het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:35

Dank jullie! Ondertussen even rond gebeld en die van 15 euro is naar 7,5 euro gegaan. Dan heb je de bak niet alleen maar hier in het kleine dorp is dat niet zo erg. Dus ga dat eerst maar proberen aangezien rijden nog niet altijd wil zoals ik hoop dus ook geen zin in veel pottenkijkers :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:43

Ik zit bij een RV 30 min. met de trailer. Leuke instructrice, leuke les dus ik vind het prima. Ik kom er ongeveer 2x pw. Andere dagen geen bak dus rijden we buiten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:45

Op mijn huidige plek heb ik een paddock om te grondwerken maar echt mennen is niet ideaal. Wij zijn lid van een vereniging 25 minuten met de auto verderop. De winter gingen wij daar 3x per week heen, echt ideaal. (grote binnenbakken)

In de omgeving van mijn nieuwe huis is wel een manege waar je binnen mag mennen tegen betaling per keer en het is net te ver om mennend naar toe te gaan, nu deel ik het vervoer als in, mijn stalhouder rijd haha. Dus dat lukt straks niet meer.. Word meer overdag buiten rijden :)

Qua hooi, ik ben groot voorstander van onverpakt. Mijn stalhouder voert uit plastic, we hebben het nu zo: overdag in de kudde en nachten apart en dan eet ze hooi uit touwtjes.
Straks aan huis wil ik alleen maar onverpakt.

Hier word het hooi overigens gestoomd. Straks bij mij niet, want ja zo'n stomer is niet goedkoop.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:56

Kim_W schreef:
Karin_deB schreef:
Ik heb al tweemaal verpakt geprobeerd te voeren (2 verschillende leveranciers).
Op zicht en reuk fantastisch spul maar mijn paarden doen het er niet goed op.
Opgeblazen, dunne mest, harde manenkam etc.

Dus ik blijf nu op onverpakt.

Binnen hoeveel tijd nadat je was gewisseld van hooi merkte je verschil in het ontstaan en weggaan van de harde manenkam?

Binnen een week merkte ik verschil!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:58

horsii schreef:
Hier had ik heel droog verpakt, geanalyseerd laag in suiker.
Nu onverpakt grof hooi laag in suiker en de kilos vliegen eraf.

Ooh dat klinkt fantastisch, wauw dat die van mij eens gingen afvallen.
Ze krijgen met zn 3en 9-10kg hooi per dag over 3 momenten en ze vallen geen gram af.
Alhoewel de ruin en merrie overdag nog wel 6-8uur op een kale wei staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:32

MaritB schreef:
Hier word het hooi overigens gestoomd. Straks bij mij niet, want ja zo'n stomer is niet goedkoop.

Ik heb er eens eentje gemaakt van een grote kliko en die werkte perfect. Er ging haast een komplete baal in (in losse plakken gestapeld over 2 lagen) en daar konden ze een dag mee doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:14

Ik stoom ook mn hooi.
Ben benieuwd naar nieuw hooi morgen. Ook even mn mail uitspitten want heb ergens nog een analyse van Pavo tegoed.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:21

Ik zie overwegingen voor gebruik maken van rijbakken/rijvereniging. Zelf zou ik eigenlijk ook graag gebruik maken van de rijbak (binnen en buitenbaan met eb en vloed) vd vereniging hier om de hoek. Mijn eigen bak is opzich redelijk qua nattigheid zolang het niet dagen achtereen regent, maar ligt wat schuin en ik merk dat mijn merrie het daar echt wel moeilijk mee heeft qua balans. Ik les nu 1x in de 2 weken bij mijn instructrice thuis en daar loopt ze makkelijker. Hier bij de rijvereniging moet je alleen helpen bij wedstrijden etc en die worden er best vaak gehouden... daar zit ik niet op te wachten eigenlijk. Hoe is dat bij jullie verenigingen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:04

Bij ons is dat helpen alleen als je lessend lid bent. Ik ben gewoon accommodatielid, betaal dus niet voor lessen en hoef dan ook geen corvee te doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:13

Zonder vrijwilligers krijg je geen enkel evenement/wedstrijd rond, dus als je zelf ook graag ergens aan meedoet, vind ik eigenlijk dat er ook eigen inzet tegenover moet staan. Onze vereniging kan alleen bestaan door inkomsten uit (voorheen twee, nu) één wedstrijd. De jaarlijkse cross. Je bent dan ook verplicht om er op één of andere manier een bijdrage aan te leveren in tijd/arbeid. Ik snap dat wel. Er zijn overigens wel wat meer kleine wedstrijdjes en andere activiteiten, maar die leveren een habbekrats op ten opzichte van de cross of het voormalige pinksterconcours en die kleine wedstrijdjes kun je met een paar man organiseren. De cross is voor onze kleine vereniging een mega klus.

Ik ben overigens lessend lid (al maak ik dit jaar geen gebruik van les of accommodatie) en zou elke week naar de les mogen en buiten de lessen om gebruik kunnen maken van een dubbele buitenbak (20x60 dressuur en springbak) en een binnenbak. Dit op 10 minuten stappen van ons huis. Ik vind het een must, al is het maar om bij elk weer te kunnen rijden of om eens op ander terrein te rijden dan alleen in eigen bak.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:32

Ik ben les van drie verenigingen (lang verhaal) en bij geen van allen moet ik deelnemen aan activiteiten. Een vereniging heeft het tarief wel aangepast dat je korting krijgt op het jaargeld als je mee helpt op de vrijwilligersmomenten maar ook dat is dus niet verplicht maar dan betaal je gewoon extra als je dat niet doet. Als ik kan, zin en tijd heb dan wil ik wel helpen maar meestal kan ik niet vanwege het werk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:33

We hebben hier geen vereniging in de buurt helaas. Dat zou anders wel echt een uitkomst zijn. Ik heb er wel eens over gedacht om te onderzoeken of het haalbaar is om te startten. Maar het afbouwen van het huis moet echt voorrang krijgen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 00:45

Ik help mee. Ik schrijf graag een dagdeel op een dressuurwedstrijd, dat zijn er bij ons 4 of 5 per jaar in het indoorseizoen. Verder als er een oefencross is sta ik bij een hindernis en ik ben lid van de activiteitwncommissie. Kleine moeite, groot plezier. Ik vind schrijven en meekijken met de jury ook leuk.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 04:10

Grappig dat er zo'n verschil in beleid is overal. Ik snap zeker dat er vrijwilligers overal voor nodig zijn, maar ik doe zelf niet mee aan wedstrijden o.i.d. hoef geen lessen bij de vereniging, 1 of 2x per jaar helpen zou ik oké vinden, maar niet elke maand (wedstrijden, sponsorwerving, overige activiteiten), heb daar simpelweg de tijd niet voor (over). Conclusie; ik blijf aanknooien in mijn eigen bak thuis :Y)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 06:24

Wat apart dat je iedere maand zou moeten helpen Fudge, meestal is het 2 a 3 x per jaar max. Misschien nog eens vragen of dat mogelijk is? Wel jammer als ze zo dichtbij zitten en je er daarom niet naar toe kunt. Iedere maand is wel erg veel. Als contributie laag is: bij ons kan je het ook nog afkopen (geheel of gedeeltelijk)….

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:22

Hier ben ik ook lid van de club. Elke week dressuur en springles. De dressuur is door mn eigen instructie dus dag is ideaal.
We hebben 2 binnen bakken en een 80x80 buitenbaan.
4x per jaar moet je vrijwilligerswerk doen. Dat is 4 uur per keer.
Ik vind het ook gezellig, de paarden thuis is soms ook wel eenzaam.
Bij ons is het niet mogelijk om zonder vrijwiligerswerk lid te zijn.

Ik voer nu onverpakt maar heb heel lang verpakt gevoerd.
Met beide eigenlijk heel tevreden.
Verpakte ging vaak schoner op dan dit.

Mn nieuwe merrie gaat goed en we hebben een pensionklantje erbij! De vriendin die al maanden aan het zoeken was is eindelijk geslaagd voor een leuke pony!

Afbeelding

Gisteren is de longeerbak aangelegd en komende week komen er nog 3 paddocks bij *\o/*

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:26

Balko nette bak! Wat voor een zand heb je er in?

Gisteren naar de dorps bak geweest. Denk ga eerst maar ff oefenen voordat ik ergens lid wordt. _O- uiteindelijk liep ze maar goed we hebben nog een lange weg te gaan voordat ze echt soepel en lekker door dr lijf is. Gelukkig was vriendlief mee want ze had vooral in het begin wel even wat spanning die niet zo fijn voelde.
Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:00

Ik heb geen bak thuis, maar op nog geen 5 minuten lopen zit een vereniging. Die heeft alleen een buitenbak. Ben daar baklid voor 67,50 per jaar. Ben daar penningmeester dus doe best wat vrijwilligerswerk daar. Is niet verplicht. Doordat het niet verplicht is doet de rest van de bakleden niks en komt alles, ook de wedstrijden en klussen, neer op steeds zelfde clubje van stuk of 6 mensen wat best pittig is. Als ik dit zo lees zou het niet raar zijn als we mensen toch eens gaan "verplichten" om bijvoorbeeld 2x per jaar te helpen.

Zou best nog verderop lid willen worden bij een vereniging met binnenbak maar daar verwachten ze maandelijks hulp. Die tijd heb ik gewoonweg niet en voor die een of twee keer per maand dat ik er zou rijden....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:47

Ik ben blij met mijn eigen bak, wat een genot, nooit naar een ander hoeven :)
Mijn vriend heeft hem gisteren gesleept dat ziet er zo fijn uit

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:51

DuoPenotti schreef:
Ik ben blij met mijn eigen bak, wat een genot, nooit naar een ander hoeven :)
Mijn vriend heeft hem gisteren gesleept dat ziet er zo fijn uit

Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:56

Wij hebben ook een bak aan huis, super fijn! Alleen zit er wel enorm veel onderhoud aan die van ons omdat we eigenlijk geen echt goede baksleep hebben die goed in de hoekjes kan komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:00

Ik ga kijken of ik een deal kan maken met de buurman of ik een doorgang kan maken over zijn stukje grond dat hij niet gebruikt. Dan is het een kwestie van oversteken van de weg naar de bak van de vereniging. Dat zou wel tof zijn!

Die stipjes zijn de paarden in onze wei. Oranje lijntje zou via strookje tuin van de buren zijn. Nu moet ik om via de blauwe lijn. Is echt 3 minuten lopen ofzo, alleen langs een super vervelende drukke kruising. Met een niet 100% verkeersmak paard niet altijd ideaal.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:17

@DuoPenotti: wow, haast zonde om in te gaan rijden :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:21

Absoluut een mooie bak DP. Genieten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:21

manzano schreef:
Ik heb geen bak thuis, maar op nog geen 5 minuten lopen zit een vereniging. Die heeft alleen een buitenbak. Ben daar baklid voor 67,50 per jaar. Ben daar penningmeester dus doe best wat vrijwilligerswerk daar. Is niet verplicht. Doordat het niet verplicht is doet de rest van de bakleden niks en komt alles, ook de wedstrijden en klussen, neer op steeds zelfde clubje van stuk of 6 mensen wat best pittig is. Als ik dit zo lees zou het niet raar zijn als we mensen toch eens gaan "verplichten" om bijvoorbeeld 2x per jaar te helpen.

Zou best nog verderop lid willen worden bij een vereniging met binnenbak maar daar verwachten ze maandelijks hulp. Die tijd heb ik gewoonweg niet en voor die een of twee keer per maand dat ik er zou rijden....

Dat hebben ze bij ons dus opgelost met die verhoging. Als je niet helpt wordt dat geld gebruik zodat ze iemand kunnen inhuren voor de overgebleven klussen.