Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Hier is het heel nat. Heb ze even van het land af gehouden, en tijdelijk elk een graspaddockje gegeven op een stuk van het pad wat droog genoeg is en waar nog ruim voldoende gras staat.
Nu is 1 van de paarden verhuisd wegens tijdgebrek eigenaar en zijn de paarden veel rustiger (paard had veel energie en pestte graag om leven in de brouwerij te krijgen) dus nu kan ik ze toch nog op het land laten. Ze lopen er nu van 11 tot 16/17 uur, heb de wei open zodat ze zelf terug kunnen lopen via pad en bak naar het hooi, maar dat doen ze niet, moet ze echt ophalen einde van de middag.
Als ze gaan rennen trappen ze diepe gaten en wordt het modder, dus zolang ze zich rustig houden probeer ik ze de laatste lading hoog gras op te laten eten.
Als ze dat op hebben heb ik nog 1 lange kant van het grote pad wat droger is en wat ik ze nog op kan laten eten. Van vrij rondlopen is geen sprake meer helaas.
Hopelijk volgend voorjaar verbouwen en dan een extra verharde uitloop er bij met verbindingspad naar de huidige paddock met schuilstal, zodat ik zomer en winter een soort van paddockparadijs kan bieden.
Mijn zand werd overigens helemaal groen en soppig in 1 hoek waar ze vaak mesten en het vrij laag ligt, ondanks 2x per dag uitmesten. Zijn dat algen? 's Zomers heb ik daar geen last van...
Hebben van de week een grote kar (bijna 2 kuub schat ik, was meer dan 4000kg) met grof zand gehaald en daarmee de lagere vieze plekken en de kuilen/modderplekken aangevuld. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar de paddock ziet er nu wel weer een stuk frisser uit!
Volgend jaar als we bezig gaan met de stal bouwen en bestraten de paddock maar een grote opknapbeurt geven, dan moet er toch zoveel zand komen dat een vrachtwagen meer niet uit maakt!
Edit:
Ik voer nu met kleinmazige hooinetten, vastgemaakt in mijn hooibakken (€7,50 per stuk via agrarische winkel) Zo eten ze wel laag uit de bakken en langzaam en hoef ik geen rekken op maat te maken, het geeft geen lawaai en als je paarden met ijzers hebt is het ook veilig (ik heb ze niet, dus voor mij maakt het niet uit, maar als tip voor mensen die wel paarden met ijzers hebben)
Het kost iets meer tijd dan los voeren of de grote hooinetten omdat ik al die kleine netten moet vullen, maar in 1 net past makkelijk meer dan 4kg ruwvoer dus genoeg voor een hele nacht voor 1 paard. Ze kunnen het er nu ook niet meer uitgooien.
Ik heb er een paar bijbesteld (zijn nog niet binnen) zodat ik 1x per dag alle netten kan vullen en dat ik ze dan alleen nog maar 2 of 3x per dag hoef te verwisselen. Dit was voor mij de meest makkelijke en goedkope oplossing! Mijn hooikast heb ik niet meer in gebruik nu.
wuswa schreef:Joh, ik zou zeggen, veel leesplezier met deze 122 blz! Ze staan vol met tips....