Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:17

Verschil zit hem bij tandartsen in opleidingen, sedatie en electrisch of handmatig. 120€ is heel normaal bij een opgeleide tandarts die mag sederen, een andere wil ik persoonlijk niet laten werken in de mond van mijn paard. Helaas is het een vrij beroep dat iedereen zomaar mag uitvoeren. Check daarom altijd de opleiding en bevoegdheid,die bedragen verschillen niet voor niks.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:24

DatBenIkNou schreef:
Verschil zit hem bij tandartsen in opleidingen, sedatie en electrisch of handmatig. 120€ is heel normaal bij een opgeleide tandarts die mag sederen, een andere wil ik persoonlijk niet laten werken in de mond van mijn paard. Helaas is het een vrij beroep dat iedereen zomaar mag uitvoeren. Check daarom altijd de opleiding en bevoegdheid,die bedragen verschillen niet voor niks.

Mijn dierenarts doet de tanden inderaad ook. Maar dat bedrag komt niet onder de €90 euro hoor.. :n

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:46

Marieke1495 schreef:
DatBenIkNou schreef:

Mijn dierenarts doet de tanden inderaad ook. Maar dat bedrag komt niet onder de €90 euro hoor.. :n

Mijn dierenarts doet dit ook maar ik was niet zo veel kwijt.
Daarbij moet wel gezegd worden dat er vier paarden tegelijk bij ons op stal werden gedaan en er geen lange uitgebreide behandeling nodig was. Dat kan de kosten verminderen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:27

Augustus:

Stalgeld: €180
Hoefsmid: €25
Lessen: €45
Sectolin Dazenex: €19,95
Grand National hoefolie: €10,95
Dekje: €5 (tweedehands)

Totaal: €285,90

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:38

DatBenIkNou schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan! Voor de "standaard behandeling" van de tandarts betaal ik geloof ik €85,- en daar zaten dan geen voorrijkosten bij, omdat ik toen een paar minuten bij het huis van de tandarts vandaan stond met m'n paard. Geen idee of dat bedrag bij de volgende check omhoog gaat, want ik ben inmiddels verhuisd.

Hier nog even mijn lijstje van de afgelopen 2 maanden:

Juli
Stalgeld €190,-
Bakhuur €50,-
Wintec zadel (+3 dekjes, gelpad, extra boom en zadelhoes) €170,-
Schriktraining en les: €55,-
IJzer verloren, nieuwe onder laten zetten: €10,-
Fysio: €88,-
Totaal uitgegeven in juli: €553,-

Augustus:
Stalgeld €150,-
Bekappen €30,-
Enten €72,15 (damn, wat zijn die voorrijkosten duur, enting zelf was maar 27 euro!)
Les €25,-
Totaal uitgegeven in augustus: 277,15

linoleum

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:01

Mijn kostenplaatje van juli:

Stalling: 125 euro
Deelname keuring: 40 euro
Voorbrenger keuring: 15 euro
Totaal juli: 180 euro

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 01:45

Augustus voor bijrijpaard:

Les 4x : €42,50
ww frontriem: €32,50
Nieuw dekje: €32,50
Pont kaart 40 strippen (ik moet over varen om er te kunnen komen): €52
Anti dazen spray: €18,95

Totaal: 178,45

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:04

Soms kan je kostenplaatje er ook heel anders uitzien met een paard! Ik heb er 4 ( maar sta wel thuis) de maand augustus sprong eruit:
Stallingsgeld: 0
Ontwormen: 75
Wortels/ appels 25
Brok + slobber 25
Ruwvoer 50
Smid 75
DA kosten 600 vooronderzoeken/ medicatie wegens eenzijdige neusuitvloeing + pony van mijn dochter die aan de hoest ging..
Opname faculteit 3.000 ( paard is geopereerd aan de sinus)
Afdak gebouwd: 400 ( pony moet zoveel mogelijk buiten staan)
Benzinekosten van en naar de faculteit: 80

Totaal: 4340-,
Zo kan het dus ook.. niet leuk meer..hopelijk heb ik t even gehad qua kosten!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:21

augustus:

Stalling €175
Verzekering € 60.55
Hoefsmid € 80
Dierenarts € 375.00
Voer €42.00

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:37

De maand juli verliep niet helemaal als gepland en was er van alles aan de hand met mijn paard, en moest hij naar de kliniek... Deze maand mag hij (op aanraden van de kliniek) niet de wei op ivm met wat er gebeurd is, wel doen wij hem dagelijks in de paddock, want 24/7 in de stal vind hij helemaal niks. Augustus is ook wat ik in de winter kwijt ben.

Juli:
Stal: 110,- (Inclusief voeren en gebruik van faciliteiten).
Weidegang: 90,-
Stro: 6,- per baal.
Zak Pavo voer: 10,-
Hoefsmid: 32,-
Dierenarts + Injecties: :$.

Augustus:
Stal: 110,- (Inc voeren en gebruik van faciliteiten)
Voordroog: 41,-
Stro: 6,- per baal
Paddock: 0,-
Kliniek: :$.
Hooinetten en aantal borstels: 43,35.

Zo zie je maar weer dat kosten heeeel erg hoog op kunnen lopen als er wat is, gelukkig hebben wij voor de aankoop van mijn knollie daar goed over na gedacht, en ons op voorbereid :j. Wij hebben hem sinds begin juli dit jaar, hij is absoluut geen miskoop of zo hoor, er is een heel naar ongeluk gebeurd in de wei (wat precies weten we niet helaas), en was er daardoor erg heftig aan toe. (De nieuwsgierigen kunnen mij pb'en haha).

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:50

OleJon schreef:
maand augustus,
319 euro aan veeartskosten.

plus 25 euro bekappen. totaal dus 344 euro

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:12

Augustus:
Stalling (zomer): €125,-
Fibra voer:€12,-
Hoefsmid bekappen + rondom ijzers: €90,-
Rambo winterdeken: €390,-
Les: €40,-
Totaal: €657,-

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:31

Augustus;
Stalling: €230
Dierenarts enting: €50

September:
Stalling €230
Voer: €15 á €20,-

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:56

augustus..

ongeveer 180,- aan DA kosten
107,- Supplementen ( wel alvast voor een paar maanden)
30,- Lever reiniging voor de schimmel e.d.
5,- biotex, paard heeft schimmel in z'n hoeven
Stalling 160,-
Les 25,-
Hoefsmid 2x i.v.m hoefzweer e.d. 65,-
Aanschaf hoefschoenen ( komen nog ) 200-250,-
Aanschaf Chaps ( tja die horen erbij vind ik! is ook paardgerelateerd) 35,-

Duuuuuuurrre maand! :(

Totaal: ruim 800,-
Even ter vergelijking, in juli was ik nog geen 250,- kwijt haha

De chiropractor komt ook nog ( 95 + voorrijkosten, maar dat komt gelukkig einde van de maand pas van mn rekening af..)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:16

Hier ook een flinke maand gehad in Augustus aankoop bedrag paard hou ik even voor mezelf maar de rest kan ik wel een beetje opsommen.

Keuring, Herkeuring en Inenten 340,-
Vervoer 120,-
Voer 20,-
Twee halsters 30,-
Spulletje voor jeuk 20,-
Aankoop paard ?,-

Aankomende maand gaat niet fijn worden.. zadel.. hoofdstel.. stijgbeugels.. singel.. hahaha de heele haps hopelijk in een keer aanschaffen au au in mijn portomonee.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:10

Augustus:

Stalgeld:€180
Les:€25
Jaarlijkse enting incl. Voorrijkosten:€45

Totaal:€250

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:49

Augustus

Stalling 0,-
Persen van 40 balen hooi +/- €320

totaal €320,-

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:50

September:

Stal 230.00
Scheermachine 340.00
Spulletjes 25.00
Les 25.00

Totaal 620.00

xLuna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:05

Vraag ik iets heel stoms, uit nieuwsgierigheid, als ik me afvraag hoe sommige het doen met onverwachte kostte als ze eigenlijk vooral moeten sparen voor een potje en niet even 5,000 van de bank kunnen halen mocht het dier in een kliniek belanden? Hebben jullie ruim van te voren gespaard, sparen jullie tussendoor of hebben jullie iemand om op terug te vallen (ouders of zo)? Ik ben gewoon nieuwsgierig... Ik heb geen paard, dus ik heb al die kosten sowieso niet maar kan het me wel indenken door vele verzorgpony's en leasepaarden.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:07

xLuna93 schreef:
Vraag ik iets heel stoms, uit nieuwsgierigheid, als ik me afvraag hoe sommige het doen met onverwachte kostte als ze eigenlijk vooral moeten sparen voor een potje en niet even 5,000 van de bank kunnen halen mocht het dier in een kliniek belanden? Hebben jullie ruim van te voren gespaard, sparen jullie tussendoor of hebben jullie iemand om op terug te vallen (ouders of zo)? Ik ben gewoon nieuwsgierig... Ik heb geen paard, dus ik heb al die kosten sowieso niet maar kan het me wel indenken door vele verzorgpony's en leasepaarden.

Die kisten kunnen inderdaad voorkomen. Ik heb niet zo 4000 euro liggen, maar kan daarvoor terugvallen op mijn ouders, waardoor ik ook in de gelegenheid ben om een paard te hebben :)

xLuna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:11

Marieke1495 schreef:
xLuna93 schreef:

Die kisten kunnen inderdaad voorkomen. Ik heb niet zo 4000 euro liggen, maar kan daarvoor terugvallen op mijn ouders, waardoor ik ook in de gelegenheid ben om een paard te hebben :)

Ah, dat is wel heel fijn! Dat ze dat ook gewoon voor je over hebben eigenlijk, mijn ouders zouden dat niet kunnen. :) De vraag sprong me gewoonweg even te binnen bij het lezen van dit topic, want ik zie bij een vriendin van me dat ze helemaal niets achter de hand heeft noch op iemand terug kan vallen. Dan mag je hopen dat je paard niets heeft tot hij er niet meer is denk ik zo...

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:17

xLuna93 schreef:
Ah, dat is wel heel fijn! Dat ze dat ook gewoon voor je over hebben eigenlijk, mijn ouders zouden dat niet kunnen. :) De vraag sprong me gewoonweg even te binnen bij het lezen van dit topic, want ik zie bij een vriendin van me dat ze helemaal niets achter de hand heeft noch op iemand terug kan vallen. Dan mag je hopen dat je paard niets heeft tot hij er niet meer is denk ik zo...

Klopt hoor, heb het tot nu toe nog niet nodig gehad. Maar ik vind als je niemand hebt, of zelf niet een goede spaarpot hebt het eigenlijk onverantwoord. Hoe moet je dan aan dat geld komen? Of laat je dan je paard inslapen als hij naar de kliniek moet? :oo

xLuna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:22

Marieke1495 schreef:
Klopt hoor, heb het tot nu toe nog niet nodig gehad. Maar ik vind als je niemand hebt, of zelf niet een goede spaarpot hebt het eigenlijk onverantwoord. Hoe moet je dan aan dat geld komen? Of laat je dan je paard inslapen als hij naar de kliniek moet? :oo

Dat was dus ook mijn gedachte. Nu valt er altijd wel wat te regelen natuurlijk, maar ik gok zo dat je voor 4000,- geen betalingsregeling krijgt zoals je bij de dierenarts voor 200,- een betalingsregeling kunt krijgen voor een kat (om maar even iets te noemen). Ik had dezelfde gedachte als die jij nu uit: dan lijkt vrijwel alleen inslapen de optie als je paard geopereerd moet worden of zo... Ze is hartstikke goed voor het beest hoor maar als het op onverwachte kosten aankomt, ben ik ook bang dat het op een enkeltje paardenhemel aan komt.

Moet ook eerlijk toegeven dat ik blij ben dat ik daar niet aan hoef te denken, hoe groot de droom van een eigen paard ook is. Eerst maar het huis uit en een stabiele, goed betalende baan denk ik maar zo. Voorlopig kosten mijn konijn en straks hond me meer dan genoeg als niet werkende student. :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:58

xLuna93 schreef:

Ik heb eerst gespaard en gewacht tot ik een baan had voor ik aan een paard begon. Zet er ook zoveel mogelijk bij op wanneer dat mogelijk is ;)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:46

Ik ben sinds een paar maanden terug verhuist naar de stal van mn oom en tante.

Ik ben nu maandelijks 140,- kwijt inclusief biks, voordroogkuil, uitmesten en losgooien.

Stal is ook 6 bij 2,5 ipv stalletje van 3 bij 3.