[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:27

Sonja89 schreef:
Gerstestro schijnt ideaal te zijn, maar ik kan er niet aan komen.. ben wel benieuwd naar alternatieven!

Ik gebruik ook stro om de tijd tussen de 2 hooivoerbeurten in te vullen.
Ik heb een tijdje gerstestro gevoerd, maar ze aten het net zo hard weg als hooi. Dat was niet helemaal mijn bedoeling. Nu heb ik gewoon tarwestro. Makkelijk aan te komen en ze eten het niet zo snel.
Ik leg het stro nu in een kist, en span er een net met mazen van 2 cm overheen.
Ik moet de plakken wel een beetje losschudden voor het net er overheen gaat, anders krijgen ze het stro er wel heel lastig doorheen.
Het laatste beetje krijgen ze sowieso niet te pakken, omdat dan alle sprietjes plat liggen.

Caily

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:47

Bedankt voor de tips!
Rianne, die van jou klinkt erg goed bij wat ik zoek, heb je toevallig een foto?

Netten ophangen kan ik niet doen helaas aangezien ondergrond zand is. Gezien het rijbak is, is betegelen geen optie. Plan is volgend jaar een stuk buiten de bak te verharden, een ophangplek voor netten daarin verwerken is wellicht een goed idee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 20:00

Je kunt in de hoeken van de rijbak een hoeknet maken met daar een rubber mat onder. Dan heb je geen last met rijden, hooguit dat j iets minder diep de hoek in kunt rijden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:11

Dank je, marionblo!

Ik heb al flink rondgebeld, maar kan dus niet aan gerstestro komen... ga nu maar aan stalhouder vragen of hij het standaard ruwvoer in de netten wil doen straks en dan zien of ze het daarmee redden 24/7.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:42

Sonja in Kalkar, Duitsland worden kleine balen Gerstestro aangeboden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 04:06

Ik wilde net zeggen, hier net over de grens in DL gerstestro genoeg; vrachtauto's rijden dagelijks langs mn huis NL binnen.

Hoeknet durf ik echt niet aan, de dominantieverschillen zijn best groot in de groep, maar de bakken met een net erover werken wellicht erg goed :) Ik zal laten weten hoe het bevalt als ik ze gemaakt heb.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 06:31

O dank voor de tip! Dan ga ik eens over de grens zoeken :j

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:52

Gerstestro is t beste idd, voer liever geen tarwestro! Dat wordt wel tot 6x per seizoen met landbouwgif bespoten en er zit vaak een slecht schimmeltje op... Vraag eens bij een fouragehandel in de buurt. Die verwende knollen van mij aten helemaal geen stro, ook geen gerstestro. Bovendien heb ik 1 merrie die aan de diarree gaat als t ruwvoer te grof wordt ( en dat is zowel met graszaadhooi als met stro zo helaas. )

Pmarena ik had je een pb gestuurd maar nog geen antwoordje gehad :-) ik wil graag net voor in n palletbox en dan als hooikussen zeg maar.... Ik zoek ongeveer 1.50 x 1.50 ( ik heb nu 1.50 bij 0,75 en die is duidelijk te klein .... ) ook leuk als je zon ding aan prikpalen hangt om te vullen, dan sla je met zon k****paaltje in je gezicht

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:17

Ik heb geen PB van je in mijn inbox staan :? Heb je hem niet per ongeluk naar iemand anders gestuurd :P

Ik heb alleen los net van altijd 2 meter breed / hoog maar wel van 1 tot 10 meter lang :)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 17:41

kim1207 schreef:
Gerstestro is t beste idd, voer liever geen tarwestro! Dat wordt wel tot 6x per seizoen met landbouwgif bespoten en er zit vaak een slecht schimmeltje op...

Ik lees alleen mee maar hier moet ik toch even op reageren.

Gerst wordt net zo goed bespoten. Misschien 1 of 2 keer minder. En wat jij gif noemt moment wij bescherming.
Wat denk je wat er gebeurt als de landbouw sector geen beschermings middelen meer gebruikt. Dan kan een heel groot deel van de paardehouderij zwaaien naar zijn stro van goede kwaliteit. Dat spuiten is er niet voor niks!!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:40

Goh, bedankt voor je reactie, laran!

Intussen samen met staleigenaar besloten om het eerst te proberen met de dagelijkse portie voordroog+hooi. Wellicht zijn ze daar al lang genoeg mee bezig.

Toen ik vandaag op stal kwam had de staleigenaar weer een verrassing voor me. Hij had ergens een hooinet gevonden en die gevuld in de boom gehangen... Vandaar dat de pony's niet meteen tevoorschijn kwamen toen ik eraan kwam :P Ze stonden samen te spelen met het hooinet! Heen en weer slingeren en af en toe een pluk eruit halen, geweldig. Ze vermaakten zich uitstekend en wij ook tijdens de voorstelling die we gratis kregen :j

Afbeelding

Uitmesten heb ik na deze foto nog netjes gedaan :o Heb het net ook nog wat lager bij de grond gehangen.

Nu mag er alleen wel een kleinere maaswijdte komen, dus ik wil toch voor 20 mm gaan. In de tussentijd kunnen ze dan met het net van staleigenaar oefenen, zal 40 mm zijn denk ik.

pmarena, jouw net is dus altijd 2 bij 2 meter en dan bepaal je de lengte zelf? Is er een manier om uit te rekenen hoe groot de netten moeten zijn? Ik wil 1 net in de boom hangen en 1 vastmaken in onze badkuip (die dient als palletbox). In beide netten moet ongeveer evenveel komen en ze worden in principe 2 keer per dag gevuld voor 5 pony's: 2 shetters, 2 ijsco's en morgen komt er nog een kleine pony bij. Ze krijgen half hooi, half voordroog...

Iemand een tip? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 19:31

Ze zijn altijd 2 meter x de lengte die je zelf bepaalt vanaf 1 meter tot 10 meter :j

Bepalen hoe groot de netten moeten zijn is voornamelijk een kwestie van meten wat je kwijt kan op / in de plek waar je wilt voeren :P

Zit op het moment trouwens te wachten op nieuwe aanvoer van net, denk dat het volgende week wordt...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:29

O ja, ik heb niet zo veel inzicht wat dat betreft maar begrijp wat je bedoelt :P. Hoeveel heb je nu nog op voorraad? Of niks meer?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 20:31

Hier inmiddels ook een slowfeeder gemaakt van een IBC container.Heb er een hooinet in geknoopt van 3,5cm met tarwestro.Gaat prima...had eerst een lang net erin maar werkte niet zo fijn.Losse netten en dan wisselen vind ik makkelijker dan steeds een vast net vullen.

Ze kunnen er makkelijker bij en eenvoudiger met schoonmaken :)

Foto van vanmorgen :D

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:29

Mooie overdekte ruimte zo :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:46

Ja...wilde eerst een kleine overkapping boven de slowfeeder maar die is iets groter geworden :P Lang leve MP :D

Mooie overdekte plek om de voerbakken op te hangen en heb er een lichtslang ingehangen.Wel fijn met die donkere dagen :j

Natuurlijk ook nog de kapschuur...kan nu fijn meerdere voerbeurten tegelijk klaarmaken.
Overkapping moet in de toekomst nog een windscherm krijgen voor de winterdag...maar dat is volgend jaar aan de beurt.(Gebruik ik trouwens kuildoek voor,stukken goedkoper dan winddoek ;) )
Mocht het ijzig worden dan hang ik wel een zeil op voor nood.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:06

Ik heb ook gerstestro. Als stalbedekking dan. Niet perse als voer. Als ik het in een net doen eten ze het niet haha..van de vloer wel..ook geen stal leeg ofzo dus de balans zal goed zijn. Ik he overigens een 2x2 net waar nogsteeds hele plukken hooi in 1 ruk uitgaan.. ze doet er wel langer mee als gewoon op de grond maar als ik soms zie wat er in 1 ruk uit gaat...tis niet "grazen" uit een hooinet in ieder geval

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:19

Wivina heeft vandaag de hele dag uit haar net gegeten, dus geen los hooi meer op de grond. Het gaat echt super! Ze is dus best snel gewend! En een grooot voordeel: ze sopt niet meer, daarvoor is het hooimet te verweg van de de waterbak!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:10

Afbeelding
Mijn net van 2x2 maaswijdte in m'n hooibak.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:28

Wat is volgens jullie het beste hooinet met maaswijdte 20 mm?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:48

Ik heb hem van pmarena

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:58

Hoe lang heeft het geduurd bij jullie voordat de paarden eruit gingen eten? Ik heb een bak met een net erover heen, onze tinker schrok van de herrie maar kwam snel terug om weer te eten. Onze kwpn" er wil het niet eens proberen door de herrie...heb nu het rek/net eruit gehaald maar hij durfde er niet meer heen. Hoop dat ik hem morgen etend aan tref en ik het rek er weer op kan leggen....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:08

"Oeh bak...even kijken wat erin zit...ah fretuh!!" Ik zeg zo'n 3 seconden :+ :P En daarvan nog de meeste tijd om er naartoe te wandelen :o
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 30-11-14 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:09

Hihi ja onze tink ook...nu die andere nog :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:11

Zien eten,doet eten hoor.Hij krijgt vanzelf wel trek...even in de gaten houden.