Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:50

Ponykamp zou ik ook best leuk vinden haha. Bekende van mij ging op zo'n trainingsweek en dat was dan een soort van ponykamp, maar ik vond de kosten vrij hoog voor iets dat niet 100% is wat ik zoek. Ik zou liever buitenritjes maken dan elke dag trainingen.

Dat is idd een nadeel Maartje. Ik wil ze graag scheren, maar de nachten zijn nog wat koud en om ze dan geschoren om 6.15u al de jas uit te trekken is ook zoiets.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:58

Ik denk dan aan buitenrit, lezing plus demonstratie van een (paarden)fysiotherapeut, zitles op een simulator, working equitation of Trec les, paarden fotografie workshop, kampvuur etc.

Het leuke is dat alle expertise waarschijnlijk ruim aanwezig is op Bokt om een fantastisch programma te maken.

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:03

Ik denk vooral aan fijne buitenritten maken in onbekend gebied. Verder niet te veel moeten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:20

Dat was ook wat wij deden. Een training waar we allebei wat aan hebben (we zijn een trainingsweekend endurance gaan doen, een training op een extreme mountain trail parc, een uitgebreide eventing training op een bijzonder terrein) en dan de andere dag een lange buitenrit in een bos of ander terrein waar je van thuis uit niet snel komt, dat soort dingen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:48

Belker schreef:
Ik denk vooral aan fijne buitenritten maken in onbekend gebied. Verder niet te veel moeten.

Dan ben je bij een rij weekend van de NVVR helemaal op je plek denk ik!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:59

Klopt. Maar voor nu is dat nog te vroeg. Wie weet ooit. En anders rik ik naar vrienden en maak het ook gezellig.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:14

Trainingsweek is voor mij wat anders (ook leuk, maar anders) dan ponykamp inderdaad. Dat laatste moet vooral gewoon fun zijn en ontspannend. Dat programma van de Veluwe klinkt fijn! Hoop echt dat mijn jonge paard straks zo ver is. En dan iemand vinden die mee wil op mijn andere paard, anders staat die weer alleen, is ook sneu. En ik denk dat hij het veel te leuk vindt om mee te mogen gaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:48

Oh zo’n rij weekend zou echt wat voor mij zijn :D maar weet niet of Lando gelukkig wordt van een grote groep paarden. Hij wordt vaak onrustig omdat ie het dan allemaal wil gaan regelen.

Bij ons in de buurt kan je logeren met paard. Jij in een tipi en je paard in een stal met uitloop. Ziet er ook best wel leuk uit allemaal.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 14:50

Zoiets is ook wat wij zoeken hoor, een paddockje of weitje waar onze 2 paarden samen staan. Ook niet in een groep die ze niet kennen. Met alleen onze eigen plannen is het ook voor de paarden al uitputtend genoeg...

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:37

Zijn er hier ook mensen met de paarden aan huis maar die wel hele dagen op kantoor werken? Ik loop er met dit weer tegenaan dat ik of 'sochtends als het rond het vriespunt is de dekens af moet doen, terwijl het dan eigenlijk te koud is, of ze moeten de hele dag onder warme dekens staan terwijl het in de middag nu echt veel te warm daarvoor is met dit zonnetje! Hoe lossen jullie dit op? Gewoon paar uurtjes kou laten lijden?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:44

Ja, ik.

Ik vind deze dagen echt onhandig. Toen ik wegging, was het nog -3. Geen idee hoe snel het dan opwarmt. Nu zweten ze bij mij gelukkig nog niet onder de deken met deze temperaturen (deken is 50 of 100 grams gevoerd). Zweten vind ik erger dan dat ze wat te fris staan. Hier is het 11 graden. Als het 's middags warmer wordt op kantoordagen, kies ik ervoor om ze zonder deken buiten te zetten. Ze starten dan wel met hooi in de containerstallen, zodat ze net wat warmer staan.

Ze krijgen tussen de middag wel een nieuwe portie hooi, omdat 1 paard nog op dieet staat en ik niet onbeperkt mag voeren, maar dat wordt gedaan door mijn man of mijn moeder en zij gaan NIET aan dekens zitten (begrijpelijk).

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:07

__nikita schreef:
Zijn er hier ook mensen met de paarden aan huis maar die wel hele dagen op kantoor werken? Ik loop er met dit weer tegenaan dat ik of 'sochtends als het rond het vriespunt is de dekens af moet doen, terwijl het dan eigenlijk te koud is, of ze moeten de hele dag onder warme dekens staan terwijl het in de middag nu echt veel te warm daarvoor is met dit zonnetje! Hoe lossen jullie dit op? Gewoon paar uurtjes kou laten lijden?

Ja! Zo stond ik vanmorgen om kwart over 7 ook tussen de paarden...
Niet mistig, waterig zonnetje en toch vond ik het te koud om ze af te doen...
Morgen ochtend maar weer kijken hoe het dan vroeg op de ochtend is...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:36

Hier staan ze nu zonder deken, maar toen ze nog met stonden was ik dan inderdaad geneigd ze zonder deken te zetten en wat extra eten te geven. Ik zette ze al heel snel terug zonder deken. Deze tijd is echt lastig en ik kreeg er altijd stress van. :')

Liggen jullie paarden ook zoveel momenteel? Ze liggen hier echt te zonnen heb ik het idee {:}

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:03

Ja ze liggen zoveel meer nu. Duurt hier altijd wel de hele zomer en dan met de winter weer minder.

Ponykamp is leuk, als in: ik ga gewoon met een vriendin en pony’s op stap. En doen wat we willen..

Grote groepen houd ik niet van. Maar met 1 of 2 rijden is super leuk.

Als je behoefte hebt aan zoiets gewoon plannen, haken vanzelf mensen aan :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:28

Ik sta er op kantoor dagen om 6.15 en haal de deken gewoon af. Zat te eten, schuilstal en ruimte om te bewegen. Als het zou regenen dan niet maar het is zulk mooi weer. Ben net thuis en ze nog ff op de wei gegooid

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:34

Diekke maakt zich echt druk in groepen ze overloopt zichzelf helemaal.

Ik vind alleen tot met zn drieën buitenrijden fijn.
Grotere groepen heb ik gewoon niet zulke goede ervaringen mee.

Mij lijkt een trektocht wel heel gaaf.
Wel eens een gevorderden dagtocht in de Ardennen gehad. Dat was zo gaaf, maar niet geschikt voor paarden die dat terrein niet eigen waren.

Zometeen met mijn vriend mee naar de verenigingsles.
Ze hebben 2 groepen samen gegooid en dan krijg je 6 paarden in een 20x40m bak.
Wij zien het niet zo zitten eigenlijk. Maar eens kijken hoe het gaat.

Hier staan ze onder een gevoerd regendekentje.
Zie ze ‘s nachts veel op stal en ze eten veel, dus blijkbaar doen ze dat ivm de kou.
Ik was vanmorgen ook om 7.15 vertrokken. Vooral Mir heeft echt weinig vacht, dus dan kan ik haar niet in haar blootje achterlaten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:55

Ze staan hier onder 50g en die gaat als het niet anders kan rond 7 uur af inderdaad. Beter even koud dan te warm.
Ze slapen hier momenteel ook het liefst de hele dag in de zon. Ik voel me altijd zo schuldig als ik ze dan kom storen voor een training :=

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:00

Grappig die NVVR, had ik nog nooit van gehoord. Als de verhuizing doorgaat heb ik nog wel wat plek voor een ponykamp :') :P

Dekens rond deze tijd is altijd lastig. Dat is dan het voordeel van Picasso bij andere mensen aan huis, zij werken niet fulltime en ze is elke lunch thuis. Tevens woon ik er 200 meter vandaan en werk parttime en n dag thuis. Alleen mn kleintjes thuis zijn dus niet voorzien van alle dagen dekenservice helaas haha.

Ik heb vandaag een heerlijke dag gehad, ivm carnaval ging de les niet door dus einde vd middag gereden onder genot van muziek van de optochtwagens. Onze optocht is altijd de laatste van de gemeente en daar doet vooral veel jeugd mee met knetterharde muziek, voelde me weer even jong :+ (niet dat ik oud ben maar toch, geen twintiger meer helaas)
Picasso vond er het zijne van:
Afbeelding

En mn dochtertje wou mee op dr tractortje:
Afbeelding
Ze wou m ook graag rijden maar met die omgevingsprikkels vond ik dat niet de beste timing.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:15

Ik heb alleen Doortje nog met deken want die is geschoren, haal rond 10 deken af en rond 17u gaat die weer op.

Joep nu nachtje zonder deken, die had m vooral tegen de regen.

Bij Luna zelfs borst geschoren want die had het al te warm! Was gewoon nat daar..Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:19

Hier ook hele dagen werken en ik heb ze sinds dit jaar voor het eerst volledig zonder deken gezet. Bevalt me echt goed en scheelt enorm veel stress en werk.

Maar goed.. daar heb je natuurlijk niets aan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:24

Mijn Bruintje staat dit jaar ook de gehele winter zonder deken. Die rij ik minder intensief dus minder last van een enorm bezweet paard na rijden. En ze is moddervet, dus ik had ook nog een beetje de hoop dat ze dan meer calorieën weg moet zetten om warm te blijven als het goed koud is...

Helemaal zonder deken vind ik voor mijn andere 2 een lastige overweging... Ze staan nu de gehele dag buiten met een open schuilstal, de ruin van mijn vriend is een enorme koukleum. En mijn eigen paardje maakt een enorm dikke vacht, dus met regelmatig rijden zit je dan in de winter, in het koude of natte weer, met een nat gezweet paard...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:41

Daarom heb ik Lando half geschoren. Werkt enorm fijn en minder deken gedoe

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:45

Ik zou ze ook graag zonder deken, maar heb er 2 die dat toch echt niet goed trekken... Ik scheer ze niet, maar dus wel een dunne jas erover om het comfortabel te houden. Anders heb ik na de winter geen paard over := De pony staat om de reden die Nickeltje noemt zonder deken, maar het helpt nog niet echt met de klio's := volgend jaar maar weer een beetje scheren haha

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:15

Hier ook 1 die net als haar moeder geen wintervacht aanmaakt. Die gaat rillen. Maar ik heb er ook een dekentje opgegooid om ze in beweging te houden buiten. Zonder deken plakten ze te veel aan de schuilstal en ik wil graag dat ze veel scharrelen voor de beweging. Dan maar een dekentje op...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:24

Hier zonder deken. Paard zelf is daar heel duidelijk in. Als je met de deken aankomt loopt ze weg. Verder ook niet geschoren maar wel gewerkt en ze zweette minder dan vorig jaar met deken. Haar thermoregulatie lijkt het goed te doen.
En ook hier de hoop dat ze wat afvalt door geen deken op te doen O:). Ze is dit jaar netjes in model en overgewicht lijkt mee te vallen.