Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:24

spatter schreef:
Nesy prachtig bij jou :j

Toen onze rijbak werd aangelegd lag alles er ook zo mooi bij, nu zijn we 17 jaar verder en wordt het echt tijd om er eens grondig in te gaan vervangen.
Paarden staan er ook al 17 jaar iedere dag in.
Gedeeltelijk hebben we de rijke grond er al uitgeschept en richting bos gedaan en daar moet nu het van nature witte zandgrond terug van naar de rijbak.

Thanks spatter :D ben er ook echt super blij mee. Maar ik denk iedereen wel die de paarden aan huis kan houden. Steeds een beetje veranderen en meer naar je zin maken. Ideetjes van anderen "stelen", erg leuk om te doen.

NesyD

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:30

@Kirrr hoe groot is het grootste paard wat er bij jou op stal staat of komt te staan? Ik dacht namelijk dat onze wasplaats te krap zou zijn voor mijn merrie (1.76) maar het past met gemak, ze kan ook een rondje draaien en de smid bekapt en beslaat haar ook gewoon op de wasplaats. Ik kan er ruim omheen lopen.

Veel groter lijkt misschien fijner maar hoe ruimer de wasplaats hoe meer ze kunnen k.loten. Dan daarbij kunnen ze bij jou ook met hoofd/hals uitwijken naar de gang ervoor toch?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:38

165cm, de andere zijn maar tussen de 140cm en de 150cm.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:38

Dan heb je meer dan genoeg ruimte (is mijn mening).

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:45

Mijn shetlander staat aan huis, en loopt ook vaak los rond in de tuin. Alleen af en toe als iemand de poort, of gewoon deur open laat staan loopt ze zo naar buiten, of juist naar binnen in huis :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:06

Bedankt Nesy!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:25

Mijn poets/wasplaats is 4 x 4 denk ik. Mijn zadelkamer 2 x 4. En dan heb ik nog een extra ruimte van 2 x 4 voor voer, tuinslangen etc.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:05

NesyD schreef:
spatter schreef:
Nesy prachtig bij jou :j

Toen onze rijbak werd aangelegd lag alles er ook zo mooi bij, nu zijn we 17 jaar verder en wordt het echt tijd om er eens grondig in te gaan vervangen.
Paarden staan er ook al 17 jaar iedere dag in.
Gedeeltelijk hebben we de rijke grond er al uitgeschept en richting bos gedaan en daar moet nu het van nature witte zandgrond terug van naar de rijbak.

Thanks spatter :D ben er ook echt super blij mee. Maar ik denk iedereen wel die de paarden aan huis kan houden. Steeds een beetje veranderen en meer naar je zin maken. Ideetjes van anderen "stelen", erg leuk om te doen.

Herkenbaar, 3 jaar geleden de wei helemaal over de kop gehad en opnieuw ingezaaid, 2 jaar terug de omheining van de wei, vorig jaar de drainage in de bak vervangen en de omheining ervan.
Dit jaar maar eens zien of ik van het hooischuurtje naast de bak een zadelkamer in kan maken, de ene helft staat hooi, die we zaterdags bijvullen tot een hele week voorraad van zolder af, en de andere helft ligt vol oude zooi; defecte grasmaaier, kippengaas, oud tapijt, oud hout etc etc.
Dat mag best wel eens ruimte maken voor mijn tuigage :') nu ligt al mijn spul verspreid over 3 plekken, mijn auto niet meegerekend :Y)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:13

NesyD, geweldig, die deur voor die shet *\o/*
Hier gaat het helaas nog steeds niet naar wens. Mijn paardje eet het hooi niet, vervolgens ander hooi gekocht, speedibeet havens basisbrok, pavo 18+, enz enz (oftwel in twee weken tijd voor € 100 hooi en voor € 80 euro voer) en meneer weigert te eten..........het enige dat hij eet zijn de strokorrels (MAAR DIE ZIJN NIET EETBAAR :( ) godsgloeiende, soms zou ik hem de nek om willen draaien....hmm, of zou ik zijn medicijnen maar door de strokorrels doen _/-\o_

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:46

@Zoefie: erg lastig :(:) . Misschien een lekkere slobber proberen? Heb hier kruidenslobber van Mijten, Marstall Senior Plus en Subli Seniores Priores. Je bent van harte welkom om wat te komen uitproberen; heb je iig niet van die zakken staan. M.n. de kruidenslobber deed hier goed dienst bij bijna 27 jarige lastige eter toen hij vorig jaar niet zo lekker was.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:04

Iemand een idee hoe je een mol uit je weiland verjaagt?
Straks hou ik geen gras meer over..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:06

Verjagen of doodmaken? Wij zetten gewoon klemmen als er teveel hopen komen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:07

Maakt met eerlijk gezegd niet veel uit. Als mijn weiland maar niet de vernieling in wordt geholpen :)
Maar ze zitten overal bij ons. Het weiland aan de overkant van de baan ziet er ook al niet meer uit.

Waar haal je die klemmen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:10

Aargh, praat me niet van mollen. Leuke beestjes, maar we hebben hier mega mutant adhd mollen. Molshopen zijn enorm en ze vernielen alles. Er is al wel 5x een mollenvanger geweest maar niets helpt. Klemmen blijven leeg.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:10

Wij kopen ze gewoon bij de welkoop/boerenbond. Maar ik weet niet of dat bij jou ook in de buurt zit?

Ah wat vervelend joh! Hier vangen we ze altijd wel hoor. Wat gek dat de mollenvanger ze niet gevangen krijgt. Wat zegt hij er zelf van?
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 12-02-15 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:11

Ik ben uit België dus dat heb ik hier niet :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:13

Dacht ik al. Maar op internet zijn ze ook te bestellen hoor!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:17

Hens nijlen, Aveve enzo mss?
Wij hebben toen eerst een mollenvanger laten komen, die heeft er heel veel gevangen.
Daarna mochten we zelf nog 2 klemmen houden om zelf te plaatsen als er toch nog eentje opdook.
Hebben er zelf toch ook nog 3 gevangen.

Is wel wat zoeken hoe je de klem moet plaatsen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:18

Ik moet ook dringend weer zo'n ding op zonnenergie met geluid in de grond stoppen :') . Helaas worden ze wel eens vergeten met grasmaaien en dan sneuvelen ze.
Helpen hier wel, heb ik het idee.
Ze zijn idd de afgelopen 2 jaar ineens actief :') .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:21

In de Aveve kan je veel anti-mol spul kopen, oa geurstenen, klemmen, trilapparaat, geluidsapparaat tot een heus ding met explosieven! (heb als student weekends in de aveve gewerkt ;) )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:22

Oké dat wordt zaterdag een tripje naar de aveve! Zit gelukkig op 2 minuten van stal :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:48

http://www.btndehaas.nl/zoeken/mollen :)

Wij hadden vroeger onze eigen mollenvanger :+ Overbuurjongen die dan met een schep boven een mol stond te wacht, ze uitgroef en een klap op de kop gaf :D Is wel een vak apart hoor, stil zijn, niet met de wind mee...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:32

Wij hebben ook die dingen op zonne energie, maar we jagen ze dan een paar meter weg naar een ander stuk tuin of wei. De buren hebben ook zoveel last...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:33

@wendyBZ: Zo deed mijn oude buurman die 94 geworden is het ook:D Bij een nieuwe molshoop gaan staan met een riek en als hij dan wat zag bewegen ging met kracht de riek de grond in.
Persoonlijk zet ik liever klemmen.
Niet met je blote handen vastpakken dat ruiken ze.
Verder heb je klemmen voor tunnels (horizontale klemmen) en uitgangen (vertikale klemmen).
Ik zet op een klem altijd een donkere emmer zodat er geen licht schijnt in de gang.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:34

Goedemorgen, Ik had mij hier vorige week aangemeld omdat ik met mijn mestbult aan zat.
Nu is er een boertje die straks komt kijken die het over zijn land wil gebruiken. Moet ik nog ergens aan denken? overeenkomst laten tekenen? of hem een vergoeding geven? ( hij kwam op de advertentie via marktplaats van gratis af te halen mest af)