Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:31

Gini schreef:
Toch gek dat Brendaaa dan wel ineens 'goed' bevonden wordt (al ben ik het er wel mee eens, je doet wat je kan, Brenda :) ). Komt dat door het verhaaltje erbij?
Als ik als volstrekt onbekende dit topic zou binnen wandelen en zeggen dat mijn paard niet zo lang buiten komt, maar zeker wel twee uur per dag, meestal iets meer, maar niet meer dan 6 uur per dag, dan zou ik op niet zo aangename berichten kunnen rekenen.
Dus hoe komt het toch dat we daar zo ander in denken? Waarom klinkt een dagdeel naar buiten ok, maar 4 uur naar buiten is toch wel weinig? Terwijl een dagdeel (ochtend, voormiddag, middag, namiddag, avond,...) toch echt zelfs geen vier uur duurt.

Geen pure kritiek van mijn kant trouwens. Gewoon een mijmering van mezelf. ;)

Tegen mij waren ze ook niet zo extreem negatief hoor.
Dat komt denk ik wel doordat je zelf aanheeft te streven naar beter (lees meer vrije beweging) en in mijn geval is een dag overslaan not done en ik ga zelfs de meeste dagen twee keer per dag naar stal om mijn paard er zoveel mogelijk uit te krijgen. De meeste dagen staat hij ook los met een vriendje :D
Voor mij (kost ongelooflijk veel tijd) noch mijn paard (krijgt te weinig vrij beweging) niet ideaal maar op dit moment het best werkbare voor alle betrokken (ik heb ook rekening te houden met mijn kinderen).
Voor mensen in zo een situatie die wel gerust een dag of meer overslaan of alleen hun paard een uurtje rijden en dan weer hup op stal gooien heb ik ook niet zoveel begrip :n
Zeker niet als ze WEL beter weten maar niet beter doen....

Chezshir77

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 19:45

En dat sommige paarden echt bekant niet buiten komen, dát weet ik en zie ik heel dichtbij. Doodzielig voor die beestjes, echt waar. Ik voel me al schuldig als ik mijn paard maar 6 uur per dag naar buiten kan doen maar hier in de regio kan ik hem helaas niets meer bieden in de wintertijd....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:23

Gini schreef:
Toch gek dat Brendaaa dan wel ineens 'goed' bevonden wordt (al ben ik het er wel mee eens, je doet wat je kan, Brenda :) ). Komt dat door het verhaaltje erbij?
Als ik als volstrekt onbekende dit topic zou binnen wandelen en zeggen dat mijn paard niet zo lang buiten komt, maar zeker wel twee uur per dag, meestal iets meer, maar niet meer dan 6 uur per dag, dan zou ik op niet zo aangename berichten kunnen rekenen.
Dus hoe komt het toch dat we daar zo ander in denken? Waarom klinkt een dagdeel naar buiten ok, maar 4 uur naar buiten is toch wel weinig? Terwijl een dagdeel (ochtend, voormiddag, middag, namiddag, avond,...) toch echt zelfs geen vier uur duurt.

Ik zal Brendaaa inderdaad niet afbranden, maar volgens mij heb ik dat bij niemand gedaan. Wel weet ik gewoon dat ik mijn paard daar niet zou zetten, dat zou voor mij dan betekenen om hem verder weg te zetten, al is het bij wijze van spreken 100 kilometer (en er is vast wel dichterbij dan dat iets te vinden). Zijn welzijn gaat gewoon voor. En ik weet dat dat welzijn met meer factoren samenhangt dan alleen het buitenstaan, maar het kunnen leven in kuddeverband is voor mij gewoon een absolute voorwaarde.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 21:57

VogeltjeM schreef:
Ik zal Brendaaa inderdaad niet afbranden, maar volgens mij heb ik dat bij niemand gedaan. Wel weet ik gewoon dat ik mijn paard daar niet zou zetten, dat zou voor mij dan betekenen om hem verder weg te zetten, al is het bij wijze van spreken 100 kilometer (en er is vast wel dichterbij dan dat iets te vinden). Zijn welzijn gaat gewoon voor. En ik weet dat dat welzijn met meer factoren samenhangt dan alleen het buitenstaan, maar het kunnen leven in kuddeverband is voor mij gewoon een absolute voorwaarde.

En toch he, vraag ik me af of je dat écht zou doen. Ik hoor meer mensen dat hier roepen, maar je kunt mij niet wijs maken dat je 2 of meer uur per dag in de auto gaat zitten om naar je paard te gaan.... ik wil mijn vierde 'gezinslid' toch wel graag in de buurt hebben. Ik zou anders niet weten wanneer ik naar hem toe zou moeten gaan? Ik werk namelijk ook nog en heb een dochter.
Ik vind dat dus een mooi verhaal, maar ik ken niemand die zijn paard echt ver weg heeft staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:20

Gini schreef:

Ik heb steeds de nuance gezocht. Ik heb steeds benadrukt dat het aanbod aan stallen hier in het westen bedroevend is en dat niet iedereen die zijn paard veel op stal heeft staan dit doet omdat hij/zij dat graag wil, dus ik kan jouw reactie op mijn post niet helemaal plaatsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:22

VragenKop schreef:
De paard van een vriend van me, een hele leuke Shire. Je paard kan gerust hele jaar lang op stal staan, met een grote stal is daar geen probleem mee! Het gaat natuurlijk ook om de paard, maar ik vind het vooral dom dat mensen (die der helemaal niks van af weten) steeds gaan zeuren dat dit en dat zielig is.

Her is HET paard, en zo te lezen heb JIJ er niet bepaald veel verstand van.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:33

Mijn paarden staan op een manege waar in principe alleen in de zomermaanden weidegang is.
ik heb op deze stal 4 paarden gehad die er nooit last van hebben gehad kwa stalgebreken.
mijn huidige pony kocht ik als 24/7 pony en is/ was al een ontzettende luchtzuiger.
ons andere huidige paard is een ontzettende koukluim die is liever op stal.
nu hueren wij een dure padock zodat ze elke dag een paar uurtjes naar buiten kunnen, .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:01

Brendaaaa schreef:
VogeltjeM schreef:

En toch he, vraag ik me af of je dat écht zou doen. Ik hoor meer mensen dat hier roepen, maar je kunt mij niet wijs maken dat je 2 of meer uur per dag in de auto gaat zitten om naar je paard te gaan.... ik wil mijn vierde 'gezinslid' toch wel graag in de buurt hebben. Ik zou anders niet weten wanneer ik naar hem toe zou moeten gaan? Ik werk namelijk ook nog en heb een dochter.
Ik vind dat dus een mooi verhaal, maar ik ken niemand die zijn paard echt ver weg heeft staan.

Nee, ik zou dan niet elke dag gaan natuurlijk.. Als hij dan toch al ver weg gaat, kan ik net zo goed doorzoeken naar een plekje wat echt in orde is zodat ik hem daar ook gewoon kan zetten, want dagelijks gaan is onmogelijk dan..

Ik weet dat ik het zou doen, heb op t punt gestaan om het te doen toen ik toch nog iets dichterbij vond gelukkig. En nu staat hij op 35 km, wat ik ook erg ver vind, ik red het qua tijd en financiën niet om elke dag te gaan (sinds kort ga ik 5x pw, daarvoor 3 of 4x per week, maar ik heb het over voor zijn welzijn. Ik rijd een half uur, vanuit Rotterdam ben je in een half uur echt al wel in regio's met veel weidegang. Dat weet ik zeker aangezien ik t een aantal jaar gedaan heb. Soms lijken dingen onmogelijk, maar is het in feite dichterbij en makkelijker dan je denkt. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:04

Overigens ken ik wel degelijk mensen die dat doen Brendaaa :) zoals ik eerder typte had ik op mn vorige stal een aantal stalgenoten uit regio Rotterdam, meer dan op 1 hand te tellen waren, de meeste stonden in een half uur op stal (Nispen bij Roosendaal), 1 gezin deed er 40 min over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:12

Maar ja als je geen rijbewijs en auto hebt (zoals ik -O- ) dan heb je die optie niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:13

Ik ken een bokker die 40 auto minuten onderweg was van Amsterdam naar stal Hilverzicht. Die afstand brak haar op. Ze staat nu in Amstelveen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:27

In de zomer gaan ze van 8- 4 het land op.
In de winter een uur stapmolen en een uur paddock, mogelijk een uurtje extra.
Er zijn gewoonweg niet genoeg paddocks om ze langer buiten te staan, ik zou ze liever minstens een uur of 3-4 buiten willen zien in de winter.
Het is best een luxe stal (Lees; solarium, overdekt longeren, grote binnenbak en 2 buitenbakken met super bodems) alleen valt het aantal paddocks me echt tegen.
Maargoed er wordt aardig gewerkt aan de stal en wie weet komen er nog wel paddocks bij. Er is in ieder geval wel ruimte voor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:53

Hier stonden de paardjes donderdag niet in de schuilstal, maar achter een grote heuvel grond. Dat is blijkbaar leuker. :') Ze staan dan wel een beetje uit de wind. Drukker worden ze er niet van.

Hoewel ik vrijdag wel een >;) blik toegeworpen kreeg toen ik tijdens een nog steeds nogal winderig ritje door de polder (dan voel je de wind echt goed! Ik heb al vaker de klei uit mijn oren moeten schrapen!) de opmerking "lekker uitwaaien he!" plaatste. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 07:47

Onze paarden staan graag in de wind (mits het droog is), maar afgelopen donderdag stonden ze wat meer in de schuilstal en onder het afdak (mede ook omdat we in de stallen voeren misschien, dan kunnen ze lekker droog eten). Toch staat mijn paard ook gewoon in de regen e.d., hoor, hij staat geen hele dagen in de stallen........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 07:49

Nikass schreef:
VragenKop schreef:
De paard van een vriend van me, een hele leuke Shire. Je paard kan gerust hele jaar lang op stal staan, met een grote stal is daar geen probleem mee! Het gaat natuurlijk ook om de paard, maar ik vind het vooral dom dat mensen (die der helemaal niks van af weten) steeds gaan zeuren dat dit en dat zielig is.

Her is HET paard, en zo te lezen heb JIJ er niet bepaald veel verstand van.

Amen, Nikass!!! Pfffff, wat een ongelofelijke domme post. :O

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:35

Nikass schreef:
Gini schreef:

Ik heb steeds de nuance gezocht. Ik heb steeds benadrukt dat het aanbod aan stallen hier in het westen bedroevend is en dat niet iedereen die zijn paard veel op stal heeft staan dit doet omdat hij/zij dat graag wil, dus ik kan jouw reactie op mijn post niet helemaal plaatsen.

Ja, uiteraard. Ik kan het ook zo moeilijk verwoorden. Maar ik merk gewoon op in dit topic dat het toch niet eenduidig is over wat goed is en wat niet. En dan heb ik het niet alleen over jouw berichten of andere bokkers die hier heel netjes mee discussiëren, maar meer over de algemene tendens.
Neem nu mijn laatste voorbeeld: dagdeel versus vier uur. Het eerste werd (algemeen) als ok bevonden, het tweede was (gemiddeld genomen) te kort. Is overigens echt niet om iemand persoonlijk aan te spreken, maar ik merk gewoon dat het ligt aan het verhaaltje errond hoe er in het algemeen op gereageerd wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:42

VogeltjeM schreef:
Wel weet ik gewoon dat ik mijn paard daar niet zou zetten, dat zou voor mij dan betekenen om hem verder weg te zetten, al is het bij wijze van spreken 100 kilometer (en er is vast wel dichterbij dan dat iets te vinden).

Als je dat al zou doen, dan kan ik je met het hand op het hart vertellen dat je dat niet volhoudt, dat je dat opbreekt. Zeker als het niet meer gaat om een jong paard in de opfok, dan is dat gewoon irritant om iedere keer weer minstens een uur in de auto te zitten. Nooit meer eens zomaar naar je paard gaan om even een knuffel te geven, want daarvoor duurt de autorit te lang en oh oh oh, als er wat is en de dierenarts moet komen en oh oh oh, als het wat ernstigs is en de stem van de stalbaas aan de andere kant van de lijn maant aan tot snelheid. Dan is dat halfuur of die veertig minuten in de auto een regelrechte hel. En als je fulltime tot zes uur werkt, dan nog eten, omkleden en meteen op weg. Ben je tegen goed geluk rond acht uur op stal, in de zomer fun fun fun, maar in de winter... (en dan moet je geen gezinsleven hebben en geen huishoudelijke verplichtingen, want dan kan het zomaar even zijn dat je nog later op stal aankomt of zelfs een dag moet overslaan).
Nee, daar doe ik dus een compromis. Er moet een evenwicht zijn tussen het welzijn van mijn paard en mijn geluk. Niet van het één alles, ten koste van het ander. En een paard dat verder dan een kwartier van mij afstaat, maakt mij ongelukkig.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:37

Gini schreef:
VogeltjeM schreef:
Wel weet ik gewoon dat ik mijn paard daar niet zou zetten, dat zou voor mij dan betekenen om hem verder weg te zetten, al is het bij wijze van spreken 100 kilometer (en er is vast wel dichterbij dan dat iets te vinden).

Als je dat al zou doen, dan kan ik je met het hand op het hart vertellen dat je dat niet volhoudt, dat je dat opbreekt. Zeker als het niet meer gaat om een jong paard in de opfok, dan is dat gewoon irritant om iedere keer weer minstens een uur in de auto te zitten. Nooit meer eens zomaar naar je paard gaan om even een knuffel te geven, want daarvoor duurt de autorit te lang en oh oh oh, als er wat is en de dierenarts moet komen en oh oh oh, als het wat ernstigs is en de stem van de stalbaas aan de andere kant van de lijn maant aan tot snelheid. Dan is dat halfuur of die veertig minuten in de auto een regelrechte hel. En als je fulltime tot zes uur werkt, dan nog eten, omkleden en meteen op weg. Ben je tegen goed geluk rond acht uur op stal, in de zomer fun fun fun, maar in de winter... (en dan moet je geen gezinsleven hebben en geen huishoudelijke verplichtingen, want dan kan het zomaar even zijn dat je nog later op stal aankomt of zelfs een dag moet overslaan).
Nee, daar doe ik dus een compromis. Er moet een evenwicht zijn tussen het welzijn van mijn paard en mijn geluk. Niet van het één alles, ten koste van het ander. En een paard dat verder dan een kwartier van mij afstaat, maakt mij ongelukkig.

Ik sta nu ook op een half uur, en handig is anders inderdaad, maar het gaat prima zo. Ik red het inderdaad niet iedere dag (ga 5x per week), en even langs voor een knuffel kan ook niet. Met medische dingen ben ik afhankelijk van mijn stalbaas, die gelukkig erg betrokken is en die ik vertrouw. Maar jeetje, dat is toch ondergeschikt aan het welzijn van mijn paard? Op een kwartier (of dichterbij) heb ik hier de opties gewoon niet om hem een waardig leven te gunnen. Alles hele dagen op stal, met geluk een uur modderpaddock of stapmolen. Of van die stallen waar paarden wel 'lekker buiten' staan, maar dan hele dagen staan te vernikkelen in kootdiepe modder zonder ruwvoer. Een half uur (of drie kwartier) reistijd is nou ook weer niet zo schokkend dat ik eronder lijd ofzo. En dan nog. Als ik het teveel had gevonden (of geen rijbewijs/auto had gehad), had ik op dit moment de mogelijkheden gewoon niet gehad voor een paard, jammer maar helaas, dan was 'ie er niet gekomen. Mocht ik ooit weg moeten van mijn huidige stal en ik vind iets vergelijkbaars enkel op een uur afstand, het zij zo, heel erg pech en heel erg balen, maar dan gaat 'ie daar naartoe. Ik heb een verantwoordelijkheid genomen over een levend dier, dan moet ik daar naar behoren voor zorgen. Ook als dat betekent dat ik die verzorging uitbesteed en maar 2 keer per week kan gaan. Al denk ik dat voor bijna iedereen wel iets dichterbij dan een uur of drie kwartier te vinden is. In een uur ben je half Nederland door.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 10:43

VogeltjeM schreef:
Al denk ik dat voor bijna iedereen wel iets dichterbij dan een uur of drie kwartier te vinden is. In een uur ben je half Nederland door.

Ik zou een half uur geen enkel probleem vinden... maar ik moet minimaal een uur verder wil ik vinden wat ik het allerliefst zou hebben......Ik zit niet bepaald gunstig.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:38

VogeltjeM schreef:
Overigens ken ik wel degelijk mensen die dat doen Brendaaa :) zoals ik eerder typte had ik op mn vorige stal een aantal stalgenoten uit regio Rotterdam, meer dan op 1 hand te tellen waren, de meeste stonden in een half uur op stal (Nispen bij Roosendaal), 1 gezin deed er 40 min over.

Bij ons staan er mensen uit Amsterdam op stal. Met 3 paarden. Ze rijden endurance. Ze staan er dus vanwege de zeer goede uitwijkmogelijkheden maar volgens mij ook omdat je hier je paard net zo veel buiten kan hebben als je zelf wil.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:39

Voor mij is 20 minuten de max om te reizen. Anders kan ik niet iedere dag en dat vind ik een absolute eis.
Ik wil zelf weten hoe het met mijn merrie gaat.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 11:41

NatasjavE schreef:
VogeltjeM schreef:

Bij ons staan er mensen uit Amsterdam op stal. Met 3 paarden. Ze rijden endurance. Ze staan er dus vanwege de zeer goede uitwijkmogelijkheden maar volgens mij ook omdat je hier je paard net zo veel buiten kan hebben als je zelf wil.

Dat zal dan ongetwijfeld een full service stal zijn, waar je niet elke dag zelf hoeft te komen uitmesten. Ongetwijfeld ook onbetaalbaar in de Bilt.......Mijn budget ligt rond de 200 euro ex. benzinekosten. Daarboven gaat echt niet lukken, tenzij het dichterbij is. Het is echt allemaal zo eenvoudig niet!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:44

Ik zie mijn paard liever 100 km verderop vrolijk vakantie vieren terwijl ik maar 1 keer in de week kom, dan naast de deur in een hokje van 3x3.

Het is een lief en mensgericht dier dat graag wat voor je doet, maar dat komt imo pas na alle natuurlijke instincten. Als een paard de omgang met een mens al kan missen, kan ze beter dat missen dan haar natuurlijke behoeften.
Genoeg paarden die gestoord zijn geworden (ik vind een paard dat hele dagen weeft etc gestoord, dat is gewoon een verslaafde) door gebrek aan daglicht, normale sociale contacten, vrije beweging etc. maar ik ken er geen een die gestoord is omdat 'ie nooit gereden word.

Wat betreft verzorging, in ruil voor een vergoeding wil de stalhouder vast ook helpen met evt. extra verzorging/medicijnen als dat nodig is.

Misschien heel vervelend wat ik nu ga zeggen brenda, maar dan heb je imo te weinig geld om een paard te houden in die specifieke regio.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:49

Brendaaaa schreef:
Dat zal dan ongetwijfeld een full service stal zijn, waar je niet elke dag zelf hoeft te komen uitmesten. Ongetwijfeld ook onbetaalbaar in de Bilt.......Mijn budget ligt rond de 200 euro ex. benzinekosten. Daarboven gaat echt niet lukken, tenzij het dichterbij is. Het is echt allemaal zo eenvoudig niet!

Nee, dat is alles zelf doen. Ze worden alleen in de ochtend voor je in de wei gezet.
Tis in Soest overigens

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:39

NatasjavE schreef:
Brendaaaa schreef:

Nee, dat is alles zelf doen. Ze worden alleen in de ochtend voor je in de wei gezet.
Tis in Soest overigens

In Soest en omgeving is in elk geval genoeg met veel buitengang te vinden (en ook betaalbaar).