Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:48

Moorke schreef:
Als je heel erg intensief traint vind ik dat je het paard wel wat langer in stal kunt houden. Maar dan moet hij nog wel minimaal 2 uur buiten staan, en daarnaast moet je wel gaan rijden. Als je niet rijd moet hij wel langer buiten.

Als je heel erg intensief traint heeft een paard JUIST de mogelijkheid nodig om zich lichamelijk en geestelijk te kunnen ontspannen en weer op te laden in een vrije ruimte met soortgenoten.
Rijden is immers tegengesteld aan weidegang/ vrije uitloop; het 1 is immers WERKEN en het andere is VRIJE TIJD.
Je moet dat niet door elkaar halen....

Of gaat iedereen hier in het weekend ook werken om bij te komen van de werkweek?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:48

Beetje verkeerd gequote Nadya, haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:49

Hahaha, maar nu staat 'ie goed..... Bloos Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:53

Ninx schreef:
Ook noemen veel mensen zich sportruiter, en hun paard sportpaard, terwijl ze op 'hobby-niveau' rijden.... ofwel: er hun boterham niet mee verdienen. Ik vind dat echt drogredenen om je paard binnen te houden....

Citaat:
Vind ik ook niet, maar o wee, wat zijn dat soort mensen snel op hun teentje getrapt als je er een andere mening op na houdt. Haha!

Hoeveel mensen rijden er tegenwoordig op een redelijk niveau wedstrijden? Dat zijn er veeeeeeeeeelen! Vrijwel niemand verdient daar zijn geld mee, of zal ooit meedraaien in de subtop of top. Dromen mag je koesteren, maar houdt de realiteit wel in de gaten.
Want van je paard een tweede Salinero vouwen door hem met watjes in de te pakken, uit de regen te houden, 34 soorten dekens aan te meten, en lekker veilig op 3x3 houden, brengt je niet sneller op dat fel begeerde plekje in de subtop.

Ambitieus zijn is leuk, maar wel jammer dat paarden daar zo vaak de dupe van zijn.... terwijl dat niet nodig is. Ook een sportpaard kan naar buiten.... echt waar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:13

Ninx schreef:
Ook noemen veel mensen zich sportruiter, en hun paard sportpaard, terwijl ze op 'hobby-niveau' rijden.... ofwel: er hun boterham niet mee verdienen. Ik vind dat echt drogredenen om je paard binnen te houden....

Maakt toch geen ruk uit of je je geld erin verdient of niet? Paarden met blessures zijn gewoon vervelend in de sport.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:02

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Maakt toch geen ruk uit of je je geld erin verdient of niet? Paarden met blessures zijn gewoon vervelend in de sport.

Alsof paarden op het land alleen maar blessures oplopen Verward . Kom op, Urielle, hoe meer je ze binnen houdt, hoe gekker ze gaan doen op het land. Des te meer reden om ze er uit te laten. Ja
En ja, wij hebben ook van die recreatieve sportpaarden op stal, die urenlang buiten staan dagelijks (in de zomer Clown ).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 18-07-08 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:02

er moet geen reden zijn om een paard binnen te houden... topsport of niet je hebt met levende dieren te maken!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:17

Paarden horen in de wei, dus als het kan - doen!
Ik denk juist dat een paard wat regelmatig (elke dag als t kan) in de wei loopt, daar normaal gesproken geen blessures aan over zal houden. En als ik paard was, zou ik me ook veel gelukkiger voelen in wei dan wanneer ik 24/7 op stal zou staan. En dat is dan weer goed voor de sport > een gelukkig en ontspannen paard loopt vast beter dan een ongelukkig paard (wat zijn energie niet kwijt kan in de stal - hoeft niet, kan Bloos )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:18

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Dit om aan te geven dat mensen er vaak gewichtiger over doen dan nodig is.... Clown
Blessures worden door het vele stil staan juist in de hand gewerkt heeft onderzoek uitgewezen... dus opnieuw geen reden om je paard binnen te houden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:14

simodi schreef:
Het verbaast me dat niemand meldt dat het juist ook van het individuele paard afhangt waar die zich lekker bij voelt!!!!

Niet elk paard heeft het naar zijn zin als hij de hele dag in de wei loopt!
Ja, als zo'n paard een uitloopstal heeft waarbij hij zelf kan bepalen of hij binnen of buiten wil staan, met een verhard stuk ervoor en een stuk zand om te rollen .... ja dan vermaakt hij zich prima de hele dag!
Maar zoals je zoveel ziet paarden die op warme dagen de hele dag op de wei staan zonder enige schaduw en onder de dazen? Nou, mij maak je echt niet wijs dat dat prettig is. Sterker nog, ik weet dat zeker. Op zulke dagen zet ik mijn merrries maar een paar uur buiten en daarna komen ze graag weer mee naar stal, waar ze lekker in de schaduw staan, een bak muesli krijgen en een tukkie gaan staan doen.

Mijn paarden komen ook maar een paar uur per dag in de wei, ze komen ook in de stapmolen en daarnaast doe ik nog iets met ze zoals rijden, longeren, grondwerk of lekker een buitenrit maken. Daarna mogen ze nog lekker een poosje in de paddock om te rollen en te kroelen. Ze staan altijd met z'n tweeen buiten, dus met gezelschap.
Ik merk aan allebei dat ze het prima naar hun zin hebben en tevreden en gezond zijn. Als ik kom zijn ze nooit chagerijnig, zijn altijd in de mood om wat te gaan doen en zitten goed in hun vel (zowel letterlijk als figuurlijk).

Dus mij overtuig je niet dat alle paarden altijd het meest gelukkig zijn met zoveel mogelijk weidegang.
Een halve dag buiten bevalt mij (en de paarden) prima!

ik ben het helemaal 200 % met je eens

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:22

Ik denk ook dat je het buiten zetten sportpaarden best kunt nuanceren. Er zijn wel degelijk risico's als je je paard in een (grote) groep buiten zet en als je ervoor kiest om in de sport te gaan kan dat wel een afweging zijn om je paard dan maar wat korter met bijv een ander rustig paard buiten te zetten dan lekker de hele dag in een groep.

Let wel, ik vind dus wel dat ook sportpaarden lekker los en buiten moeten komen, maar je kunt wel bewust kijken hoe je dat wilt doen zodat je je paard zo goed als mogelijk heel probeert te houden en hem aan de andere kant ook zijn plezier en vrijheid gunt.
Ik zeg altijd: een paard kan geen klok kijken. Als hij elke dag heerlijk een paar uur met een vriendje lekker buiten loopt en de rest van de dag andere dingen kan doen (rijden, longeren, grondwerk, buitenrit), dus afwisseling, heeft ie het naar mijn idee prima naar zijn zin.

Voor de duidelijkheid: ik kies bewust voor geen sportcarriere (nog los van of ik dat zou kunnen Knipoog ), omdat ik mijn paarden toch net wat meer paard wil laten zijn. Maar ik veroordeel niet de mensen die een gulden middenweg kiezen.
Ik ben wel erg tegen het niet losgooien en niet in de wei zetten van wedstrijdpaarden (wat helaas veel voorkomt). Dat zijn dan meer gebruiksmiddelen dan dieren geworden! Maar eigenlijk geloof ik ook niet dat deze eigenaren zich echt verdiepen in het wel en wee van hun paard wat betreft gevoel en geluk, maar vooral sportgericht zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:25

@ Simodi & Tamaramt:

dit ligt eraan. Je zult over de mogelijkheid tot weidegang/ vrije uitloop moeten beschikken voordat het paard er komt.
Blijken er dan dwingende redenen te zijn (extreme temperaturen/ conflicten i.d. kudde/ blessures etc..) om je paard korter naar buiten te laten, dan is dat vanzelfsprekend iets dat per paard verschilt.
Veelal wordt dit argument gebruikt door mensen die OF niet over voldoende weidegang/ vrije uitloop beschikken, OF wedstrijden rijden en daar allerlei zaken aan hangen waardoor het paard niet naar buiten mag/kan.
Dan redeneer je dus niet vanuit het paard, maar vanuit jezelf... en dat vind ik: incorrect!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:27

simodi schreef:
Ik zeg altijd: een paard kan geen klok kijken. Als hij elke dag heerlijk een paar uur met een vriendje lekker buiten loopt en de rest van de dag andere dingen kan doen (rijden, longeren, grondwerk, buitenrit), dus afwisseling, heeft ie het naar mijn idee prima naar zijn zin.

Maar tel dat nu eens bij elkaar op: 2 uurtjes naar buiten, en dan dus (en dan neem ik het ruim) 2 uur aan het werk. Dan staat het paard dus 20 uur (!!!!!!!!!!) binnen! En dan is dat besef van tijd er misschien niet in letterlijke zin, maar reken maar dat de verveling toeslaat. Om nog maar te zwijgen van de verhoogde kans op blessures en koliek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:37

Die van mij kijken toch klok dan...na 2 uur komen ze echt niet zomaar naar binnen Lachen
Na een hele dag wel Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:39

Die van ons staan ook rond een uur of 8 'avonds bij het hek, en als je het hek open doet en je loopt even weg staan ze keurig in hun box als je terug komen! Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:40

De dagindeling van mijn merries is gelukkig anders, maar dat komt ook omdat ik de gelegenheid om veel tijd in mijn paarden te steken (ik werk parttime):

's Morgens zo'n 3 kwartier stappen in de stapmolen, begin van de middag (13.00) wat trainen (longeren, grondwerk), dan samen (dus 2 paardjes) lekker de wei in voor zo'n 2 a 3 uur, dan lekker uitgebreid poetsen, daarna regelmatig nog even het zadel er op voor lekker een stukje buiten stappen (als is het maar voor 20 minuten dan doe ik dat toch) en als we terugkomen paarden nog even samen in de paddock om te rollen, kroelen etc. Dan is het inmiddels zo 17.00 uur en krijgen ze kuil en biks op stal.
In de zomertijd als het 's avonds licht is, dan vaak om een uur of 19.00 nog een uurtje naar stal om lekker samen aan de hand te grazen.
Op zaterdag en zondag wordt dit 'programma' zelfs vaak over de hele dag uitgesmeerd!

Nou reken maar dat deze merries het echt prima naar hun zin hebben!! Haha!

Ik heb overigens ook bewust de keuze gemaakt van parttime werken en het houden van paarden op stal, zodat ik zeker weet dat ik ze voldoende vrijheid en afwisseling kan bieden.
Laatst bijgewerkt door simodi op 18-07-08 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:41

runningkawa schreef:
Die van mij kijken toch klok dan...na 2 uur komen ze echt niet zomaar naar binnen Lachen
Na een hele dag wel Lachen

Da's ook een kwestie van wennen. Als ze gewend zijn zo'n 2 a 3 uur buiten te lopen en weten dat ze daarna lekker gepoetst worden en muesli of slobber in hun box krijgen, gaan ze gewoon graag met je mee naar stal.

Landallis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:42

en paarden die dan dag en nacht op de wei staan, merrie's met veulens staan meestal ook op de wei hele dag worden savonds binne gehaald, als je het opbouwd is het echt niet slecht niet naar 3 maanden ineens 5 uur op de wei gooie nee dan krijgen ze koliek .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:43

natuurlijk...maar ik wil niet dat ze daar aan wennen... (al twijfel of die van mij dat ooit nog wennen)
Een paard is een loop dier... en dat vervang je niet door een suffe stapmolen
En ook niet door rijden/longeren...dat doe ik wel gewoon na het de hele dag buiten lopen Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:51

Ik geef het op ..... Knipoog

Ik probeer hier juist uit te leggen dat er meer is dan alleen maar je paard de hele dag op de wei, er zijn ook andere mogelijkheden om je paard blij en gezond te houden!

Maar als 24/7 weidegang toch als enige beste mogelijkheid wordt gezien, tsja ....

Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat mijn paarden heel gelukkig en gezond zijn en een supergoede band met mij hebben, zonder dat ze de hele dag buiten lopen! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:58

wie heeft het alleen maar over 24/7?

mensen hebben het over meer dan 2 uur...zit nog wel een heel s tuk tussen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:05

simodi schreef:

Ik probeer hier juist uit te leggen dat er meer is dan alleen maar je paard de hele dag op de wei, er zijn ook andere mogelijkheden om je paard blij en gezond te houden!

Maar als 24/7 weidegang toch als enige beste mogelijkheid wordt gezien, tsja ....

Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat mijn paarden heel gelukkig en gezond zijn en een supergoede band met mij hebben, zonder dat ze de hele dag buiten lopen! Ja

Dat is nergens gezegd, maar inderdaad wel dat 2 uur echt te kort is.
Het is heel goed dat jij zoveel met je paard bezig bent, maar wij mensen kunnen vrije uitloop/ weidegang en sociale omgang met paarden niet vervangen.... hoe graag we ook willen denken van wel.

Ik ben ook veel met haar bezig, rijden, longeren, grondwerk, wandelingen.... maar dat komt bovenop het feit dat ze de gehele dag lekker buiten loopt en met haar vrienden loopt te ravotten. Het houdt haar ook sterk, maakt haar weerstand beter, ze krijgen een betere vacht, en zijn evenwichtiger.... Mensen hebben toch ook verse lucht en zonlicht nodig, en de vrijheid om te gaan en staan waar zij willen en interactie met andere mensen? Waarom zou dit bij paarden volstrekt anders zijn? Sterker nog: in ieder boek staat beschreven dat een paard een bewegingsdier is, en dat zijn spijsvertering en beenderen goed functioneren bij gratie van veel beweging. Ik neem aan dat iedereen van zijn paard houdt en zijn paard het beste wil geven, waarom zouden we deze feiten dan in de wind slaan en ze binnen gaan zetten?

Mag ik trouwens vragen waarom jouw paarden maar zo kort buiten kunnen lopen?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:24

Nou, zoals gezegd, die van ons staan veel buiten. Ruim langer dan twee uur zelfs, maar 's nachts halen we ze toch echt naar binnen. De merries staan bij elkaar, met hun veulens, en de ruinen staan apart, ieder op hun eigen stuk. De één is namelijk altijd al zeer dominant geweest en de ander vindt zichzelf nog steeds hengst. Ze hebben af en toe al heibel aan weerszijden van de draad, dus als we ze bij elkaar zetten slaan ze elkaar waarschijnlijk helemaal verrot om uit te vinden wie nu eigenlijk de baas is. En met hun slidingplates lijkt me dat niet zo handig. Een groepsverband wordt zo dus wel benaderd, maar we nemen het risico niet om uit te proberen hoe lang ze heel blijven als we ze echt bij elkaar zetten.

De alpha-merrie heeft trouwens een bloedhekel aan die dominante ruin, dus dat gaat gegarandeerd ook mis.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:00

Ninx schreef:
simodi schreef:

Dat is nergens gezegd, maar inderdaad wel dat 2 uur echt te kort is.
Het is heel goed dat jij zoveel met je paard bezig bent, maar wij mensen kunnen vrije uitloop/ weidegang en sociale omgang met paarden niet vervangen.... hoe graag we ook willen denken van wel.

Ik ben ook veel met haar bezig, rijden, longeren, grondwerk, wandelingen.... maar dat komt bovenop het feit dat ze de gehele dag lekker buiten loopt en met haar vrienden loopt te ravotten. Het houdt haar ook sterk, maakt haar weerstand beter, ze krijgen een betere vacht, en zijn evenwichtiger.... Mensen hebben toch ook verse lucht en zonlicht nodig, en de vrijheid om te gaan en staan waar zij willen en interactie met andere mensen? Waarom zou dit bij paarden volstrekt anders zijn? Sterker nog: in ieder boek staat beschreven dat een paard een bewegingsdier is, en dat zijn spijsvertering en beenderen goed functioneren bij gratie van veel beweging. Ik neem aan dat iedereen van zijn paard houdt en zijn paard het beste wil geven, waarom zouden we deze feiten dan in de wind slaan en ze binnen gaan zetten?

Mag ik trouwens vragen waarom jouw paarden maar zo kort buiten kunnen lopen?

Ja dat mag je Knipoog !
De ene oude merrie is niet gewend om buiten te lopen en altijd erg angstig in een groep, het gaat nu goed samen met mijn andere merrie, maar na een paar uur wil ze weer terug naar de veiligheid van de stal. Je merkt dat ze zich daar op haar gemak voelt. Valt niet echt meer te veranderen, ze is nu 24.
En toevallig mag de andere ook niet teveel gras eten en eiwitten binnen krijgen omdat ze erg gevoelig is voor spierbevangenheid en ik de hoeveelheid eten goed in de gaten moet houden. Met het ritme dat ze nu heeft heeft ze geen enkel spierprobleem meer. Deze merrie heeft een halfjaar door omstandigheden op de wei gestaan (dag en nacht met schuilstal) en daar was haar conditie en spiertoestand zeker niet beter van geworden.
De huidige manier van deze paarden houden werkt voor hen beiden gewoon erg goed. Dat was ook de kern van mijn betoog: kijk naar het individuele paard en wat daarvoor het beste is. Dat buiten lopen in het algemeen heel goed is ontken ik ook niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:53

Nadya schreef:
Alsof paarden op het land alleen maar blessures oplopen Verward . Kom op, Urielle, hoe meer je ze binnen houdt, hoe gekker ze gaan doen op het land. Des te meer reden om ze er uit te laten. Ja
En ja, wij hebben ook van die recreatieve sportpaarden op stal, die urenlang buiten staan dagelijks (in de zomer Clown ).

Nou, mijn eigen beestjes staan vandaag al vanochtend kwart over zeven buiten, maar ik moet zeggen dat alle blessures die ik in tien jaar heb gehad ALTIJD van die verrekte wei komen. Ik gun het ze van harte hoor, maar ik begrijp heel goed dat mensen hun paard niet lang buiten zetten vanwege blessures. Die van nu heeft tot dusver op 2,5 jaar tijd wel vier keer met een dikke kogel gestaan en twee keer zijn ijzers afgetrapt op een ongelegen moment (lees: avond van te voren). Niks aan te doen verder, maar ik kan er ook behoorlijk chagrijnig van worden om voor de zoveelste keer af te kunnen melden en weer een week of zes niet te kunnen trainen.