Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:04

Nikass schreef:
Als ze door extreme weersomstandigheden of anderszins noodsituaties een keer later uit stal komen dan is dat niet anders. Maar als dat is omdat andere dingen prioriteit krijgen boven de paarden dan vind ik dat niet okee. Daarbij, wat is "een keertje" ? als je daar eenmaal aan begint wordt het algauw een keertje teveel wmb.
De paarden gaan echt niet in paniek van een keer langer op stal, maar ik vind het onnodig en onwenselijk. Als ik om 6 uur opstaan en een uur extra fietsen niet voor haar over heb, waar blijven we dan...?

Hier is het ook een kwestie van eigen keus :j als je niet komt, staan ze ook niet buiten.. Ik moet een uur eerder op om m voor m'n werk buiten te zetten. Heb t er graag voor over.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:05

NatasjavE schreef:
Er zijn, zeker als je kinderen hebt, genoeg redenen waarom ze wel eens later buiten staan dan de tijd die ze gewend zijn.

Oh, wat is het lekker warm in bed is nooit een van die redenen.

Ze gaan dan echter ook vaak een uurtje later weer naar binnen. (al is de merrie het daar dan weer niet mee eens)

Overigens gaat dat alleen over de weekeinde want de stalhouder zet ze door de weeks buiten.

true, een uurtje, 2 uurtjes, dat kan ook wel, maar er is een limiet en die kan alleen overschreden worden als degene die onderweg is met geen mogelijkheid er op tijd kan komen (file, autopech etc.) en natuurlijk in nood, bijv. ziekenhuis/ehbo gaat voor op de paarden.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:03

Mijn paardje staat in de winter vaak op boxrust, meestal omdat ze het weer voor mekaar heeft gekregen om zichzelf stuk te maken. Dit jaar kon ze er zelf weinig aan doen, flinke mok uitbraak en dus aan de antibiotica. Maar ik ben zo langzamer hand tot de conclusie gekomen dat ze misschien beter 's winters op stal kan. Ze is erg mok gevoelig en onze paddock is een drama. Maar ik heb niet het idee dat ze op stal staan vervelend vind, ik zorg wel dat ze iedere dag even uit dr stal komt: rijden, wandelen, aan de hand grazen of gwn even door de stallen struinen. En ik hang haar stal vol met wilgentakken voor vermaak :j
Ligt denk ik heel erg aan het paard of het zielig is of niet, mijn moeders paard zou echt heel ongelukkig worden denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:42

NatasjavE schreef:
Er zijn, zeker als je kinderen hebt, genoeg redenen waarom ze wel eens later buiten staan dan de tijd die ze gewend zijn.

Ze gaan dan echter ook vaak een uurtje later weer naar binnen. (al is de merrie het daar dan weer niet mee eens)

Overigens gaat dat alleen over de weekeinde want de stalhouder zet ze door de weeks buiten.

Het gaat er mij niet om dat de paarden het anders gewend zijn. Het gaat er mij om dat de uren die ze dan op stal staan er teveel (achter elkaar) worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:30

Nikass schreef:
Als ze door extreme weersomstandigheden of anderszins noodsituaties een keer later uit stal komen dan is dat niet anders. Maar als dat is omdat andere dingen prioriteit krijgen boven de paarden dan vind ik dat niet okee. Daarbij, wat is "een keertje" ? als je daar eenmaal aan begint wordt het algauw een keertje teveel wmb.

Dat is inderdaad waar. Je moet de zelfdiscipline hebben om het ook daadwerkelijk bij dat ene keertje te laten.
Ik redeneer ook zoals jij als ik eigenlijk weer eens geen zin heb om door de regen of koude te fietsen. Als i, dit niet voor haar over heb, wat kan ik dan eigenlijk van haar verwachten. Daarom zoals ik al eerder zei "geen zin" vind ik geen goed argument om je paard maar langer op stal te laten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:05

ShamalArabs schreef:
NatasjavE schreef:

true, een uurtje, 2 uurtjes, dat kan ook wel, maar er is een limiet en die kan alleen overschreden worden als degene die onderweg is met geen mogelijkheid er op tijd kan komen (file, autopech etc.) en natuurlijk in nood, bijv. ziekenhuis/ehbo gaat voor op de paarden.

Meestal weet ik het dan ook wel zo te regelen dat iemand die op stal is dan de paarden even voor me buiten zet.

Maar soms loopt alles in de soep. -:(- (niemand meer op stal)

Jeanntimm

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:21

Mijn paard bleef bij slecht weer ook vaak op stal staan omdat hij zeer mokgevoelig is en stond ze vreselijk te vervelen. Gebruik nu een nieuw mok product (Hippoderma) en hij gaat lekker weer elke dag naar buiten. Weer of geen weer. 's avonds de benen even goed droogmaken en dan wat gel aanbrengen in de kootholtes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:29

Als wij 's morgens te laat komen, hebben de paarden niets te eten (wandelen kunnen ze genoeg in de paddocks en in de zomer gaan ze vanuit de paddock overdag het land op). Vind dat dus niet kunnen. Kwestie van agenda neerleggen en inplannen wie de ochtend- en de avondshift doet. En dan hou je je er aan of je regelt op tijd iets anders. Tres simple. :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:58

Ik merk dat mijn pony er erg van geniet om er een paar uur lekker uit te zijn.
Even geen box, stro en tralies maar frisse lucht, ruimte en sociaal contact.
Echt 100% noodzakelijk in mijn ogen.

24/7 is niet haalbaar op mijn pensionstal en dat hoeft van mij ook niet. Als het ontzettend
rotweer is dan kan ze briesend binnenkomen,
even lekker rollen in haar droge stal (die daar ruim genoeg voor is) en dan lekker eten.
Binnenkort verhuist ze naar een stal (op hetzelfde erf) met buitenluik. Kan ze de hele dag/nacht
naar buiten kijken. Ze heeft zo goed als onbeperkt hooi in haar stal en
ik haal haar er elke dag nog uit voor een buitenrit, wandeling, rijden in de bak/springen of grondwerk.
Ze is super blij, gezond en actief. Voor mij en haar prima dus :j

Ik hou het werk ook afwisselend want dat is volgens mij voor veel stalpaarden ook nog
een extra negatieve factor; 23/7 op stal en dan bijna elke dag dressuurmatig gereden worden
in een binnenbak. (of buitenbak, bijna hetzelfde) Veel mensen denken; lekker beweging.. Maar
elke dag hetzelfde doen is toch helemaal geestdodend..?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:41

ShamalArabs schreef:
Mijn laptop is voor muziek, de paarden hebben een radio. De dvd heb ik niet nodig, ik wil wel muziek en vooral geen mensen die aan mijn kop zeuren, geen verantwoordelijkheden, niet hoeven koken maar gewoon op regelmatige tijden eens wat te vreten toegeschoven krijgen. Dan hoef ik nergens heen, en al zou ik eruit willen, dan heb ik ruim voldoende aan een uurtje. ik leef thuis soms 10-12 uur achtereen (buiten 1 of 2 breaks waarin ik het toilet bezoek) op nog geen 2 m2 waarin ik niet meer doe dan saaie administratie en muziek luisteren en dagdromen. Ik haat het dan ook nog als iemand me belt of roept, ik wil geen contact, ik wil niet gestoord worden. De enige reden dat ik niet langer dan 10-12 uur achtereen dat volhou is omdat ik eruit moet vanwege de paarden of naar bed moet omdat ik eindelijk omval van de slaap :)

Mijn punt is vooral dat men niet voor anderen moet bepalen of men dit wel of niet volhoud. iedereen is anders. Niet iedereen heeft dezelfde behoeftes als jij. Er zijn altijd uitzonderingen, altijd! Dus scheer niet alles en iedereen over 1 kam...

Ik scheer niet iedereen over één kam. Het ging mij alleen om de situatie waarin jij aangeeft dat jij het prima zou uithouden als je zou 'moeten' leven als een paard op stal want dat heb je ten slotte maanden gedaan maar nog stééds vergelijk je appels met peren, zélfs in je bovenstaande post.

Voor een paard is muziek niet hetzelfde als voor ons, een paard kàn niet naar een andere ruimte om naar de wc of naar bed te gaan :n. De situatie die jij beschrijft is nog steeds beter dan die van de meeste stalpaarden dáár doel ik op en nergens anders op ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:42

joyce B schreef:
Maar Sa, als jij zoveel uren binnen zou zitten in die kleine ruimte is dat in elk geval niet gezond voor je.
Te weinig zonlicht geeft verhoogd risico op vitamine D gebrek en bijkomende gezondheidsproblemen en als je niet voldoende beweegt (onwaarschijnlijk met zoveel paarden en al het werk dat daar bij komt kijken als meerdere keren per dag voeren, uitmesten, onderhoud stallen en bak en nog eventueel het trainen en opvoeden van de paarden en het voor jezelf zorgen) is dat slecht voor je conditie en heb je verhoogd risico op overgewicht, bloedsuikerproblemen, stijfheid etc.

Daarbij is het nog altijd je eigen keuze dat je daar blijft zitten. je bepaalt je eigen radiozender, welke dvd je wilt kijken, wat je doet op de pc, wat en hoeveel je eet en op welk moment je uit die ruimte wil om iets te gaan doen.

Een gevangene of een bedgekluisterde zieke die mee moet in het ritme van het regime en geen zeggenschap of keuzes heeft en moet wachten tot iemand hem even uit die kleine ruimte haalt waarbij je ook nog vaak afhankelijk bent van de ander en je aan moet passen aan wat die ander wil komt meer overeen...

Nou ja dit dus...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:46

ShamalArabs schreef:
Ik denk toch dat het verknippen wel aardig meevalt :) ik heb er talloze gezien die 5 of 10 of meer km's van de manege af hun ruiter verloren en zonder ruiter in 1 streep op hun box af gingen, maar ook zat die niet verder dan 200 meter van de manege vandaan liepen zonder minstens 1 ander paard bij zich te hebben. Ze vormen toch, vreemd genoeg, op stal een kudde. Dat is voor mij in mijn achterhoofd altijd een reden geweest om ze in de nacht op stal te hebben; als ze uit de wei ontsnappen of tijdens een rit hun ruiter verliezen, dan komen ze terug naar stal. Als ze buiten opgroeien, altijd buiten zijn, niet gewend zijn aan een warme rustige stal in de nacht, dan durf ik niet te zeggen dat ze thuis komen.

Overigens roep ik ook altijd als het laat wordt dat ik ze binnen ga doen voor ze zelf naar binnen komen, meestal zijn er dan ook al wat draden geknapt bij de meisjes en een enkele keer komt er indd 1 zelf naar binnen als het te lang duurt :+

Die van ons komen ook terug naar de kudde hoor, ook al staat de kudde 24/7 buiten, het blijft een kudde ;). Vind dit een beetje een gekke redenatie...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:58

Nikass, wat goed van jou dat je dan eerder op staat :j. Just out of curiousity, zet je dan ook de paarden van je stalgenoten buiten? En je komt maar een keer vakantie vieren hoor, kunnen we de Veluwe onveilig maken ;).

Natasja, zet jouw stalbaas de paarden in het weekend niet buiten? Hm bummer, doordeweeks vind ik absoluut geen probleem maar in het weekend wil ik ook wel eens uitslapen :D.

Bij ons op stal zijn er ook een hoop die vanwege geen zin, hoofdpijn, brak, geen tijd etc de paarden langer laten staan. Als ik buitenzetdienst heb, ben ik er altijd tussen 07.15 - 08u dat is met ons groepje ook de afspraak. paarden gaan ook niet eerder naar binnen dan 20u en met mooi weer in de herfst en winter zo laat mogelijk, 22 - 23u.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:06

Ja hoor, ik zet alle paardjes buiten (zijn er maar vier) die schatten kunnen er ook niks aan doen en mijn paard stelt prijs op hun gezelschap.
Ik heb ook prima stalgenoten hoor, maar dan merk je op zo'n moment dat je toch wel wat verschilt van visie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:06

Die vakantie hou ik erin!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:15

Ja Nikass, dat vind ik nou altijd zo lastig... Wij (groepje van drie) zijn erg strikt in de tijden en er zijn er altijd een paar in onze en de andere wei die dat niet zijn. Sneu vind ik dat dan altijd om te zien als wij de onze wèl op tijd buitenzetten. Ik zette eerder de andere paarden dan ook buiten maar daar ben ik mee gestopt, ik ben geen filantropische instelling zodat andere mensen lekker kunnen blijven liggen :o.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:36

Snap ik! Maar omdat het bij ons om weinig paarden gaat en mijn stalgenoten allemaal nog vrij nieuw zijn ben ik nog niet zo rigoureus.
Maar het is vervelend als je altijd overal achter aan moet gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:38

Wat ik vooral NIET snap is dat een ander dan blijkbaar geen moeite heeft met zo'n lange nacht op stal "voor één keertje". Waarom ben ik de enige die daar een rotgevoel bij heeft? denk ik dan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:38

Ik ging ook altijd vroeg hoor weekend of geen weekend.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:42

Nikass bij ons ging het ook maar om een paar extra hoor maar wel altijd dezelfde :o dus daar ben ik echt mee gestopt :o.

Ik moet zeggen dat sommige paarden nog vrij rustig bleven staan hoor maar er waren andere bij... :n.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:58

Sees schreef:
Nikass, wat goed van jou dat je dan eerder op staat :j. Just out of curiousity, zet je dan ook de paarden van je stalgenoten buiten? En je komt maar een keer vakantie vieren hoor, kunnen we de Veluwe onveilig maken ;).

Natasja, zet jouw stalbaas de paarden in het weekend niet buiten? Hm bummer, doordeweeks vind ik absoluut geen probleem maar in het weekend wil ik ook wel eens uitslapen :D.

Bij ons op stal zijn er ook een hoop die vanwege geen zin, hoofdpijn, brak, geen tijd etc de paarden langer laten staan. Als ik buitenzetdienst heb, ben ik er altijd tussen 07.15 - 08u dat is met ons groepje ook de afspraak. paarden gaan ook niet eerder naar binnen dan 20u en met mooi weer in de herfst en winter zo laat mogelijk, 22 - 23u.

Door de weeks zou echt niet lukken. In het weekeinde regelen we het onderling. Zet je meteen de andere paarden ook buiten. (van een aantal mensen dan)Maar,..ik heb kinderen. Ik weet niet eens wat uitslapen is.

Er staan er hier ook een paar op zondag om 11 uur nog binnen. Sneu als de rest al buiten is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:32

Als ik dan in alle vroegte moet opstaan, is dat best wel eens lastig. En had me vanochtend graag nog een keertje omgedraaid :D Maar dat doe ik dan niet en als ik dan op stal ben dan geniet ik wel erg van de rust en schoonheid van het landschap. Ik ben altijd stiekem een beetje jaloers op de eigenaar die elke dag met dat prachtige uitzicht wakker wordt... :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:35

Specialmoon, om nog even te reageren op jouw post; boxrust is voor geen enkele blessure aan te raden, behalve breuken. Hoe ernstig blesseert jouw paard zich dat hij de hele winter binnen moet blijven?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:45

Nikass schreef:
Specialmoon, om nog even te reageren op jouw post; boxrust is voor geen enkele blessure aan te raden, behalve breuken. Hoe ernstig blesseert jouw paard zich dat hij de hele winter binnen moet blijven?

Mijn pony heeft geen blessure, maa zo'n erge mok dat haar benen waren opengescheurd. Nu na een paar week is het eindelijk onder controle dankzij antibiotica en droogzetters (voor koeien :Y) ). Maargoed, onze paddock is zo nat dat ik dus denk dat het niet verstandig is om haar daar weer bij te zetten aangezien dat aldoor weer tot problemen lijdt (ben daarom ook aan het rondkijken naar een stalling in de buurt van Groningen, dus als iemand nog iets weet :o ). Maar gelukkig heeft ze een grote stal en zorg ik voor vermaak doormiddel van wilgentakjes/hooi en stro (ze staat op vlas).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:10

een plek met verharde uitloop en evt. stapmolen met vlakke bodem kan ook een optie zijn.
Dan blijven de voeten droog en kan ze toch naar buiten en/of bewegen...