die mijn kent weet hoeveel passie, liefde en zorg ik voor hem heb. Elke dag weer.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:49

Twiggy2008 schreef:

Ik denk er zo ook wel eens over met kinderen. Als jouw (in het algemeen, niet jij persoonlijk hoor) kind misschien dan wel qua liefde niets tekort komt maar het kijkt naar vriendjes en voelt zich verdrietig omdat hij/zij niet die luxe heeft om regelmatig in nieuwe kleding te lopen en dus altijd in 2ehands kleding moet gaan of een nieuwe fiets met alles erop en eraan te krijgen voor een verjaardag etc, doe ze dan gewoon voor adoptie :j laat ze leven bij een gezin dat buiten die liefde ook die extra dingen kan bieden :)

Natuurlijk snapt men hier mijn punt wel ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:56

ShamalArabs schreef:
Ik denk er zo ook wel eens over met kinderen. Als jouw (in het algemeen, niet jij persoonlijk hoor) kind misschien dan wel qua liefde niets tekort komt maar het kijkt naar vriendjes en voelt zich verdrietig omdat hij/zij niet die luxe heeft om regelmatig in nieuwe kleding te lopen en dus altijd in 2ehands kleding moet gaan of een nieuwe fiets met alles erop en eraan te krijgen voor een verjaardag etc, doe ze dan gewoon voor adoptie :j laat ze leven bij een gezin dat buiten die liefde ook die extra dingen kan bieden :)

Deze vergelijking slaat natuurlijk kant noch wal.

Een paard is geen kind en een paard hecht geen waarde aan materialisme of liefde van een mens. Je kan een paard nog zoveel liefde geven, als deze vervolgens 24/7 in een hokje van 3x3 staat met dichte muren zal het dier dood en doodongelukkig zijn.

Terwijl er zat kids gelukkig (misschien wel gelukkiger) opgroeien met weinig materialistische rijkdom.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:57

_Nelleke_ schreef:
Maar, je koopt een paard voor je hele leven. Toen ik mijn paard kocht 7 jaar geleden zag mijn leven er heel anders uit en had ik niet kunnen voorzien dat ik nu in Amsterdam had gewoond met een drukke baan etc.

Moet ik een dier dan maar wegdoen als het even niet gaat? Weggooimaatschappij?

Je probeert er het beste van te maken. En op dit moment denk ik dat ik dat aardig voor elkaar heb, maar mocht mijn huidige stal opgeheven worden of komt er ineens een paard bij die mijn pony aan gort slaat in de kudde, dan heb ik ook niet veel mogelijkheden in deze regio. En ik zeg niet dat dat nu gebeurt, maar over 5 of 10 jaar ziet het leven er misschien wel weer heel anders uit.

Ik heb het niet over 'als het even niet gaat'. Ik weet als geen ander hoe je leven kan veranderen na een scheiding, de financiele ellende erna, je huis kwijt raken etc. Heb toen wel eens overwogen of Sam niet beter af bij iemand anders, omdat ik als alleenstaande moeder met jong kind te weinig tijd voor hem had (hij stond toen 24/7 op het land). Zorg kreeg hij genoeg, maar de training kwam op een lager pitje. Inmiddels is mijn dochter groter, is mijn leven nog steeds vol veranderingen, maar werd mijn paard ook insuline resistent waardoor ik hem niet meer fulltime op gras kon houden. En toen begon een rottige zoektocht, wat resulteerde in 3 verhuizingen binnen een jaar. Dat is niet fijn, zeker niet voor mijn paard. Gelukkig was de derde keer scheepsrecht en staan we alweer bijna een jaar in alle rust op een fijne plek waar hij geen last meer heeft van zijn insuline resistentie, maar toch buiten staat en vrijheid heeft. En dan loop je weer tegen het doe-het-zelf aan, want dat is pittig met werk, een kind, een huishouden e.d. erbij. Maar ik doe het, mijn paard is gelukkig (en ik daardoor ook). Als ik ooit in de positie kom dat hij alleen of veel op stal moet, ga ik wel eerlijk zijn naar hem toe. Gelukkig sta ik in een omgeving waar best wat te vinden is, dus het is niet aan de orde. Maar veranderingen in het leven, hebben mij gesterkt dat ik hem nooit meer kwijt wil, hij blijft, daar doe ik alle moeite voor. Maar wel met een paardenleven voor hem, niet omdat ik per se, koste wat het kost, een paard wil hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:00

ShamalArabs schreef:

Dan kun je beter zorgen dat je niet zwanger wordt, want adoptie is nogal wat voor een kind. Een kind vraagt zich altijd af waarom hij/zijn niet bij zijn/haar ouders heeft kunnen opgroeien.
Een kind heeft veel meer nodig dan materiele zaken namelijk.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 14:07

Twiggy2008 schreef:
Ach, ik ben vorig jaar helaas 3x verhuisd, omdat ik echt een goede plek wilde voor mijn insuline resistente buitenpaard (dus zo makkelijk was het niet om iets goeds te vinden, het was behoorlijk pittig). Ik droomde vanaf mijn 3de al van een eigen paard en kon het pas op mijn 35de waar maken. Juist omdat ik een eigen paard ook een echt paardenleven wilde geven. Niets meer, niets minder. En dat maakte mijn paardenwens zeker niet minder, hoor ;). Verre van, iedereen die mijn kent weet hoeveel passie, liefde en zorg ik voor hem heb. Elke dag weer.

En nu? sta je op 1 uur rijden afstand?
Ik heb mijn paard op mijn 35e gekocht dit jaar dus, mn eerste eigen paard! En in die tijd al 3 keer verhuisd omdat de stalling me niet beviel voor MIJN paard. Dus daar kan ik over meepraten.Maar nog steeds niet heel ver weg.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:08

Er vanuit gaande dat beide ruimschoots voldoende liefde en grenzen en een goede opvoeding krijgen:

Een paard is gelukkiger en gezonder in een groter "huis" met hele grote "tuin" en vriendjes om mee te spelen, maar een kind is niet per definitie gelukkiger en gezonder in een groot huis met grote tuin en vriendjes/broertjes/zusjes om mee te spelen dan alleen in een klein kamertje met speelgoed zonder vriendjes en zonder buitenlucht, misschien wel met de tv of spelcomputer?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:10

ShamalArabs schreef:
Er vanuit gaande dat beide ruimschoots voldoende liefde en grenzen en een goede opvoeding krijgen:

Een paard is gelukkiger en gezonder in een groter "huis" met hele grote "tuin" en vriendjes om mee te spelen, maar een kind is niet per definitie gelukkiger en gezonder in een groot huis met grote tuin en vriendjes/broertjes/zusjes om mee te spelen dan alleen in een klein kamertje met speelgoed zonder vriendjes en zonder buitenlucht, misschien wel met de tv of spelcomputer?

Een kind kan zonder tuin nog steeds met vriendjes in de speeltuin spelen. De grootte van een huis doet er totaal niet toe als je kind bent. Toen ik kind was was ons huis in mijn ogen een paleis zo groot. Betreft in dit geval een doodgewone eengezinswoning.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:12

VogeltjeM schreef:
Ik sta nu ook op een half uur, en handig is anders inderdaad, maar het gaat prima zo. Ik red het inderdaad niet iedere dag (ga 5x per week), en even langs voor een knuffel kan ook niet. Met medische dingen ben ik afhankelijk van mijn stalbaas, die gelukkig erg betrokken is en die ik vertrouw. Maar jeetje, dat is toch ondergeschikt aan het welzijn van mijn paard?

Eerlijk? Voor mij niet. Ik heb geen paard om die 1 keer in de week te zien, dan zou ik wel bij de manegelessen gebleven zijn of een leasepaard of iets dergelijk. Ik doe dat nu zo vaak, even langs gaan bij mijn paard gewoon om wat te knuffelen, een borstel er overheen te halen of worteltjes te geven. Ik zou doodongelukkig worden moest ik dat moeten opgeven. En ik denk mijn paard ook. Ik zie dat die momentjes haar deugd doen. Even de dag breken. Ze heeft er ook geen problemen dan om de kudde achter te laten om naar mij te komen. Ze weet toch dat die kudde er is, dag in dag uit, dag in dag uit, dag in dag uit.
Medische zaken wil ik zelf bovenop zitten en regelen en niet aan een ander overlaten, dat is mijn principe. My horse, my responsibility, my call. Dat is iets waar ik inderdaad heel strikt in ben.

Dat wil niet meteen zeggen dat ik mijn paard op 5 minuten van huis heb in een 3 x 3 stal. Gelukkig niet zeg. Ik heb dat evenwicht gevonden waarnaar ik aan het zoeken was. De gulden middenweg. 15 minuten van mijn thuis, maar in de winter meer uren op stal dan buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:24

Brendaaaa schreef:
Twiggy2008 schreef:

En nu? sta je op 1 uur rijden afstand?
Ik heb mijn paard op mijn 35e gekocht dit jaar dus, mn eerste eigen paard! En in die tijd al 3 keer verhuisd omdat de stalling me niet beviel voor MIJN paard. Dus daar kan ik over meepraten.Maar nog steeds niet heel ver weg.

Hij staat op 6 km afstand van huis, dus ca. 10 a 15 minuutjes met de auto. 24/7 buiten met schuilstal. Weiland, paddock en bak. Een doe-het-zelf stal met vier andere meiden en zeven paarden. Ver weg is voor mij niet te doen met jong kind thuis en baan e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:26

En als er iets gebeurd waardoor je daar niet kan blijven (of de weide kan niet blijven of whatever), dan doe je gewoon zonder blikken & blozen je paard weg als er niks soortgelijks te vinden is? Wie weet waar die dan terecht komt ... (genoeg verhalen van huizen die mooi waren in theorie .. ).