Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:57

Yes, heb ook 2 bakken slobber klaar staan en wat worteltjes. Hooi hebben ze altijd. Net nog even gegaan en rustig. Ga rond half 12 weer die kant op
Laat t maar snel voorbij zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:58

Ik ben vandaag 2x geweest. Begin van de middag met een bak slobber en chillpillen en Stress van Heltie Horse. De wei open gedaan aan 2 kanten, zodat ze in en uit kunnen rennen als dat nodig is. Overal hooi opgehangen en bakken vol. Eind van de middag nog een keer een bak slobber met chillpillen en kamille en hooi bijgevuld. Ik ga rond 11 uur weer. Alles weer even bijvullen met extra lekker hooi, halsters om en dan krijgen ze om 12 uur nog een bak eten met wortels. Veeeeeeel wortels.

Valt me tot nu toe nog mee. Ik heb ze 1 rondje zien rennen. Verder wisselen ze af tussen wei en voerplekken. Mijn merrie heb ik zelfs zien liggen. Gelukkig, want als zij rustig blijft, zijn de mannen ook rustig.

Rocamor

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:04

Hier hebben ze niet 24/7 hooi. Ze hebben een uurtje terug een pluk gehad waar ze nu nog aan het eten zijn denk ik. Dat zit in de hooibakken buiten.

Het nachthooi zit, met stro samen in een flinke hooizak, die ik in de stallen hang (boxen staan 24/7 open)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:05

Heb ze beide los hooi gegeven, houd ze toch iets meer bezig. Tinker heeft sinds 2 weken het pad naar de andere weide's, die loopt helemaal naar achteren verder het bos in(Dus weg van de doodlopende straat) en staat nog veel gras op, hopelijk leid dat ook genoeg af. Voor beide was vorig jaar geen probleem, dus verwacht niet heel veel anders dit jaar. Wil eigenlijk nog even gaan maar ik zie toch niets daar, (geen stroom\lampje of lantaarnpaal). Denk wel dat het goed komt. :j Het mag voor mij indd ook alweer voorbij zijn, heb het wel weer gehad. :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:11

Ik ga om 11 uur een groot hooinet geven met wortelen tussen het hooi. Nu denkend aan 2024 een jaar waar in ik geopereerd ga worden en 6 weken niks mag doen. Nog maar niet te veel doem denken, mijn dochter moet alles dan alleen doen en die is hypermobiel, dus komt haar zus ook soms helpen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:17

Hier ook los hooi, maar ook in netten. En gemengd hooi. Suikerrijk hooi, luzernehooi en arm hooi. Zo zijn ze veel meer op zoek naar de lekkere plukjes. En straks gaan daar nog stukjes wortel tussen.
Alles voor de paarden :+
Maar ik mag nog niet klagen. Vorig jaar zijn we er om 8 uur al heen gegaan omdat ze erg onrustig waren. Nu ben ik nog thuis en houd ze via de camera in de gaten. Tot nu toe is het goed genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:31

Anastasia24 schreef:
Heb ze beide los hooi gegeven, houd ze toch iets meer bezig. Tinker heeft sinds 2 weken het pad naar de andere weide's, die loopt helemaal naar achteren verder het bos in(Dus weg van de doodlopende straat) en staat nog veel gras op, hopelijk leid dat ook genoeg af. Voor beide was vorig jaar geen probleem, dus verwacht niet heel veel anders dit jaar. Wil eigenlijk nog even gaan maar ik zie toch niets daar, (geen stroom\lampje of lantaarnpaal). Denk wel dat het goed komt. :j Het mag voor mij indd ook alweer voorbij zijn, heb het wel weer gehad. :+

Bij mij is t ook pikdonker, maar daar heb je zaklamp voor :+

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:48

Hier net ff mest geruimd en nog een plukje kuil en dan krijgen ze ff voor 12 uur nog een flinke lading kuil. Mijn mannen gaan nog wel mijn merrie zie ik toch wel duidelijk stress bij maar die is al snel gestrest dus daar is niet zoveel aan te doen. Van verdovende middelen raakte ze in het verleden helemaal in paniek dus dat durf ik niet meer te geven heb nu lekker lampje in hun stal aan en verder is de paddock groot genoeg om te rennen en morgen is het gelukkig weer voorbij

Iedereen alvast de beste wensen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 00:00

Anastasia24 schreef:

Ik heb standaard een hoofdlamp op in de avond, als ik richting de paarden ga

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 02:10

Bij ons verliep alles kalm, eten was belangrijker dan het vuurwerk :+

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 02:26

Bij ons hebben ze om 22.00 extra lekker en veel hooi gehad. Ben niet gebelt door de buren die in nood zouden bellen dus zie het morgen wel. Rest van de dag waren ze lekker rustig ook met alle knallen. Gelukkig is de kudde leider heel rustig en stabiel(te lui om te rennen ) en er is heeel ruim gevoerd.dus verwacht geen problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 02:44

Hier ook alles goed gegaan. Was blij met de slobber :j . En blij met zijn nieuwe weidemaatje van 33 die doof is en er niks om gaf _/-\o_ . Hij vond het spannend, maar hij stond buik aan buik met de andere geplakt. M'n Hart smolt er echt van zo lief <3.
De poesjes thuis hebben het ook overleefd, vind het altijd zo sneu dat ik die dan "in het oorlogsgebied" moet achterlaten.
Gelukkig, dat hebben we weer gehad!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 02:46

Hier hebben ze ook heerlijk geslobberd, de hokken stonden open maar ze hebben enkel staan eten.
Gelukkig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:20

Hier waren ze ook heel relaxt, ook de geiten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:25

Hier hebben ze 1x een paar rondjes gerend. Maar geen dolle paniek galop. Noura voorop in een drafje met de staart erop en de mannen erachter aan. Denk dat het even ontlading was, want verder was ze eigenlijk relaxt. Er is een halve zak wortels in gegaan en heeft haar rustig gehouden. Waardoor de mannen ook in de buurt bleven. Die hadden er wel last van.
Dit was iets over 12

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:01

Het is hier gelukkig ook goed gegaan. Ze waren best relaxed.
Alleen veel regen gevallen weer.. was er net weer en bah veel modder weer. De kraan mag nu wel dicht gedraaid worden _/-\o_

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 15:41

Gelukkig Nieuwjaar allemaal :)

Ik maak me nooit zo druk om oud en nieuw.
Heb gistermiddag de wei opengegooid zodat ze kunnen rennen mochten ze dat willen, met overal hopen voordroog.
Vandaag begin vd middag weer geweest en ze stonden er prima bij.

Als je paarden een stabiele kudde hebben en genoeg ruimte om te kunnen bewegen mochten ze stress ervaren, redden ze zich wel.
Het is ook maar net hoe druk je jezelf er om maakt naar mijn idee.
Zag een filmpje voorbij komen van iemand die als een razende voor een stal stond te wapperen om een paard te "kalmeren" :+ := dan ben je volgens mij totaal niet bewust van wat je met je eigen negatieve energie voor onrust bij je dier veroorzaakt.

Ik zag dat er vanaf volgende week droog weer komt (met lichte vorst) hoera!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:42

Wat fijn dat het bij jullie goed ging!!

Ik iets minder fijne jaarwisseling; alhoewel eind goed al goed.
Ik had ze (3 jarige en 7 maanden oud veulen grote minipaardjes) samen opgesloten in grote containerstal met bovenluik dicht. Ik had ruim hooi gevoerd en heb camera op 3G. Om 0.00 lukte verbinden met camera heel slecht maar uiteindelijk verbinding zie ik dat de driejarige flipt, tegen de wanden opspringt en heen en weer rent en over het veulen walst, terwijl veulen eigenlijk vrij rustig was.
Tja ik dus toch erheen, het is een straat verder gelukkig maar ja wat doe ik dan? Straks doe ik het bovenluik open en komt ie naar buiten dus ja met halster heel voorzichtig de stal in gegaan en gauw die flippende gevangen en geprobeerd te kalmeren en geprobeerd mezelf niet omver te laten walsen. Toen deed degene die bij mij was het bovenluik open om te voeren en bijzonder genoeg toen hij het vuurwerk zag (werd op nog geen 30 meter afgestoken voor de staldeur…..) werd ie een stuk rustiger? Alsof die een beeld erbij moest hebben??

Veulen stond sowieso super relaxed te kijken.

Nouja even bijgebleven maar toen ze gingen eten maar weer opgesloten en achter gelaten, daarna geen paniek meer gezien….

Vanmorgen uitgebreid gecontroleerd maar geen schrammetjes gevonden gelukkig

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 15:50

Eilatan dat is dus exact een voorbeeld van waarom ik geen fan ben van vluchtdieren opsluiten in situaties als de jaarwisseling.
Gelukkig is het niet geëscaleerd!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:16

BarbaLala schreef:
Eilatan dat is dus exact een voorbeeld van waarom ik geen fan ben van vluchtdieren opsluiten in situaties als de jaarwisseling.
Gelukkig is het niet geëscaleerd!

Nee ik eigenlijk ook niet, maar de paddock en schuilstal (en wei) is direct naast huizen en woonwijk, en als ze oliebol naar die pony’s gaan gooien (of door de harde wind er in waait) ben ik veel verder van huis….

Dus ja bewuste keus om alles potdicht te doen; mensen zijn gewoon gevaarlijk voor pony’s helaas. Maar gelukkig dat Twix het toch een plekje heeft kunnen geven en ik ben heel blij dat het veulen zo nuchter is. Twix is sowieso schieterig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:38

Ik sta vaak gewoon bij de paarden, 2 benen op de grond en verder even niks. Dat geeft ze kennelijk voldoende steun.

Dat gepeeeuwww (voor diegenen die mevrouw Stemband nog kennen) heeft inderdaad geen enkele zin.

En verder is het afwachten hoe de paarden reageren. 2 jaar terug was mijn jonkie juist relaxed. Vorig jaar rende zij juist wat een was de oudste (stresskip) juist kalmer en dit jaar hebben enkel de kaken wat gedaan en bleven de pootjes op de grond.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:26

Hier zoals verwacht ook geen problemen gehad. Ben niet wezen kijken en ben niet gebelt. Zag vanmorgen erg veel vuurwerk potten bij de weg staan. Maar denk dat ze zich met de ruime hoeveelheid hooi die ook nog over was zich prima vermaakt hebben.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:43

Fijn dat het goed is afgelopen Eliatan, erg spannend toch met al dat geknal om je heen.
Hier gelukkig ook niets, ben ook niet wezen kijken, kan ze toch niet kalmeren. :+ . Maar beide rustig, geen vuurwerk in de gehele doodlopende straat dus ze hebben weinig meegekregen. Erg fijn. :j

Ik weet niet of er al een topic voor is, maar hebben jullie nog doelen wbt 2024? Zowel met de paarden als het stuk in eigen beheer?
Hier van het voorjaar genoeg te doen, omheining(enkele paaltjes staan schuiner) en toch even de hut voor zowel de paarden als het hooi fixen. Komt nog een hoop bij natuurlijk. Qua paarden wil ik een gemiddeld ritje van 5-10km 2-3x per week maken met de tinker en de shetlander meer voor de sulky zetten. Vandaag gelijk een rondje met de sulky gedaan dus blij. :j

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:53

Zeker doelen. Mijn merrie nk klasse 2 endurance met haar ruiter, mijn ruin van 21 hoop ik stiekem nog een 60 of zelfs 80 km endurance mee te rijden.

Eigen beheer de doelen… eindelijk automatische drinkbakken, leuke enrichment toevoegen in de wei, omheining verbeteren en een bak op gras ondergrond afzetten. Verder nog wat springmateriaal en vooral veel aanplanten.

Eerste wat we gaan doen is een stuk zo maken dat ze op bestrating ook in de schaduw kunnen staan. Iets in me zegt dat we een hele warme zomer gaan krijgen… dus vlier en bamboe plaatsen om dat stuk en in de zomermaanden komt er dan een leger schaduw doek ( zo eentje met gaten erin zodat de wind er doorheen kan )

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:39

Zeker doelen:
De oudste merrie trailerlaadcursus en officieel de wedstrijden in (in 2023 startkaart aangevraagd en op moment dat die vrijkwam, raakte ze kreupel. Heeft een half jaar geduurd en nu kunnen we weer)
Het jonkie (oké die is nu dus 5), wil ik veilig onder het zadel.
De paddock / rijbak moet vernieuwd
De hokken die hier staan moeten play en daar komt een grote loods voor terug.

Dusssss grote plannen