Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:52

het is rustig hier.

hoe hebben jullie t met de nattigheid.
hier op de wei alles al erg nat en als zo blijft moet ik de wei dicht gaan gooien.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:56

Iedereen zit in z'n Paradijsje, denk ik??? :P

Niet erg veel last van de nattigheid...ik zit op zand _/-\o_

Ik heb nog wel een beetje "food for thought" Ik werk met hooibakken en heb op de track een aantal plekken gemaakt waar je zo'n bak neer zou kunnen zetten (ik heb er maar 2, dus de meeste plekken zijn ongebruikt) Wat me nu opvalt is dat sommige van die door mij geconstrueerde plekken als mestplaats in gebruik zijn en wanneer ik daar een bak neer zet, wordt er niet graag uit gegeten. Wanneer ik ze elders zet - en dat is dan meestal een plek die niet goed geschikt is voor zo'n grote bak en etende paarden er omheen - eten ze er wel uit...
Hebben jullie dat ook???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:01

BZ: je hebt gewoon eigenwijze paarden :D

Als het nat is gooi de ik de PP-gang dicht en moeten ze het met de normale zandpaddocks doen. Dit om te voorkomen dat het een drassige bende wordt vol schonkige bulten.
Nu blijft het een mooi glad pad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:04

Hier is het heel nat. Heb ze even van het land af gehouden, en tijdelijk elk een graspaddockje gegeven op een stuk van het pad wat droog genoeg is en waar nog ruim voldoende gras staat.

Nu is 1 van de paarden verhuisd wegens tijdgebrek eigenaar en zijn de paarden veel rustiger (paard had veel energie en pestte graag om leven in de brouwerij te krijgen) dus nu kan ik ze toch nog op het land laten. Ze lopen er nu van 11 tot 16/17 uur, heb de wei open zodat ze zelf terug kunnen lopen via pad en bak naar het hooi, maar dat doen ze niet, moet ze echt ophalen einde van de middag.
Als ze gaan rennen trappen ze diepe gaten en wordt het modder, dus zolang ze zich rustig houden probeer ik ze de laatste lading hoog gras op te laten eten.

Als ze dat op hebben heb ik nog 1 lange kant van het grote pad wat droger is en wat ik ze nog op kan laten eten. Van vrij rondlopen is geen sprake meer helaas.

Hopelijk volgend voorjaar verbouwen en dan een extra verharde uitloop er bij met verbindingspad naar de huidige paddock met schuilstal, zodat ik zomer en winter een soort van paddockparadijs kan bieden.

Mijn zand werd overigens helemaal groen en soppig in 1 hoek waar ze vaak mesten en het vrij laag ligt, ondanks 2x per dag uitmesten. Zijn dat algen? 's Zomers heb ik daar geen last van...

Hebben van de week een grote kar (bijna 2 kuub schat ik, was meer dan 4000kg :o ) met grof zand gehaald en daarmee de lagere vieze plekken en de kuilen/modderplekken aangevuld. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar de paddock ziet er nu wel weer een stuk frisser uit!
Volgend jaar als we bezig gaan met de stal bouwen en bestraten de paddock maar een grote opknapbeurt geven, dan moet er toch zoveel zand komen dat een vrachtwagen meer niet uit maakt!

Edit:
Ik voer nu met kleinmazige hooinetten, vastgemaakt in mijn hooibakken (€7,50 per stuk via agrarische winkel) Zo eten ze wel laag uit de bakken en langzaam en hoef ik geen rekken op maat te maken, het geeft geen lawaai en als je paarden met ijzers hebt is het ook veilig (ik heb ze niet, dus voor mij maakt het niet uit, maar als tip voor mensen die wel paarden met ijzers hebben)

Het kost iets meer tijd dan los voeren of de grote hooinetten omdat ik al die kleine netten moet vullen, maar in 1 net past makkelijk meer dan 4kg ruwvoer dus genoeg voor een hele nacht voor 1 paard. Ze kunnen het er nu ook niet meer uitgooien.
Ik heb er een paar bijbesteld (zijn nog niet binnen) zodat ik 1x per dag alle netten kan vullen en dat ik ze dan alleen nog maar 2 of 3x per dag hoef te verwisselen. Dit was voor mij de meest makkelijke en goedkope oplossing! Mijn hooikast heb ik niet meer in gebruik nu.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:12

joyce B schreef:
Hier is het heel nat. Heb ze even van het land af gehouden, en tijdelijk elk een graspaddockje gegeven op een stuk van het pad wat droog genoeg is en waar nog ruim voldoende gras staat.

Nu is 1 van de paarden verhuisd wegens tijdgebrek eigenaar en zijn de paarden veel rustiger (paard had veel energie en pestte graag om leven in de brouwerij te krijgen) dus nu kan ik ze toch nog op het land laten. Ze lopen er nu van 11 tot 16/17 uur, heb de wei open zodat ze zelf terug kunnen lopen via pad en bak naar het hooi, maar dat doen ze niet, moet ze echt ophalen einde van de middag.
Als ze gaan rennen trappen ze diepe gaten en wordt het modder, dus zolang ze zich rustig houden probeer ik ze de laatste lading hoog gras op te laten eten.

Als ze dat op hebben heb ik nog 1 lange kant van het grote pad wat droger is en wat ik ze nog op kan laten eten. Van vrij rondlopen is geen sprake meer helaas.

Hopelijk volgend voorjaar verbouwen en dan een extra verharde uitloop er bij met verbindingspad naar de huidige paddock met schuilstal, zodat ik zomer en winter een soort van paddockparadijs kan bieden.

Mijn zand werd overigens helemaal groen en soppig in 1 hoek waar ze vaak mesten en het vrij laag ligt, ondanks 2x per dag uitmesten. Zijn dat algen? 's Zomers heb ik daar geen last van...

Hebben van de week een grote kar (bijna 2 kuub schat ik, was meer dan 4000kg :o ) met grof zand gehaald en daarmee de lagere vieze plekken en de kuilen/modderplekken aangevuld. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar de paddock ziet er nu wel weer een stuk frisser uit!
Volgend jaar als we bezig gaan met de stal bouwen en bestraten de paddock maar een grote opknapbeurt geven, dan moet er toch zoveel zand komen dat een vrachtwagen meer niet uit maakt!

Edit:
Ik voer nu met kleinmazige hooinetten, vastgemaakt in mijn hooibakken (€7,50 per stuk via agrarische winkel) Zo eten ze wel laag uit de bakken en langzaam en hoef ik geen rekken op maat te maken, het geeft geen lawaai en als je paarden met ijzers hebt is het ook veilig (ik heb ze niet, dus voor mij maakt het niet uit, maar als tip voor mensen die wel paarden met ijzers hebben)

Het kost iets meer tijd dan los voeren of de grote hooinetten omdat ik al die kleine netten moet vullen, maar in 1 net past makkelijk meer dan 4kg ruwvoer dus genoeg voor een hele nacht voor 1 paard. Ze kunnen het er nu ook niet meer uitgooien.
Ik heb er een paar bijbesteld (zijn nog niet binnen) zodat ik 1x per dag alle netten kan vullen en dat ik ze dan alleen nog maar 2 of 3x per dag hoef te verwisselen. Dit was voor mij de meest makkelijke en goedkope oplossing! Mijn hooikast heb ik niet meer in gebruik nu.

wat een goed idee zeg! Hebbe jullie nog meer zulke leuke ideetjes zoals deze, van die hooinet? Dat ook niet het einde van de wereld kost? Ga volgend jaar beginnen met mijn eigen paradijsje, dus vind zulke tips helemaal geweldig! Ga zo opschrijven ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:44

Joh, ik zou zeggen, veel leesplezier met deze 122 blz! Ze staan vol met tips....

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:55

wuswa schreef:
Joh, ik zou zeggen, veel leesplezier met deze 122 blz! Ze staan vol met tips....

was al begonnen met lezen.. maar na 30 pagina's dacht ik, ik doe het eventjes zo.. Misschien dat iemand nog snel met een idee komt
van iets goedkoops of dat iemand een lijst heeft of site met allerlei ideeën...
Poeh.. 122blz zijn niet zo makkelijk als het lijkt hoor!! :Z

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:05

ik heb een groot gedeelte in de loop van de tijd gelezen maar zeker niet alles.
122 bladen %)

ik ben van de zomer begonnen met mijn pad naar de stallen open te laten zodat ze 24 uur de keus hebben om te kijken of het met deze heren onderling goed bleef gaan.
[ik heb gewone maar wel ruime boxen]
ook heb ik de bak open gemaakt via de wei zodat ze lekker konden dollen en rollen.
nu blijkt het geen problemen voor deze mannen te geven,ook niet tijdens het voeren.
daarom heb ik een vrije zandpad gemaakt naar de bak en paddox ook aansluitend op de stallen waar ze over kunnen als de wei is afgesloten voor de winter. [zware kleigrond hier]
voer krijgen ze hier wel in de box omdat ik en daar de zooi makkelijker op kan ruimen en het minder verwaait.
en omdat ze zo het pad makkelijker naar de boxen maken bij slecht weer.
1 van de paarden rent nu ook heel hard naar binnen bij 3 spetters regen. :D
water bakken heb ik in de box,op alle weides en in de bak.
dat hadden we al geplaatst in de tijd dat ze nog wel handmatig naar buiten gingen.
als iemand het leuk vind kan ik wel fotos maken. ;)

het begin is er.
mijn paarden komen rechtstreeks [geimporteerd] uit het wild dus ik vond het voor hun extra belangerijk om een vrije leefomgeving te kreeren.
en het geeft mij ook een stuk rust met erg guur weer dat ze zelf de keus hebben.
vroeger stonden ze swinters alleen snachts binnen en overdag in een open kale bak/paddox.
ik heb er toen wel eens haverwege de dag bibberend naar binnen gehaald,dat is nu niet meer nodig. ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:44

welke agrarische winkel,linkje?
ik gebruik nu zelfgemaakte,helaas gaan ze stuk.
nu heb ik ergens een heel fijn mazig hooinet gezien,alleen de persoon heeft het al zo lang,weet niet meer waar vandaan.
iemand?
het is net een gewoon hooi net alleen dan hele fijne mazen. (ideaal voor shetlanders :+ )

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:26

Ik heb mijn netten bij Nicky's keet vandaan, alleen zijn de mazen ervan me eigenlijk nog wat te groot omdat ze in de loop van de tijd nog wat oprekken. Dus ben ook erg benieuwd waar jullie netten vandaan komen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:03

ik doe 2 netten over elkaar.
koop ze bij welkoop, ruitersportzaak of bestel ze bij agradi.

lopen hier nu nog op de wei.

straks als te nat word en geen gras meer in 2 koppels.

shets met beton uitloop, stukje land en afdak.
deze krijgen 3 van die grote xl netten.

pony's en veulens krijgen uitloop ad stallen vast, 5 boxen die open staan. beton uitloop met daar achter pad naar bak en evt openingen naar weitjes, maar dat alleen als droog of bevroren is...
zij krijgen 5 gewone netten in elke box 1 en buiten 2 ruiven (gemaakt van kratten waar 1000 ltr vaten in zaten).
hun voer ik apart op stal krachtvoer bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:29

is een plaatselijke winkel, groenexpert heten ze nu geloof ik. Geen website voor zover ik weet :P
Zij hadden ze gewoon liggen.
Bij de welkoop hadden ze alleen hooinetten met reuzegrote maas.

1 zo'n ouderwets hooinet met grote maas heb ik vorige week de knopen uitgehaald en ga ik zelf opnieuw in elkaar proberen te knopen met kleine maas. Twijfel alleen aan welke knoop ik ga gebruiken. Diegene die er in zaten vond ik nogal ingewikkeld en tijdrovend :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:18

dat klinkt leuk voor een winteravond. zijn die netten voor over de aanhanger dan ook niet te gebruiken om zelf hooinet te maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:20

@joyce B : jeetje van een baan zeg :)
Overigens hebben geen van mijn netten knopen. Ze zijn allemaal 'gelast'.
Die ik van de Welkoop heb (aanhangernet) is de maas 45mm van. Dus middelmaat.

@DP: natuurlijk. Daar heb ik er al 3 van hangen :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:25

Dubbeldun volgens mij moeten we eens een excursie bij de posters houden ;-) kunnen we elkaars iedeen zien hoe ze in het echt werken. Tour de paradise hoewel ik daar weer hele andere associaties bij krijg ;-)).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:29

Het paradijs is hier nu ietwat vochtig :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:32

oh dan wordt het toch een subtropisch zwemparadijs. Hoe doen ze dat in amerika met slecht weer sluiten ze hem dan ook de paradisen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:34

Geen idee eigenlijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:35

kan iemand mij advies geven? het pad, (de track) van de paddock naar de wei, is al een dikke modderbak het gaat om het stuk op de foto en stuk van ongeveer 15 meter,deze foto is van een week of twee geleden, het is nu veel erger geworden. wij hadden afgesproken dat een grondwerker met zijn graafmachine het zou afgraven en er geel zand in zou doen, maar nou is het al uitgelopen en de man is ( ernstig) ziek geworden. nu zoek ik een tijdelijke andere oplossing, om er nu nog met zware machines over te gaan, is al veel te nat, dan is de wei ook gelijk kapot, dus ik wou er iets overheen leggen, en dacht aan rubber matten, maar kan dat wel? zo op de modder? of word het dan ook een glibberboel? iemand nog andere doeltreffende tips?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:45

Ik vrees dat je daar zonder zwaar materieel niets aan kunt doen als wachten tot het weer voldoende opdroogt.
Om erger op het grootste deel te voorkomen zou je een smaller pad kunnen afzetten en daar iets van matten of stenen leggen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:51

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:52

Is qua eetgedrag gelijk aan een net, alleen wat steviger. Mag ook wel voor dat geld :D
Leuk voor in een trailer, maar niet voor in een paddock.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:59

die hooitassen schijnen (volgens de ervaringen op paddockparadijs.nl) heel goed te zijn.
waarom vind je dit niet goed voor in een pp, dd?

ik heb een hele hoop van die fijnmazige hooinetten van nicky's keet, maar ik heb niet echt de indruk dat de mazen groter geworden zijn :o?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:03

Omdat je deze tassen hoger ophangt lijkt me en ze zijn gewoon te klein om veel in te doen.
Verder worden ook die netten best wel smerig na een tijdje en mij lijken die tassen nog veel viezer worden door het hooi wat er in blijft zitten en wat ze er niet helemaal uitkrijgen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:18

je kan ze toch gewoon laag hangen, net zoals je dat bij een hooinet kan doen? :o?
klein vind ik op zich geen bezwaar, ik hang mijn pp vol met kleine netten zodat de paarden gestimuleerd worden om veel rond te lopen :D
als mijn netten smerig zijn gaan ze in de wasmachine, en ik veronderstel dat je dat met die hooitassen ook wel kan ;)
(volgens de ervaringen worden ze trouwens goed leeggegeten)