het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:22

Haha thanks
Ja en heb vandaag niet de energie om te rijden omdat we vandaag naar een verjaardag gaan. En daar baal ik van als de bak er zo blij ligt :D

Manzano, dat zou wel handig zijn ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:27

MarloesHJ schreef:
manzano schreef:
Ik heb geen bak thuis, maar op nog geen 5 minuten lopen zit een vereniging. Die heeft alleen een buitenbak. Ben daar baklid voor 67,50 per jaar. Ben daar penningmeester dus doe best wat vrijwilligerswerk daar. Is niet verplicht. Doordat het niet verplicht is doet de rest van de bakleden niks en komt alles, ook de wedstrijden en klussen, neer op steeds zelfde clubje van stuk of 6 mensen wat best pittig is. Als ik dit zo lees zou het niet raar zijn als we mensen toch eens gaan "verplichten" om bijvoorbeeld 2x per jaar te helpen.

Zou best nog verderop lid willen worden bij een vereniging met binnenbak maar daar verwachten ze maandelijks hulp. Die tijd heb ik gewoonweg niet en voor die een of twee keer per maand dat ik er zou rijden....

Dat hebben ze bij ons dus opgelost met die verhoging. Als je niet helpt wordt dat geld gebruik zodat ze iemand kunnen inhuren voor de overgebleven klussen.

Ja goed idee!! Ga jullie ervaringen en suggesties zeker eens meenemen voor bij ons. We willen laagdrempelig zijn en hebben de weinige leden hard nodig, maar het is nu wel echt een klein groepje.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:27

DuoPenotti schreef:
Haha thanks
Ja en heb vandaag niet de energie om te rijden omdat we vandaag naar een verjaardag gaan. En daar baal ik van als de bak er zo blij ligt :D

Manzano, dat zou wel handig zijn ja

Snap ik ja! Ziet er super uit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:34

Manzano dat hebben wij ook. Het zijn dezelfde leden die alles organiseren maar die ook beperkend werken. Het is dat ik graagbij mijn instructrice les, maar de afstand en de combi hoe ze nu met groepsgrootte les omgaan is voldoende reden om dichterbij lid te worden.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:03

manzano schreef:
Ik heb geen bak thuis, maar op nog geen 5 minuten lopen zit een vereniging. Die heeft alleen een buitenbak. Ben daar baklid voor 67,50 per jaar. Ben daar penningmeester dus doe best wat vrijwilligerswerk daar. Is niet verplicht. Doordat het niet verplicht is doet de rest van de bakleden niks en komt alles, ook de wedstrijden en klussen, neer op steeds zelfde clubje van stuk of 6 mensen wat best pittig is. Als ik dit zo lees zou het niet raar zijn als we mensen toch eens gaan "verplichten" om bijvoorbeeld 2x per jaar te helpen.

Zou best nog verderop lid willen worden bij een vereniging met binnenbak maar daar verwachten ze maandelijks hulp. Die tijd heb ik gewoonweg niet en voor die een of twee keer per maand dat ik er zou rijden....

Klinkt als onze vereniging haha. Alleen hebben wij geen buitenbak, maar gewoon grasveld waar ze hekjes op zetten om een bak af te zetten in de zomermaanden. Wintermaanden rijden ze binnen bij een stal in de buurt. Maar buiten clubles om kun je daar de bak niet huren ivm de eigen klanten die binnen rijden. Maar ook altijd dezelfde die iets regelen, geen verplichtingen tot helpen, kleine club die het echt van de 2 wedstrijden per jaar moet hebben qua inkomsten.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:04

Hier geen idee of er iets in de buurt is
Oudste kan alleen stappen buiten en jongste vind de bak niet leuk.
Hier een bak thuis van ongeveer 20x25.

Met een volgende wil ik wel weer fanatiek in de bak gaan rijden.

Hogere contributie voor niet meewerkende leden zou ik netjes vinden.

Mooie bak dp

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:38

Ik ben echt dolgelukkig met onze rijbak en we maken er met 3 paarden volop gebruik van.

We slepen denk ik 1x per 3 weken en dat is prima.
Flubberboot, we hebben een redelijk dure en luxe sleep, maar die komt ook niet in de hoeken hoor. Hoeken is helaas met de hand bijhouden en daar loop ik hopeloos op achter (onkruid :( ).

Ziet er goed uit Balko en Dubbelfun!

We hebben net 4 balen gerstenstro opgehaald en 1 doos eieren bij een boerderij achter ons. Ik moest betalen ...eur 14,00. :D

Morgen gaan we een bosrit in het Montferland maken. Vriendin woont vlakbij het bos in Kilder. Ik op een paard van haar en mijn vriend neemt Diekke mee.
Leuk! :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:47

Wauw boemel, koopje!

@DP, wat ligt je bak er prachtig bij <3

Ik roep al 5 jaar dat ik een sleep wil, heb er nog steeds geen een :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:05

Ik heb wel een sleep, ook een fijne. Maar helaas is de auto te hoog en functioneert het dus te weinig. Ik zowk nu rustig naar een quad waar die achter kan.

Geniet ze Boeml.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 15:28

Doen jullie bij ruwvoer testen gewoon een pluk uit 1 baal of mixen uit verschillende balen? Het komt in principe van 1 terrein en uiteraard kan het onderling wisselend zijn maar weet niet of ik dat ondervang met bijv uit 3 balen testen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 15:40

Iemand van jullie ervaring met modderroosters/paddockplaten? Heb nu een plek waar ik best weg zak in de mosder en slecht bijtrekt. Maar dit is eigenlijk ook een stuk hoefslag. Kan ikhet minder modderig krijgen en nog erover rijden?

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 16:46

manzano schreef:
Doen jullie bij ruwvoer testen gewoon een pluk uit 1 baal of mixen uit verschillende balen? Het komt in principe van 1 terrein en uiteraard kan het onderling wisselend zijn maar weet niet of ik dat ondervang met bijv uit 3 balen testen.

Ik trek altijd uit meerdere balen een pluk en dan liefst ook van meerdere plekken. Dus voorkant / boven midden / achterkant / onderkant midden.

Joyce, ik denk dat het zou kunnen, mits strak gelegd en een net laagje zand erop. Ik vraag me wel af of je geen raar verschil krijgt met de rest van de hoefslag. Dus meer wegzakken, stevig, meer wegzakken, ik weet niet hoe dat functioneert.

Qua vrijwilligerstaken: alle lessende leden moeten bij ons dus taken doen. Dat verschilt van schrijven op wedstrijd, bardienst tijdens wedstrijden en evenementen (er is bijvoorbeeld ook een shetland-keuring elk jaar), hindernishulpen bij het springen, etc. Maar er is ook een wekelijkse veegdienst (dat doe je met z’n tweeën).
Vroeger hoorde sanitair en kantine schoonmaken er ook bij, maar dat hebben ze opgelost door de contributie iets omhoog te doen en iemand in te huren.
Ik zou een afkoopsysteem ook best prima vinden. Het bedrag moet dan zo zijn dat je er iemand anders voor kan inhuren, al is het maar dat een ander lid de dienst kan doen in ruil voor geld of verlaging van zijn/haar contributie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:22

joyce83 schreef:
Iemand van jullie ervaring met modderroosters/paddockplaten? Heb nu een plek waar ik best weg zak in de mosder en slecht bijtrekt. Maar dit is eigenlijk ook een stuk hoefslag. Kan ikhet minder modderig krijgen en nog erover rijden?

[ [url=m/bmBJ8W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben in de paddock naar tevredenheid paddockroosters (g4), eroverheen rijden kan, maar zorg wel dat er voldoende zand overheen ligt.

Toen we geen rijbak hadden, longeerde ik erop. Prima hoor, als je maar oplet dat er geen kale stukken zijn. Er moet wel zand op liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:32

Ik ben nog steeds erg blij met mijn stukken vloerbedekking langs de randen zodat ik altijd op een hardere ondergrond kan lopen met de kruiwagen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 19:38

Ik ga toch nog eens informeren dan hier bij de rijvereniging, misschien valt er inderdaad iets af te kopen.
Mijn eigen bak sleep ik met een sleepje achter de zitmaaier en doe ik wel 2-3 keer rijden, dit houdt de bodem echt al veel beter...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:25

Zijn er hier mensen die zelf hun stal hebben gemetseld?

Ik heb een schuur voor de paarden en het is gewoon een houten geraamte met aan de buitenkant metalen platen. Nu wil ik graag nieuwe stallen maken, maar ik kan de huidige buitenmuur niet gebruiken als buitenwand voor de paardenstal. Ook kan ik niks vastmaken tegen de dragende constructie want het is een oude constructie die niet geschroefd is, maar met ouderwetse verbindingen (heb ik me laten vertellen). Echter zijwaartse druk kan het niet verdragen want dan zou het bij wijze van zo in elkaar kunnen zakken.

Nu had ik zelf gedacht om een muur te metselen binnenin de huidige constructie zodat het er langs buiten wel hetzelfde uit blijft zien anders zit ik ook nog met vergunningen. Echter, ik heb 0,0 ervaring daarin.

Wat heb je nodig qua stenen/sterkte voor een paardenstal? Of zijn er nog andere alternatieven?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:32

Je zou ook kunnen kijken of je lage wanden kan doen die met beton in de bodem verankerd zitten. En er zijn toch best veel stallen die gewoon een rij boxen midden in een gangpad hebben staan? Dus je zou ook gewoon boxen kunnen plaatsen (4 kant met wanden)

Qua metselen geen idee maar weet wel dat kalksteen gevoelig is voor urine.

Heb je een foto van je schuur?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:34

Bij een gemetselde muur zal je ook fundering moeten hebben. Al met al wel veel werk voor een muurtje. Dan zou ik eerder voor boxwanden gaan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:54

Afbeelding
Ik heb een foto, maar niet op de zooi letten hoor :D

De stallen rechts zijn nog in gebruik en wil ik behouden, staan ook los vd wand overigens, maar vind ze niet heel erg stabiel eerlijk gezegd.

Ik had daar tegenover 3 kleine stallen. Die stonden inderdaad ook los, maar ze waren erg klein. Nu wil ik daar dus 2 grote stallen maken, maar in die afmeting is het maatwerk en onbetaalbaar :=. Vandaar dat ik met de panelen die ik had de voorwand heb gemaakt en het tussenschot, maar nu heb ik niks aan de zijkant of achterkant waar ik het aan vast kan maken. Daarbij is de vloer enorm ongelijk dus daar moet ook nog iets voor bedacht worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:55

En steenschotten? Als je iemand kent die kan lassen kan je daar wat mee maken. En anders marktplaats in de gaten houden

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:27

Dais_ schreef:
[ [url=m/UMDMFG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een foto, maar niet op de zooi letten hoor :D

De stallen rechts zijn nog in gebruik en wil ik behouden, staan ook los vd wand overigens, maar vind ze niet heel erg stabiel eerlijk gezegd.

Ik had daar tegenover 3 kleine stallen. Die stonden inderdaad ook los, maar ze waren erg klein. Nu wil ik daar dus 2 grote stallen maken, maar in die afmeting is het maatwerk en onbetaalbaar :=. Vandaar dat ik met de panelen die ik had de voorwand heb gemaakt en het tussenschot, maar nu heb ik niks aan de zijkant of achterkant waar ik het aan vast kan maken. Daarbij is de vloer enorm ongelijk dus daar moet ook nog iets voor bedacht worden.

Zijn deze wel verankerd dan? Die van mij staan boven en onder vast en die zijn echt wel stevig.

Je zou hier nog in de hoeken bovenin schoren kunnen maken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:47

Ik heb gemetselde stallen. Met betonblokken. Die stallen gaan echt nergens heen. Betonblokken liggen op de brede kant dus het zijn echt flink dikke muren geworden. Bovenop tralies die ingemetseld zijn. Paarden hangen er regelmatig met hun volledige gewicht op, gebeurd niets.
Wel laten metselen trouwens door de aannemer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:19

Geen ervaring mee Dais, hier alle wanden van hout. Wel een mooie grote ruimte voor de paarden zeg!

Vanmorgen een fijne bosrit gemaakt. Ik ging op een zwart/bruin springgefokt paardje mee. Komen we bekenden tegen (te paard) in het bos. Dachten ze dat ik op Tess zat :D
Iets met niet verder kijken dan de kleur :=
Afbeelding
Afbeelding

Wel een leuk beestje trouwens. En ik zat heerlijk op een oude Passier. :D

Thuis Apenkoppen ijs als lunch. Onvoorstelbaar lekker.
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:31

Genieten Boemel.
Geen idee qua stal. Ik zag vandaag een loopstal buiten van steenschotten gemaakt. Zag er goed uit. Ik wil heel graag de huidige schuilstal vervangen door een andere | O:) maar dan mag ik eerst sparen. Qua locatie wil ik hem een meter naar links en ik wil hem groter hebben. Een meter naar achteren erbij en een meter naar voren. Dan wordt die 4x5. Ik denk simpel van damwandplaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:41

Dropijs lijkt me wel een heel interessante smaak :)

Ik had vanochtend al een ritje gemaakt. Boon is aan haar pre-pensioen begonnen; er zat weinig fut in :) met 2x een galopje heuveltje op van 50 mtr vond ze het wel mooi geweest.