Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:17

Onze buurboer zet zijn pinkjes op ons land als er te veel gras is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:22

Hier gaan ze met zijn drieën op de grote wei in de winter, ruim 1,5 ha.
Er op voordat de kinderen wakker zijn en er af als ze in bed liggen (+- van 7 tot 20 u). Alleen nog even een bouwlamp aan de schuur klussen zodat ik ze terug kan vinden :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:22

Hoe staan ze van 8 tot 20.00 buiten ongeveer. Zal nu wel elke keer wat korter worden omdat het eerder donker is. Heb ze het liefst voor het donker binnen. Nu ben ik nog thuis maar straks weer aan het werk zal het ook wel geregeld voorkomen dat ze pas in het donker kaar binnen gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:30

belle_boef schreef:
Hoe staan ze van 8 tot 20.00 buiten ongeveer. Zal nu wel elke keer wat korter worden omdat het eerder donker is. Heb ze het liefst voor het donker binnen. Nu ben ik nog thuis maar straks weer aan het werk zal het ook wel geregeld voorkomen dat ze pas in het donker kaar binnen gaan.

Tipje: train ze vast dat ze een zaklamp oid niet eng vinden als je die gaat gebruiken om ze van de wei te halen. Die van ons schrokken zich het ongans de eerste keer dat we met een zaklamp de wei in kwamen :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:31

Ja,onze nieuwe ruin toen ook.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:32

Hier 24/7. Dat zorgt er ook wel voor dat ze niet zo gek doen denk ik. De paarden van de buurman sprinten altijd als idioten hun stal uit en slopen in die paar uur dat ze buiten mogen meer dan die van mij 24/7. (snap dat niet alle paarden zo lang op het gras kunnen)

Ik wil ook nog 2 bouwlampen aan de stal maken, iemand een idee wat goede zijn? Graag veel licht. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:35

Mijngangen eerst in de bak en na een hooibeurt pas op de wei als de dagen korter worden. En afgelopen zomer om op die manier het gras te sparen, en evt hun gewicht beter te reguleren als dat in de toekomst nodig is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:36

Wij hebben hier een fijne Led verstraler hangen van de gamma. Vooral even goed kijken naar de reikwijdte en het aantal lumen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 14:38

Ah oke. Marloes dat zijn wel minder paarden per m2 dan bij ons. We gaan het zien. Ik houd het open zo lang het kan en anders gaat het dicht.

Die van ons staan nog 24/7 op de wei hoor Karin. Alleen dan wel op de niet gemaaide wei met lang gras. De andere weides is kort sappig gras, super lekker maar een recept voor buikpijn. Vanwege de shet met hb geschiedenis mogen ze maar kort. Jaaa 1/11 moet het gaan gebeuren. Anders ben ik niet blij ;)

Ik heb een led bouwlamp van de Praxis, 3000 lumen. Is een beste straal.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:38

Zapje schreef:
Selka, ik spaar juist gras zodat ze er ook op in de winter op kunnen, maar ik heb geen klei.. Ik heb veenhoudende zandgrond en laat ze er gewoon op. Gaat dan wel wat stuk, maar dat trekt wel weer bij in de lente (ik verweid wel steeds en ik had merries). Heb zelfs uitgerekend hoeveel ze gras ik per dag kan geven. :D

Is het echt zo slecht om gras te lang de winter in te laten gaan? Het wordt wel wat lelijk is mijn ervaring, maar verder? Leek hier toch goed te herstellen vorig jaar.

Misschien is maaien voor jou beter. Lynn wat balen zeg van je gras.

Azmay, je mooie merrie stond op mijn tijdlijn gedeeld.. haha kleine wereld is het toch!

Ik vind je dravers heel leuk flew! Ik hou van die maat, rond de 1,50.

Dank je! Ze zijn ook heel leuk. :D Veel power, lekker slim en dat in een mooi compact maatje. Heb zojuist alleen wel een opstapje gekocht om op die grootste te stappen... :')

Als ik hier lees over gras teveel hebben kan ik alleen maar jaloers zijn. Ik heb nog wel wat, maar veel is het niet meer. Heb thuis al een stuk afgezet en opnieuw ingezaaid, dat begint er al wel mooi uit te zien. Paardjes gaan hier elke dag nog 2 uur het land op voor zolang het kan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:03

Paarden staan hier sinds vorige week maandag op een wei van 1500m2 ofzo.
Hij is al flink kaal gegeten maar blijkbaar staat er nog genoeg op aangezien het hooi nog niet aangeraakt is.
Hopelijk groeit de wei ernaast nog iets bij zodat ze daar ook nog even op kunnen.

Zo als het er nu uit ziet komt de loonwerker vanavond mijn achterste wei en rijbak frezen.
Palen tussen de wei en rijbak zijn er al uit.
Zette me meteen aan het denken om de rijbak iets kleiner te maken en de weide wat groter.
Zoveel rijden we niet en Rocky is maar klein. Die heeft geen mega bak nodig.
Heb nu 18x36 en denk dat ik er 18x30 van ga maken.
Graszaad staat klaar, dus na het frezen kan er meteen gezaaid worden. *\o/*

Oh en mijn mestbult is weg _O-
Dat was mest van ongeveer 15 maanden van 3 paarden.
De helft hebben we handmatig weggeschept in een aanhangertje achter de zitmaaier.
Na 4 dagen scheppen was de helft weg en was ik er aardig zat van.
Dus zondagavond is de buurman nog even gekomen en heeft de andere helft met de trekker gedaan. Halleluja

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:08

Bij de Action hebben ze ook LED stralers/bouwlampen. Niet duur en doen het goed!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:27

Claudia, mocht je ooit een groter paard krijgen en meer willen rijden, krijg je er dan geen spijt van?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:00

Hier in de paddock 3 simpele bouwlampen via bol.com dacht ik. Iets van 30,- per stuk geloof ik.
Schijnen prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:03

Wij hebben twee bouwlampen op draaibare palen. Deze stonden er nog van de vorige eigenaar. Super handig, want als ik ze in het donker uit de wei wil halen draai ik de paal bij en dan heb ik daar ook licht. Twee is alleen wel wat weinig als je ook echt in het donker wil rijden, er zijn toch nog wel wat donkere hoekjes. Mijn oudje vond dat vreselijk, met haar ging je vliegend door de bak want ze zag overal spoken. Gelukkig geven de tinkers er niks om :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:16

Lynn_Nikita schreef:
Claudia, mocht je ooit een groter paard krijgen en meer willen rijden, krijg je er dan geen spijt van?

Dan zou ik hem altijd weer groter kunnen maken.
Kwestie van 3 palen verzetten.
Maar ooit als Melle er niet meer is (en hij is nog maar 10 dus dat duurt nog heel lang waarschijnlijk) dan komt er ook geen groot paard weer.
Ik ben maar 1.68m en dan zou ik voor een Fjord, Haf of Tinker gaan. Klein en stevig.
Als ik dan überhaupt nog een paard zou willen.

Ik heb hier ook zo'n led bouwlamp van de Gamma
Geen idee hoe sterk die is maar hij geeft flink veel licht.
Heb het ding eigenlijk bijna nooit aan. Neem meestal de zaklamp mee.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:51

Hier beperk ik de koudbloeden in hun grasopname. Ze staan op de wei van ong. 9 uur tot 16 uur. Lang zat. 1tje loopt er met graaskorf, anders schuurt hij zich kapot.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:31

Mag ik hier eens vragen hoeveel hooi jullie nu voeren na hoeveel uren weidegang? Merk dat ik na de droogte de draad een beetje kwijt ben, soms denk ik dat ze prima genoeg hebben en soms te weinig. Heb een Fjord en een Haflinger die van 9 tot 6 ongeveer op de wei staan met graasmasker (waar ze behoorlijk handig mee zijn), daarna dus van 6 tot 9 op de paddock met slowfeeders (2x2cm). Geef ze nu zo’n 10 kg voor beide dus 5 per pony, graszaadhooi. Het is ‘s ochtends wel altijd helemaal op maar onbeperkt lukt hier echt niet, dat heb ik al eens geprobeerd. Laatst was het dus ‘s nachts al een keer op (ff nog een check gedaan na een feestje :D) en dan vind ik het weer rot dat ze een poos zonder staan maarja, anders kan ik wel bezig blijven..

Benieuwd hoe dat bij jullie is!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:50

Ik he eerlijk gezegd geen idee hoeveel ik voer. Had diverse baaltjes openliggen. Nu nog maar 1 soort hooi en heb naast de weidegang net geen baaltje per dag geloof ik. Nu voer ik ook wel hooi in de wei als er veel onkruid staat. Het hooi zit vol met zaad dus als ik in de wei voer valt er alvast een bult zaad op die plek.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:04

Trouwe meelezer meldt zich. Heb meestal weinig te melden/nieuws te vertellen.

Ik heb zelf 2 Welsh pony’s. Die staan steeds enkele uren op de wei en verder op het pad (paddock paradise principe). In de winter/natte periodes staan ze op het pad met hooi.

Mijn meest geniale aankoop met pony’s aan huis blijft de Batt Latch. Is een toestelletje waarmee ik een weide poort kan laten opengaan. Ik kan dus perfect mijn pony’s automatisch op de weide laten en ze er na enkele uurtjes zelf weer afhalen. In de zomer kan ik ze dus vaak enkele uren laten grazen. Ideaal dus om ze smorgens vroeg de wei op te laten en ze voor het werk er weer af te halen. Enkele uren voor ik klaar ben met werken, kunnen ze weer de weide op. Als ik thuis kom haal ik ze er weer af. In de winter gebruik ik dit om de hooiporties in 2 te delen. Dus als ik er ben krijgen ze een portie hooi en na een aantal uur laat ik de poort opengaan waar een 2 de portie hooi klaar staat.

Heb dit gekozen omdat het eenvoudig van plek te verplaatsen is ( heb meerdere weides), waterdicht en werkt zonder stroom (interne batterij met zonnepaneeltje). Vind het een ideale oplossing voor beperkter te kunnen voeren zonder dat ze er lang zonder staan en zonder dat ik continu naar hen moet (niet mogelijk met werk buiten de deur). Kan het iedereen die beperkt wil voeren aanraden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:06

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee. Overdag eten ze gras, met de droogte legde ik hooi in de wei maar daar ben ik al weer mee gestopt aangezien ze het niet meer op aten. Er zit voor de nacht zoveel hooi in de netten dat er ‘s ochtends ook nog steeds wat in zit.
Verder voer ik op het oog. Als ze te dik worden gaat er minder hooi in de netten.

Dat klinkt super handig b485!
Voor mij zou het overbodig zijn aangezien ik vrijwel altijd thuis ben.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:17

@b458 dat is handig zo'n ding! Wel prijzig maar ik zou zoiets wel gebruiken, mijn paarden staan een paar minuten lopen vanaf mijn huis en eerlijk gezegd ben ik 's avonds echt te moe om nog een keer extra te voeren of nog een draadje open te gaan zetten, ga ook altijd vrij vroeg naar bed dus dat maakt dan ook niet veel meer uit. Maar met zoiets zouden ze vanaf de wei bijvoorbeeld 2 hooinetjes kunnen eten en dan om een uur of 1 's nachts kan de doorgang naar de bak open waar dan nog een grote portie hooi in een kist ligt te wachten.. Maar eens over nadenken :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:21

Oh, bw85, handig! Heel vroeger had ik een buuf die op haar staldeur zoiets had.

Zou je eens een foto willen maken van je systeem? En aan wat voor orde van prijs hebben we t over?

Qua hooi:
Mijn ponies gaan overdag de wei op. Vollop gras. Om 7 uur krijgen ze een half plakje hooi. Soms krijgen ze rond 20 uur een beetje kruiden. En voor t slapen gaan krijgen de 3 grootsten een dikke plak hooi, waar de 2 kleintjes van meeeten. Dat is dus echt geen 5 kilo pp.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:23

Die ga ik ook eens opzoeken, kijken of het voor ons handig is, met name momenteel bijv het voorste weiland. Die staat alleen overdag open, omdat ze met hun strookbegrazing bijna bij de weg zijn. Daar willen we ze 's nachts niet hebben lopen, dus 's ochtends draad open en 's avonds draad dicht.

Verder hebben wij momenteel twee groepjes, nieuwe pony erbij, dus die staat nu bij (vastgeplakt aan) de Shet. Zij krijgen samen zo'n 11 kg hooi (ponys wegen samen zo'n 500-550 kg) en eten dat niet op. De restanten gaan de volgende dag naar het andere groepje, die ook zo'n 19 kg nieuw hooi krijgen (wegen samen zo'n 1.300 kg). Dat hooi (en de restjes) gaat wel op. Ze hebben allen onbeperkt gras. Ik denk dat het drietal wel meer hooi op kan, maar ze moeten eigenlijk hun gras wat beter opmaken.

Te lang gras gaat in de winter plat liggen en verstikt zo de zode. Ik heb een weitje waar dat mee gebeurd is, kan wel even foto's maken dit weekend hoe het er nu uitziet. Om een idee te geven, de soortenrijkdom bestaat uit oa kleefkruid, brandnetel, distel, springbalsemien, grote klis, akkerwinde, kaardebol, zuring, een plantje waarvan ik z'n naam niet weet met gele bloemetjes en oh ja, er staat ook nog wat gras tussen. Ik hou best van wat andere mensen onkruid noemen, maar niet in deze getalen. En die springbalsemien moeten gewoon dood.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:57

Voor mij is het echt een uitkomst. Werk lange dagen, heb 2 kleine kindjes (kan dus niet gemakkelijk vaak weg) en niet alle weides aan huis.

de Batt Latch (iets van een 385euro) hang ik rond een weide paal. Aan een andere paal heb ik een poort van elastiekdraad en die haak ik dan aan het bakje. Zal morgen eens een foto maken.

Het was niet goedkoop in aanschaf, maar gebruik het nu al enkele jaren naar volle tevredenheid. Je moet er dus ook geen batterijen in steken of aan een lader hangen. Het laad zichzelf op met een zonnepaneeltje op het toestel zelf.

Inderdaad Teteltee. Zo doe ik het ook. Bij mijn laatste ronde krijgen ze een portie en zet ik achter de draad een 2 de portie klaar. En dan laat ik dat poortje gewoon opengaan halverwege de tijd dat ik terug kan voeren. Dus om 21u laatste ronde, om 1u30 de automatische ronde en om 6u sochtends weer zelf voeren. Ik kan nu mijn pony’s netjes hun dagelijkse portie hooi geven zonder dat ze te lang zonder staan.

Vroeger moest ik ze in totaal veel meer geven omdat ze anders een groot deel van de nacht zonder staan. Nu geef ik ze dat ze er ongeveer 1,5a 2u mee bezig zijn. En dan staan ze ongeveer 2 u zonder.

In de zomer is het ook gemakkelijk. Als ze op de zomerweide staan kan ik max 2 keer langsgaan. Wat betekende dat ze een 10tal uur gras aan het bunkeren zijn. Nu kan ik ze perfect 2 keer enkele uren op de weide laten en ik kan de duurtijd variëren afhankelijk van hoeveel er nog op de weide staat.

En ja, het was niet goedkoop in aanschaf, maar de dierenarts voor een hoefbevangen paard of eentje met maagzweren ook niet.

Mijn pony’s zouden ideaal samen iets van een 500kg mogen wegen. In de winter krijgen ze per dag ongeveer 15kg graszaadhooi. Nu hebben ze nog gras en gaan ze 2keer2uur een verse weide op en kunnen ze voor de rest nog wat scharrelen op de kale weide.