simodi schreef:Het verbaast me dat niemand meldt dat het juist ook van het individuele paard afhangt waar die zich lekker bij voelt!!!!
Niet elk paard heeft het naar zijn zin als hij de hele dag in de wei loopt!
Ja, als zo'n paard een uitloopstal heeft waarbij hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten wil staan, met een verhard stuk ervoor en een stuk zand om te rollen .... ja dan vermaakt hij zich prima de hele dag!
Maar zoals je zoveel ziet paarden die op warme dagen de hele dag op de wei staan zonder enige schaduw en onder de dazen? Nou, mij maak je echt niet wijs dat dat prettig is. Sterker nog, ik weet dat zeker. Op zulke dagen zet ik mijn merrries maar een paar uur buiten en daarna komen ze graag weer mee naar stal, waar ze lekker in de schaduw staan, een bak muesli krijgen en een tukkie gaan staan doen.
Mijn paarden komen ook maar een paar uur per dag in de wei, ze komen ook in de stapmolen en daarnaast doe ik nog iets met ze zoals rijden, longeren, grondwerk of lekker een buitenrit maken. Daarna mogen ze nog lekker een poosje in de paddock om te rollen en te kroelen. Ze staan altijd met z'n tweeen buiten, dus met gezelschap.
Ik merk aan allebei dat ze het prima naar hun zin hebben en tevreden en gezond zijn. Als ik kom zijn ze nooit chagerijnig, zijn altijd in de mood om wat te gaan doen en zitten goed in hun vel (zowel letterlijk als figuurlijk).
Dus mij overtuig je niet dat alle paarden altijd het meest gelukkig zijn met zoveel mogelijk weidegang.
Een halve dag buiten bevalt mij (en de paarden) prima!
ik ben het helemaal 200 % met je eens