[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:17

Wijslander

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:24

Bedankt voor de feedback! Ik ga toch maar
op zoek naar een palletbak denk ik...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:33

rapido schreef:
Hier een stukje over voor én....NA delen van slow-feeden
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/
Ik lees eigenlijk alleen nadelen in dit artikel. Lijkt mij een wat te negatieve schets.
Sommige dingen herken ik wel, de handigheid om steeds sneller te leren eten uit de netten en de frustratie als de mazen te klein worden. Maar ik denk dat dit per paard verschilt.

Wij zijn gestopt met de rasters, ze krijgen nu sinds een paar weken hun portie weer gewoon op de grond en er hangen twee strozakken waar ze de rest van de tijd wat aan kunnen plukken. De zakken worden 's avonds opgehangen en zijn de volgende middag zelden leeg. Wij zijn er tevreden over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:40

Voordelen die ik in elk geval mis in het artikel:
Weinig verspilling, dus je weet dat wat je voert ook opgegeten wordt.
De wind heeft er geen vat op
Van de grond af, dus geen zand opname met het hooi.

Hoe lekker het hooi is is ook een factor in hoe snel er gegeten wordt. Ookal voer ik die aangeraden 2% als het te lekker is redden ze er geen 24 uur mee.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:07

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:11

pmarena schreef:
Gimmick: een groot paard in een 3x3 box is sowieso vrij armoedig qua ruimte, als daar ook nog een slowfeeder in moet.... een net of bak met net in een hoek lijkt me dan de beste optie, als buiten de stal voeren niet mogelijk is?

Ja, ik weet dat het krap is. Een groot paard hoort in een grotere box, maar deze stallen stonden er al. En aangezien ze toch vaak buiten in de paddock staat (en zomers de hele dag op de wei), vind ik het niet zo'n probleem. Helaas stonden deze boxen er al voordat ik er was...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:22

Wat een eenzijdig lülkoekverhaal in die link zeg... zal wel weer een lekker onderzoek geweest zijn dan als ze geen verschil merken tussen hoe lang ze doen met hooi los op de grond, en uit èchte fijnmazige hooinetten...want die hebben ze waarschijnlijk niet gebruikt :roll: Om over de verspilling nog maar niet te spreken.... zucht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:27

Inderdaad niet echt een goed artikel...

Zijn er hier ook mensen die zowel een bak als opgehangen netten hebben geprobeerd als slowfeeder? En wat bleek dan de beste manier?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:37

Wij hebben 2 van die grote plastic bakken een een aantal netten en de bakken gebruiken we eigenlijk niet meer...veel meer gedoe en verspilling. Netten zijn veel makkelijker, minder verspilling en nemen minder ruimte in :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:37

Ik heb een net in een bak hangen. Dus wat uit het net valt komt in de bak terecht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:07

Sowieso in bak altijd net :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:13

Maar ik heb een rechtopstaand net in een bak :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:36

Ook handig denk ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:37

Meer geboren uit noodzaak omdat ik de oude palen er niet uit kon krijgen :D
Bijkomend voordeel is wel dat de paarden meer 'gescheiden' eten en mijn ouwetje dus iets rustiger staat.
Ik voer ze ook hun krachtvoer in rubber bakken in deze bak (elk aan hun eigen kant) :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:43

Ja daarom, dat blijf ik een groot voordeel vinden van netten, dat je meteen een barrière hebt die veel prettiger voor ze is dan wanneer je allebei je kop in dezelfde bak moet steken om te kunnen eten :=

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:00

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:13

Gimmick11 schreef:
http://www.equiculinair.nl/product_info.php/products_id/397

Is dit een goeie?
Ik vind dat er veel prijsverschil is, deze kost 19,95, en bij de paardendrogist kosten ze boven de 50,-.
Ik zie het verschil niet zo?
Ik wil er sowieso een groot net met mazen van ongeveer 3x3, zonder knoopjes.

Ik heb dit net al 2 jaar in gebruik en is nog steeds helemaal mooi! Erg stevig en de paarden eten er goed uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:27

Het prijsverschil kan zitten in de dikte van de gebruikte draad. Die staat er niet bij, maar hoe dikker hoe steviger.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:05

Mijn eerste probeersel was een speciekuip rechthoekig met rubberen matten. De mat werd al snel opzij gekieperd of dubbelgevouwen. Ik ben nu eerst weer terug naar de EJ fijnmazige netten. Maar die worden snel groot, ook de mazen rekken naar mijn idee uit. Ik vind ook dat er veel gemorst wordt. Ook moet mijn paard nat hooi en in een vlas stal lekt zo'n hooinet nog aardig uit. Nieuwe netten heb ik al wel op het oog, maar het voeren vanaf de grond om lekkage (water) en natuurlijke houding te bevorderen spreekt mij aan.
Dus ik zoek toch nog iets met een bak, maar dan dusdanig verzwaard zodat hij niet los getrokken wordt.

Ik kwam deze constructie tegen en dit spreekt mij erg aan. Hebben jullie hier al ervaring mee? Neemt in de stal niet veel ruimte in beslag en lijkt de meest makkelijke manier om te vullen:
https://www.youtube.com/watch?v=KJzqXOIMflI

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:21

Ik denk dat je die constructie goed moet verzwaren of vast zetten ander wordt ie de hele stal door gesleept en het is geen breukvrij plastic.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:11

rapido schreef:
Hier een stukje over voor én....NA delen van slow-feeden
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/

Inderdaad niet veel positiefs. Enige waar ik me in kan vinden is dat het wel het beste is het paard zo laag mogelijk van de grond te laten eten in plaats van netten op te hangen. Paarden zijn gewoon niet gemaakt om hoog te eten.
Ook dat ze gefrustreerd kunnen raken van het pulken uit die kleine maasjes maar dat is alleen als ze erge honger hebben gehad lijkt mij!?

Ik ben in ieder geval blij met mijn netten met kleine maas!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:13

Dit soort slijtageplekken kunnen toch helemaal niet van touwtjes komen, trouwens? Dat zou van slowfeeders met raster moeten zijn dan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:41

Ik heb sinds een paar weken een plastic kuubskist staan met een frame met daarin een net. Ik ben er erg tevreden over. Anders moest ik een bak en meerdere hooinetten vullen, in dit ding gaan 2 kruiwagens vol hooi en stro, en daar doen ze makkelijk 36 uur mee. (Eigenlijk vooral omdat ze stro niet zo heel interessant vinden, dus daar blijft altijd wel van over.)

Ik ben er echt blij mee, minder rotzooi, en doordat ze het er niet uit kunnen gooien eindigt niet de helft ondergepiest en gepoept op de grond, waardoor ze alsnog na een aantal uur al zonder eten staan omdat ze het niet meer lusten. (sukkels..)

Voor het ideale plaatje wil ik ooit nog een hooivoerautomaat. Echter vind ik kopen te duur. Ook zelf maken zal al een behoorlijk kostenplaatje geven. Alleen voor nu ziet mijn vriend er nogal tegenop, het idee vind hij wel goed maar het werk. := En zelf ben ik niet zo'n handige harrie. :')

Maken jullie je trouwens geen zorgen als er alleen nog stro is en ze daar niet van lijken te eten? Ik soms wel, maar misschien verwen ik ze wel teveel. Als ze echt honger hebben eten ze het toch wel lijkt me?

En hebben jullie nog slimme tips om rommel te voorkomen wanneer je maar 1 keer per dag kunt voeren?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:05

Wat voor rommel bedoel je? Ik voer ook 1 keer op een dag

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:29

Hooi dat op de grond valt. Ik kan daar echt niet tegen. :o