Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:49

Zo he dat is een verschil van dag en nacht.Mooie stallen heb je, en je wei heb je grondig aangepakt zo te zien. Ik ben jaloers!

Oef karev dat is vervelend. Je schrikt je denk ik kapot als je zoiets ziet. Hopelijk gaat het mooi genezen... hoe is de patiënt eronder?

Oja, is het bij jullie ook eindelijk droog? Ik heb heel wat lopen mopperen maar inmiddels ligt mijn paddock er weer aardig bij.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:51

Thanks DubbelDun, we zijn nog lang niet klaar (er stond alleen een heel oud huisje uit 1883 een aantal oude hokjes en veel bomen). We hebben als eerste alles voor de paarden op orde gemaakt (muv de nieuwe stal die kwam later), toen de schuur gebouwd en de nieuwe stallen (de oude stallen gaan weg zodra we klaar zijn met alles) en nu zijn we bezig met het huis verbouwen en aanpassen aan de normen van nu.

Tja de deur van de kleine uk kwam door mijn man, op ons vorige adres hing die deur er nog geen minuut in en toen had manlief er al een kijkgat in gemaakt want tja die kleine moet natuurlijk ook buiten kunnen kijken als ze op stal staat (niet wetende dat de paarden 24/7 kunnen kiezen en de deuren van de stallen nooit dicht zijn.

NesyD

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:54

@karev balen van de aanvaring, maar weet uit ervaring dat wonden welke gezet zijn met krammen heel mooi genezen (mijn merrie heeft ooit eens een aanvaring gehad met zo'n bevestigingsding van een zinken regenpijp, 5 krammen in haar voorhoofd en waarschijnlijk ontiegelijke hoofdpijn maar super mooi genezen)!

Thanks voor de leuke reacties, zal ze doorgeven aan hubbie ;-).

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:57

De wei is trouwens van onze überlieve buurvrouw, zij had nog een stukje over welke ze niet gebruikt voor haar paarden, dus afgezet en zomerdag kunnen de dames hier ook van genieten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:00

Wat mooi! Ik vind dat doorkijkje ook geniaal :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:18

Fijne bak, wat voor zand?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:25

We hebben het zand laten keren (hadden drainage en doeken al gehaald maar was volgens de loonwerker niet nodig). We zitten aan 2 kanten aan het water. Heb in het begin de bak vervloekt, te zwaar, te stoffig, dus toen geopad erdoor en heel veel sproeien en slepen. Nu is hij (ligt iets langer dan een jaar nu) eigenlijk super, 's zomers moeten we wel iedere dag een x aantal uren sproeien als het lang droog weer blijft.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:18

NesyD, leuk stekje! Dat doorkijkluikje is geweldig. :D

Mag ik vragen welke afmeting jou wasplaats heeft?

sandra8 schreef:
Ziet er goed uit Kirr :j
Hoe groot is/ wordt het hele gebouw?

120m² is de max die we mogen benutten voor het stalgebouw.

DubbelDun schreef:
LOL, dat kon je uit de tekening niet uit afleiden...maar je kunt het hele stalgebouw natuurlijk ook een halve of kwartslag draaien als dat de toegang wel mogelijk maakt ;)

Het stuk waarop we mogen bouwen heeft een driehoekvorm. Moet dan ook nog een bepaalde afstand van het huis, dus zomaar draaien is niet echt een optie. Die lengte past maar op 1 manier legaal op het perceel. Dan nog rekening houden met de regen en wind. Dus het puzzelen is nog niet afgelopen. :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:24

Wat een mooi plekje Nesy D, ik vind het enig juist om foto's te zien van hoe iedereen het voor elkaar heeft. Dat doorkijkje, super. Dat hoofd er door heen, hahaha....
Waar sleep jij je bak mee? Ziet er handig en compact uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:28

Wow! Dat ziet er prachtig uit Nesy +:)+ .

En die kleine? Geweldig beestje!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:28

Dames, bedankt voor de reacties, ik reageer vanmiddag (zit nu op mijn werk ;-) ).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:29

Nesy prachtig bij jou :j

Toen onze rijbak werd aangelegd lag alles er ook zo mooi bij, nu zijn we 17 jaar verder en wordt het echt tijd om er eens grondig in te gaan vervangen.
Paarden staan er ook al 17 jaar iedere dag in.
Gedeeltelijk hebben we de rijke grond er al uitgeschept en richting bos gedaan en daar moet nu het van nature witte zandgrond terug van naar de rijbak.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:41

De patiënt maakte het goed vanmorgen. Zelfs geen reactie op de enting!

Afbeelding

Zo net gehoord dat er een dorp 10 km verder op weet een mishandeling heeft plaats gevonden. Jonge merrie waarbij de vulva is open gesneden..idioten. het is dus nog niet over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:55

Agossie arm dier :(:) . Wat een gelul met die idioten. Moet ze niet tegenkomen, sta niet voor mezelf in....
Bah zo dichtbij ook nog?!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:59

[***] schreef:
joyce B schreef:

Vraag parkeergeld van je yoga buurvrouw voor de uren dat er lesen zijn en ze graag gebruik wil maken van jouw terrein :D 1,50 per auto per uur is redelijk gangbaar tarief parkeergeld toch? Doe je die uren de ketting even los :o

Ja, ha, ha, daar heb ik ook nog aan gedacht. Afgelopen weekend had ik de auto van mijn schoonvader te leen en die heb ik toen zelf maar op mijn pad gezet, zodat er niemand anders kon staan. Grond was nog bevroren dus er kon geen paal in. Gisteravond stonden er wéér 2 auto's. Gelukkig is manlief het nu ook zat. Vrijdag gaan we aan de slag met palen, ketting en bordje. Hoop dat het dan over is. En bij ons in het "durp" is € 1,50 wel een megabedrag hoor :D . Volgens mij weten ze hier niet eens wat parkeergeld is :')

dan lopen ze toch wat verder waar ze "gratis" kunnen parkeren :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:10

Kirrr schreef:
http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... ak5wad.png

Op basis van wat mag/kan gemeente/zone een eerste schets van ons stalgebouw.
Iemand op of aanmerkingen?
Heb trouwens geen idee van de oppervlakte van een handige poets/wasplaats. Die ga ik straks op onze huidige stalling even meten en misschien daaraan nog aanpassen.

Wasplaats is erg ondiep met de zadelkamer er achter langs en deur achterin is ook niet handig heb ik ervaren... Beter gewoon een kale muur.
Verder zou ik op zijn minst kiezen voor luiken met veiligheidsglas, maar liever 2-delige deuren naar buiten met veiligheidsglas in de bovendeur. Bij brand hoef je dan ook niet zelf de stal in, maar kun je je paarden via de buitendeur naar buiten laten. Wel lekker ruime stallen!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-02-15 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:14

@karev: dat ziet er best wel heftig uit.
Hebben ze die idioot nou nog niet gepakt... :(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:24

karev sterkte :(:) , nare wond en eng dat er zulke crieps rond lopen :r

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:26

Kirrr schreef:
Een andere mogelijkheid.
http://i1290.photobucket.com/albums/b53 ... m2y3iv.png
Afmeting paddockjes kan uiteraard anders.

Zoveel te meer dingen ik probeer te tekenen, zoveel te meer ik het niet meer weet :D.

Deze tweede indeling vind ik beter maar de paddockjes zou ik echt veel ruimer maken. Minstens 2x boxlengte. 3 meter is al vrij smal om te draaien. grote paarden staan daar kop aan staart in. Dan moet je al geen schrikdraad omheining nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:28

@joyceB, mijn gedachte!!! Ik kan er gewoon pislink om worden dat mensen gewoon maar hun auto ergens neerkwakken en dan van mening zijn dat ik kinderachtig doe, want ik heb ruimte zat?!

Ik woon hier net 6 weken en heb hiervoor 16 jaar ergens gewoon waar ik 295 m2 grond had, kon met moeite mijn auto op het smalle paadje naast het huis prutsen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om mijn auto bij de buurman neer te kwakken, hij heeft immers een boerderij met 8 hectare grond erom heen?!

Maar goed, intussen zit ik heerlijk na te genieten van een ritje op mijn merrie. Eerst naar de manege even serieus aan het werk :D en toen buitenom terug. Heerlijk! Kan nog steeds niet geloven dat het allemaal echt is.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:31

Kirrr schreef:
Ja dat had ik ja, tot mijn vriend de tekening zag en zei, daar geraak je helemaal niet met de trailer :+

Stal draaien :D, en zorgen dat je stallen met uitloop aan de droge windrichting liggen (Noord/Noordoost of evt. Oost) anders heb je veel last van inregenen/insneeuwen of waaien en zul je de deuren in de praktijk veel vaker sluiten dan eigenlijk te bedoeling was.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:45

Stal draaien kan niet, zoals ik hierboven ook al schreef Joyce.
De andere opmerking had ik idd al aangepast op basis van wat men hier aanhaalde.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:18

Kirrr schreef:
NesyD, leuk stekje! Dat doorkijkluikje is geweldig. :D

Mag ik vragen welke afmeting jou wasplaats heeft?

Thanks Kirr!
Onze wasplaats is 2.60x2.60 en dan kan de grote merrie (1.76) met haar hoofd nog uitlopen (paar pasjes) in de stalgang van ik schat 1.20.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:22

Jadybabe schreef:
Wat een mooi plekje Nesy D, ik vind het enig juist om foto's te zien van hoe iedereen het voor elkaar heeft. Dat doorkijkje, super. Dat hoofd er door heen, hahaha....
Waar sleep jij je bak mee? Ziet er handig en compact uit.

Ik heb de bak gesleept met een grasmaaier (16 Pk) zonder maaibalk met een verzwaarde pallet, alleen hebben we deze niet meer manlief kwam een quad tegen bij de buren en dat was volgens hem veeeeeeeel handiger (kon het beter trekken volgens hem).

Yeah right, eerste keer dat ik er mee reed stond dat ding op zijn "achterbenen" dus de quad en ik zijn géén vriendjes (mis mijn kleine "trekkertje soms ook echt). Manlief vindt het absoluut niet erg en vraagt geregeld "Schat zal ik de bak even voor je slepen". Prima hoor ga je gang. Oftewel bak slepen doe ik zelf nu niet meer hihihi.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:23

[***] schreef:
Wow! Dat ziet er prachtig uit Nesy +:)+ .

En die kleine? Geweldig beestje!

Thanks [***], ze voelt zich ook echt de prinses hoor (noem haar ook bijna altijd mijn kleine prinsesje := := := ).