Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:35

Wij zijn zelf best lang ja, langer dan je zou verwachten denk ik. Scheelt wel dat we allebei niet zwaar zijn. Ach, het is niet het ideale plaatje voor in de ring, maar dat is dan ook niet ons streven. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 07:34

Wat leuk, ik heb ook een nf had vond dr vroeger ook zo groot tot ik foto's zag.

Gisteren mooi working (We) geoefend met mijn Spanjaard. Komt zelden op de trailer en ik kon hem binnen 10 min weer zelf laden, half uurtje gereden op een vreemde plek met allemaal oefeningen en erna nog een rondje buiten en weer teug. Hij deed het zo goed!! Ik moet het gewoon vaker doen, trailer en vreemde plekken en dan zakt die die spanning (vooral bij mij) ook

Afbeelding

Uitleg over de garocha en daarna ringsteken. Bruggetje over, bel en achterwaarts en een poort waar he doorheen moet zonder het touw los te laten. Erg leuk en leerzaam en wat moet je paard dan aan de beenhulpen staan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:23

Flew schreef:
Wij zijn zelf best lang ja, langer dan je zou verwachten denk ik. Scheelt wel dat we allebei niet zwaar zijn. Ach, het is niet het ideale plaatje voor in de ring, maar dat is dan ook niet ons streven. :D

Ligt ook aan hoe breed je paard is. Op mijn fjord van 1.42 steek in minder onder uit dan mijn rijpaard van 1.67m. En bij mijn ronde pony van 1.27 steek ik net zo ver uit als bij dat grote paard. Dat is gewoon een slankie.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:29

Lekkere wandeling zo superpony. Goede inschatting ook rijden als meeste campinggasten weg zijn. Wel genieten dan zo.

Leuke foto Lyn, mooie oefening voor jou en je paard.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:12

Wat leuk en leerzaam Lynn!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:27

Jitske, wat sneu! Sterkte!!

Superpony, jullie zitten in een super mooie omgeving!!

Clau, erg mooie tinker!

Lyn, WE is ontzettend leuk om te doen en zie je steeds meer op komen in Nederland.

Flew, mooi door het bos "crossen"! Welke omgeving zit je?

Wij hebben 2 grote KWPN-ers van dik in de 1.70m. :-)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:09

De foto is in de "achtertuin" gemaakt. Dit is het pad naar mijn huurwei. Ik woon in Groningen. Niet veel bos hier, maar op zich prima uitrijmogelijkheden.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:14

Mooie uitrijmogelijkheden is ook niet verkeerd natuurlijk!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 11:46

:wave: Hoi allemaal, ik ben voor het eerst in 9 dagen? weer online. Ik kreeg het niet allemaal netjes bij gelezen maar heel veel sterkte voor de huisdieren en kipjes. Wat ontzettend rot.

Leuke foto's te paard en een merrie met het sterpredikaat, top!

Wij hebben een werkvakantie gehad met als resultaat dat mijn moestuin een poort heeft, de paddock bij 1 van de schuilstallen omheind is en 1 van mijn engelse boogpoorten is geplaatst <3. Nu is het wachten op de offerte voor de paddock en dan beslissen of wij het zelf doen of laten doen.

Ook is de aannemer sinds gister weer begonnen dus het voelt alsof er eindelijk wat schot in de zaak komt :)

Vraagje, wat doen jullie met het land? Ik heb echt veel te veel gras. Ze hebben het eerste perceel nog niet op maar ik laat ze nu 's avonds 2 uurtjes op 1 van de achterste percelen zo'n 4500m2 maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Ik heb nog een ha met 25cm hoog gras staan. Te kort om te hooien, toch?, maar te lang om zo de winter in te gaan. Wat doen jullie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:55

teveel gras? Ow had ik dat maar ik heb nog steeds alleen zand en nu steeds meer onkruid, wordt echt inzaaien ben ik ban en is nu helaas geen budget voor
Kun je niet laten maaien en insealen, evt ruilen tegen hooi of verkopen

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:56

Heb je droge grond of al snel een modderboel in de winter?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 11:58

Lynn_Nikita, denk je niet dat dit te kort is voor de paarden? Ik heb het laten hooien toen het bijna een meter hoog stond.
Vette klei Nils dus de paarden er op laten is geen optie. Voor het te nat is moet ik er iets mee.

Tot nu toe is het enige wat ik kan bedenken is de schapenboer buurman zijn schapen er op te laten lopen maar dan kunnen we de omheining niet gaan vervangen en dat is wel nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:04

Voor paarden is lang en stengelig beter, maar als je het laat inseaelen kun je het misschien met een koeienboer ruilen tegen pakken echt hooi
Ik heb ook vaker hooi/ voordroog gehad wat korter was, niet ideaal maar het kan wel. Ik mengde het met stro om te voorkomen dat ze het niet goed genoeg kauwden

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:26

Selka, ik spaar juist gras zodat ze er ook op in de winter op kunnen, maar ik heb geen klei.. Ik heb veenhoudende zandgrond en laat ze er gewoon op. Gaat dan wel wat stuk, maar dat trekt wel weer bij in de lente (ik verweid wel steeds en ik had merries). Heb zelfs uitgerekend hoeveel ze gras ik per dag kan geven. :D

Is het echt zo slecht om gras te lang de winter in te laten gaan? Het wordt wel wat lelijk is mijn ervaring, maar verder? Leek hier toch goed te herstellen vorig jaar.

Misschien is maaien voor jou beter. Lynn wat balen zeg van je gras.

Azmay, je mooie merrie stond op mijn tijdlijn gedeeld.. haha kleine wereld is het toch!

Ik vind je dravers heel leuk flew! Ik hou van die maat, rond de 1,50.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:07

Vette klei is niet handig! Ik zou het maaien of op stam te koop zetten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:16

Als het maar kort de winter in gaat, dat is beter.

Hier is alles nog een droge bende, paarden beginnen zo langzaamaan aan het hooi omdat er niets meer staat, morgen geven ze wat regen af dus ben benieuwd. Daarna gaat het weer richting 30 graden

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:17

Ik heb ook dikke klei en geen paddock. Paarden hebben er al twee winters opgestaan en de wei trekt elk voorjaar weer netjes bij. Maar ik heb twee stukken van een halve ha en zet niets af dus ze hebben het hele stuk tot hun beschikking. Bij de poort gaat het uiteraard wel kapot maar verder blijft het netjes. Waarschijnlijk doordat ze de ruimte hebben en het niet geconcentreerd belast wordt. Rennen e.d. ook gewoon in de wei dus er staan wel eens wat slidingsporen in, maar ja, ze zijn het gewend dus passen wel op zichzelf.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:19

Ik heb nu even te weinig gras, het groeide lekker en met een paar uurtjes per dag had ik makkelijk nog een tijd ermee kunnen doen maar de boer zou eind vorige week hooi brengen dus heb al 2 dagen geen spriet meer en dan gaat het gras ineens wel heel snel. Net maar weer gebeld en hij zou kijken of het vanavond lukte te komen >;)
Dat ga ik echt missen als kiespijn als ze dadelijk niet meer aan huis staan iig :o

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:24

Dat snap ik heel goed Azmay! Blij dat ik dit jaar de hooivoorraad al klaar heb staan. Hooistress is heel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:33

Wij hebben nu echt zat gras. Maar ik heb ze maximaal 2 uurtjes per dag op het gras staan. Ik ben ook blij dat ik het hooi al binnen heb, ik word er altijd erg zenuwachtig van als het krap begint te worden.... :\

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:34

Heb je al een goede koper gevonden voor Kim?

Zal veel frustratie schelen. Als je niet elke keer overal achteraan hoeft te zitten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 13:34

Hoeveel paarden staan er op MarloesHJ? Ik hoor van mensen uit de buurt dat het hier echt geen optie is vandaar dat ik huiverig ben. Alle paarden staan hier 24/7 binnen in de winter...

Dat is natuurlijk ook een idee Nils.

Azmay, succes met de verkoop. Al kan ik goed begrijpen dat je dit soort ergernissen niet zult missen.

Wat doen jullie met het gras xJitskee?

Arme Franse paarden. Ze mogen best een hapje hier komen mee-eten hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:39

Wij doen er niks mee, laten het gewoon staan en het wordt in de loop der tijd wel gegeten. Als het hoogzomer is en we nog wat over hebben hooien we meestel de achterste 2 vakken, maar daar is het nu al te nat/wisselvallig voor. Als het echt te hoog wordt of er veel onkruid of stengelgras in staat dan gaan we er met de maaier overheen, maar dat is eigenlijk niet zo vaak. Meestal is het in het najaar wel kort gegeten en gaat het kort de winter in. Dan staan ze er een uurtje per dag op, voor het idee. Mijn pony is in de winter super HB gevoelig dus dat is altijd erg oppassen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:07

Selka schreef:
Hoeveel paarden staan er op MarloesHJ? Ik hoor van mensen uit de buurt dat het hier echt geen optie is vandaar dat ik huiverig ben. Alle paarden staan hier 24/7 binnen in de winter...

Dat is natuurlijk ook een idee Nils.

Azmay, succes met de verkoop. Al kan ik goed begrijpen dat je dit soort ergernissen niet zult missen.

Wat doen jullie met het gras xJitskee?

Arme Franse paarden. Ze mogen best een hapje hier komen mee-eten hoor!

Selka ik heb twee paarden (warmbloed en IJslander) en ze staan in de winter op een stuk van iets minder dan een halve ha. Afgelopen jaar denk ik van eind oktober tot april/mei?
Ze staan buiten van 07.00/09.00 tot 19.00 zo niet langer in de winter. Daarbij staat de IJslander vierkant op ijzers en de warmbloed voor dus dat is ook niet het beste voor het gras.

Edit: de paarden hier in de omgeving komen misschien een uurtje eruit in de winter. Maar doordat die van mij dagelijks buiten komen rennen ze wel niet continue als idioten rond. Wel vaak dagelijks de gekke 5 minuten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:12

Ik heb 2x op een stal met kleigrond gestaan waar ze in de winter overdag buiten stonden.
Kwam altijd weer goed in het voorjaar.

Staan jullie paarden met reden zo kort op de wei nu?
Gewoon nieuwsgierig hoor, die van mij staan zo van 09.00-17.00 ongeveer.

@Selka, lekker bezig geweest in jullie vakantie!
Fijn dat de aannemer weer gestart is, november erin toch?