Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:59

Nou zo erg is het (godzijdank) niet dagelijks maar het blijft een probleem. Ik maak de zakken strokorrels op en dan gaat hij weer over op vlas. Dan heeft Bonanza een droog en fijn bed. :) Strokorrels is bij ons helaas dus geen (langdurig) succesverhaal.

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:04

Momenteel gaat het bij mij prima. Van de zomer gaan ze weer op vlas, dan is korrels me toch te stoffig.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:49

dubbeldun jij hebt toch hit matrassen dan heb je toch eigenlijk veel minder bodembedekking nodig? Wij zitten er over te denken om de stallen te vullen met een goedkopere variant van de hitmatras en een aparte wc stal met bodembedekking voor de paarden te maken. Nu lopen ze ook de stal in om te plassen en te poepen en dat doen ze natuurlijk liever in een stal met bodembedekking. Het enige verschil is dat je dan i.p.v. 4 stallen nog maar 1 stal met bodembedekking hebt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:55

@DP: enkelvoud :D Ik heb er eentje. Ik wil(de) er wel een bij, maar die meneer die ze verkoopt reageert niet op mijn mails ;(
Ik ben er nog niet over uit of je daadwerkelijk minder verbruikt.
Je gooit er nl wel minder in (alleen achterste rand), maar ze plassen net zoveel, dus de opname blijft gelijk.
Ik merk dat in de stal met de hit-matras ik net zo vaak/veel bij moet strooien als in de stal zonder, nl ook 1 zak per 2 weken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:57

oke dan gaat dat idee naar de mesthoop ;-). Een vriendin van mij heeft in haar schuur voor 2 paarden 1 stal. De deur staat atlijd open. De paarden komen er in om te plassen en te liggen. keutelen doen ze voornamelijk gewoon in de paddock of in de stal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:59

Als ik de deuren hier open laat staan dan gebruiken ze hem overdag ook als WC. Dus ik heb de deuren dicht. Ze kunnen schuilen in de Tent, daar mesten ze ook wel eens, plassen niet.
Schuilen doen ze er trouwens ook zelden :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:02

Ze hebben dus eigenlijk alleen maar een plas plaats een lig plaats en een schuilplek nodig. Dat zijn maar 3 gebouwen moet lukken ;-).. Johan ziet me aankomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:03

Schuilen en liggen kun je kombineren middels iets overdeks met zachte matrassen. Plassen doen ze maar buiten :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:15

Ja maar poepen doen ze ook waar ze schuilen en dat ligt weer niet lekker

Dus een stal met korrels om te plassen en liggen en een schuilplaats om te schuilen voorzien van bordjes met wc en huiskamer;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:27

Die bordjes wel in pictogram hè, want ze kunnen natuurlijk niet lezen :D

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:39

mijn paard nieuwe paard maakt ook een bende van de strokorrels. Zou dit komen omdat deze veel loopt in z'n stal?
En zou het helpen om stronetjes of vlasstrooisel er door te doen?

Het beviel me erg goed de strokorrels,
Maar nu ik deze heb die veel loopt die stampt alles aan enzo. Niet handig.

En waar kun je stro netjes kopen? Wat zijn de kosten ongeveer?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:44

je kunt ze hier in duitsland exclusief verzenden voor 6 euro per zak kopen ;-))

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:54

en die meng je door de strokorrels?
en hoe bevalt het?

Weet iemand ook waar ze in NL te verkrijgen zijn?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:06

india in dit topic dacht ik heeft er nog wat. Diana heeft een heel fotoverslag van haar mengsel strokorrels met stronestjes. Helaas kan ik het niet openen maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn pc. Kijk daar maar eens. Ik ben vol enthousiast over de stronestjes zolang ze niet als voer worden gebruikt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:28

Hier ben ik al, ik meng idd stronestjes door de strokorrels en dat bevalt goed. Stronestjes zijn verkrijgbaar bij Ecobodem http://www.stalstrooisel.nl/ Ze kostten € 6,30 per zak toen ik ze kocht....per pallet is het waarschijnlijk goedkoper maar dat kun je op de site bekijken.

Via onderstaande links kun je mijn site bekijken. Ik doe hier een verslag van mijn stallen + foto's.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:57

oke dank je!
Ik zou inloggen op de site van Ecobodem maar ik krijg geen activitatie code. Maar even afwachten.
Wat is de prijs van de korrels van Ecobodem?
Normaal heb ik de korrels van Dolsma.... zijn er positieve ervaringen ten opzichte van Ecobodem -> dolsma?

Handig z'n topic!!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:50

Wat is het stil hier :Z Iedereen nog steeds druk met de korreltjes? Hier gaat het nog steeds goed, bijna het jaar rond met Kayleigh haar stal...nog 3 weken.
Dan stop ik ook met mijn site, vind het dan welletjes geweest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:01

Als je maar wel in de lucht blijft met je site, want ik vind 'm nog altijd handig als referentiekader!! :)
Ik ben ook bijna een jaar verder en de korrels hebben mij overtuigd dat er geen betere stalbedekking is. Eventueel wat bijmengen ( ik doe dat voorlopig met Rapsodie) als je paard in natte/koude tijden langdurig op stal moet staan.
Ik heb nog één zak liggen - heb dus met twee pallets Strovan het hele jaar gehaald.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:07

Ik zal er over nadenken :D Hoeveel zakken zijn dat JP...2 x 36?

Verbruik Kayleigh aan strokorrels: Op 3 februari 2009 begonnen t/m nu totaal 57 1/2 zk. en 13 1/2 zk stronestjes.

Helianthe: Op 4 maart 2009 begonnen t/m nu 40 1/2 zk strokorrels en 11 1/2 stronestjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:23

Grofweg gerekend is dat dus ongeveer 1 zak in de week + het beginaantal.

@Jannepauli : hoeveel paarden heb jij daarmee 'gedaan' ??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:54

Goed gerekend!! Een prima resultaat, helemaal gezien het feit dat de stal van Kayleigh er nog steeds super uit ziet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:04

DD: ik heb twee paarden, twee stallen!

Positief punt is ook het volume van de mesthoop. Normaliter ( stro of anders strooisel) minstens twee keer per jaar leeghalen van de mestbak ( formaat circa 8x4x1) nu ben ik pas op de helft. Heb dus te weinig mest om het land goed te bemesten in het voorjaar!:)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:18

Hahaha Jannepauli, kom maar hier halen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:17

Ik vind het met een koude winter niet ideaal. Ik heb dus een pak of 6 vlas op de korrelbodem gedaan, alleen drollen eruit, dus wel oppotten en nu een laagje tarwestro, dat eten ze niet en isoleert mooi de warmte.
Nu heb ik een laag van ongeveer 25 cm hoog, lekker zacht en geeft voldoende warmteisolatie als hij gaat liggen.

Ik denk dat ik volgend jaar (mijn korrels zijn op) 10 pakken korrels op een schone betonvloer stort, daarover heen 6 pakken vlas en dat laat ik dan gewoon liggen heel de winter door, dan ligt er genoeg in, dan pot ik het op en na de winter er uithalen.....dan alleen elke week wat plakken stro er over zodat alles netjes blijft liggen, iets te knabbelen en lekker warm. Dit beviel mij goed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:19

Jannepauli schreef:
Als je maar wel in de lucht blijft met je site, want ik vind 'm nog altijd handig als referentiekader!! :)
Ik ben ook bijna een jaar verder en de korrels hebben mij overtuigd dat er geen betere stalbedekking is. Eventueel wat bijmengen ( ik doe dat voorlopig met Rapsodie) als je paard in natte/koude tijden langdurig op stal moet staan.
Ik heb nog één zak liggen - heb dus met twee pallets Strovan het hele jaar gehaald.

2 pallets is als ik reken, 600 euro per jaar, als je dan ook nog moet mengen met rapsodie, volgens mij ook iets van 7 euro per pak, dan is het wel behoorlijk duur.....