[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:50

en zo'n stalen weideruif met dak dan? Daar heb ik nog nooit iemand moeilijk over horen doen... Dat is toch hetzelfde idee? mits hij niet vast in de grond staat tenminste...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:13

Of de hayshelter? Ik ken wel voerhuisjes en het werkt prima. Hooi in grond of zand is vreselijk. Ten eerste gaat je grond eraan, de paarden krijgen zand binnen en je hebt verlies.
Een mooi stukje bestraten en een huisje met dakje is ideaal. Stukje wel goed schoon houden.

Meestal staan ze op een paddock en kun je zoiets wel neerzetten. Ga je het in boerenland midden op een wei plaatsen zal het iets meer opvallen en problemen geven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:48

Ik heb even gegoogeld en zo'n hayshelter lijkt me echt perfect... Ik ga het eens aan stalhouder laten zien en overleggen. We zijn samen al een tijdje aan het prakkiseren, maar hier waren we nog niet op gekomen!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:45

Ik ben nog steeds op zoek naar iets wat bij ons zou passen. Ik zit te denken (voor in het hok) aan de slowfeeder van de paardendrogist.
Maar het is niet goed om deze hoog op te hangen, omdat paarden van de grond moeten eten.
Laag ophangen is geen optie, mijn grote gelderse merrie rolt heel graag en heel wild. En ze heeft ijzers. Dus dat risico neem ik niet.

Optie zou zijn om een hoek-bak te maken, met daarin een net. Iemand ervaring hiermee?
Wordt het dan niet erg krap in een box van 3x3? Met een groot paard er in?

Willen jullie meedenken?

We voeren nu gewoon drie keer hooi op een dag, ik gooi plakken op de grond, en dat is zo op. En ze sopt heel erg (tanden zijn oké, dit is gewoonte), en ik hoop dat ze dat niet doet als ze wat minder snel kan eten.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:40

Hier eindelijk project slowfeeder klaar, zijn nu aan het testen. Wilde perse een rubberen kuip omdat me dat veiliger lijkt en omdat ik het hooi er makkelijk in kan laten weken.
https://www.youtube.com/watch?v=wD3uVPcv1MM

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:00

Ik wil ook nog steeds een maken van mn rechthoekige speciekuip. Omdat die schuin af loopt ben ik er nog niet uit hoe. Het is voor in stal, de bovenstaande constructie vind ik nog niet zo veilig met erin stappen.
Deze ton loopt toch ook schuin af? Hoe zorg je dat ze tot de bodem eten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:02

@odi: die inlage met gaten...kan die wel helemaal tot de bodem komen ??

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:10

Odi, leuk gemaakt, maar wat is het achterliggende doel? Ik kan me voorstellen dat het geknoei scheelt, maar gezien het gemak en de grote plukken die eruit gaan, is het geen slowfeeding. En er kan niet veel in.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:14

Dat vraag ik me ook af, hoelang verwacht je ermee te doen? Het slowt natuurlijk altijd meer dan niets ;)

Onze bakken hebben we gister gemaakt en ben zeer tevreden met het resultaat. Ze zijn nog niet verzwaard dus ben benieuwd of ze ze rechtop hebben laten staan vandaag. Helaas zelf niet naar stal vandaag dus in spanning wachten op het verslag van stalgenoot..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:45

Jotoma, de plaat die erop ligt is net zo klein als de onderkant van de bak. Is de bak vol met hooi heb je aan de zijkanten ruimte. Ik hoop wel dat de bak veilig is, zo heb ik het wel bedacht. Buitenbak is van rubber. Materialen aan de binnenkant kunnen niet breken, alleen buigen. Dus als ze er in of op gaan staan, geeft het materiaal mee.

Dubbeldun, ja.

Grit, Ze doen er een stuk langer mee dan met de netten. Nu hadden net een pluk goed te pakken en dan trekken ze gelijk een behoorlijk stuk hooi uit.
Voordeel voor mij: ze knoeien niet/minder. Makkelijk met weken. Vind het persoonlijk prettiger dat ze van de grond eten dan uit een net (wat hoger hangt).
Er kan ongeveer een plak van 20 cm. hooi in. Dit is het uitprobeermodel. Straks komen er 2 bakken in de wei.

RianneH, hoe lang ze ermee doen is natuurlijk afhankelijk hoeveel je er in stopt. In verhouding met mijn fijnmazige hooinetten doen ze er 2 keer zo lang mee.

Had eerst gaten van 5 cm. maar deze waren te klein. Waren ze een hele tijd aan het prutsen voor een paar sprietjes of er kwam net zoals op het voorbeeld een hele pluk mee. Gaten nu 6,5 cm gemaakt en dat maakt het wat handiger om een beginnetje aan het hooi te maken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:57

Ik had dat ook (net zo klein als de bodem), maar dan ging hij aan de zijkant eten. Ook had ik een rubber mat met touwtjes vast, die kon hij dusdanig opzij vouwen waardoor hij nog meer vd zijkant kon eten.
Ik moet hooi ook weken ivm stofallergie, nu dus terug naar netten weken en ophangen. Verre van ideaal.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:24

Hier is aan de zijkant van de bodemplaat een opstaande rand gelast (kunststof), was nodig voor de stevigheid. Daardoor kunnen ze niet via de zijkanten het hooi eruit halen.
Net de laatste voerbeurt even goed gekeken hoe ze het hooi uit de netten trekken. De mazen van de netten zijn 3 x 3 en ook daar trekken ze enorme plukken hooi door naar buiten. Denk dat ik dat alleen zou kunnen voorkomen als ik het hooi uit elkaar pluis voordat ik het in de netten of ton doe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:25

@Odi heb je een betere werkbeschrijving hiervan?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:30

Helaas Tamary. De rubberen bak is gewoon een bestaande bak. De bak met gaten die erin zit heb ik laten maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:41

En die stangen?

Voor de bak met gaten moet wel iets te maken zijn (halve specikuip misschien?)

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:39

Die stangen zijn kunststof buizen, met aan het begin en eind een gat voor de karabijnhaken. Of een halve speciekuip werkt weet ik niet, niet geprobeerd.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:23

Gimmick11 schreef:
Ik ben nog steeds op zoek naar iets wat bij ons zou passen. Ik zit te denken (voor in het hok) aan de slowfeeder van de paardendrogist.
Maar het is niet goed om deze hoog op te hangen, omdat paarden van de grond moeten eten.
Laag ophangen is geen optie, mijn grote gelderse merrie rolt heel graag en heel wild. En ze heeft ijzers. Dus dat risico neem ik niet.

Optie zou zijn om een hoek-bak te maken, met daarin een net. Iemand ervaring hiermee?
Wordt het dan niet erg krap in een box van 3x3? Met een groot paard er in?

Willen jullie meedenken?

We voeren nu gewoon drie keer hooi op een dag, ik gooi plakken op de grond, en dat is zo op. En ze sopt heel erg (tanden zijn oké, dit is gewoonte), en ik hoop dat ze dat niet doet als ze wat minder snel kan eten.

Hoi, ik had gister bovenstaande neergezet. Nu is het zo dat mijn merrie een peesblessure heeft en daardoor 6wkn box rust heeft, per vandaag.
Dus ik wil graag snel iets maken, maar ben er nog niet over uit wat...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:30

Mocht ik iemand op ideeën gebracht hebben, hoe wij de slowfeeder gemaakt hebben? Heb de bak inmiddels uit de wei gehaald. 1 Van de paarden had een heel klein wondje op het tandvlees. Misschien zat het er al, misschien is het door de kunststof plaat gekomen?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:54

Gimmick11 schreef:
Hoi, ik had gister bovenstaande neergezet. Nu is het zo dat mijn merrie een peesblessure heeft en daardoor 6wkn box rust heeft, per vandaag.
Dus ik wil graag snel iets maken, maar ben er nog niet over uit wat...

Ik zou het net vastleggen in een kist/bak oid. idd in een hoek van de box. Of kan het misschien buiten de box? Dat ze met haar hoofd over de staldeur heen kan ofzo?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:20

Gimmick, als het snel geregeld moet zijn en het is tijdelijk, dan moet je het jezelf ook niet te moeilijk maken. Dan maar het net tijdelijk hoger hangen. "Vruger" aten er genoeg uit hogere hooiruiven, die hebben het ook overleefd.
En anders inderdaad een hoek aan ruimte inleveren, dan zal je zelf even creatief moeten zijn om een driehoekig raster met net te maken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:38

Vandaag trof ik een verrassing op stal aan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pony's begrepen nog niet echt wat ze ermee moesten...

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Sowieso heel lief van de staleigenaar dat hij dit heeft verzonnen en neergezet :j De mazen aan de zijkant zullen op den duur wel te groot zijn, maar dat kan ik eventueel oplossen met een net om het voordroog heen... Ik zat zelf ook al meteen te denken om nog een net te vullen met stro en dat bovenin te leggen.

Wat denken jullie hiervan?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:56

Super dat de staleigenaar dit zo gemaakt heeft, dat is natuurlijk erg aardig.
Dat maakt het dan ook meteen lastiger om er niet zo enthousiast over te zijn, maar eigenlijk vind ik het concept niet zo gebruiksvriendelijk. IJzer geeft niet mee en dwingt tot onhandige hoofdhoudingen als het gaat om de zijkanten/voorkant. Als ze van bovenaf eten, lijkt de ruif net wat te hoog als het raster lager zakt. Ik kan mij voorstellen dat het gaat frustreren.

Met een net kunnen ze nog wriemelen/het induwen om een plukje te pakken te krijgen.

De hoeken lijken er scherp uit te zien. Staat de ruif wel vast?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:31

Ze kunnen toch ook van bovenaf eten = normale hoofdhouding :)
De randen zou ik idd wat afwerken.
Mooi maatje iig.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:33

Grit schreef:
Als ze van bovenaf eten, lijkt de ruif net wat te hoog als het raster lager zakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:35

Balen Odi....

Gimmick: een groot paard in een 3x3 box is sowieso vrij armoedig qua ruimte, als daar ook nog een slowfeeder in moet.... een net of bak met net in een hoek lijkt me dan de beste optie, als buiten de stal voeren niet mogelijk is?

Sonja: lief van de staleigenaar +:)+

Ik vind het ontwerp echter 3x niks Y;(
Wellicht scherpe randen, maar vooral dat het helemaal ijzer is, dat is slecht voor de tanden en eet niet lekker omdat het inderdaad niet mee geeft.

En het formaat is ook dusdanig dat menig paard er niet graag uit zal eten omdat ze dan met hun hoofd te diep in een te krappe ruimte moeten.