Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:37

joyce B schreef:
een plek met verharde uitloop en evt. stapmolen met vlakke bodem kan ook een optie zijn.
Dan blijven de voeten droog en kan ze toch naar buiten en/of bewegen...

Moet dat wel voorhanden zijn......

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:53

Nikass, mijn werkdag begint ook altijd heerlijk als ik de paarden buiten moet zetten hoor!! Die rust, de mist, of sneeuw of in de zomer paardjes die dan nog heerlijk liggen te soezen onder de boom. Op vrije dagen en in de weekenden doe ik het ook net zo vroeg maar dan heb ik er soms wel wat meer moeite mee ;).

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:01

Ik ben toch wel blij dat ze straks mijn paard zowel doordeweeks als in het weekend om 8 uur buiten gaan zetten en dat ik me dan nog een keer kan omdraaien! 8)7

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:05

Mijn paard haatte mij vandaag. Om 13:00 ik op stal om te mesten en voer klaar te zetten. De wind en de regen waren heel guur.

Ze stond te hinniken bij het hek maar ik heb haar laten staan tot half vijf.

Volgens mij zong ze dit liedje :')

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 07:57

Hahahhahaa

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 08:16

Mijn paard heeft gisteren tot half vier rustig op het land gestaan. De twee jongste paarden waren wel druk maar zag er nog wel oké uit. Ik ben weggegaan wetende dat mijn stalgenoten er om vijf uur zouden zijn en ze binnen zouden halen. Helaas begon het om vier uur ontzettend hard te regenen en was er ook onweer. En er is bij ons op stal een boom omgevallen. Blijkbaar was dit even teveel voor mijn paardje want ik hoorde van mijn stalgenoten dat ze in paniek over het land rende en ze haar moeilijk te pakken kregen. Eenmaal op stal was ze wel weer rustig.
Normaal hou ik altijd goed de weervoorspellingen bij maar dit keer was ik niet zo goed op de hoogte anders had ik ze om half vier binnen gezet en had ik mijn paardje de stress van die laatste anderhalf uur kunnen besparen. Ik voel mij een slechte moeder dat ik haar zo aan haar lot en de elementen over gelaten heb. -O-
Vandaag kijken we eerst even aan wat het weer doet en als het wat rustiger wordt gaan ze weer naar buiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:33

Ik ben gisteren inderdaad als een haas de paarden binnen gaan halen. Ik zag de bui letterlijk hangen op buienradar. Ik had ze trouwens om effe voor 4 uur binnen bedenk ik mij want we waren om kwart voor 5 thuis.
Toen ging het hier echt los. Onweer, windvlagen, hagel en striemende regen.

Op stal waren de paarden die nog buiten stonden volledig in paniek.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:42

Hmmz... mijn watjes stonden gewoon voor het hek tijdens het de onweer en hagel. ze gingen pas om 20.00 naar binnen :) lekker op tijd zodat ik nog wat aan mijn avond had :j

lintjes zijn er wat van gebroken, maar qua bomen etc gelukkig niets.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:02

Het zal allemaal best wel kunnen en natuurlijk zijn enzo. Maar mijn merrie is gisteren om 14:00 uur, voor alle storm en onweer en hagel begon, met een dik pak hooi naar binnen gegaan. Op stal kan ze over de halve tussenwand contact maken met de buurman. Het moet maar een dagje zo.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:07

Ik lees hier wat mee, vind het erg interessant en fijn om te zien dat er steeds meer bewustwording is, hoe eenieder uiteindelijk dan ook besluit zijn paard(en) te houden.

Idd vroeger stond je paard in de winter binnen. Daar werd niet over getwijfeld en ook niet verder over nagedacht. Ik stond met mijn paard op een stal waar maar weinig wei was, daar viel niemand over, destijds, ik had het geluk dat ik redelijk in de buurt werkte en mijn paard in de ochtendpauze op de wei kon zetten en na het werk er weer af kon halen. Was heerlijk om d'r te zien genieten, maar er waren er genoeg die maar een paar keer per week 1-2 uurtjes buiten kwamen en dan 2 weken als de eigenaren op vakantie waren.

Langzaam maar zeker veranderde het; je paard moest naar buiten!
Ook mijn situatie veranderde, niet meer elke dag trainen en elke weekend op concours en het was hier nog even goed zoeken naar een stal waar ze elke dag naar buiten kwamen ook in de winter.

Uiteindelijk zijn we enkele jaren geleden verhuisd en hebben we het geluk op een prachtige boerderij te wonen met heel veel mogelijkheden voor de paarden. Zo hebben we veel en mooi hoger gelegen, droge grond, zodat ze altijd lekker op de wei kunnen. Ze hebben een heel ruime inloopstal.

Hier dus geen modderpaddocks voor de winter, kan me voorstellen dat je dan ook niet altijd weet waar je je paard nog een plezier mee doet.

Gewoon fijn is dat we alles zelf doen en alles kunnen afstemmen per paard/pony.
Er komt nu al snel een ouder paardje met een hb-verleden bij ons staan, die kunnen we niet 24/7 op de wei gaan gooien, maar die krijgt sowieso een paddock aan zijn stal. Heb in de boxen een soort luikje gemaakt voor contact in de stal, maar ze kunnen dus zelf in- en uit hun box en contact hebben met de buur. Denk dat het fijn is voor zulke paardjes.

Ik ga er verder van uit dat eenieder handelt naar eer, geweten en mogelijkheden en zolang er steeds meer bewustwording komt m.b.t. het houden van onze dieren zijn we met z'n allen op de goede weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:16

Ik heb de paarden nu met dit rotweer niet in de wei. Ze kunnen zelf de paddock in lopen (nat zand met nu plassen) of op de bestrating staan of binnen. maar bij buien zie je ze niet vaak buiten. de nieuwe shet en ijslander krijgen hun hooi onder het afdak uit de wind. Als dat op is komen ze nu ook vaak binnen kijken en staan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:14

Die drie belhamels hier vonden het weer van gisteren wel een goed excuus om weer eens lekker een potje te gaan stoeien. Ik vond het een prachtig gezicht, die woeste snuutjes lekker in de wind en na een halfuur rond te razen stonden ze op een rij met de kont in de wind te gapen in de paddock. Pas toen het echt begon te hagelen gingen ze zelf naar binnen maar toen het begon te bliksemen heb ik de staldeur toch maar even dicht gedaan, dat gaf mij niet zo'n veilig gevoel mochten ze toch weer naar buiten willen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:21

ik had puur voor mezelf gisteren de paarden op tijd binnen gedaan (uurtje of half 6, normaal is 's avonds 11 uur), tenminste….dat was ik van plan….mijn 2 spanjaarden hadden echt geen zin om naar stal te gaan. Omdat ik met dat pokkeweer van gisteren geen zin had om dit nog zo laat te doen, moesten ze dus wat eerder :) Lukte me na een half uur eindelijk met behulp van wat omkoop materiaal (snoepjes) :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:44

Blij dat het vandaag weer wat rustiger weer is. Paarden stonden op het land alsof er niets gebeurd was. Alleen nog even creatieve route naar stal lopen ivm de omgevallen boom.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:44

Hier absoluut geen last met het weer. Ze waren lekker aan het stoeien. Wel merk je dat ze vannacht vooral bij en in de schuilstal hebben gestaan. Maar dat is ook prima, daar hebben ze hem voor :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:23

Nens77 schreef:
joyce B schreef:
een plek met verharde uitloop en evt. stapmolen met vlakke bodem kan ook een optie zijn.
Dan blijven de voeten droog en kan ze toch naar buiten en/of bewegen...

Moet dat wel voorhanden zijn......

misschien makkelijker te vinden dan een altijd droge zandpaddock en dan blijven de voeten ook echt schoon. schurend zandvtussen de haren kan de plekjes ook irriteren.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 10:02

Zo hee, 122 pagina's verder, mn vraag heeft nogal wat losgemaakt. Inmiddels sta ik alweer ruim een maand op mn huidige stal. Een koeienboer, die zoveel mogelijk moeite doet om de koeien en paarden de vrijheid te geven. Maar ook hij loopt tegen het feit aan dat het land verrot gelopen wordt. De koeien zijn dit weekend naar binnen gegaan, de paarden helaas al een maand eerder. In het weideseizoen mogen ze hier overigens dag én nacht buiten blijven als je dat wilt. De paarden hebben allemaal gewone ouderwetse maten stal (3x3). Ik moet zeggen dat de paarden hier geen van allen stalgebreken of andere ellende vertonen. Ikzelf heb een werkafspraak met 2 stalgenoten. Door de week zet ik onze 3 paarden smorgens 1- 3 uurtjes op de grote paddock(afhankelijk hoe druk het is, meestal lukt het om ze er lang in te zetten), in de avond stalgenoot 1 weer 1-3 uurtjes en in het weekend neemt stalgenoot 2 de ochtend voor haar rekening.
Onze paarden komen dus 2-6 uur per dag op de paddock buiten het werken om .
Is het ideaal? nee, een ideale situatie is dat een paard zeker de hele dag buiten mag staan. Helaas moeten wij de paddocks ook delen met de andere 17 paarden. Een deel daarvan komt nooit in de paddock. Daar heb ik medelijden mee. Het is een self service stal, dus je moet alles zelf doen of onderling regelen. Lukt dit je niet dan heb je het zwaar op onze stal (en vooral je paard).
Als het land bevroren is, mogen de paarden de wei weer op. Dat is natuurlijk ook heerlijk!
Maar hier in de omgeving, is er écht geen enkele stal te vinden waar ze langer dan een uurtje of 2 de paddock op mogen... simpelweg omdat je overal de paddock zult moeten delen. Dus die mooie situatie van op de paddock staan de hele dag; vertel mij maar waar ze zijn in de omgeving van Spijkenisse, ik ken ze niet! Dat betekent niet dat ik dan geen paard waard ben, want ik doe er wel alles aan hem zo goed mogelijk te houden.
Mijn paard heeft het niet slecht, hij heeft een lekker raampje in zn stal, krijgt onbeperkt voordroog uit zn slowfeeder, krijgt voldoende aandacht, wordt elke dag volledig uitgemest en voorzien van een fijn strobed en krijgt 2 keer per dag zn muesli verstrekt.
Zelfs op dezelfde stal dus kan er veel verschil zitten tussen de paarden onderling.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:14

joyce B schreef:
misschien makkelijker te vinden dan een altijd droge zandpaddock en dan blijven de voeten ook echt schoon. schurend zandvtussen de haren kan de plekjes ook irriteren.

klopt, alleen is ook dit niet mogelijk op de huidige stalling. Er is wel een klein pleintje waar ze soms mag lopen, maar de hele winter wil de stalhouder niet. :(

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:58

specialmoon schreef:
joyce B schreef:

klopt, alleen is ook dit niet mogelijk op de huidige stalling. Er is wel een klein pleintje waar ze soms mag lopen, maar de hele winter wil de stalhouder niet. :(

Dat bedoelde is dus over het voorhanden zijn.....
Soms is het er naar moet je met heel veel anderen delen waardoor het gebruik maar heel beperkt kan.
Soms is het er helemaal niet.
En heb je een staleigenaar die niet elke individuele wens van elke pensionklant wil of kan inwilligen....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:51

En daarmee is Brendaaaa geen slechte paardenhouder vind ik. Ze doet haar best voor haar paard, heeft afspraken gemaakt met stalgenoten en maakt zijn leven zo leuk als ze kan. `wat heeft dat paard daar aan´ hoor ik alweer mensen zeggen, maar dat is te kort door de bocht. Iemand die er alles aan doet om het zijn paard naar de zin te maken, die paarden komen er wel. Die worden echt geen dag overgeslagen... Het is een kwestie van mentaliteit in mijn ogen. En als ik dit zo lees zit die mentaliteit bij TS echt wel goed. Hopelijk vind ze nog wel een betere stal in de omgeving, nu of op langere termijn. Tot die tijd is het voor haar in de winter een intensieve hobby, ze zal er vaak en lang moeten zijn om haar paard veel bezig te houden en uit stal te halen. Het klinkt alsof ze daartoe bereid is.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:40

Nikass schreef:
En daarmee is Brendaaaa geen slechte paardenhouder vind ik. Ze doet haar best voor haar paard, heeft afspraken gemaakt met stalgenoten en maakt zijn leven zo leuk als ze kan. `wat heeft dat paard daar aan´ hoor ik alweer mensen zeggen, maar dat is te kort door de bocht. Iemand die er alles aan doet om het zijn paard naar de zin te maken, die paarden komen er wel. Die worden echt geen dag overgeslagen... Het is een kwestie van mentaliteit in mijn ogen. En als ik dit zo lees zit die mentaliteit bij TS echt wel goed. Hopelijk vind ze nog wel een betere stal in de omgeving, nu of op langere termijn. Tot die tijd is het voor haar in de winter een intensieve hobby, ze zal er vaak en lang moeten zijn om haar paard veel bezig te houden en uit stal te halen. Het klinkt alsof ze daartoe bereid is.

Mee eens hoor

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:02

En als iemand ooooit van een plekkie in mijn omgeving hoort, waar mijn paard de heeeeele dag in een paddock met uitloopje kan staan in de winter, dan hoor ik dat uiteraard graag, want dan verhuis ik gelijk! Maar tot die tijd is dit wel de beste plek die ik kon vinden voor mijn beste vriendje!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:58

Brendaaaa schreef:
En als iemand ooooit van een plekkie in mijn omgeving hoort, waar mijn paard de heeeeele dag in een paddock met uitloopje kan staan in de winter, dan hoor ik dat uiteraard graag, want dan verhuis ik gelijk! Maar tot die tijd is dit wel de beste plek die ik kon vinden voor mijn beste vriendje!

Ik werk in Spijkenisse en woon in Rhoon dus weet zo een beetje wat er te krijgen is.... Dan sta jij inderdaad nog best goed :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:48

Toch gek dat Brendaaa dan wel ineens 'goed' bevonden wordt (al ben ik het er wel mee eens, je doet wat je kan, Brenda :) ). Komt dat door het verhaaltje erbij?
Als ik als volstrekt onbekende dit topic zou binnen wandelen en zeggen dat mijn paard niet zo lang buiten komt, maar zeker wel twee uur per dag, meestal iets meer, maar niet meer dan 6 uur per dag, dan zou ik op niet zo aangename berichten kunnen rekenen.
Dus hoe komt het toch dat we daar zo ander in denken? Waarom klinkt een dagdeel naar buiten ok, maar 4 uur naar buiten is toch wel weinig? Terwijl een dagdeel (ochtend, voormiddag, middag, namiddag, avond,...) toch echt zelfs geen vier uur duurt.

Geen pure kritiek van mijn kant trouwens. Gewoon een mijmering van mezelf. ;)

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:52

De paard van een vriend van me, een hele leuke Shire. Je paard kan gerust hele jaar lang op stal staan, met een grote stal is daar geen probleem mee! Het gaat natuurlijk ook om de paard, maar ik vind het vooral dom dat mensen (die der helemaal niks van af weten) steeds gaan zeuren dat dit en dat zielig is.