Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:41

Gisteren kwamen er veel carnavalswagens voorbij. Mir was helemaal enthousiast. Later bedacht ik me dat ze in Brabant gefokt is, dus ze is er mee opgegroeid :D

Net naar een optocht van 3 uur lang zitten kijken.
We konden gelukkig zitten en hadden zo’n. Waren wel echt mooie groepen en wagens bij.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:45

Ja in de zon is het lekker he?

Ohja, mir in training, hoop voor je dat het je de antwoorden gaat brengen die je volgens mij al een tijd zoekt.
Fijn dat diek alleen kan blijven zeg. Hier kan het in principe ook maar dan is het mijn Cushing merrie en die stress vind ik niet fijn meer voor haar.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:06

Vandaag was ik werken in Heemskerk, Castricum en Westzaan (15 paarden, dus nu kapot) zo nog uurtje naar huis rijden.

Manlief was met de kindjes even optocht kijken van dorp waar ze op school zitten. Verder doen we niet veel ermee.

Gisteren even gemend met zijn allen, was wel koud. Vandaag is t beter weer.
Ik heb wel weer een positieve vibe gevonden met de pony’s.

Ik zag nieuwe plekken, erg tof!
En heerlijke bos rij foto’s! En een super leuke Welsh die qua looks hier goed zou passen haha.

Doe weer eens een spam: beelden zeggen meer dan woorden haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:24

Ik breek even in (stille meelezer/selectief poster ivm niet bij kunnen houden), maar zijn hier ook mensen die natuurgrasland pachten voor hooien en begrazen? Of daar ervaring mee hebben? Aansluitend perceel van de onze bied 3-6 hectare aan, maar buiten de gestelden voorwaarden ben ik ook benieuwd naar praktijkervaringen. Het gaat om kruidenrijk natuur grasland (geen zgn vogeltjesland)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:51

Geen ervaring mee, maar het klinkt als een interessante kans...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:30

Heerlijk Marit, ik krijg altijd van die ponykamp vibes bij jouw foto’s <3

Xlady, geen ervaring mee maar hoe zit het met bijvoorbeeld jkk? En kan je al het hooi allemaal zelf kwijt of ga je het verkopen?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:41

Wat gaan jullie weer snel zeg! Lees van alles, maar onthou bar weinig met mijn koortsige snothoofd. Dacht dat ik er vanaf was, maar dat was blijkbaar slechts een korte opleving. Zie wel steeds leuke foto’s voorbijkomen, erg leuk en stiekem zo af en toe jaloersmakend (Buitenrit foto’s, kijk er zo naar uit om het straks zelf ook te doen).

Mijn verhaal van mijn paardenavontuur is weer helemaal ‘des mij’. Altijd weer wat bijzonders. Het begon zondag al, was nog geen tien minuten onderweg op de snelweg met de beide paarden en reed zo de file in, in de richting van Drachten. Bijna uur langzaam gereden voor we er voorbij waren en we richting Apeldoorn konden. Maandag nog even gewerkt en dinsdagochtend eerst springles gehad met het oudste paard bij mijn vriendin thuis. Ging hartstikke fijn, dus mijn dag kon al niet meer stuk.

In de middag het jongste paard opgeladen om richting Brabant te gaan. Mooi op tijd aangekomen en geen gekke dingen onderweg. Leuk om weer terug te zijn daar en deze keer met een hoop minder stress omdat je nu weet wat je kunt verwachten.

Fijne complimenten gekregen over de veranderingen in het lijf van mijn paard en de vooruitgang die we geboekt hebben. Hij heeft het paard zelf eerst bij de hand genomen en verschillende dingen uitgevoerd en laten zien, voor ik het zelf mocht overnemen. Mega interessant en leerzaam. Ga nu thuis aan de slag met het ‘rijden vanaf de grond’, dus met hoofdstel en bit het grondwerk doen en werk op de hoefslag. Eens kijken of mij dat zelf lukt.

Maar toen zouden we naar huis… en besloot mijn paard dat hij toch liever daar bleef :+ Hij ging met geen mogelijkheid de trailer in. Dus ik met het schaamrood op de kaken bellen dat we niet wegkwamen. Gevalletje ‘doet ie anders nooit’ := Het lukte hem uiteraard wel, na wat manoeuvres, maar paardlief ging op de stang zitten en was flink van de leg. Lang verhaal kort. Paard bleef daar en ik ging zonder paard en trailer naar huis. En gisteren hebben we hem weer opgehaald (en mijn andere paard natuurlijk ook) met een hoop handvaten om verder te trainen.

En woensdag was ik ziek |o en nu eigenlijk nog steeds niet fit, maar we hobbelen wel door. Ziek zijn is werktechnisch nu ook even niet zo handig.

Vandaag de trailer maar even in de bak geparkeerd en geoefend met het trailerladen, na het bestuderen van de online training en de persoonlijke tips. En zowaar, het lukte! Nog niet perfect, maar dit geeft wel vertrouwen voor de toekomst (vooral in mijzelf) niet alleen voor het trailerladen, maar ook voor het oorspronkelijke probleem waar we voor kwamen.

Het schijnt dat in mei de serie van afgelopen zomer online gaat komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:42

Ziet er super leuk uit Marit
Doet me denken aan de pony pals familie op Facebook.

Kan je dus heel beroemd mee worden met schattige kindjes en ponietjes :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:31

Haha! Moet ik nog wat uitbundiger gaan delen.

Maar ja pony kamp vibes is ook wel beetje hoe het gaat. Ik vind super leuk als de kids plezier maken met de pony’s. Ze hebben er ook echt wel een eigen stem in en mogen ook kiezen wie ze nemen etc.

Ze beginnen nu ook langer te ‘rijden’ voorheen was het 2,5km ofzo haha nu zitten we al op 4-5 dat is toch een uur zitten.

En altijd een picknick en vooraf zelf je pony’s vangen. Helemaal leuk!

Geen ervaring met pachten en/of hooien.

Trouwens Marjan, mag ik eens aansluiten bij jouw buitenritten? Over een tijdje heb ik een andere trailer en kan ik Luna ook mee nemen. Lijkt me leuk eens samen te rijden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:32

Moska schreef:
Wat gaan jullie weer snel zeg! Lees van alles, maar onthou bar weinig met mijn koortsige snothoofd. Dacht dat ik er vanaf was, maar dat was blijkbaar slechts een korte opleving. Zie wel steeds leuke foto’s voorbijkomen, erg leuk en stiekem zo af en toe jaloersmakend (Buitenrit foto’s, kijk er zo naar uit om het straks zelf ook te doen).

Mijn verhaal van mijn paardenavontuur is weer helemaal ‘des mij’. Altijd weer wat bijzonders. Het begon zondag al, was nog geen tien minuten onderweg op de snelweg met de beide paarden en reed zo de file in, in de richting van Drachten. Bijna uur langzaam gereden voor we er voorbij waren en we richting Apeldoorn konden. Maandag nog even gewerkt en dinsdagochtend eerst springles gehad met het oudste paard bij mijn vriendin thuis. Ging hartstikke fijn, dus mijn dag kon al niet meer stuk.

In de middag het jongste paard opgeladen om richting Brabant te gaan. Mooi op tijd aangekomen en geen gekke dingen onderweg. Leuk om weer terug te zijn daar en deze keer met een hoop minder stress omdat je nu weet wat je kunt verwachten.

Fijne complimenten gekregen over de veranderingen in het lijf van mijn paard en de vooruitgang die we geboekt hebben. Hij heeft het paard zelf eerst bij de hand genomen en verschillende dingen uitgevoerd en laten zien, voor ik het zelf mocht overnemen. Mega interessant en leerzaam. Ga nu thuis aan de slag met het ‘rijden vanaf de grond’, dus met hoofdstel en bit het grondwerk doen en werk op de hoefslag. Eens kijken of mij dat zelf lukt.

Maar toen zouden we naar huis… en besloot mijn paard dat hij toch liever daar bleef :+ Hij ging met geen mogelijkheid de trailer in. Dus ik met het schaamrood op de kaken bellen dat we niet wegkwamen. Gevalletje ‘doet ie anders nooit’ := Het lukte hem uiteraard wel, na wat manoeuvres, maar paardlief ging op de stang zitten en was flink van de leg. Lang verhaal kort. Paard bleef daar en ik ging zonder paard en trailer naar huis. En gisteren hebben we hem weer opgehaald (en mijn andere paard natuurlijk ook) met een hoop handvaten om verder te trainen.

En woensdag was ik ziek |o en nu eigenlijk nog steeds niet fit, maar we hobbelen wel door. Ziek zijn is werktechnisch nu ook even niet zo handig.

Vandaag de trailer maar even in de bak geparkeerd en geoefend met het trailerladen, na het bestuderen van de online training en de persoonlijke tips. En zowaar, het lukte! Nog niet perfect, maar dit geeft wel vertrouwen voor de toekomst (vooral in mijzelf) niet alleen voor het trailerladen, maar ook voor het oorspronkelijke probleem waar we voor kwamen.

Het schijnt dat in mei de serie van afgelopen zomer online gaat komen.

Met recht een avontuur! Fijn dat het uiteindelijk el is gelukt!

Waar heb je gelest?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:35

Ja hoor Marit! Altijd gezellig :D pb me maar zodra je een keer kan
Moska, wel vervelend zeg! Hopelijk eenmalig!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:57

MarjanB schreef:
Heerlijk Marit, ik krijg altijd van die ponykamp vibes bij jouw foto’s <3

Xlady, geen ervaring mee maar hoe zit het met bijvoorbeeld jkk? En kan je al het hooi allemaal zelf kwijt of ga je het verkopen?

Je bent verplicht het vrij te houden van zgn schadelijke onkruiden, maar welke er exact onder vallen is onduidelijk. Wij kunnen zelf ruim een jaarvoorraad opslaan, evt voor twee jaar, qua hooi dus afhankelijk van de opbrengst deel houden en deel verkopen. We voldoen we aan de norm hoeveel GVE (begrazingsdichtheid) per hectare erop zou mogen na hooien = ivm natuurland heel laag. Afhankelijk van de details en kosten dus wel erg interessant. Heb concreet nog geen plannen, maar wel benieuwd naar eventuele ervaringen als die er zijn. En als het vorm gaat krijgen, als de sodemieter inlezen en leren over zelf hooien :=

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:38

Wat een avonturen Moska! Fijn dat je zoveel geleerd hebt en trailer laden thuis weer aardig ging.

Lady:ik heb 2,25 ha van mijn eigen land als kruidenrijk. Hier zijn de voorwaarden: maaien vanaf 15 juni. Van april tot die tijd heeft het land rust. Voor het maaien loop ik een inspectie ronde door het hoge gras, evt schadelijk onkruid eruit halen. Ridderzuring knip ik dan zoveel mogelijk af zodat het niet uitzaait. 1x per jaar moet er bemest worden met ruige mest.
Regelt degene van wie je het huurt dat? Anders afspraken maken met andere boer, zodat hij het mee kan tellen met boekhouding en dan zorgt voor het bemesten.
Wel aandachtspunt: reken jezelf niet rijk, zorg voor een plan B. Afgelopen jaar was lastig hooi jaar qua weer dus kwaliteit niet optimaal (als je al kon maaien).

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:07

Heel erg bedankt Rover! Dit is goede info. Voorwaarden is hier maaien vanaf 1 juni en rust tussen 1 januari en 1 juni. Begrazen in rustperiode mag met toestemming eventueel, maar wij zitten op zware kleigrond dus weidegang is dan sowieso niet aan de orde.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:11

Fijn Kletskoekje! Dat geloof ik zeker dat je daar gelukkig van wordt, kan niet wachten op het moment dat mijn rijpaard ook aan huis kan komen te staan. Eigenlijk is dat de enige reden dat we willen verhuizen, voor veel vrienden onbegrijpelijk :') want hij staat toch al goed en de kleintjes staan toch al aan huis? Ja, maar het is dus niet ‘compleet’.
Veel geluk met de beestenboel erbij!

Jammer dat je niet in de buurt woont boemel, weet nog iemand die plots zijn Friese merrie alleen heeft staan en voorlopig geen nieuw paard wil kopen. Dat was wellicht een goede combi geweest.

Qua carnaval, vrijdag een buitenrit zou geen succes geweest zijn het eerste stuk totdat ik het dorp uit zou zijn, bijkbaar was er scholenoptocht en zoals ik al dacht, veel jeugd vd middelbare school. Gisteren nog heerlijke buitenrit gemaakt (mennen) en onze pony’s geven niks om al het lawaai.
Ik had er ook even niet aan gedacht dat de osteopaat kwam vrijdag, dus had achteraf toch niet kunnen gaan :+ Picasso was een beetje nukkig, morgen weer rijden, ben dan altijd wel benieuwd of ik verschil voel. Daarna moest ik vrijdag snel naar huis want de smid kwam weer, alles staat er weer netjes bij en de portemonnee is weer leeg.

Ziet eruit als een heerlijk zadel Marjan!

Leuke fotospam Marit! Wij 'moeten' ook echt weer eens samen rijden, afgelopen weekend nog getwijfeld om de trailer te pakken en andere bossen te verkennen. De bospaden zijn gelukkig weer stukken droger, jammer van de diepe sporen op sommige plekken.

xLadyX, geen ervaring met natuurgrasland..

Moska, lastig hoor, een paard dat niet de trailer op gaat. Opzich niet verkeerd dat je de mogelijkheid had om m daar te laten ivm overstuur paard op pad, maar zonde van de tijd en jammer dat het zo moet lijkt mij..

Vriendlief is gisteren begonnen met het maken van de zweng om triangel (driespan) te rijden. Dan hoeven we de derde niet als handpony mee te nemen, maar kan die voorop. Om uiteindelijk dus ook onze vierde erbij te zetten, maar dan moeten we nog wat extra materialen kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:51

Hoop om bij te lezen, wel een aantal handige samenvattingen gehad
Hier is volop carnaval, de grote optocht was zaterdag en hebben wij in meegelopen maar de andere dagen laat ik aan mij voorbij gaan. Werk is gesloten dus verplicht vrij dus lekker tijd om de paddock omheining beitsen, de wc deur verf afkrabben en ik ben eraan het denken om de voorkant van de trailer opnieuw te spuiten. Die is nu wit maar is poreus en wat barstjes in het kunststof. denk om die te plamuren en dan te primen en turquoise te spuiten. Mijn logo is ook mint/ groen turquoise en ik heb heel veel spullen in die kleur en de rest van trailer is donker grijs dus matcht er mooi mee

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:36

Altijd mooi als het matcht!

Gisteren weer een heerlijke dag op ons ponykamp haha.
Samen met de kindjes de track uitgemest. Zoonlief op de zitmaaier, dochter en ik scheppen. Onze Joep kwam helpen dus even een fotoserie met hem samen.

In de middag reed mijn zoon nog even een stukje op Doortje, met zelfs een zelfstandige draf de laatste meters naar huis.
Tussendoor waren we nog even naar toverland!

Gisteren kwam er een pony om te beleren en vandaag komt er nog .
Zo nog bekappen en vanavond ook en tussendoor weer pony tijd natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:39

Wat heerlijk, Marit!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:06

Ziet er heel gezellig uit! Jammer dat ik zelf de leeftijd niet meer heb voor een ponykamp, zou het nog wel eens over willen doen (mijn enige ponykamp in mijn jeugd was niet de leukste ervaring).

@Lys_PPA, handig was het niet echt inderdaad, zeker logistiek gezien niet :') Gelukkig was het wel de beste locatie om te stranden. Het niet willen laden kwam als een verrassing, aangezien ik drie jaar geleden al geïnvesteerd heb in trailerlaadtraining en het nog niet eerder een probleem is geweest. Niet dat we nu heel vaak met de trailer weggeweest zijn, maar hij heeft toch meerdere (in mijn beleving) goede ervaringen gehad. Vermoed dat het emmertje nu te vol heeft gezeten en dat ik niet de juiste leiding heb gegeven.

Was het vanochtend ook zo koud bij jullie? De waterton buiten, was weer bevroren en de drollen die ik gemist had gisteren, zaten ook vast. Had de bovenluiken dicht vannacht. Normaal zijn die open, maar de afgelopen dagen zijn er op korte afstand van onze locatie, een of meerdere wolven gespot.

Had de stille hoop dat deze kant snelweg niet zo interessant voor ze was, maar helaas… zit er over te denken om nu rondom de overkapping, waar de boxen op uit komen, een volledig dichte omheining te maken, zodat de luiken sowieso open kunnen blijven. Dat vinden de paarden veel fijner en stelt mij wat meer gerust. Alhoewel ik wel me wel wat zorgen maak over de paniek die een wolf kan veroorzaken. Denk niet dat de grote paarden snel een prooi zullen zijn, maar paniek kan ook een hoop schade veroorzaken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:22

Je kunt ook zelf op ponykamp gaan.
Wij gaan elk jaar op vakantie met de paarden en vriendin met paarden en kinderen en ouders. Echt genieten. Je komt nog eens in andere gebieden en met een groep is ook gezellig.

Echt genieten Marit.

Wolven….. ja door wordt je niet blij van. Wat een stress en werk geeft dat. Terwijl ze zo slim zijn en eigenlijk weinig echt lijkt te werken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:08

Ik heb er wel eens over gedacht om ponykampen voor volwassenen te organiseren. Ik heb het idee dat er best veel mensen zijn die deze kinderdroom gemist hebben of waarvoor het niet lang genoeg kan blijven. Ik heb jaren geleden ook al heel veel contacten gelegd daarvoor en programma's uitgewerkt. :o

De NVVR gaf mij ook altijd wel het gevoel van ponykamp voor volwassenen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:10

Samen met een vriendin maken wij elk jaar ook een zelf bij elkaar bedacht pony-kamp ergens in Nederland met onze eigen paarden.
Heerlijk om in een tentje wakker te kunnen worden naast het weiland waar je paarden staan en om dan allerlei leuke andere dingen te gaan doen dan wat je thuis doet met de paarden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:16

Ben inderdaad (inmiddels alweer 12 jaar geleden bedenk ik me nu%) met mijn vorige paard, samen met een vriendin en haar paard, naar Texel geweest. Was echt geweldig inderdaad! Ik ben voor ponykampen voor volwassenen!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:01

Ponykamp voor volwassenen is superleuk. Ik ben met een vriendin die ik heb leren kennen via bokt en via haar met een heel stel andere bokkers die ik niet kende meermaals op vakantie gegaan met paard naar o.a. de Veluwe. Supertof vond ik dat! 's Ochtends reden we dan, 's middags gingen we iets leuks doen of gewoon beetje chillen/tuig poetsen, of we hadden een les of fotoshoot met paarden. En 's Avonds gingen we wat drinken, uit eten en naar de bioscoop. Destijds draaide magic mike in de bioscoop toen we op vakantie waren en 1 van de meiden had op facebook gezet dat we naar de hengstenkeuring waren :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:03

Ik ben ooit op trektocht geweest met mijn verzorgpony, dat was echt zo'n geweldige ervaring!

Hier vanmorgen ook wel koud maar had het idee dat het de afgelopen nachten kouder geweest is. Helaas voor de paarden moesten de dekentjes al wat vroeger af, want ik ben vandaag op kantoor en anders staan ze straks te zweten. Dat vind ik echt het nadeel van dit weer