Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:50

Dat topic had ik gezien ja, maar daar worden natte plekken dus niet weg gehaald.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:55

Nee, want de natte plekken hoor je te laten liggen. Ik volg in dit experiment de aanwijzigingen van de fabrikant op om te zien in hoeverre dit in de praktijk werkt. Als ik nu allemaal andere dingen ga doen als wat de fabrikanten zeggen, dan krijgen we ook geen objectief en sluitend experiment.

Ik heb degenen die in het andere topic algemene vragen stellen, doorverwezen naar dit topic, aangezien het anders 'vervuilt'.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:39

Imker, ik snap ook dat jij dat niet doet, had al gelezen dat je't precies zo wilde doen als de fabrikant adviseert.
't Ging mij meer om ervaringen van anderen. Ik weet dat ook veel mensen bij hennep of vlas de natte plekken laten liggen en dat heb ik toen ik daar mee werkte ook nooit gedaan, deed ik het ook op dezelfde manier als ik met houtkrul doe. Vandaar mijn vraag.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:47

ik lees in dit topic en de andere dat er best wel veel stooisel (oa stro, vlas, enz) wordt gebruikt. Ik gebruik meestal maar 1/2 pak vlas per week. En deze pakken kosten maar 5,80. En het zijn potstallen. EN haal dus alleen de drollen er uit. Natte plekken haal ik er alleen uit als ze soppen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:39

Ik vind de zakken met strokorrelsbehoorlijk geprijsd hoor!
Moet er niet aan denken dat mijn 2 paarden erop moesten, zijn genoeg andere strooisles die goedkoper zijn en ook goed.
Al vind ik het wel een intressant iets die strokorrels.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:38

Ze zijn idd prijzig (ca. even duur als vlas), maar het rendement zou veel groter moeten zijn.
Ik heb nu dan 2 korrelboxen tegenover 2 vlasboxen en ik begin me toch nu te ergeren aan mijn vlasboxen.... Misschien kom ik er van terug, maar vooralsnog ben ik over de korrels goed te spreken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:48

@Imker: daarom is je onderzoek ook zo leuk.
Ik ben dus ook van vlas afgestapt omdat houtkrul bij mij veel droger blijft. Nu 'hik' ik nog wat aan tegen die korrels, maar als dat spul zo snel uit elkaar valt én goed opneemt is het te overwegen.

Overigens vraag ik me af:... met veulens wordt zaagsel/houtkrul afgeraden. Het zou in de neusgaten kunnen komen. Is dat met deze korrels na uiteenvallen dan geen probleem ??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:13

DD, ik heb Fly gewoon laten veulenen op zaagsel, tijdens de bevalling wel even stro er over gehad zodat 't veulen niet compleet 'gepanneerd' wordt, maar de volgende dag stal leeg gemaakt en gewoon houtkrul d'r in. Niks geen last...
Ik heb idd ook al heel wat beddingen uitgeprobeerd maar blijf toch terug komen op houtkrul. Zeker op mijn manier van mesten gewoon het droogste bed.
Alleen toen ik in Elspeet stond hadden ze af en toe een zak gehakseld stro (kan echt niet bedenken wat het anders geweest moet zijn.. geen vlas of hennep in ieder geval en het zag/rook/voelde ook echt als stro, maar dan fijn gehakseld) en dat werkte ook héél fijn. Nam goed vocht op en de stal bleef zelfs nog droger dan bij houtkrul, omdat het minder 'door elkaar' lopen.
Ik ben dus ook wel erg nieuwsgierig of 't rendement van die korrels beter is dan dat van houtkrul.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:05

Wat ik me afvraag, zijn er ook mensen met een stroallergie die deze korrels getest hebben of gebruiken? Wat is jullie bevinding op allegiegebied? Ik ben nl zelf zwaar allergisch voor stro maar vind dit wel een interesante optie als het een beter bodem geeft dan Vlas. Met die piesende mixer van mij is vlas ook bijna geen doen namelijk qa verbruik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:08

Vippie schreef:
.. piesende mixer ...

ROFL Clown

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:40

Vippie schreef:
Wat ik me afvraag, zijn er ook mensen met een stroallergie die deze korrels getest hebben of gebruiken? Wat is jullie bevinding op allegiegebied? Ik ben nl zelf zwaar allergisch voor stro maar vind dit wel een interesante optie als het een beter bodem geeft dan Vlas. Met die piesende mixer van mij is vlas ook bijna geen doen namelijk qa verbruik.

Je beschrijft mijn paard Haha! Was al bang dat ik de enige was! Ben dit topic ook gaan volgen omdat mijn eigen piesende mixer nu op houtkrul staat ipv vlas ivm koliekoperatie. Dit paard is hetzelfde dat op stro heeeeel netjes was, maar er nu echt een hobby van maakt om de krul tegen de wanden op te rollen en op het beton zielig staat te kijken.... Oké ze is ook wel zielig want mag nog niet echt naar buiten, maar toch.

Dus ook bij mij de vraag, eten ze er niet meer van? Dan zou het een vervanging kunnen zijn voor de krul. Ze mag nog niet op stro want ze mag het niet eten, niet op vlas in geval van eten en opnieuw verstopping, dus dan blijft er niet veel anders over dan krul..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:42

Bij mij hebben ze ieder een paar happen genomen en toen bedacht dat het niet lekker was.
Ze eten er nu helemaal niet meer van. In tegenstelling tot vlas, wat mijn oude Imker dus wel op eet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:52

Oké bedankt! Ik ga het volgen, kijk ook even wat het financiele plaatje wordt en dan eens overleg plegen met de da wat hij ervan vindt.

Als ze echt niet meer terug mag op vlas (wat standaard bij ons geleverd wordt op stal) dan zal ik moeten gaan kiezen in de winter waar ze op moet komen te staan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:10

over de kwaliteit van vlas en korrels gaan we hier maar verder.
anders is het voor Imker niet echt meer te doen!!

ik ben sinds 2 weken bezig met deels korrels/vlas in een stal van een viespeuk. merrie, kwpn, ik ben voorzichtig begonnen omdat het paard een alleseter is.
las al op het andere topic dat tarwestro niet???? wordt gegeten, nou dus wel. alles wordt gegeten.
om te proberen heb ik dus 1 zak korrels in de stal gegooid, gecombineerd met koolzaadstro. voorzichtig begonnen dus.
ging goed, één hap en daarna niet meer....wel gesnuffel etc...na 6 dagen heb ik er een zak vlasstro op gegooid (linostar)
na een week heb ik er weer een halve zak opgegooid en inmiddels (2 1/2 week verder) nog een halve zak. Totaal dus 2 zakken vlas en 1 korrel in de stal.
tot nu toe blijft het redelijk droog. het paard snuffelt er wel in en zal er ook wel beetjes uit eten. ik gooi 's ochtends voor het knabbelen een paar plakken koolzaadstro op de rest. dit wordt echter opgegeten.
tot nu toe haal ik om de 3 a 4 dagen de natte plek er uit en meerdere keren per dag de keutels.

voor een viespeuk heeft ze nu (na 2 1/2 week) voor haar doen een schone stal!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:22

Diana, waarom mix jij twee soorten strooisel? De leveranciers raden juist heel erg af om strokorrel met andere bodembedekking te mengen.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:24

die van mij heeft zware bronchites en kan dus ook niet tegen hooi/stro/stof..
maar kan prima tegen die korrels..of tegen de bodem die er na twee dagen ontstaat ik heb ze een paar maanden op stro korrels staan en ik heb nog geen last van een hoestend paard
oook ruik geen schimmel/of ammoniak.
ik heb bij vlas wel vaak dat ik schimmel ruik of ammoniak..etc.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:26

ik heb ook vlas en strokorrel gemixt ...omdat ik het zonde vond van het schone strooisel.(dat was echt zonde van mijn strokorrels) het werkte echt niet!.. de éne stal zonder mixen bleef echt veel mooier.. omdat het product heel anders is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:43

imker schreef:
Diana, waarom mix jij twee soorten strooisel? De leveranciers raden juist heel erg af om strokorrel met andere bodembedekking te mengen.

Hoi Imker,

Dat is dus niet zo!! Hier zijn meerdere mensen die (in overleg met de verkoper) 2 soorten combineren.

Onder een laag strokorrels en daar boven op vlasstrooisel!

Er zijn hier meerdere mensen die dit hebben uitgetest en het bevalt zeer goed!!

Nogmaals, ik zei het reeds eerder, het is goed dat 'Nederland" experimenteert.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:46

phietje schreef:
ik heb ook vlas en strokorrel gemixt ...omdat ik het zonde vond van het schone strooisel.(dat was echt zonde van mijn strokorrels) het werkte echt niet!.. de éne stal zonder mixen bleef echt veel mooier.. omdat het product heel anders is.

Dit snap ik niet:

hoe bedoel je dit precies??

zonder mixen bleef mooier, maar je vond het zonde van het schone strooisel (de korrels?) leg uit!

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:03

Ik heb vorige week in de Beemster gehaald
Zakken van 15 kg voor 4,80
Moest er 6 in een box doen
Als ik een pellet bestel is het goedkoper

Maar goed woensdag er dus ingedaan
Super blij de 1e paar dagen
Mest er goed uitgehaald, alles omgegooid elke dag
Maar vanmorgen bij 2 stallen dus wel heel vuil (heel nat, harde plakaten en rook naar urine)
Dat was wel even balen
De andere 2 zijn nog wel heel goed
Dus binnen een week moet ik er al nieuwe zakken bijgooien
Wel vind ik het erg fijn spul dus blijf het nog even volhouden

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:32

zo zie je maar dat het per paard erg verschilt. wel sneu dat je na 5 dagen al zo'n vieze stal hebt.
ik ben er ook nog niet uit hoor wat nu het best is.
heb nu 2 zakken vlas en 1 zak korrels in de stal na 2 1/2 week, het is niet echt nat, wel vochtig doch redelijk schoon voor een smeerpoets. het blijft een kwestie van uitproberen wat het beste resultaat geeft.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:23

phietje schreef:
die van mij heeft zware bronchites en kan dus ook niet tegen hooi/stro/stof..
.

Het gaat bij mij om een allergie bij mezelf Knipoog Vandaar mn vraag, ben echt specifiek allergisch voor stro, hooi enzo heb ik verder geen last van.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:48

Hmm, het zal er ook aan liggen hoe je het doet met de korrels of het goedkoper is dan vlas.
Ik haalde nooit alle vlas uit de stallen, begon met 4 pakken en in de winter om de 10 dagen pisplek eruit en pak erbij, in de zomer om de 14 dagen pisplek eruit en vlas erbij.
Ik zat dus ok 2 a 3 pakken per paard per maand, aangezien ik nu buitenboxen heb staan ze nu gewoon op stro.
Ben benieuwd hoe het met de strokorrels zit als een paard rotstraal heeft of daar aanleg voor heeft?
Ik merkte dat voorheen in mijn eigen weide met stallen het super ging met rotstraal en vlas maar nu we verhuisd ijn naar pension is hij echt slechter geworden, vandaar ook een beetje mijn keuze om buiten stro te nemen inplaats van een potstal.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:06

Een potstal is altijd slecht voor de hoeven, volgens mij een allang achterhaald ouderwets gegeven.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:47

iik hheb zeklf ook hooi/stof allergie en voor katten.. geen last