Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:32

Ik ben na de dood van mijn eerste paard ook een tijd gestopt geweest.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en (klopt af) met Mo gaat het al ruim 10 jaar goed, Aurelia 2 x met spoed een da bij gehad in 3 jaar maar mag ook zeker niet klagen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-22 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:37

ik heb 5 paarden gefokt/gekocht als veulen en opgefokt
1 x atactisch
1 x verongelukt
1 x chonische peesproblemen
1 x vol ocd
1 x cyste in het straalbeen

Dus 3 dood en 2 niet geschikt en met ander doel weg gedaan.

Ik heb er nu weer een (duur) gekocht, maar dat is echt de allerlaatste, als daar ook weer wat mee is...

Tja en daarnaast lukt het fokken van ene opvolger ook matig, nu 9 hengstveulens op rij. dus moest steeds ook wel kopen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:52

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:56

Tja, als het buurbedrijf de grond terug wil dan moet ik schiften. Ik heb dan nog 700m2 en dat is prima voor 1 paard met shet. Dan gaan ze zomers maar ergens de wei op.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:14

Wat een pech zeg! Ik weet niet of ik het dan idd nog leuk zou vinden. Maar aan de andere kant ik heb het wel echt nodig om m’n hoofd leeg te maken.

Hier kwamen ze net over de weg met zo’n ding om eikenprocessierups te bestrijden.. hebben zelf ook grote eiken tussen wei en huis staan en gisteren vind ik allemaal rupsen poepjes in de waterbak. Dus maar even snel wat mails naar bedrijven gedaan voor prijsopgaaf. Want wil niet de hele zomer jeuk hebben en dat de paarden er last van hebben. Hebben zo’n 15 eiken staan en zit vol hier met vogels maar durf t niet aan om het er op te gokken. Hoe is jullie ervaring?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:25

ik heb er hier gelukkig geen last van, maar el eens een veulen gekocht dat helemaal door de ratten aangevreten erbijliep door die klotebeestjes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 10:26

MarjanB schreef:
Wat een pech zeg! Ik weet niet of ik het dan idd nog leuk zou vinden. Maar aan de andere kant ik heb het wel echt nodig om m’n hoofd leeg te maken.

Hier kwamen ze net over de weg met zo’n ding om eikenprocessierups te bestrijden.. hebben zelf ook grote eiken tussen wei en huis staan en gisteren vind ik allemaal rupsen poepjes in de waterbak. Dus maar even snel wat mails naar bedrijven gedaan voor prijsopgaaf. Want wil niet de hele zomer jeuk hebben en dat de paarden er last van hebben. Hebben zo’n 15 eiken staan en zit vol hier met vogels maar durf t niet aan om het er op te gokken. Hoe is jullie ervaring?

Je kan al beginnen met aan elke boom een nestkastje voor koolmees te hangen. Die pakken al heel veel rupsjes.

Hier ook veel eiken maar we hebben er niet echt last van. Wel in enkele bomen een nest processierupsen, maar de vogels pakken de meeste. Het kan wel erg extreem worden en dan heb je echt wel overlast, dus goed in de gaten houden of je bomen vol zitten of niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:41

Solleke_Noah schreef:
MarjanB schreef:

Je kan al beginnen met aan elke boom een nestkastje voor koolmees te hangen. Die pakken al heel veel rupsjes.

Hier ook veel eiken maar we hebben er niet echt last van. Wel in enkele bomen een nest processierupsen, maar de vogels pakken de meeste. Het kan wel erg extreem worden en dan heb je echt wel overlast, dus goed in de gaten houden of je bomen vol zitten of niet.

Ja heb nestkasten opgehangen :D zijn ook bezet allemaal. Aan de ene kant denk ik misschien maar afwachten aangezien nu alle omliggende bomen behandeld zijn, aan de andere kant ik loop er zo 10 keer per dag onderdoor en de paarden de hele dag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@fokfanaat, zo zielig! Ook als ze het in de mond krijgen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:42

Sinds ik ze hier in de eiken langs de weg heb gehad spuiten ze. Nadeel is dat ze niet melden wanneer ze komen spuiten en ik dus kans heb dat de paarden net op de PP langs de weg lopen ;(
Ik weet niet waarmee ze spuiten c.q. of dat schadelijk is voor mens en dier, maar ik ben het maar liever voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:42

Hier begonnen we met 4 kleine nestjes en die waren vorig jaar nog kleiner dus wij hebben er niks aan gedaan behalve inderdaad nestkastjes opgehangen die ook dit jaar weer bewoont zijn.

De rupsen die nu actief zijn (wij hebben veeeeeeeel eiken en veel rupsen) zijn overigens geen processierupsen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:43

Verhuren zou hier voor mij geen optie zijn. Te dicht op het huis en dat vind ik echt niet fijn met mensen op je erf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:44

MarjanB schreef:
@fokfanaat, zo zielig! Ook als ze het in de mond krijgen
Niet alleen zielig, het kan zelfs dodelijk zijn!!
Missy heeft ze eens in de mond gehad en die was zo dik gezwollen dat de roze binnenkant van haar wang helemaal naar buiten kwam. Volgens de DA had het niet hoger moeten zitten want dan had ze geen lucht meer kunnen krijgen en was gestikt!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:47

Hmm zal onze eiken bij de weide voor eens bekijken. Had idee dat het nog wat vroeg in het jaar was voor de rupsen. Maar niet dus.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:54

DubbelFun schreef:
Sinds ik ze hier in de eiken langs de weg heb gehad spuiten ze. Nadeel is dat ze niet melden wanneer ze komen spuiten en ik dus kans heb dat de paarden net op de PP langs de weg lopen ;(
Ik weet niet waarmee ze spuiten c.q. of dat schadelijk is voor mens en dier, maar ik ben het maar liever voor.

Op de meeste plekken zijn het aaltjes, natuurlijke bestrijding en geen gif

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:56

Hier ook heel veel kastjes opgehangen en veel zijn er gelukkig bezet. Oor volgend jaar in het bosje ook weer meer kastjes ophangen.

Het is zo mooi, ik heb ‘s ochtends vanuit mijn bed een bonte specht een nest zien maken. Dat was leuk wakker worden, even 10 minuten bonte specht tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:00

Oh die zijn zo leuk he, die bonte spechten!
Die zitten hier ook verschillende (denk ik, dat het niet iedere keer dezelfde is :+ ).
En een ijsvogeltje <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:00

Hier in Ede gebruiken ze 2 middelen; overdag wordt gespoten met Xentari en 's nachts met nematoden (omdat de aaltjes niet tegen zonlicht kunnen).
Dus als ze hier overdag langs komen is het gif.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:07

Over xentari is veel gedoe en tegenstrijdige berichten. Heb het zelf ook staan en veel gebruikt.
Het is een bacterie die de rupsen aantast. Het krioelt van de vogels en andere beestjes verder.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:18

Ik heb in februari ook op het punt gestaan te stoppen met paarden. Ik had 2 paarden op de kliniek staan mijn als veulen aangekochte tweejarige bleek vol hals OCD wel klinisch goed dus toch maar gecastreerd en daar heeft hij een fikse longontsteking aan overgehouden (2 weken kliniek). En mijn ruin had wederom maagzweren en IBD en moet waarschijnlijk nu standaard op de medicatie. Dus met een hele dikke rekening en twee grasmaaiers weer naar huis.
Daarom ook even in de meelees modus geweest. Het heeft even tijd nodig gehad maar inmiddels toch de keuze gemaakt om door te gaan en op termijn nog 1 poging te wagen met een derde paard erbij.

Overlegd met partner en wij blijven in eerste instantie wonen (nog wat dingen opknappen) maar gaan dan wel alles verkopen.

Processierups wordt hier in het dorp wel besteden met een biologische oplossing. Weet niet precies wat. In het bos laten ze de rupsen wel zitten. Het lijkt hier dit jaar erg mee te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:21

Oh wat naar Bianca, en jullie zitten er pas (toch?)....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:23

Ja ze spuiten inderdaad met een bacterie waardoor de rupsen geen honger meer hebben en dood gaan.

Oh robijtjah dat stemt positief weet jij welke rupsen het nu zijn?

Moet er niet aan denken dat ik er hier 1 in ademnood tref door die stomme beesten..

Oh Bianca dat is zuur zeg! Mijn vriend zal hier nooit meer weg willen om de rust denk ik dus dan wordt t of grond verhuren of iets van schapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:24

Hier hangen er allerlei aan de bomen, groene, zwarte, gele. Geen idee dus maar sowieso geen processierupsen, die zijn echt heel makkelijk herkenbaar (google).

Geiten lijken mij trouwens ook nog wel leuk als paarden geen optie meer zijn maar ik gok dat ik zo lang mogelijk bezig blijf met paarden :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 11:26

MarjanB schreef:
Ja ze spuiten inderdaad met een bacterie waardoor de rupsen geen honger meer hebben en dood gaan.

Oh robijtjah dat stemt positief weet jij welke rupsen het nu zijn?

Moet er niet aan denken dat ik er hier 1 in ademnood tref door die stomme beesten..

Oh Bianca dat is zuur zeg! Mijn vriend zal hier nooit meer weg willen om de rust denk ik dus dan wordt t of grond verhuren of iets van schapen.

Als je een foto van de rupsen kan maken, kan ik ze normaal wel op naam brengen.

Nu zijn er al veel rupsjes van nachtvlinders actief. Die zien er ook vaak harig uit maar zijn compleet onschuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:27

Leuk, een rupsenkenner!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 11:30

Ik heb een hulplijn, mijn collega de nachtvlinderman :+ :D