[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:32

Rubber matten er voor, krijgen ze iig geen zand (of minder) binnen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:07

Bij mij knoeien ze niet. Heb hooinet of frame met net in m'n bak. Dus ik kan je daar geen tips in geven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:14

Zand krijgen ze niet binnen eigenlijk. Ze nemen een hap hooi, en soms lopen ze daarmee weg of gaan dat met hun hoofd naast de bak staan kauwen, waardoor er toch sprieten naast de bak komen te liggen, want er dwarrelt wel eens wat weg. Netjes opruimen doen ze niet, van de grond eten is ze te min. :P

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:29

Dan denk ik dat je kleinere mazen moet nemen zodat ze maar kleine plukjes tegelijk kunnen pakken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:52

Ah ik lees over stro bijvoeren, hoe bevalt dat? Is er nog een bepaald type strondat je voert?

Wij kunnen niet iedere dag op hetzelfde moment de bakken vullen, waardoor ze of zo veel hooi eten dat ze er dik van worden of juist te lang zonder staan. Stro lijkt me een fijne buffer.

Wij voeren ze nu vanuit bakken en het bevalt redelijk. Mijn merrie durft nog niet zo goed samen te eten, dus dat is even aankijken hoe het gaat..
Het artikel is interessant, maar een aantal dingen zijn met een beetje nadenken al op te vangen of te voorkomen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:10

Gerstestro schijnt ideaal te zijn, maar ik kan er niet aan komen.. ben wel benieuwd naar alternatieven!

Bakken, netten, misschien ga ik allebei maar proberen, pfff :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:27

rapido schreef:
rapido schreef:
Hier een stukje over voor én....NA delen van slow-feeden
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/

Inderdaad niet veel positiefs. Enige waar ik me in kan vinden is dat het wel het beste is het paard zo laag mogelijk van de grond te laten eten in plaats van netten op te hangen. Paarden zijn gewoon niet gemaakt om hoog te eten.
Ook dat ze gefrustreerd kunnen raken van het pulken uit die kleine maasjes maar dat is alleen als ze erge honger hebben gehad lijkt mij!?

Ik ben in ieder geval blij met mijn netten met kleine maas!

Ik denk ook dat laag bij de grond eten beter is. Mijn pony moet nu een rare beweging maken met z'n hoofd om het hooi eruit te krijgen, vind hem hierbij ook erg gefrustreerd. Twijfel erover om het hooi weer gewoon op de grond te voeren. Lastig!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:44

Wij voeren sinds een paar weken haverstro bij, ze zijn er gek op!

Ik heb mijn hooinetten laag hangen, maar ging ook wat twijfelen bij het lezen van het onderzoek, lastig...
Ik merk wel duidelijk dat ze met de netten langer er over doen en minder verspillen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:48

Tja als je er echt mee zit kan je altijd nog netten op de grond leggen... achter een opstaande rand zodat ze er niet overheen lopen.

Ik zou echt nooit meer los op de grond willen voeren, veels te veel nadelen :n

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:01

pmarena schreef:
Tja als je er echt mee zit kan je altijd nog netten op de grond leggen... achter een opstaande rand zodat ze er niet overheen lopen.

Ik zou echt nooit meer los op de grond willen voeren, veels te veel nadelen :n

Klopt ook hoor!
Mijn pony schrokt zo dat hij het soms haast niet weg kan krijgen. Daarnaast is z'n stofwisseling traag (pony is 20 jaar) waardoor vervelende gevolgen zoals hoefbevangenheid op de loer liggen.
Ik ga er nog even over denken.

Nouvel, hoe heb jij je netten bevestigd zodat ze wat lager hangen?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:10

Ik voer al een hele tijd uit netten buiten in de paddock, met rubber matten eronder zodat het niet in het zand valt en ze gerust nog van de grond kunnen eten. Dit ging altijd erg goed tot dat er nieuwe pony's in de groep kwamen en ze er door heen gingen lopen en in schijten dus nu eten ze het niet meer. Erg zonde want ze verknoeien nu erg veel.

Nu heb ik vandaag maar een slowfeeder bak gemaakt (gewoon een houten bak met een net erover) en ik hoop dat ze zo iets minder verknoeien. Iemand nog andere tips voor bij de netten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:16

Ik heb een standaard in de paddock met een ring bovenaan in het midden, en daar hang ik het net aan, ik knoop het zo dat het met de onderkant net boven (of op) de grond hangt, en in de stal aan de wand hetzelfde.
(alleen mijn paard is zo slim om ze op te tillen en zelf hoger te hangen zodat hij niet hoeft te bukken :+ )

Zeker buiten op de grond voeren vind ik niet prettig, ze lopen alles door het zand en/of het waait weg.
Op stal trekken ze alles door het strooisel heen en wordt het ook al snel een bende als je veel hooi voert.
In de netten blijft het allemaal een stuk fatsoenlijker en verspillen ze een stuk minder.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:38

Wij hebben ons definitieve eerste opzet bepaald en gaan een baaltje in een net ophangen aan een boomtak. Ik ben heel benieuwd!

Pmarena, kan het net uit jouw webwinkel 20 kg houden? Ja toch? En kan ik direct starten met 20 mm netten, of beter eerst met 30 mm? Geen enkele pony in de groep heeft ervaring met een slowfeeder... :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:47

De meeste mensne doen het geleidelijk, maar heb ook al zat klanten gehad die direct bij 20mm begonnen.
Gaat meestal wel goed hoewel het natuurlijk een heel verschil is tussen voor de voet weg eten en ineens hele kleine mazen hebben, er zullen best paarden bij zitten die daar geïrriteerd / gefrustreerd van raken :)

Als je net maar groot genoeg is dan kan er wel een baaltje in, maar ik kies zelf liever voor een half baaltje per net als je het net ook zelf moet verslepen, dat is toch wat praktischer :j

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:51

Ik heb ook een net van 20mm van pmarena. Ik had eerst 40mm , daarna over gegaan op 30mm en nu de 20mm. Het is even wennen zeker omdat die van mij heel hebberig is en boos word als het niet gelijkt lukt waardoor hij gaat slopen.
Daarom ben ik van groot naar klein gegaan om slopen te voorkomen. Hij krijgt nu voor de nacht een net met 20mm maas en doet dat bijna de hele nacht met het hooi. Hij gaat nu volgens de boer ook gewoon slapen terwijl er nog hooi in het net zit en gaat later weer verder. Ideaal!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:03

Ik lees al een tijdje mee, en aan de creativiteit die hier heerst te merken, hoop ik dat jullie mij wat tips/ideeën kunnen geven. Ik voer momenteel uit halve IBC-vaten, zonder net of rooster. Nu vind ik het qua eetsnelheid wel meevallen; paarden zijn beslist niet voergericht en staan lang niet altijd bij het hooi. Terwijl ik altijd zorg dat er wat in de bakken zit gaan ze gewoon liggen slapen of soezen, ook als ik ze van de wei haal vallen ze beslist niet aan op hun eten, dus dat is erg fijn. Ik heb twee groepen paarden; een 5-tal en een 2-tal, ze staan overdag van 10 - 17 op de weide en de rest van de tijd op het zand. Het 2-tal (drachtige Tinker en Quarterruin) doet momenteel 2 dagen met een baaltje hooi, wat ik best netjes vind.

Echter is het verspil erg groot. Ik heb namelijk een Haflinger erbij lopen die het leuk vind het onderste als eerste op te eten en de rest van het hooi dus met zijn neus heel handig uit de bak -in het zand- wipt. Ik wil dus graag iets over de bakken doen dat er minder geknoeid kan worden. De opname hierbij vertragen is geen must, maar zou wellicht voor het 5-tal geen slecht idee zijn.

- afmetingen rooster/net moeten 65 x 100 cm zijn
- eenvoudig bij te vullen aangezien ik totaal 5 van die bakken heb staan en licht reumatisch ben dus met kou niet veel kan gaan priegelen
- veulenproof. Dit gaat om jonge veulens van mijn eigen fokmerrie en opfokpaardjes die wel eens door de bak heen lopen ipv er omheen
- low budget, aangezien de productiekosten dus maal 5 gaan

Oplossing uit mijn omgeven was een gaasrek vastmaken met touw en karbijnhaken. Echter zie ik op internet dat een zo'n rek 20 - 30 euro kost. Keer 5 wordt me dit een toch wel iets te duur grapje.

Alvast bedankt :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:07

Sowieso geen gaas nemen, dat geeft teveel slijtage aan tanden en met vrieskou is het metaal ook niet echt lekker aan de neus / mond / lippen, en je hebt nog de factor "herrie" met metalen roosters. Fus gewoon lekker net nemen :j

Staan hier in het topic best veel voorbeelden denk ik hoe je dat vast kan maken :)

Als slowen niet echt hoeft en je wilt het goedkoop houden, dan zou ik lekker voor aanhangernetten gaan, die je goedkoop ergens op de kop kan tikken, bij een Action, Aldi of bouwmarkt aanbieding ofzo :j

Let wel dat ik de gaten liever oner de 6 cm zou houden, en het net knooploos (geen knoopjes tussen de mazen) om schuren langs de snoet te voorkomen. En Polypropyleen materiaal is het meest geschikt, en hoe dikker de draaddikte, hoe sterker en duurzamer het net.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:17

Wil je kwalitatief goede netten, dan zullen die in verhouding het duurste zijn.
Aangezien jij het vooral voor het knoeien/hooi omgooien wilt doen, kun je kiezen voor een grotere maas (40mm). Een grotere maas geeft minder trekkracht op het net en dan kun je het ook proberen met een goedkoper net.

Maar in totaal zal je niet minder dan 20-30 euro per raster/net kwijt zijn. Je hebt een net nodig, buizen/koppelstukken voor het raster, stevig materiaal/karabijnhaken om het raster in de bak te houden.

Het voeren is niet zozeer moeilijker, gewoon wat meer werk.

Maar met creatief denken kom je ver en kun je ook vast een goedkopere oplossing vinden :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:06

Als ik lees dat er weleens een veulen door de bak heen loopt dan zou ik wat terughoudend zijn met het gebruik van netten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:06

Je hoeft natuurlijk niet per-sé met een raster te werken, kan ook gewoon een net met hooi vullen, dichtmaken en in de bak leggen :)

Bakken zijn alleen vaak wat meer werk dan gewoon netten ophangen, althans wij vinden dit echt makkelijker werken:

Afbeelding

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:29

Zo, heb net een net van de paardendrogist gekocht, ben benieuwd morgen!
En de stal even verdubbeld, nu kan ze lekker in een 3x6 stal staan :-)

Ook nog een voerbal gekocht, hopelijk verveelt ze zich dan wat minder snel...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:39

Wij hebben aanhangernetten in de IBC vaten liggen. Pas sinds een week, maar we hebben ze op 8 punten vast gezet aan de bakken (gewoon met strotouwtjes) en op één punt zit er een touw dat los kan. Die maak ik los, klap het net open, gooi er een half pak hooi per bak in en maak het net weer dicht.
Wij hadden al twee aanhangernetten liggen, maar met 1 net kan je gemakkelijk één bak bedekken. Hier hebben we ze dubbel gevouwen om net iets meer te slowen.
Lijkt wel goed te werken, alleen vind mijn merrie het wat spannend om samen te eten, dus die trekt er een plukje uit en eet het dan ernaast op. Nog wel wat verspil dus helaas.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:47

Caily, het voorbeeld van Rianne zal al een stuk goedkoper zijn. En als het werkt, werkt het :D

Bij een "kussensysteem" heb je het dubbele aan net nodig en dat is meestal het duurste van de constructie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:49

De netten waren destijds 15,- bij de Welkoop. Als ze echt af zijn wil ik wel nieuwe, maar voorlopig houden ze het al ruim een jaar vol.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:09

pmarena schreef:
De meeste mensne doen het geleidelijk, maar heb ook al zat klanten gehad die direct bij 20mm begonnen.
Gaat meestal wel goed hoewel het natuurlijk een heel verschil is tussen voor de voet weg eten en ineens hele kleine mazen hebben, er zullen best paarden bij zitten die daar geïrriteerd / gefrustreerd van raken :)

Als je net maar groot genoeg is dan kan er wel een baaltje in, maar ik kies zelf liever voor een half baaltje per net als je het net ook zelf moet verslepen, dat is toch wat praktischer :j

Oke! Ik moet nog even over de maaswijdte nadenken dan, hmm! Vind het ook zonde om geld uit te geven aan 30 mm en die na een maand weer te kunnen vervangen, maar gefrustreerde pony's is ook niet fijn... Misschien dan toch meteen met 20 beginnen en eerst een deel los voeren, zodat ze in ieder geval al wat binnen hebben voor ze hun best moeten gaan doen...

Zou een palletbox van 60 cm hoog geschikt zijn voor pony's van 1.20 en 1.40? De shetters kunnen er dan waarschijnlijk niet bij, maar die kunnen dan bij de (halve) baal die we in de boom hangen. Net gehoord dat er vrijdag een vijfde pony bij komt, dus dan zal er toch een palletbox bij moeten komen... Met alleen een half baaltje in een boom red ik het dan niet :n